Inschakelplop versterker; gevaarlijk en is 't te verhelpen?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Inschakelplop versterker; gevaarlijk en is 't te verhelpen?

Bericht door mikekiwi »

Mijn Creek-versterker geeft een lekkere inschakelplop bij het aanzetten; 't is een ouwetje die het nog prima doet, maar het is altijd een onprettig gezicht om de woofer van de aangesloten luidsprekers behoorlijk te zien wapperen.

Kan het eigenlijk schade aanrichten en is er op eenvoudige wijze iets aan te doen?

En nee, aan laten staan is geen optie.... :wink:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

echt heel veel schade zal het niet geven.. het is alleen een rot gehoor..
Torrenbakjes kun je meestal onbelast aanzetten, ofwel: sluit de speakers aan via een relaisje dat je vertraagd laat opkomen..
De enige plop die je dan nog kan horen is een DC-offset op je uitgang..

Kees
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: Inschakelplop versterker; gevaarlijk en is 't te verhelp

Bericht door jantje-secuur »

mikekiwi schreef:
Mijn Creek-versterker geeft een lekkere inschakelplop bij het aanzetten; 't is een ouwetje die het nog prima doet, maar het is altijd een onprettig gezicht om de woofer van de aangesloten luidsprekers behoorlijk te zien wapperen.

Kan het eigenlijk schade aanrichten en is er op eenvoudige wijze iets aan te doen?

En nee, aan laten staan is geen optie.... :wink:
Ik heb ooit op mijn oude versterker die hetzelfde heeft mijn tweeter los aangesloten. Dát is pas even schrikken. :shock:

Maar die tweet speelt lief in mijn Aeon dus is Alive and Kickin'. Maar met tweets zou ik ermee oppassen. En inderdaad is er bijvoorbeeld op Circuitsonline een inschakelvertraging te vinden. Als je er een vind die je kunt kopen, laat je het me even weten? :)

PS. Aeon filter rev. 2 gaat nu in behandeling, met bafflestepcompensatie en vishay's over het hoog.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Inschakelplop versterker; gevaarlijk en is 't te verhelp

Bericht door richard »

mikekiwi schreef:
Mijn Creek-versterker geeft een lekkere inschakelplop bij het aanzetten; 't is een ouwetje die het nog prima doet, maar het is altijd een onprettig gezicht om de woofer van de aangesloten luidsprekers behoorlijk te zien wapperen.

Kan het eigenlijk schade aanrichten en is er op eenvoudige wijze iets aan te doen?
Eerst de versterker aanzetten, daarna de luidsprekersnoeren in de versterker steken. :mrgreen:

Ik heb ook een 'oude' Creek, een 4140S2, maar daar zit een uitgangsrelais in. Het is trouwens een erg prettig versterkertje.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Inschakelplop versterker; gevaarlijk en is 't te verhelp

Bericht door mikekiwi »

richard schreef:
mikekiwi schreef:
Mijn Creek-versterker geeft een lekkere inschakelplop bij het aanzetten; 't is een ouwetje die het nog prima doet, maar het is altijd een onprettig gezicht om de woofer van de aangesloten luidsprekers behoorlijk te zien wapperen.

Kan het eigenlijk schade aanrichten en is er op eenvoudige wijze iets aan te doen?
Eerst de versterker aanzetten, daarna de luidsprekersnoeren in de versterker steken. :mrgreen:

Ik heb ook een 'oude' Creek, een 4140S2, maar daar zit een uitgangsrelais in. Het is trouwens een erg prettig versterkertje.
Hmmm...ik heb dus ook de 4140, maar dan geen S2 versie... Met de versterker an sich ben ik ook zeer tevree!
En nee, later pas de snoeren connecteren is geen praktisch idee...
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

inschakelvertragingskitje van velleman?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

audioot schreef:
inschakelvertragingskitje van velleman?
mvg
audioot
Zou idd een goede oplossing zijn; het enige is dat er 3 soldeerboutjes bij staan: is voor gevorderden dus...(en dat ben ik niet).

Zie hier overigens een filmpje dat ik heb gemaakt van de "plop":
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 7075534945
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

Ik heb als beginner in elektronica onlangs een velleman kitje gemaakt met 5 boutjes. Met gepast apparatuur is dit wel te doen denk ik hoor.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Velleman heeft een heel keurig kitje met DC beveiliging en inschakelvertraging. Kost iets van twee tientjes, en iedereen die wel eens een soldeerbout vastgehad heeft, kan zoiets in elkaar knutselen.
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

daniel schreef:
Velleman heeft een heel keurig kitje met DC beveiliging en inschakelvertraging. Kost iets van twee tientjes, en iedereen die wel eens een soldeerbout vastgehad heeft, kan zoiets in elkaar knutselen.
Zit die vertraging in de speaker signaal weg, of in de 230V verbinding ???
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

signaalweg uiteraard. Het is dus geen softstart. Anders zou je er ook niks aan hebben tegen die inschakelplop.
Plaats reactie