Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Een te kleine boor diameter is ook niet aan te raden.. Het overtollige materiaal moet door de tap meegenomen kunnen worden.. Normaal kun je de formule 0,8 x tapmaat aanhouden dus voor een M4 is dat 3,2 mm.asterduc schreef:Boren zou ik dan met 3 mm willen doen voor de M4 en 4 mm voor de M5.
Overigens heeft een machine tap wel degelijk een eerste en tweede tap in zich maar dat is vrij kort. Verder zul je zien dat er bij zo'n tap vaak wat tanden over geslagen worden om het materiaal te kunnen afvoeren..
Als je de gaten geheel door tapt en de boutjes lang genoeg neemt zal het trespa de bouten geheel opsluiten... geen lekkage mogelijk..
Om het nog strakker te maken kun je volstaan met de eerste en tweede tap en de derde niet te gebruiken.. De bout zal er strak indraaien. Beste om dat met een druppeltje zeep in te draaien dan.. (geen olie want dat blijft glijden)
Om haaks te tappen: gewoon even een plaatje MDF nemen en met je frees een gaatje van 4mm er in frezen.. Lekker makkelijk en lekker snel... en vooral haaks!!
Kees
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
dat iemand zo slim kan zijn!audiomanics schreef:Om haaks te tappen: gewoon even een plaatje MDF nemen en met je frees een gaatje van 4mm er in frezen.. Lekker makkelijk en lekker snel... en vooral haaks!!
goede ideën Kees.
- Tapmal. ipv MDF ga ik wel een stuk Plexi nemen.
- Boren met 80%, heb je helemaal gelijk in.
- Uitsluitiend 1ste en 2de tab, ga ik zo doen. Dan zitten de bouten gelijk ook vast.
-
lignum drums
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 19:30
- Locatie: Wuustwezel
- Contacteer:
Wow Ed, ik sta weeral te kijken van je concept. hoedje af !
na de 90ste page kan je er een quilted maple op fineren !
en dan vernis in hoogglans.
ik heb zopas een nieuwe glasheldere en keiharde vernis gevonden die zo'n fineer in twee lagen potdicht kan krijgen zonder nog te verzakken in de poriën na het polijsten. ik gebruik hem nu voor mijn drums.
ik ga dit draadje wat beter in de gaten houden want het worden heel spannend nu het vorm begint te krijgen.
en als ze klaar zijn sta ik bij jou aan de deur !
Gert
Lignum Drums
na de 90ste page kan je er een quilted maple op fineren !
en dan vernis in hoogglans.
ik heb zopas een nieuwe glasheldere en keiharde vernis gevonden die zo'n fineer in twee lagen potdicht kan krijgen zonder nog te verzakken in de poriën na het polijsten. ik gebruik hem nu voor mijn drums.
ik ga dit draadje wat beter in de gaten houden want het worden heel spannend nu het vorm begint te krijgen.
en als ze klaar zijn sta ik bij jou aan de deur !
Gert
Lignum Drums
Niet doen!! Ik heb dat eens gedaan met zuiltjes. Ik had hele mooie zuiltjes, alleen stonden ze te wankel, dus heb ik ze ingekort. Ik kon dus nieuwe bodempanelen maken en die moest ik er ook inslaan (een halve mm te groot), de boel afgewerkt en na een paar weken een barst in de lak omdat de bodem de zijwanden uit elkaar had gedrukt.WMC schreef:Vaak bij het plaatsen van bracing achteraf wordt die er met een iets te grote passing erin gezet, dus bijvoorbeeld 0.1mm te lang, zodat de wanden iets naar buiten gedrukt worden, eigenlijk voorspannen dus.asterduc schreef:
Dat begrijp ik niet goed. Wat bedoel je met voorgespannen wanden?
Ed.
Je kunt beter een tiende mm kleiner nemen, erin lijmen en de naden ook gewoon opvullen met lijm oid. Als je hem er strak inramt gaat het scheuren na verloop van tijd.
Groeten Mark
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Dag Gert,lignum drums schreef:na de 90ste page kan je er een quilted maple op fineren !
en dan vernis in hoogglans.
leuk je hier bij ons te hebben.
/off-topic/ Voor de outsiders, Gert is een collega instrumentenbouwer en maakt de meest exclusieve drumsets ter wereld! Look his webpage.
/on-topic/ Voor de afwerking wil ik iets nieuw proberen.
Het wordt een formica die bestaat uit een stijve grondplaat, een echte fineerlaag en een doorzichtige toplaag. Tevens heeft de fineerlaag een 3D struktuur.
Ik breng zaterdag een staaltje mee naar Breda.
misschien sta ik eerder bij jou voor de deur om de bol te draaien!lignum drums schreef:ik ga dit draadje wat beter in de gaten houden want het worden heel spannend nu het vorm begint te krijgen.
en als ze klaar zijn sta ik bij jou aan de deur !
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
tijdens het lijmen van de frontplaten is er een klein foutje ontstaan waardoor de frontplaat net niet even hoog komt als de MDF behuizing.
Bij een houten frontplaat kun je dat gewoon even bijschuren.
Met Trespa is dat iets moeilijker.
Daarom is er besloten om het bovendeel vlak te frezen.
Als geleiding zijn een paar stukken restMDF gebruikt (foto 1).
Die worden in de kast gelegd.
Daarop komt een massieve vlakke plaat waarop de bovenfrees is bevestigd.
De hoogte wordt ingesteld op het laagste punt van de behuizing (foto 2).
De frees wordt helemaal rond de kast gestuurd.
Tegelijkertijd worden ook de aluprofielen op de kasthoogte afgefreesd.
Op foto 3 merk je dat mijn werkjas volledig is afgetaped aan hals en mouwen.
Dit is gedaan om mezelf te beschermen tegen de wegvliegende hete aluspaanders alsook de scherpe Trespa delen.
Ook de veiligheidsbril is een pure noodzaak bij het frezen van dergelijke materialen.
foto 4: De bovenzijde van de kast ligt nu helemaal vlak en klaar om later de topplaat (whatever that will be) op te plaatsen.
Ed.
Bij een houten frontplaat kun je dat gewoon even bijschuren.
Met Trespa is dat iets moeilijker.
Daarom is er besloten om het bovendeel vlak te frezen.
Als geleiding zijn een paar stukken restMDF gebruikt (foto 1).
Die worden in de kast gelegd.
Daarop komt een massieve vlakke plaat waarop de bovenfrees is bevestigd.
De hoogte wordt ingesteld op het laagste punt van de behuizing (foto 2).
De frees wordt helemaal rond de kast gestuurd.
Tegelijkertijd worden ook de aluprofielen op de kasthoogte afgefreesd.
Op foto 3 merk je dat mijn werkjas volledig is afgetaped aan hals en mouwen.
Dit is gedaan om mezelf te beschermen tegen de wegvliegende hete aluspaanders alsook de scherpe Trespa delen.
Ook de veiligheidsbril is een pure noodzaak bij het frezen van dergelijke materialen.
foto 4: De bovenzijde van de kast ligt nu helemaal vlak en klaar om later de topplaat (whatever that will be) op te plaatsen.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
ik heb je het al eens eerder gemeld Bart.b_force schreef:Handig man, al die apparatuur, ben er vet jaloers op.
Alles wat ik bezit heb ik zelf moeten verdienen met werken en klussen.
Als ik het kan kun jij het ook. Maar het komt niet op 1 dag.
Later, ...
van de 3 centreerstangen.fgroen schreef:Waar kwamen die aluminium splinters vanaf?
Ik heb ze eerst afgeknipt en de laatste millimeters eraf gefreesd.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Nextel van Klang & Ton: nee, is eerder simpel gehouden. Er is wel een schot in het midden geplaatst met ronde gaten erin.Wowly schreef:Heeft die bovenste ook een bepaalde vorm aan de binnenzijde? In dat geval hebben ze hun ogen niet in hun zak zitten....
Opvallende details bij de Faktum van Hobby Hifi:
hoog en mid unit zijn identiek aan de Kwadrant / Concave. Voor het laag gebruiken zij slechts 1 laag unit. Wat een aanzienlijk lager rendement geeft.
De Faktum komt daarmee 5 db lager uit als de Kwadrant / Concave.
Wel past Timmermans, net zoals op de Kwadrant, de vernauwende kamer toe voor de middentoner. Ook hij probeert te besparen op dempingsmateriaal ten gunste van definitie.
De middentoner is bij Faktum vanaf 150 hz ingezet, wat ik persoonlijk met een 12 db filter zeer laag vind voor deze unit. Dit gaat ten koste van de dynamiek en de vervorming.
Filters zijn gelijkaardig opgebouwd.
Op de tweeter is bij de Faktum een parallelcondensator geplaatst over de verzwakkingsweerstand. Dit om het superhoog te laten doorlopen. Op de Kwadrant / Concave is dit overbodig omdat die door het verhoogde rendement niet zover moet worden afgezwakt.
Als ik dit Faktum ontwerp bekijk denk ik dat Timmermans de woofer beter aktief had aangestuurd. Dan kon de 15M aktief op 150 Hz worden gecrossed en zijn volle rendement behouden. De laagweergever zou dan in een gesloten kast kunnen zitten en met basboost worden aangestuurd. Het -3db punt lag dan bijna gelijk, maar de roll-off zachter en het impulsgedrag beter. Eigenlijk een beetje zoals Hans het heeft gedaan bij zijn Menhirs!
Ed.
http://www.zaphaudio.com/blog.html
Zaph wil ook een 'bijna perfecte luidspreker' bouwen. Ook met Scanspeak.
Zaph wil ook een 'bijna perfecte luidspreker' bouwen. Ook met Scanspeak.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
yep, dat ziet er zo uit.Martijn M schreef:Zaph wil ook een 'bijna perfecte luidspreker' bouwen. Ook met Scanspeak.
Is dat nu plots allemaal toeval?
Zijn idee om aparte zijkanten te gebruiken is natuurlijk zeer vernuftig.
Op die manier spaar je aardig wat grondstof uit. Wel heb je zeer goed passende en stabiele mallen nodig. Lijkt me ook wel een leuk project.
Ed.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ed, ik moet zeggen dat je ruwe speakers er in het echt nog indrukwekkender uitzag dan hier op de foto's. Het gaat echt een juweeltje worden, maar het zal wel een kwestie van volhouden zijn, want je bent er nog lang niet.
Na de laatste HH is ook nogmaals duidelijk geworden hoe goed die tweeter van je is 3e en 5e orde vervorming liggen echt bizar laag!
Na de laatste HH is ook nogmaals duidelijk geworden hoe goed die tweeter van je is 3e en 5e orde vervorming liggen echt bizar laag!

