Ribbon tweeters:Aurum Cantus & Fountek

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ribbon tweeters:Aurum Cantus & Fountek

Bericht door Roland »

Wie heeft er wel eens gewerkt met ribbon tweeters?

Ik vindt deze twee tweeters erg interresant:
http://www.aurumcantus.com/g2g3/g2si.htm
http://www.fountek.net/neocd3.htm

Beide zo rond de 80$

Gaan ribbons echt zo snel stuk?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ribbon tweeters:Aurum Cantus & Fountek

Bericht door Pjotr »

Roland schreef:
Gaan ribbons echt zo snel stuk?
Ja en nee. Ze gaan stuk wanneer het bandje smelt, dat punt ligt vrij scherp. Tot aan het smeltpunt zijn ze vrijwel niet stuk te krijgen. Ga je er iets overheen, zijn ze gelijk weg. Bij normale muziek en juist gefilterd (min 12db/okt) zal dat niet snel gebeuren. Maar met meten met sinussen loop je een zeker risco, ook oscillerende versterkers zijn gegarandeerd dodelijk voor ze.

Zelf heb ik ervaring met de Decca DK30 alu ribbons met hoorn en de Technics mylar ribbons. En verder bij anderen diverse Philips ribbons gehoord. Naar mijn smaak is klankmatig een puur aluminium ribbon gewoon het beste wat te krijgen is kwa tweeters. De ribbons met een mylar (polyester) membraan zijn minder vind ik en er zijn denk ik heden ten dage betere dome tweeters te krijgen. Goede ribbons waren in het verleden erg duur vanwege de erg grote magneet die nodig is en waarvan de betere van het erg dure alnico was. Ribbons bundelen wel erg sterk in het hoog in het verticale vlak.

Met de moderne rare-earth magneten schijnt het goedkoper te kunnen, vind $80 eigenlijk onwaarschijnlijk goedkoop en je kan het zeker proberen (tenzij anderen slechte ervaringen hebben met die units).
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Is dat watervaldiagram nu werkelijk zo goed ? Het is wel erg evenwichtig. Ik zie dat de uitsterftijd in "perioden" staat aangegeven ...


Paul..

Afbeelding
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

ik ken deze tweeter als de celeritas RB60 (precies hetzelde ding trouwens) en gebruik hem in mijn centerspeaker.
Als je hem steil genoeg affilterd is 'ie in te passen in een 2weg.

Maar idd is het een _goed_ ding, en idd zijn ze kwetsbaar; een mlssa meting kostte mij (nouja, alex van remo :) ) een nieuw bandje....


grtzz

t.

ps: http://www.clofis.nl/nl/celeritas/celeritas.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Nog een puntje van aandacht: Waar die alu ribbons ook beslist niet tegen kunnen zijn sterke trillingen. Tijdens een verhuizing hadden mijn DK 30's dermate in de bus liggen schudden dat het bandje uitgelubberd was en vervangen moest worden. Had de boxen dus verticaal moeten vervoeren ipv op hun rug.

Hoewel de ribbons op de sites die Roland gaf, opgegeven worden vanaf 1400 Hz, kun je ze toch maar beter boven de 2,5 KHz filteren. De belastbaarheid loopt anders sterk terug een ook de vervorming zal anders bij de lage frequenties sterk toe gaan nemen.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ribbon tweeters:Aurum Cantus & Fountek

Bericht door Roland »

[/quote]Met de moderne rare-earth magneten schijnt het goedkoper te kunnen, vind $80 eigenlijk onwaarschijnlijk goedkoop en je kan het zeker proberen (tenzij anderen slechte ervaringen hebben met die units).[/quote]

Beide tweeters komen uit China, dat verklaart mischien het een en ander.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

@teacher

Op welke frequentie en hoe steil filter jij je celeritas tweeters af?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Yeps, ik heb ook de RB60. Erg mooi ding voor het geld en zeker erg goed. Momenteel heb ik hem op 1e orde rond de 7K gefilterd, maar ik heb hem ook al lager gehad op een hogere orde. Ze raden aan om hem vanaf 2.5 Khz op minimaal 3e orde te gebruiken. Daaronder is vanwegen vervorming en kans op een gebroken ribbon idd af te raden. Maar de 2.5 Khz is zeker een veilig getal, want dit ding kan echt heel hard. Toen de woofers van mijn center aan hun einde waren ging de ribbon nog vrolijk door, zonder ook maar een grijntje schel te worden. Ook de curve is erg vlak en dus behoolijk simpel te filteren.

Morgen ga ik eindelijk mijn kast voor mijn filter halen, en dan kan ik eindelijk eens echt aan de slag met dat ding :)

Ik ga er ooit nog wel wat meer gebruiken voor mijn fronts als ik tijd en geld daarvoor heb :P
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ribbon tweeters:Aurum Cantus & Fountek

Bericht door Marp »

Roland schreef:
Gaan ribbons echt zo snel stuk?
Mijn eerste alu bandtweeters begaven het binnen een jaar plotseling na overmatig gebruik van een equalizer (bandje gesmolten). Hierop kocht ik vervangers van 30Watt, en pas inzetbaarheid vanaf 5KHz (Fs onbekend). Deze hebben gedurende 20 jaar met een 12dB-filter gespeeld vanaf 4200Hz, terwijl ze in hun beginjaren toch op menig feest waren ingezet met een 100W/rms versterker haast op 90% #-o (ja, alcohol maakt...). Momenteel spelen ze alweer anderhalf jaar de sterren van de hemel vanaf 5KHz met enkel een condensator.

Verder kocht ik 2 jaar terug 16 bandtweeters welke jarenlang in topkasten van een drive-in hadden gezeten. Op de frontjes gaf dat de nodige littekens, maar de aluminium bandjes zijn onaangetast.

Dit lijkt te bevestigen dat ze tot een bepaald punt inderdaad vrij veel kunnen hebben, maar daarboven ook gelijk weg zijn.
Pjotr schreef:
Nog een puntje van aandacht: Waar die alu ribbons ook beslist niet tegen kunnen zijn sterke trillingen. Tijdens een verhuizing hadden mijn DK 30's dermate in de bus liggen schudden dat het bandje uitgelubberd was en vervangen moest worden. Had de boxen dus verticaal moeten vervoeren ipv op hun rug.
Nooit bij stilgestaan, dus ik heb vroeger wel erg veel geluk gehad. O:)

Mario
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Roland schreef:
@teacher

Op welke frequentie en hoe steil filter jij je celeritas tweeters af?
3200Hz 3e orde LR, in een MTM opstelling met 2x w100sc8 1e orde.

Klinkt strak, gaat hard zonder te "S"-en en schril en schel te worden.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Parts Express verkoopt nu ook aurum cantus ribbons

G2Si a.ka. celeritas rb 60 85$ per stuk = 68,- euro, transport kosten 54$

190 dollar voor een paar incl. transport = 153 euro + invoerrechten 19% kom ik op 91 euro per stuk uit, nog steeds veel geld voor een tweeter, maar wel erg verleidelijk.

De Celeritas kost in Nederland 129,- euro per stuk.
Laatst gewijzigd door Roland op vr 05 aug 2005, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Dezelfde ribbon zit ook in de Harwood Monitor die ik aan het bouwen ben. Zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=931
Harwood UR 2.0 is dus weer een andere naam voor hetzelfde ding :? . In de Monitor wordt ie ingezet vanaf ongeveer 1900 Hz. Erg laag dus.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Bean schreef:
Dezelfde ribbon zit ook in de Harwood Monitor die ik aan het bouwen ben. Zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=931
Harwood UR 2.0 is dus weer een andere naam voor hetzelfde ding :? . In de Monitor wordt ie ingezet vanaf ongeveer 1900 Hz. Erg laag dus.
De Harwood is volgens mij niet 100% hetzelfde, maar lijkt er wel verdacht veel op.

Is er misschien iemand die wat meer van de Fountek NeoCD2.0 weet?
alex
Ook commercieel actief
Berichten: 1
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 17:01

Bericht door alex »

Dat met die prijzen is inmiddels opgelost....de Celeritas kost vanaf vandaag 89,- in Nederland :lol:
De volledige prijslijst volgt z.s.m. op de site


Bij Remo wel te verstaan (dit is dus een commercieel berichtje) :wink:

Groetjes, Alex Remo.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

alex schreef:
.....Bij Remo wel te verstaan (dit is dus een commercieel berichtje) :wink:
Groetjes, Alex Remo.
we zullen t een keer door de vingers zien ;)

maaruh, welkom hier Alex!
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

hee alex.. ook hier :)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Beste Alex

Ik kan de Aurum cantus niet vinden op jullie site!

Vraagje gebruiken jullie een hivi 50mm mid dome in de rogers tml?

Groeten Roland
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Roland schreef:
Ik kan de Aurum cantus niet vinden op jullie site!
Die heten Celeritas in NL ;)
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

deepspace schreef:
Roland schreef:
Ik kan de Aurum cantus niet vinden op jullie site!
Die heten Celeritas in NL ;)
Maar die staan ook niet op de site! :-k
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

kijk eens op de site van clofis, daar staan ze wel.

t.
Gebruikersavatar
Peet
Ook commercieel actief
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 19:27
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Peet »

deepspace schreef:
Bean schreef:
Dezelfde ribbon zit ook in de Harwood Monitor die ik aan het bouwen ben. Zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=931
Harwood UR 2.0 is dus weer een andere naam voor hetzelfde ding :? . In de Monitor wordt ie ingezet vanaf ongeveer 1900 Hz. Erg laag dus.
De Harwood is volgens mij niet 100% hetzelfde, maar lijkt er wel verdacht veel op.

Is er misschien iemand die wat meer van de Fountek NeoCD2.0 weet?
Wij gebruiken momenteel de fountek NeoPro5i ribbons voor inbouw in een array systeem, kiezen hier voor meer rendament.
http://www.fountek.net/products_neo_pro5i.htm , kosten 375,00 /stuk.
en we laten em vanaf c.a. 2Khz / 12dB inkomen.
Of ie klankmatig veel verschilt met de Neo CD2.0 zou me echt :roll: verbazen, de basis verschilt weinig.
Wij zijn zeer tevreden met de zachte open klank (tov horndrivers) en vooral de projectie is enorm goed.
Voor hifi gebruik is het zeer smalle verticale afstraalgedrag niet zo optimaal, we moeten nog gaan meten, maar met 10graden vert. is het wel gebeurd, maar dit is nou net weer ideaal voor een array.
horizontaal spreiden ze enorm (100 of meer), en blijkbaar is de afval horizontaal mooi gelijkmatig over het hele spectrum.
We hopen alleen dat we ze "heel" kunnen houden, we draaien er als proef mee en tot nog toe blijft alles heel, maar 2Khz is wel een bitje aan de lage kant.

t.z.t plaatsen we wel wat foto's online.
hierbij: Afbeelding

greetings,
Peet
Plaats reactie