op naar 3-weg?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

op naar 3-weg?

Bericht door dre »

Afbeelding

nu loop ik aleen tijd rond met het idee om van m`n monitors een 3-weg te gaan maken icm een eton woofer van 22cm

Afbeelding

deze moet in een kast van 54 liter komen,maar als ik de kast breedte van de monitors aan wil houden komt de wooferkast 18 cm achter de monitor uit te steken.
zou dit er een beetje uit zien?
ik heb hier wel m`n twijfels over,misschien met wat schuine randen aan de achterzijde zou je het visueel misschien wel op kunnen lossen.
graag jullie meningen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zou de kast schuin naar achteren laten lopen om aan de gewenste inhoud te komen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

schuin naar achter laten lopen?
aan de onderzijde bedoel je?

ik zat te denken aan een vulstuk tussen de monitor en de wooferkast,die onder 45 graden staat,zie je gelijk de kabels niet meer.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Wat dacht je hier van dan?
Ik vondt het zelf wel een aardige oplossing je moet alleen dan wel je standaard weg doen :wink:
Bijlagen
ontwerpje
ontwerpje
ontwerpje.JPG (4.85 KiB) 3611 keer bekeken
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik denk dat je een bijzonder volledige luidspreker zult krijgen op het ultralaag na. Daarbij heb ik je monitor gehoord op de luisterdag en hij klonk fantastisch. Ik vond de dimensies niet optimaal (visueel dan) maar dat heb je al gauw met een goed gebouwde kast en een tweewegsysteem (lis: dikke wanden). Het zou zomaar wel eens een dermate geslaagd systeem kunnen zijn dat ik hem ook zou willen hebben. Ik plaats nu alvast een stint voor de luisterdag volgend jaar!! Ik denk dat het wel zaak word het filter uitmuntend te maken om alle eruit te halen.

Jan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik denk dat edo dit ook bedoelde,is misschien ook wel een mooie oplossing 8)

als ik de kast laat doorsteken,en het filter in de bovenkast doe kan ik de onderste speaker aansluiting gebruiken om de wooferkast aan te sturen en de bovenste voor de voeding.
en het geheel afschermen met een `bakje`die ook gefineerd is.
hahaha,ik begin er gelijk al zin in te krijgen 8)

ik ben zeer benieuwd hoe groot het kleurverschil in de fineer zal zijn?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi dre, je hebt PM. Met een 36 liter kast gaat het ook, nog steeds optimale impulsrespons.

-edit- ik zou toch overwegen een nieuwe monitorkast te maken :twisted: .

Ik vind de teruglopende facetten onderaan mooi voor een monitor, maar niet met een baskast eronder.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 28 mei 2007, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ja jan jij mag volgend jaar ook weer komen :D
als je de speaker hier beluisterd klinkt ie echt stukken beter als in breda,zeker in de vorm van controle en gedetaileerdheid.
lang leve de ucd(zeker in combinatie met een buizen pre)

wat de filtering betreft heb ik de zaken al aardig op orde dacht ik toch?
wel komen er overal foliespoelen in,en alles met mundorf supreme.

het laagste laag wordt nu aangevuld met een vifa ma26 icm een ds 4.0 maar of een 10 inch genoeg blijft is de grote vraag.
maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

dre schreef:
ik denk dat edo dit ook bedoelde,is misschien ook wel een mooie oplossing 8)
Klopt....

Als je kleurverschillen niet wil laten opvallen kun je natuurlijk een ander soort fineer gebruiken. Dus andere houtsoort. Zou misschien ook wel leuk kunnen uitpakken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

een andere houtsoort?
ik weet niet of dat zo mooi zal staan,als het echt niet anders is zal ik de bovenkast opnieuw moeten spuiten.
de vuilnisman
Berichten: 123
Lid geworden op: di 31 aug 2004, 12:46

Bericht door de vuilnisman »

Ik zag ergens dat Eton binnenkort met nieuwe drivers uitkomt,
of heb je de eton drivers al?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

over de nieuwe eton drivers zijn er al een tijdje in duscussies geweest ook met de fabrikant,maat die werd ons zat en reageerd niet meer,maar komen doen ze,alleen wanneer?

maar goed de huidige zijn ook niet slecht 8)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

het is rond ik ga de kasten bouwen 8)
deze keer zal ik er wel een topic over openen :D
drivers deze week bestellen,kasten zal nog wel even duren(rond juli test klaar?)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

stokende jeroen zegt:
edit- ik zou toch overwegen een nieuwe monitorkast te maken .
weer een heel nieuwe kast? :roll:

dus hierbij komen gelijk de volgende opties naar boven:
-nieuw ontwerp
-andere drivers?
-zuil
-losse kasten
-side firing met elke kant 1 woofer(geen sub meer nodig?)
-br
-gesloten
-onderkast met 2x18cm driver per kast

jezus waar ben ik aan begonnen :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Niks nieuw ontwerp, zoals ze nu klonken klonken ze als een klok, echt waar. Ik ben het wel eens met de rest dat je wel een andere monitorkast moet gaan bouwen. Al was het alleen maar om de integrale look te behouden. Die onderste facetten hakken de speaker in 2en dat is niet echt mooi.

Ik zou de topkasten verkopen (desnoods met units erin) en de speaker als geheel opnieuw gaan bouwen. Filtering van de topsectie is helemaal af, de units heb je al!

Wowly

Edit: ik heb een zeer mooi design gezien, erg origineel en makkelijk toepasbaar op jou nieuw te ontwerpen speaker. Eenvoudig en akoestisch zeer goed en dood. Desnoods maakje hiervan je tijdelijke kasten en hou je je topkasten aan mocht het 3-weg avontuur tegenvallen (wat ik me niet kan voorstellen)
Bijlagen
boxje.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik zal vanavond de tekeningen van de kast incl. de bestaande topkast gaan plaatsen.

ik ben van mening dat het laag er met sprongen op vooruit zal gaan,de overgang van mid naar hoog is inderdaad prima,alleen maar het laag wat droger.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dit is een beetje de uitkomst met behoud van de orginele topkast.
Bijlagen
SANY0046.JPG
SANY0046.JPG (14.23 KiB) 3480 keer bekeken
SANY0047.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

oke,ik ga me concentreren op 1 enkele eton,met behoud van de orginele kast :roll:
opties(jeroen heeft goede ideeen te over die me werk zat kosten)

-gesloten 54 liter
-br 36 liter (kan later alsnog gesloten worden)
- een tl (hier heb ik nul ervaring mee)
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

:D :D een TL :D :D Dan kun je ook wat groters bouwen :?: Heb je meteen ook het sublaag :!:
Vond de monitors nu al zooo moooooi klinken en al redelijk laag hebben! Zelf zou ik dan naar 'meer' aanvulling gaan kijken en dus een stapje verder/ groter gaan....maar ja, dat is persoonlijk...Weet ook niet in wat voor een ruimte je normaal luisterd.
Groet, Simon
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik luister op een zolder,en heb sinds ik met een gesloten systeem luister bijna geen problemen in het laag meer 8)
dus ik ga in ieder geval de testkast 54 liter gesloten maken.
ik heb tevens nog een sub staam met de vifa ma26 met een ds 4.0,dus wat laag betrft zal het voorlopig wel goed zitten.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

ik zag deze zelfbouwsub met vifa woofer en hypex ds4.0
Bijlagen
indexCAAHU4PK.jpg
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

Mooi idee Dre dit volg ik even mee. :wink:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

dre schreef:
ik luister op een zolder,en heb sinds ik met een gesloten systeem luister bijna geen problemen in het laag meer 8)
dus ik ga in ieder geval de testkast 54 liter gesloten maken.
ik heb tevens nog een sub staan met de vifa ma26 met een ds 4.0,dus wat laag betrft zal het voorlopig wel goed zitten.
Waarom niet de de Vifa MA26WR (=26WA550) 2x als woofer (CB) gebruikt? Ik heb ze sinds een tijdje draaien in mijn 3weg systeem en ik vind ze geweldig klinken. Met 35 a 40 l heb je ruim voldoende.
Laag/mid filter ik actief. Mid/hoog passief. 4x UCD: klaar.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3514
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Omdat dre dan naar een actief/passief 3-weg systeem moet net als jij. Ik denk niet dat hij dat wil. Het rendement van de Vifa is erg laag, je moet er ongeveer 6 x zoveel vermogen in pompen voor dezelfde output als dat de Eton geeft. Inmiddels gaat dre ook naar 40 liter, dit is ruim voldoende en nog steeds een mooie Q van 0,57 voor optimaal impulsgedrag.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hierbij nog een kleine grafische toelichting. Niet om de vifa tekort te doen, ik zie geen probleem in de setup van Hans en het klinkt blijkbaar erg goed. Maar je ziet dat het voor een passieve opbouw wat gunstiger uitpakt met de Eton. Voor het laagste octaaf kan dre zijn bestaande sub eventueel inzetten, afhankelijk hoe het in de luisterruimte uitpakt.

De drie grafieken zijn allen voor een 40 liter kast, ETON BR (blauw), ETON CB (geel), VIFA CB (rood).
Bijlagen
etonvsvifa.jpg
Plaats reactie