Edo beveelde me aan om rond 1500-1600 Hz te gaan filteren.
Ik dacht aan een linkwitz-riley 4de orde filter (deze:http://sound.westhost.com/project09.htm alleen met ander kantelpunt) met TL072 opampjes en 7815+7915 spanningsregelaars.
Is dat wat?
First things first. Een goed filterontwerp gaat uit van de baffleafmetingen en hoe de drivers hierop gemonteerd zijn.
Hoe ziet je kast eruit? Afmetingen graag en ook of de woofer en tweeter op één lijn zijn gemonteerd of dat er een schuine baffle is.
Als je nu verder nog wat geduld hebt: ik ga binnen afzienbare tijd deze tweeter ook aanschaffen en zal hem opmeten. Daarnaast heeft Edo de beschikking over eigen meetdata voor de HDS182. Samen zouden we je op weg moeten kunnen helpen.
First things first. Een goed filterontwerp gaat uit van de baffleafmetingen en hoe de drivers hierop gemonteerd zijn.
Hoe ziet je kast eruit? Afmetingen graag en ook of de woofer en tweeter op één lijn zijn gemonteerd of dat er een schuine baffle is.
Als je nu verder nog wat geduld hebt: ik ga binnen afzienbare tijd deze tweeter ook aanschaffen en zal hem opmeten. Daarnaast heeft Edo de beschikking over eigen meetdata voor de HDS182. Samen zouden we je op weg moeten kunnen helpen.
Groet, Jeroen
Ik wist niet dat dat ook allemaal van belang was! Ik heb nog wel geduld hoor. Ik moet toch zowieso nog op de speakers wachten en nog boxen bouwen, wat erg veel tijd zal gaan kosten. Ik weet nog geen afmetingen aangezien ik dacht dat het filter wel eerst kon en er weinig mee te maken heeft .
Hoe wil je eigenlijk rekening houden met de kast dmv het filter aan te passen? En wat is een baffle?
En, alvast nog even dit over die overnamefrequentie: ik vind zelf lager dan 2000 Hz voor deze tweeter niet echt aan te bevelen. Hij heeft geen ferrofluïde en is dus iets minder belastbaar. Verder heeft hij wat onregelmatigheden, resonanties dus, beneden 2000 Hz. Dit zie je ook terug in de impedantie. Daarnaast is de HDS182 uitstekend bruikbaar tot 2000 Hz.
En, alvast nog even dit over die overnamefrequentie: ik vind zelf lager dan 2000 Hz voor deze tweeter niet echt aan te bevelen. Hij heeft geen ferrofluïde en is dus iets minder belastbaar. Verder heeft hij wat onregelmatigheden, resonanties dus, beneden 2000 Hz. Dit zie je ook terug in de impedantie. Daarnaast is de HDS182 uitstekend bruikbaar tot 2000 Hz.
Groetjes, Jeroen
Maar in de grafiek is te zien dat die hds182 niet mooi strak is boven 2khz
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 16 mar 2005, 20:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Geen probleem dat omhoog lopen. Als het maar met een redelijke rechte lijn gebeurt. Een hobbelige lijn duidt op resonanties, die hier slechts met mate aanwezig zijn. Denk het oplopen weg en de karaktistiek is zeer vlak. Het oplopen is eenvoudig weg te werken met je filter straks. Het wordt dus geen standaard filter, maar dat heb je nooit met een geoptimaliseerde luidspreker.
Wat mooi dat jullie er zoveel verstand van hebben en zo behulpzaam zijn, erg leuk en leerzaam forum!
Bedenk wel dat ik slechts een scope (10Mhz) en een functiegenerator heb om te meten. Hopelijk is dit voldoende. Voor het filter moet dit wel lukken lijkt me. Maar ik kan geen meetgegevens van luidsprekers etc maken.
Tsja, 1600...2000Hz, denk (kijkende naar de grafieken) dat het beide niet voor veel problemen zal zorgen. Nog even wat betreft FRD file.... kan alleen de HDS 134 nog vinden....
Zoek nog even verder.
Juul: frd file is een file voor in ontwerp programma's waar je het frequentieverloop (en fase gedrag als je wil). Is eigelijk een TXT file, maar dan met andere extentie erachter. Weet in iedergeval waar ik het over heb.
Zo is er ook een zma file , voor je impedantiegegevens....
Maar dat filter van rod is bruikbaar hoor, daar niet van, is alleen niet compleet.
/edit
baffle = voorkant kast, welja, ongeveer toch
/edit
Groetjes
Rudy
Nooit geweten dat dat bestond. Het lijkt me niet al te ingewikkelt of lijkt dat allene maar zo? Wordt zoiets trouwens veel toegepast? Want op mijn stage werd er veel met hifi gedaan, maar ik heb er daar nog nooit wat over gehoord...
Dat diffraction compensation network kun je wel bij je actiefe filter instoppen he? Of zou je dat achter je versterker moeten plaatsen?
is idd niet moeilijk, moet alleen rekening mee gehouden worden.
Let wel op het effekt is 6dB, maar in de praktijk is dat teveel van het goede ( wegens kamer responses ) en is het beter om 3a5 dB te compenseren, naargelang je "smaak".
In passieve speakers word daar ook rekening mee gehouden aan de hand van metingen/calculaties. Maar daar valt die correctie op het eerste zicht niet zo duidelijk op.
Kan je best in je active filter stoppen, liefst geen passieve filteringen doen bij actieve systemen, dat neemt het nut gewoon totaal weg.
Ah oke, stel dat je dat toevoegt aan het filter, en je filter staat ingesteld op xHz. Wat moet je nog meer zoal erbij in stoppen dan?
Rekening houden met de karakteristiek van de woofer en de tweeter? En hoe gaat zoiets in het werk? Ik zal eens wat topics over filteren gaan lezen.
Weet je heel zeker dat je me hier de faseplug data hebt gestuurd? Zowel impedantie als amplitude karakteristiek lijkt zeer sterk op de versie zonder faseplug. De impedantie stijgt tot boven 30 ohm bij 20 kHz. De faseplug versie zou daar ver onder moeten blijven.
Mmm, ik heb ze zelf niet even bekeken. Ik zal ze vanavond even inladen en checken. Er staan er nog meer hier dus moet even verder zoeken. Heb ze toen der tijd niet op typenummer maar op een ander nummer opgeslagen. Effies verder zoeken...
Weet je heel zeker dat je me hier de faseplug data hebt gestuurd? Zowel impedantie als amplitude karakteristiek lijkt zeer sterk op de versie zonder faseplug. De impedantie stijgt tot boven 30 ohm bij 20 kHz. De faseplug versie zou daar ver onder moeten blijven.
Groet, Jeroen
He Jeroen,
Heb het even nagekeken en ik heb file 850439 en file 850467 (de typenummer van d-s-t) , de versie met en zonder pp. Nu is er vrees ik bij het opslaan een nummertje verwisseld, dus wat blijkt nu: beide versies zijn gelijk, dus beide de versie zonder pp...... (baal baal)
Nou ja, helaas ook een backup die ik heb terug gekeken was dit al zo. Niets aan te doen meer. Dus wordt opnieuw meten vrees ik.
Zou ik dat ook eens mogen zien? Ben wel nieuwsgierig/leergierig.
Tuurlijk, op http://62.166.6.192/meetgegevens staan 2 files, een frd en een zma file. Dit zijn textbestanden die je in luidsprekerontwerpprogramma's kan inladen zodat je een beeld krijgt wat de speaker doet. Frd is het frequentieverloop, zma is de impedantie. Je kan ze openen in notepad of word of iets en dan zie je een lijst met een hele hoop getalletjes. Da's alles. Kijk maar eens.
Om het wat overzichtelijk te houden heb ik hier nog een topic gemaakt voor het bouwen van de kasten http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=7836#7836
Want ik begrijp dat ik eerst een kast moet bouwen en daarna het filter.
Zouden jullie me daarmee kunnen helpen? Ik zal wat met winisd proberen te ontwerpen.
Wachten! En in ieder geval eerst de kast maken. Heb je daar al een goede tekening van?
Nope, ik wacht nog op een antwoord van dat topic
Ben nu trouwens bezig met het maken van een voedinkje voor het filter en de dc beveiliing, deze doe ik op een aparte print. (want als het filter niet goed is, moet ik anders een ontzettend grote print weggooien).
De voeding is klaar. Jammer genoeg heb ik iets te lang belicht volgensmij en zijn de printbanen niet zo heel mooi geworden, heb er maar wat tin over gesoldeerd. Hij werkt iig wel goed. Hier een fototje: