Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Als je de kasten helemaal luchtdicht maakt, krijg je dan in de winter niet te maken met een 'DC-offset' op de speakers? Je hebt immers ook geen baspoort of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
Boren zou ik dan met 3 mm willen doen voor de M4 en 4 mm voor de M5.
Een te kleine boor diameter is ook niet aan te raden.. Het overtollige materiaal moet door de tap meegenomen kunnen worden.. Normaal kun je de formule 0,8 x tapmaat aanhouden dus voor een M4 is dat 3,2 mm.
Overigens heeft een machine tap wel degelijk een eerste en tweede tap in zich maar dat is vrij kort. Verder zul je zien dat er bij zo'n tap vaak wat tanden over geslagen worden om het materiaal te kunnen afvoeren..
Als je de gaten geheel door tapt en de boutjes lang genoeg neemt zal het trespa de bouten geheel opsluiten... geen lekkage mogelijk..
Om het nog strakker te maken kun je volstaan met de eerste en tweede tap en de derde niet te gebruiken.. De bout zal er strak indraaien. Beste om dat met een druppeltje zeep in te draaien dan.. (geen olie want dat blijft glijden)

Om haaks te tappen: gewoon even een plaatje MDF nemen en met je frees een gaatje van 4mm er in frezen.. Lekker makkelijk en lekker snel... en vooral haaks!!

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Om haaks te tappen: gewoon even een plaatje MDF nemen en met je frees een gaatje van 4mm er in frezen.. Lekker makkelijk en lekker snel... en vooral haaks!!
dat iemand zo slim kan zijn!

goede ideën Kees.
- Tapmal. ipv MDF ga ik wel een stuk Plexi nemen.
- Boren met 80%, heb je helemaal gelijk in.
- Uitsluitiend 1ste en 2de tab, ga ik zo doen. Dan zitten de bouten gelijk ook vast.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Vroeger werd dit inderdaad vaak gedaan: een stalen boormal met hardstalen busje tegen de slijtage, exact de buitenmaat van de tapjes. Malletje is dan een 8 mm dik oid en gaat jaren mee.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

als je toch wil doorboren kan je een heel klein beetje loctite blauw schroefdraadborging gebruiken.is later weer eenvoudig te verwijderen ,zit vast en is gelijk potdicht
mvg
audioot
lignum drums
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 19:30
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door lignum drums »

Wow Ed, ik sta weeral te kijken van je concept. hoedje af !

na de 90ste page kan je er een quilted maple op fineren !
en dan vernis in hoogglans.
ik heb zopas een nieuwe glasheldere en keiharde vernis gevonden die zo'n fineer in twee lagen potdicht kan krijgen zonder nog te verzakken in de poriën na het polijsten. ik gebruik hem nu voor mijn drums.

ik ga dit draadje wat beter in de gaten houden want het worden heel spannend nu het vorm begint te krijgen.
en als ze klaar zijn sta ik bij jou aan de deur !
Gert
Lignum Drums
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

lignum drums schreef:
ik heb zopas een nieuwe glasheldere en keiharde vernis gevonden die zo'n fineer in twee lagen potdicht kan krijgen zonder nog te verzakken in de poriën na het polijsten. ik gebruik hem nu voor mijn drums.
Ga je dit geheim ook met ons delen :roll:
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

WMC schreef:
asterduc schreef:

Dat begrijp ik niet goed. Wat bedoel je met voorgespannen wanden?

Ed.
Vaak bij het plaatsen van bracing achteraf wordt die er met een iets te grote passing erin gezet, dus bijvoorbeeld 0.1mm te lang, zodat de wanden iets naar buiten gedrukt worden, eigenlijk voorspannen dus.
Niet doen!! Ik heb dat eens gedaan met zuiltjes. Ik had hele mooie zuiltjes, alleen stonden ze te wankel, dus heb ik ze ingekort. Ik kon dus nieuwe bodempanelen maken en die moest ik er ook inslaan (een halve mm te groot), de boel afgewerkt en na een paar weken een barst in de lak omdat de bodem de zijwanden uit elkaar had gedrukt.

Je kunt beter een tiende mm kleiner nemen, erin lijmen en de naden ook gewoon opvullen met lijm oid. Als je hem er strak inramt gaat het scheuren na verloop van tijd.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

lignum drums schreef:
na de 90ste page kan je er een quilted maple op fineren !
en dan vernis in hoogglans.
Dag Gert,
leuk je hier bij ons te hebben.

/off-topic/ Voor de outsiders, Gert is een collega instrumentenbouwer en maakt de meest exclusieve drumsets ter wereld! Look his webpage.

/on-topic/ Voor de afwerking wil ik iets nieuw proberen.
Het wordt een formica die bestaat uit een stijve grondplaat, een echte fineerlaag en een doorzichtige toplaag. Tevens heeft de fineerlaag een 3D struktuur.
Ik breng zaterdag een staaltje mee naar Breda.

lignum drums schreef:
ik ga dit draadje wat beter in de gaten houden want het worden heel spannend nu het vorm begint te krijgen.
en als ze klaar zijn sta ik bij jou aan de deur !
misschien sta ik eerder bij jou voor de deur om de bol te draaien! :lol:

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

tijdens het lijmen van de frontplaten is er een klein foutje ontstaan waardoor de frontplaat net niet even hoog komt als de MDF behuizing.

Bij een houten frontplaat kun je dat gewoon even bijschuren.
Met Trespa is dat iets moeilijker.

Daarom is er besloten om het bovendeel vlak te frezen.

Als geleiding zijn een paar stukken restMDF gebruikt (foto 1).
Die worden in de kast gelegd.
Daarop komt een massieve vlakke plaat waarop de bovenfrees is bevestigd.

De hoogte wordt ingesteld op het laagste punt van de behuizing (foto 2).
De frees wordt helemaal rond de kast gestuurd.
Tegelijkertijd worden ook de aluprofielen op de kasthoogte afgefreesd.

Op foto 3 merk je dat mijn werkjas volledig is afgetaped aan hals en mouwen.
Dit is gedaan om mezelf te beschermen tegen de wegvliegende hete aluspaanders alsook de scherpe Trespa delen.
Ook de veiligheidsbril is een pure noodzaak bij het frezen van dergelijke materialen.

foto 4: De bovenzijde van de kast ligt nu helemaal vlak en klaar om later de topplaat (whatever that will be) op te plaatsen.

Ed.
Bijlagen
hoogtemal1 [800x600].jpg
hoogtemal2 [800x600].jpg
hoogtemal3 [800x600].jpg
hoogtemal5 [800x600].jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Da's blijkbaar goed gelukt. :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zonde Ed, maar gelukkig heb je een goede oplossing gevonden voor dit probleempje. Heeft dit nog consequenties voor de andere kant van het front?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Edo schreef:
Heeft dit nog consequenties voor de andere kant van het front?
niet echt.
Er komt nog een bodemplaat met ingebouwde spikes onder en op de frontplaat komt nog een 6mm dikke afwerkingsplaat die de unit laat verzinken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

net een mars mannetje :)

Handig man, al die apparatuur, ben er vet jaloers op. Maarja zoiets gaat niet in een studentenhuis passen :P (ik heb het dus over die werkbanken etc :P )

iig weer top werk geleverd :)
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Waar kwamen die aluminium splinters vanaf? :?:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
Handig man, al die apparatuur, ben er vet jaloers op.
ik heb je het al eens eerder gemeld Bart.
Alles wat ik bezit heb ik zelf moeten verdienen met werken en klussen.
Als ik het kan kun jij het ook. Maar het komt niet op 1 dag.
Later, ...
fgroen schreef:
Waar kwamen die aluminium splinters vanaf? :?:
van de 3 centreerstangen.
Ik heb ze eerst afgeknipt en de laatste millimeters eraf gefreesd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

deze recente ontwerpen van

Klang & Ton en Hobby-Hifi

komen mij precies bekend voor :-k
Bijlagen
Nextel [800x600].jpg
Faktum [800x600].jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Heeft die bovenste ook een bepaalde vorm aan de binnenzijde? In dat geval hebben ze hun ogen niet in hun zak zitten....

jan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Heeft die bovenste ook een bepaalde vorm aan de binnenzijde? In dat geval hebben ze hun ogen niet in hun zak zitten....
Nextel van Klang & Ton: nee, is eerder simpel gehouden. Er is wel een schot in het midden geplaatst met ronde gaten erin.

Opvallende details bij de Faktum van Hobby Hifi:
hoog en mid unit zijn identiek aan de Kwadrant / Concave. Voor het laag gebruiken zij slechts 1 laag unit. Wat een aanzienlijk lager rendement geeft.
De Faktum komt daarmee 5 db lager uit als de Kwadrant / Concave.
Wel past Timmermans, net zoals op de Kwadrant, de vernauwende kamer toe voor de middentoner. Ook hij probeert te besparen op dempingsmateriaal ten gunste van definitie.
De middentoner is bij Faktum vanaf 150 hz ingezet, wat ik persoonlijk met een 12 db filter zeer laag vind voor deze unit. Dit gaat ten koste van de dynamiek en de vervorming.
Filters zijn gelijkaardig opgebouwd.
Op de tweeter is bij de Faktum een parallelcondensator geplaatst over de verzwakkingsweerstand. Dit om het superhoog te laten doorlopen. Op de Kwadrant / Concave is dit overbodig omdat die door het verhoogde rendement niet zover moet worden afgezwakt.

Als ik dit Faktum ontwerp bekijk denk ik dat Timmermans de woofer beter aktief had aangestuurd. Dan kon de 15M aktief op 150 Hz worden gecrossed en zijn volle rendement behouden. De laagweergever zou dan in een gesloten kast kunnen zitten en met basboost worden aangestuurd. Het -3db punt lag dan bijna gelijk, maar de roll-off zachter en het impulsgedrag beter. Eigenlijk een beetje zoals Hans het heeft gedaan bij zijn Menhirs!

Ed.
Bijlagen
Nextel2 [1024x768].jpg
Faktum3 [1024x768].jpg
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Die heeft idd de ogen niet in de zak gehad :)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Het beste bewijs dat dit een project van ongelovelijk niveau is. Ik volg het vanaf het begin en het wordt steeds gekker/mooier. Respect!
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

en interessanter
topjob ed
audioot
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

http://www.zaphaudio.com/blog.html

Zaph wil ook een 'bijna perfecte luidspreker' bouwen. Ook met Scanspeak.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Martijn M schreef:
Zaph wil ook een 'bijna perfecte luidspreker' bouwen. Ook met Scanspeak.
yep, dat ziet er zo uit.
Is dat nu plots allemaal toeval?

Zijn idee om aparte zijkanten te gebruiken is natuurlijk zeer vernuftig.
Op die manier spaar je aardig wat grondstof uit. Wel heb je zeer goed passende en stabiele mallen nodig. Lijkt me ook wel een leuk project.

Ed.
Bijlagen
Zaph [800x600].jpg
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ed, ik moet zeggen dat je ruwe speakers er in het echt nog indrukwekkender uitzag dan hier op de foto's. Het gaat echt een juweeltje worden, maar het zal wel een kwestie van volhouden zijn, want je bent er nog lang niet.

Na de laatste HH is ook nogmaals duidelijk geworden hoe goed die tweeter van je is 3e en 5e orde vervorming liggen echt bizar laag!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”