Ribbon tweeters:Aurum Cantus & Fountek
Moderator: Beheerdersteam
Ribbon tweeters:Aurum Cantus & Fountek
Wie heeft er wel eens gewerkt met ribbon tweeters?
Ik vindt deze twee tweeters erg interresant:
http://www.aurumcantus.com/g2g3/g2si.htm
http://www.fountek.net/neocd3.htm
Beide zo rond de 80$
Gaan ribbons echt zo snel stuk?
Ik vindt deze twee tweeters erg interresant:
http://www.aurumcantus.com/g2g3/g2si.htm
http://www.fountek.net/neocd3.htm
Beide zo rond de 80$
Gaan ribbons echt zo snel stuk?
Re: Ribbon tweeters:Aurum Cantus & Fountek
Ja en nee. Ze gaan stuk wanneer het bandje smelt, dat punt ligt vrij scherp. Tot aan het smeltpunt zijn ze vrijwel niet stuk te krijgen. Ga je er iets overheen, zijn ze gelijk weg. Bij normale muziek en juist gefilterd (min 12db/okt) zal dat niet snel gebeuren. Maar met meten met sinussen loop je een zeker risco, ook oscillerende versterkers zijn gegarandeerd dodelijk voor ze.Roland schreef:Gaan ribbons echt zo snel stuk?
Zelf heb ik ervaring met de Decca DK30 alu ribbons met hoorn en de Technics mylar ribbons. En verder bij anderen diverse Philips ribbons gehoord. Naar mijn smaak is klankmatig een puur aluminium ribbon gewoon het beste wat te krijgen is kwa tweeters. De ribbons met een mylar (polyester) membraan zijn minder vind ik en er zijn denk ik heden ten dage betere dome tweeters te krijgen. Goede ribbons waren in het verleden erg duur vanwege de erg grote magneet die nodig is en waarvan de betere van het erg dure alnico was. Ribbons bundelen wel erg sterk in het hoog in het verticale vlak.
Met de moderne rare-earth magneten schijnt het goedkoper te kunnen, vind $80 eigenlijk onwaarschijnlijk goedkoop en je kan het zeker proberen (tenzij anderen slechte ervaringen hebben met die units).
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
ik ken deze tweeter als de celeritas RB60 (precies hetzelde ding trouwens) en gebruik hem in mijn centerspeaker.
Als je hem steil genoeg affilterd is 'ie in te passen in een 2weg.
Maar idd is het een _goed_ ding, en idd zijn ze kwetsbaar; een mlssa meting kostte mij (nouja, alex van remo
) een nieuw bandje....
grtzz
t.
ps: http://www.clofis.nl/nl/celeritas/celeritas.htm
Als je hem steil genoeg affilterd is 'ie in te passen in een 2weg.
Maar idd is het een _goed_ ding, en idd zijn ze kwetsbaar; een mlssa meting kostte mij (nouja, alex van remo
grtzz
t.
ps: http://www.clofis.nl/nl/celeritas/celeritas.htm
Nog een puntje van aandacht: Waar die alu ribbons ook beslist niet tegen kunnen zijn sterke trillingen. Tijdens een verhuizing hadden mijn DK 30's dermate in de bus liggen schudden dat het bandje uitgelubberd was en vervangen moest worden. Had de boxen dus verticaal moeten vervoeren ipv op hun rug.
Hoewel de ribbons op de sites die Roland gaf, opgegeven worden vanaf 1400 Hz, kun je ze toch maar beter boven de 2,5 KHz filteren. De belastbaarheid loopt anders sterk terug een ook de vervorming zal anders bij de lage frequenties sterk toe gaan nemen.
Hoewel de ribbons op de sites die Roland gaf, opgegeven worden vanaf 1400 Hz, kun je ze toch maar beter boven de 2,5 KHz filteren. De belastbaarheid loopt anders sterk terug een ook de vervorming zal anders bij de lage frequenties sterk toe gaan nemen.
Re: Ribbon tweeters:Aurum Cantus & Fountek
[/quote]Met de moderne rare-earth magneten schijnt het goedkoper te kunnen, vind $80 eigenlijk onwaarschijnlijk goedkoop en je kan het zeker proberen (tenzij anderen slechte ervaringen hebben met die units).[/quote]
Beide tweeters komen uit China, dat verklaart mischien het een en ander.
Beide tweeters komen uit China, dat verklaart mischien het een en ander.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Yeps, ik heb ook de RB60. Erg mooi ding voor het geld en zeker erg goed. Momenteel heb ik hem op 1e orde rond de 7K gefilterd, maar ik heb hem ook al lager gehad op een hogere orde. Ze raden aan om hem vanaf 2.5 Khz op minimaal 3e orde te gebruiken. Daaronder is vanwegen vervorming en kans op een gebroken ribbon idd af te raden. Maar de 2.5 Khz is zeker een veilig getal, want dit ding kan echt heel hard. Toen de woofers van mijn center aan hun einde waren ging de ribbon nog vrolijk door, zonder ook maar een grijntje schel te worden. Ook de curve is erg vlak en dus behoolijk simpel te filteren.
Morgen ga ik eindelijk mijn kast voor mijn filter halen, en dan kan ik eindelijk eens echt aan de slag met dat ding
Ik ga er ooit nog wel wat meer gebruiken voor mijn fronts als ik tijd en geld daarvoor heb
Morgen ga ik eindelijk mijn kast voor mijn filter halen, en dan kan ik eindelijk eens echt aan de slag met dat ding
Ik ga er ooit nog wel wat meer gebruiken voor mijn fronts als ik tijd en geld daarvoor heb
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Ribbon tweeters:Aurum Cantus & Fountek
Mijn eerste alu bandtweeters begaven het binnen een jaar plotseling na overmatig gebruik van een equalizer (bandje gesmolten). Hierop kocht ik vervangers van 30Watt, en pas inzetbaarheid vanaf 5KHz (Fs onbekend). Deze hebben gedurende 20 jaar met een 12dB-filter gespeeld vanaf 4200Hz, terwijl ze in hun beginjaren toch op menig feest waren ingezet met een 100W/rms versterker haast op 90%Roland schreef:Gaan ribbons echt zo snel stuk?
Verder kocht ik 2 jaar terug 16 bandtweeters welke jarenlang in topkasten van een drive-in hadden gezeten. Op de frontjes gaf dat de nodige littekens, maar de aluminium bandjes zijn onaangetast.
Dit lijkt te bevestigen dat ze tot een bepaald punt inderdaad vrij veel kunnen hebben, maar daarboven ook gelijk weg zijn.
Nooit bij stilgestaan, dus ik heb vroeger wel erg veel geluk gehad.Pjotr schreef:Nog een puntje van aandacht: Waar die alu ribbons ook beslist niet tegen kunnen zijn sterke trillingen. Tijdens een verhuizing hadden mijn DK 30's dermate in de bus liggen schudden dat het bandje uitgelubberd was en vervangen moest worden. Had de boxen dus verticaal moeten vervoeren ipv op hun rug.
Mario
Parts Express verkoopt nu ook aurum cantus ribbons
G2Si a.ka. celeritas rb 60 85$ per stuk = 68,- euro, transport kosten 54$
190 dollar voor een paar incl. transport = 153 euro + invoerrechten 19% kom ik op 91 euro per stuk uit, nog steeds veel geld voor een tweeter, maar wel erg verleidelijk.
De Celeritas kost in Nederland 129,- euro per stuk.
G2Si a.ka. celeritas rb 60 85$ per stuk = 68,- euro, transport kosten 54$
190 dollar voor een paar incl. transport = 153 euro + invoerrechten 19% kom ik op 91 euro per stuk uit, nog steeds veel geld voor een tweeter, maar wel erg verleidelijk.
De Celeritas kost in Nederland 129,- euro per stuk.
Laatst gewijzigd door Roland op vr 05 aug 2005, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Dezelfde ribbon zit ook in de Harwood Monitor die ik aan het bouwen ben. Zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=931
Harwood UR 2.0 is dus weer een andere naam voor hetzelfde ding
. In de Monitor wordt ie ingezet vanaf ongeveer 1900 Hz. Erg laag dus.
Harwood UR 2.0 is dus weer een andere naam voor hetzelfde ding
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
De Harwood is volgens mij niet 100% hetzelfde, maar lijkt er wel verdacht veel op.Bean schreef:Dezelfde ribbon zit ook in de Harwood Monitor die ik aan het bouwen ben. Zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=931
Harwood UR 2.0 is dus weer een andere naam voor hetzelfde ding. In de Monitor wordt ie ingezet vanaf ongeveer 1900 Hz. Erg laag dus.
Is er misschien iemand die wat meer van de Fountek NeoCD2.0 weet?
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Peet
- Ook commercieel actief
- Berichten: 42
- Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 19:27
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Wij gebruiken momenteel de fountek NeoPro5i ribbons voor inbouw in een array systeem, kiezen hier voor meer rendament.deepspace schreef:De Harwood is volgens mij niet 100% hetzelfde, maar lijkt er wel verdacht veel op.Bean schreef:Dezelfde ribbon zit ook in de Harwood Monitor die ik aan het bouwen ben. Zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=931
Harwood UR 2.0 is dus weer een andere naam voor hetzelfde ding. In de Monitor wordt ie ingezet vanaf ongeveer 1900 Hz. Erg laag dus.
Is er misschien iemand die wat meer van de Fountek NeoCD2.0 weet?
http://www.fountek.net/products_neo_pro5i.htm , kosten 375,00 /stuk.
en we laten em vanaf c.a. 2Khz / 12dB inkomen.
Of ie klankmatig veel verschilt met de Neo CD2.0 zou me echt
Wij zijn zeer tevreden met de zachte open klank (tov horndrivers) en vooral de projectie is enorm goed.
Voor hifi gebruik is het zeer smalle verticale afstraalgedrag niet zo optimaal, we moeten nog gaan meten, maar met 10graden vert. is het wel gebeurd, maar dit is nou net weer ideaal voor een array.
horizontaal spreiden ze enorm (100 of meer), en blijkbaar is de afval horizontaal mooi gelijkmatig over het hele spectrum.
We hopen alleen dat we ze "heel" kunnen houden, we draaien er als proef mee en tot nog toe blijft alles heel, maar 2Khz is wel een bitje aan de lage kant.
t.z.t plaatsen we wel wat foto's online.
hierbij:

greetings,
Peet


