Nog een Optimo

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Kaz

Nog een Optimo

Bericht door Kaz »

Ik ben, net als Timmerman, begonnen aan de bouw van Tony's Optimo. Toevalligerwijs waren we volgens mij afgelopen vrijdag ook tegelijkertijd bij S&Co in Rotterdam? Heb daar nog een tijdje naar de SS Monitor SE zitten luisteren, klonk ook erg fraai.

Dit is niet mijn eerste zelfbouwproject, in huis staan/hangen al een vijftal zelfbouwers: 2 x Hatt MKII (achter), 2x Hatt MKIII (front, met soft dome SEAS tweeter i.p.v. de metal dome). Beide heb ik wel een wat andere kast gegeven. Eentje is qua vormgeving een kloon van een Beolab 8000, de ander een eigen verzinsel. Beide hebben een PVC behuizing. Verder een Rhythmic Audio servo-sub plus Velodyne SMS-1. Als hardware een multichannel set van Primare.

De Hatt's bevallen goed, maar toch ga ik iets nieuws bouwen. Omdat het leuk is, maar ook omdat de weergave vast nog wel beter kan. Na flink wat lezen op dit forum, het afwegen van mijn eigen voorkeuren en overleg met Tony gekozen voor de Optimo. Ook met een Vifa XT-300 tweeter i.p.v. de SS 9700 ringradiator, die wat mij betreft ietwat overpriced is.

Ik ga wel de vormgeving van de kast wat veranderen, laat hem iets achterover hellen en maak hem zo smal als constructief mogelijk is. Daarbij wel de lengte en de cross section van de TL-lijn gelijk houdend. Het filter komt in een aparte kast onderin. Er komt ook een frontje op, met daarin verwerkt een ronding om minder last te hebben van de scherpe randen van de kast. Deze krijgen namelijk geen afronding, ik hou alles zo hoekig mogelijk. Kleur wordt waarschijnlijk hoogglans wit, met een zwart front. Zelf spuiten, of laten doen ben ik ook nog niet helemaal uit. Ik zet ze op Totem Claws, deze heb ik ook onder de sub en dat gaat erg goed.

Inmiddels zijn de meeste componenten in huis. Eergisteren ook drie platen Hawaphon gehaald, heavy shit (en bij een kapot vakje heb je een huis vol kogeltjes :wink: ), ben bang dat de speakers uiteindelijk wel 40kg per stuk worden. Ik ben nog aan het tekenen, ga als dat klaar is het hout laten zagen. Door de helling van de kast zal er wel een goede afkortzaag moeten komen, die moet ik ook nog kopen. De koop van een bovenfrees ben ik aan het overwegen, deze leen ik tot nu toe altijd. Maar ja, zelf eentje is ook wel handig (maar wel redelijk kostbaar). Maar dit is toch al een redelijk kostbaar project, dus wie weet.

Wat foto's erbij ter illustratie, en als ik weer wat gevorderd ben volgt er meer nieuws.
Bijlagen
Tekening Optimo (nog niet helemaal klaar)
Tekening Optimo (nog niet helemaal klaar)
De componenten
De componenten
Modelletje van plasticard, met dank aan 3M tape....
Modelletje van plasticard, met dank aan 3M tape....
Hatt MKII (rear)
Hatt MKII (rear)
Hatt MKIII (fronts)
Hatt MKIII (fronts)
Laatst gewijzigd door Kaz op ma 25 jun 2007, 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Interessant project!

Kijk ook eens naar http://www.zaphaudio.com/ZD5.html
Vergelijkbare units, maar dus het kleinere wooferbroertje.

Hou ons op de hoogte!
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Welkom Kaz,

Leuk binnenkomer zo, leuk verhaal en zeker leuke speaker die je gaat maken. Succes, en ik blijf het volgen.
Kaz

Bericht door Kaz »

Martijn M schreef:
Interessant project!

Ja, dit worden wellicht de nieuwe rear channel speakers. Goede match wat betreft units, en met deze units kan ik er ook weer een wall mounted van maken.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Kaz schreef:
Martijn M schreef:
Interessant project!

Ja, dit worden wellicht de nieuwe rear channel speakers. Goede match wat betreft units, en met deze units kan ik er ook weer een wall mounted van maken.
Toe maar zeg! Chique rears! 8)
richard

Re: Nog een Optimo

Bericht door richard »

Veel succes met het project.

Wel heb ik een opmerking over het ontwerp:
Kaz schreef:
Afbeelding
De keuze om de woofer boven de tweeter te zetten kan wel een probleem geven met de luisteras bij de overgangsfrequentie.

De luisteras staat (ongeveer) haaks op de denkbeeldige lijn tussen de spreekspoel van de woofer en spreekspoel van de tweeter. Die zal nu waarschijnlijk met een hoek van zo'n 45 graden naar het plafond wijzen (ook afhankelijk van het gekozen filter).

Een gevolg kan zijn dat het frequentieverloop nogal hobbelig verloopt omdat bepaalde frequenties rond de overgangsfrequentie worden uitgedooft.

De reden voor een achterover leunend ontwerp (met de tweeter boven de woofer) is niet alleen esthetisch maar juist bedoeld om de luisteras bij de overgangsfrequentie mooi horizontaal te krijgen.

Wil je de woofer toch boven de tweeter houden is het misschien een optie om de luidspreker voorover te laten leunen. Dan staat de luisteras toch mooi horizontaal en het is weer eens iets anders dan de gebruikelijke achteroverleunende modellen die je vaker ziet.
De Timmerman

Bericht door De Timmerman »

Beste Kaz,

Dat was ik inderdaad bij S&C. Ik vind dat je een mooi ontwerp hebt gemaakt.

Wat Richard zegt over de luisteras herken ik uit de theorie (Boek van Vance Dickason heb ik in korte tij tot mij genomen), maar vraag mij af hoe je dit merkt in de praktijk. Bij 95% van de speakers is de luisteras blijkbaar op de grond gericht... lijkt mij ook niet helemaal optim(o)aal. Je zou ook de tweeter d.m.v. één of andere constructie bovenop de box kunnen bevestigen. Hiervoor zijn voldoende voorbeelden te vinden op het forum.

Heb je die schotjes in de hoeken aangebracht om de breedte van de TL min of meer even breed te houden over de gehele lengte? Ik heb er ook over nagedacht, maar wilde niet teveel aan een beproefd model veranderen.

Bij nader inzien denk ik een paar schotjes zaag en ze met plakband in de box tape en ga testen voordat ik alles dichtlijm. Dt wilde ik toch al doen om de hoeveelheid BAF te bepalen.

Ik ga je showcase zeker volgen!!

Marc
Kaz

Re: Nog een Optimo

Bericht door Kaz »

richard schreef:
Veel succes met het project.

Wel heb ik een opmerking over het ontwerp:
Kaz schreef:
Afbeelding
De keuze om de woofer boven de tweeter te zetten kan wel een probleem geven met de luisteras bij de overgangsfrequentie.

De luisteras staat (ongeveer) haaks op de denkbeeldige lijn tussen de spreekspoel van de woofer en spreekspoel van de tweeter. Die zal nu waarschijnlijk met een hoek van zo'n 45 graden naar het plafond wijzen (ook afhankelijk van het gekozen filter).

Een gevolg kan zijn dat het frequentieverloop nogal hobbelig verloopt omdat bepaalde frequenties rond de overgangsfrequentie worden uitgedooft.

De reden voor een achterover leunend ontwerp (met de tweeter boven de woofer) is niet alleen esthetisch maar juist bedoeld om de luisteras bij de overgangsfrequentie mooi horizontaal te krijgen.

Wil je de woofer toch boven de tweeter houden is het misschien een optie om de luidspreker voorover te laten leunen. Dan staat de luisteras toch mooi horizontaal en het is weer eens iets anders dan de gebruikelijke achteroverleunende modellen die je vaker ziet.
Goed punt. Ik ben ook nog aan het puzzelen of de tweeter niet boven de woofer kan. Voorwaarde is wel dat de lengte van de TL gelijk blijft. Het zou kunnen door de tweeter een aparte kamer te geven boven de woofer. Maar de plaatsing van de woofer bovenin heeft wellicht ook iets te maken met het feit dat er ook midrange uit de TL komt, dan is het misschien juist wel goed dat de woofer dichtbij de TL uitgang zit?

Verder blijkt uit de metingen van Tony niet dat het echt een probleem is, bij zijn Optimo zit de tweeter ook onder de woofer. De driver plaatsing op de tekening is rechtstreeks overgenomen.

Voorover laten hellen zie ik nog niet echt zitten, maar het is inderdaad wel weer een wat anders.
Kaz

Bericht door Kaz »

De Timmerman schreef:
Beste Kaz,

Dat was ik inderdaad bij S&C. Ik vind dat je een mooi ontwerp hebt gemaakt.

Wat Richard zegt over de luisteras herken ik uit de theorie (Boek van Vance Dickason heb ik in korte tij tot mij genomen), maar vraag mij af hoe je dit merkt in de praktijk. Bij 95% van de speakers is de luisteras blijkbaar op de grond gericht... lijkt mij ook niet helemaal optim(o)aal. Je zou ook de tweeter d.m.v. één of andere constructie bovenop de box kunnen bevestigen. Hiervoor zijn voldoende voorbeelden te vinden op het forum.

Heb je die schotjes in de hoeken aangebracht om de breedte van de TL min of meer even breed te houden over de gehele lengte? Ik heb er ook over nagedacht, maar wilde niet teveel aan een beproefd model veranderen.

Bij nader inzien denk ik een paar schotjes zaag en ze met plakband in de box tape en ga testen voordat ik alles dichtlijm. Dt wilde ik toch al doen om de hoeveelheid BAF te bepalen.

Ik ga je showcase zeker volgen!!

Marc
Dank je. Bij jou gaat het ook prima zie ik op je showcase! Ik ga hem ook zeker volgen. Als het klaar is moeten we misschien eens bij elkaar gaan luisteren.

Die schotjes zitten daar inderdaad om de dwarsdoorsnede gelijk te houden, maar ik weet niet zeker of het goed gaat. Ik ga het ook eerst testen, samen met de BAF hoeveelheid. Het volume van de TL verandert met de schotjes namelijk ook iets, hoewel dat volgens mij niet veel uitmaakt. Maar door de schotjes komt er misschien wel wat extra mid uit de TL dat via de schotjes nu gereflecteerd wordt terwijl het anders in de kast zou blijven.

Michel
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Bij de oorspronkelijk rechte Optimo zit de woofer boven de tweeter juist i.v.m. de acoustische fase. Hij is zo bedacht dat het centrum van de woofer min of meer op oorhoogte zit, de tweeter onder oorhoogte. Uiteindelijk zullen dan op de luisterplek de twee drivers min of meer op gelijke afstand tot de luisteraar zijn. Ik zeg min of meer omdat niet elk bankstel even hoog is en mensen zijn niet allemaal even lang.

Als je de kast achterover laat hellen dan zou ik de tweeter boven de woofer plaatsen (net als bij de Tempo) zodat de twee drivers weer op gelijke afstand tot de luisteraar zijn, anders gaat de luisteras inderdaad richting plafond.

Dat de woofer dan niet meer aan he begin van de lijn zit maar circa 12cm verder, is veel minder een probleem dan de positie van de drivers onderling. Die paar centimeter op de hele lengte van de lijn is dus verwaarloosbaar. Het zou pas problemen geven als de woofer bijvoorbeeld op 1/3 of een 1/5 van de lengte komt te zitten. Dan verschuiven de pieken en dalen van de output van de opening naar een andere harmonische verdeling wat de karakter van de speaker zou veranderen.

Samenvattend dus: tweeter boven de woofer bij een achterover hellende kast. :)
Kaz

Bericht door Kaz »

Geenius schreef:
Bij de oorspronkelijk rechte Optimo zit de woofer boven de tweeter juist i.v.m. de acoustische fase. Hij is zo bedacht dat het centrum van de woofer min of meer op oorhoogte zit, de tweeter onder oorhoogte. Uiteindelijk zullen dan op de luisterplek de twee drivers min of meer op gelijke afstand tot de luisteraar zijn. Ik zeg min of meer omdat niet elk bankstel even hoog is en mensen zijn niet allemaal even lang.

Als je de kast achterover laat hellen dan zou ik de tweeter boven de woofer plaatsen (net als bij de Tempo) zodat de twee drivers weer op gelijke afstand tot de luisteraar zijn, anders gaat de luisteras inderdaad richting plafond.

Dat de woofer dan niet meer aan he begin van de lijn zit maar circa 12cm verder, is veel minder een probleem dan de positie van de drivers onderling. Die paar centimeter op de hele lengte van de lijn is dus verwaarloosbaar. Het zou pas problemen geven als de woofer bijvoorbeeld op 1/3 of een 1/5 van de lengte komt te zitten. Dan verschuiven de pieken en dalen van de output van de opening naar een andere harmonische verdeling wat de karakter van de speaker zou veranderen.

Samenvattend dus: tweeter boven de woofer bij een achterover hellende kast. :)
Mijn dank is groot (ook Richard)! Ik kan de TL nog steeds wel op gelijke lengte houden denk ik, door de bodem iets te laten zakken en de tweeter in een aparte kamer te behuizen (dus een extra horizontaal schotje tussen de woofer en de tweeter). Straks even in CAD rommelen, kijken of dat lukt.

Michel
Kaz

Bericht door Kaz »

Het schiet nog niet echt op. Te veel andere zaken die aandacht vragen. Ik heb nog wel even de drivers omgewisseld in de tekening. Hierdoor zit de mid-woofer iets lager, maar het scheelt voor de TL slechts 8cm in lengte dus ik laat het maar zo. Probeer wel deze week het hout te laten zagen.

De tweeter kan nu wel mooi in een aparte kamer. Tevens heb je dan wat bracing voor de mid-woofer. De tweeter kamer wil ik ook bekleden met Hawaphon.

Ik zit nog na te denken over een mogelijke vulling van de tweeter kamer. Is zand misschien een optie? Of is een aparte kamer op zich al goed genoeg, dus geen vulling?

Michel
Bijlagen
Aangepaste constructie tekening
Aangepaste constructie tekening
Kaz

Bericht door Kaz »

Zo, eindelijk een beetje progressie kunnen maken. Ben begonnen eerst een kast volledig af te bouwen, zodat eventuele missers/problemen niet meteen dubbel tellen. Tot nu toe gaat het redelijk goed, alleen een probleempje met het tweede zijpanel, er zit een kier van iets meer dan 1mm tussen baffle en zijpaneel. Lossen we wel op met een dun stripje. Ik gebruik een combi van schroeven en lijm voor sommige verbindingen, op de baffle en achterpaneel komt nog een tweede 6mm MDF paneel, dus de schroeven zijn dan niet meer te zien.

Tweeter zit dus boven de woofer, in een aparte kamer. De breedte van deze kast (192mm) is echt de limiet van wat kan met 22mm MDF, de woofer kan er nog nèt in zonder de zijwanden extra te hoeven bewerken. Maar hij wordt wel zo slank mogelijk nu.

Nog even twee foto's, van het binnenwerk en een met de drivers er alvast in. De gaten voor de drivers zitten overigens ook al in het 6mm paneel. Dat gaat er als volgende op, daarna de drivers infrezen en de boven en onderkant afvlakken (met bovenfrees). Daar moet ik nog even een geleidingscontructie voor maken. Vervolgens Hawaphon erin, bedrading aanleggen en filter bouwen. Dan zijn we wel weer ruim een week verder denk ik.
Bijlagen
Binnenwerk
Binnenwerk
Kast plus drivers
Kast plus drivers
De Timmerman

Leuk om even wat vooruitgang te zien. Ik vind het wel een mooi ontwerp zo, een paar graden naar achteren. En vooral dat kastje onderin voor het filter is handig. Dit had ik achteraf ook wel gewild. Ik zit nu met losse externe filters.......

Succes verder!

Marc
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ja, blijft idd een gaaf ontwerp dat achterover hellende!

Wowly
De Timmerman

Ga je de tweeterkamer nog met zand vullen eigenlijk? Ik vroeg mij af of dat kon. Ik zie aan de achterkant van de tweeter nl. een gaatje.

Marc
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

De Timmerman schreef:
Ga je de tweeterkamer nog met zand vullen eigenlijk? Ik vroeg mij af of dat kon. Ik zie aan de achterkant van de tweeter nl. een gaatje.

Marc
Zou ik niet doen. Als je het op wil vullen zou ik wat wol (BAF) erin doen, maar zand zou ik niet zo snel doen.
richard

Bericht door richard »

Waarom niet? een beetje gewicht boven in de kast doet de traagheid van de kast toenemen, hij zal daardoor wat stabieler staan. Gewicht onderin is trouwens ook niet verkeerd, je zou het filtercompartiment ook kunnen volgieten met schoon, droog zand.
Kaz

Bericht door Kaz »

De Timmerman schreef:

Marc
Nee, dat ga ik niet doen. Er gaat op die manier zand in de tweeter terecht komen, zoals je al opmerkte. Ben de kamer inmiddels wel met Hawaphon aan het bekleden en ga hem daarna bekleden met Pritex (net als de wand net achter en boven de mid/woofer) en eventueel nog opvullen met BAF.

Filter vullen met zand denk ik nog over na. Er zitten wat praktische bezwaren aan zolang de speaker nog niet definitief klaar is (en er dus ook niets meer aan het filter veranderd gaat worden).

Verder vandaag weer wat progressie gemaakt. Begonnen met de Hawaphon, maar dat ligt even stil wegens lijm op. Men name de Hawaphon insmeren kost nogal wat lijm omdat het niet mooi vlak is. Morgen maar even een familiepak contactlijm kopen, dan kunnen we even vooruit. Naar spulletjes trouwens die lijm, moet je echt buiten doen.

Heb tevens het laatste deel van de TL met 6mm MDF bekleed, hierdoor is alles binnenin de lijn precies mooi vlak tot de uitgang aan toe.

Straks even een filter lay-out uitdoktoren en het nieuwe soldeerstation in gebruik nemen.
Bijlagen
P1010974.jpg
P1010975.jpg
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

oook leuke Toyota Celica? in de garage! :D
Kaz

Bericht door Kaz »

Jan-Willem schreef:
Ja :D Leuke auto inderdaad, thanks. Jij ook een? Kun je overigens ook leuke zelfbouwaudio projectjes mee doen. Toch wordt het nooit zo goed als in de huiskamer ben ik bang, al is het alleen maar vanwege de vele bijgeluiden tijdens het rijden (vooral in deze auto wegens het ontbreken van veel geluidsisolatie).
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Kaz schreef:
Jan-Willem schreef:
Ja :D Leuke auto inderdaad, thanks. Jij ook een? Kun je overigens ook leuke zelfbouwaudio projectjes mee doen. Toch wordt het nooit zo goed als in de huiskamer ben ik bang, al is het alleen maar vanwege de vele bijgeluiden tijdens het rijden (vooral in deze auto wegens het ontbreken van veel geluidsisolatie).
Nee ik heb er nog geen een, maar zoek er wel een (ouder type, T20X 2.0 GT Turbo 4WD). Inderdaad ook in die auto is het geluid nog wel te verbeteren...
Kaz

Bericht door Kaz »

Jan-Willem schreef:
Nee ik heb er nog geen een, maar zoek er wel een (ouder type, T20X 2.0 GT Turbo 4WD). Inderdaad ook in die auto is het geluid nog wel te verbeteren...
Dat is ook een leuke, maar een goede zal wel niet zo makkelijk te vinden zijn. Kijk eens op www.tccn.nl forum, daar is ook een Jan-Willem actief, met een T20 ST205. Een beest van een auto, maar wel een met veel problemen.

Mijn auto had al een andere installatie, maar die was erg knullig uitgevoerd en met slechte componenten, inclusief aardlussen etc. (piep/fluit). Dus alles er weer uitgehaald en naar eigen smaak en inzicht weer opgebouwd. Leuk om te doen, maar resultaat is nog steeds niet naar volle tevredenheid. Maar (voorlopig ;-) ) heb ik besloten het maar zo te laten.

Nu weer on-topic:
Een filter is klaar, bedrading voor in de kast is voorbereid (klemschoentjes on de units aan te sluiten), dus in feite zou ik alvast even stiekum kunnen gaan luisteren een deze dagen......
SimonS

Bericht door SimonS »

Kaz schreef:
Verder vandaag weer wat progressie gemaakt. Begonnen met de Hawaphon, maar dat ligt even stil wegens lijm op. Men name de Hawaphon insmeren kost nogal wat lijm omdat het niet mooi vlak is. Morgen maar even een familiepak contactlijm kopen, dan kunnen we even vooruit. Naar spulletjes trouwens die lijm, moet je echt buiten doen.
Bison Tix toevallig? Ik heb een tijdje geleden een behuizing voor een gitaarversterker bekleed met Tolex, flink zitten trippen op die troep. Vergeten raampje open te doen...

Ik hoor de Optimo redelijk vaak (vriend heeft hem), klinkt uitermate plezierig!
Kaz

Bericht door Kaz »

Zo, net weer terug van 4 dagen muziek luisteren op PA-niveau op een weiland in Werchter :D Het was top.

Ondertussen speelt een van de Optimo's. Donderdag het filter in de kast gezet, toen kon ik me niet meer beheersen en heb de drivers er ook even ingezet (zonder infrezen) en het zijpaneel vastgetaped. Ik heb er nog een matje BAF ingedaan om te beginnen, in het eerste deel van de lijn tot aan de bocht. Er zit ook nog wat Pritex recht achter de driver, op de Hawaphon geplakt.

Speaker naar binnen gesjouwd, even gewogen (+/-34kg) en aangesloten. Nou, er komt geluid uit hoor :wink: In mono en zonder enig inspelen/inregelen op de sub is er nog weinig van te zeggen. Maar toch klinken ze al aangenaam, zeer aangenaam zelfs. Dus nu als de bliksem nummer 2 in elkaar gaan zetten!

@ De Timmerman: het ritselen van de Hawaphon (Chemical Brothers op hoog volume) heb ik ook. Dat is bij mij het zijpaneel dat nog niet vastgelijmd/geschroefd zit en dus 'een beetje' meetrilt.

SimonS schreef:
Bison Tix toevallig? Ik heb een tijdje geleden een behuizing voor een gitaarversterker bekleed met Tolex, flink zitten trippen op die troep. Vergeten raampje open te doen...

Ik hoor de Optimo redelijk vaak (vriend heeft hem), klinkt uitermate plezierig!
Ja, Bison Tix gel. Een geel spulletje. Het is wel goed spul om de hawaphon mee te verlijmen, maar je moet oppassen met de vluchtige stoffen.
Gesloten