Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Actief 2weg filter

Bericht door JuuL »

Nu ik mijn speakers heb uitgezocht kan ik beginnen met het ontwerpen van het actiefe filter.

De uitgezochte speakers zijn de Seas Noferro 550 en de Peerless HDS 182 met Phase Plug:

De Noferro 550:
Afbeelding

http://www.bmm-electronics.com/document ... /H1149.pdf

De Peerless HDS 182 PP:
Afbeelding

Afbeelding

Edo beveelde me aan om rond 1500-1600 Hz te gaan filteren.
Ik dacht aan een linkwitz-riley 4de orde filter (deze:http://sound.westhost.com/project09.htm alleen met ander kantelpunt) met TL072 opampjes en 7815+7915 spanningsregelaars.
Is dat wat?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

First things first. Een goed filterontwerp gaat uit van de baffleafmetingen en hoe de drivers hierop gemonteerd zijn.

Hoe ziet je kast eruit? Afmetingen graag en ook of de woofer en tweeter op één lijn zijn gemonteerd of dat er een schuine baffle is.

Als je nu verder nog wat geduld hebt: ik ga binnen afzienbare tijd deze tweeter ook aanschaffen en zal hem opmeten. Daarnaast heeft Edo de beschikking over eigen meetdata voor de HDS182. Samen zouden we je op weg moeten kunnen helpen.

Groet, Jeroen
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

jeroen_d schreef:
First things first. Een goed filterontwerp gaat uit van de baffleafmetingen en hoe de drivers hierop gemonteerd zijn.

Hoe ziet je kast eruit? Afmetingen graag en ook of de woofer en tweeter op één lijn zijn gemonteerd of dat er een schuine baffle is.

Als je nu verder nog wat geduld hebt: ik ga binnen afzienbare tijd deze tweeter ook aanschaffen en zal hem opmeten. Daarnaast heeft Edo de beschikking over eigen meetdata voor de HDS182. Samen zouden we je op weg moeten kunnen helpen.

Groet, Jeroen
Ik wist niet dat dat ook allemaal van belang was! Ik heb nog wel geduld hoor. Ik moet toch zowieso nog op de speakers wachten en nog boxen bouwen, wat erg veel tijd zal gaan kosten. Ik weet nog geen afmetingen aangezien ik dacht dat het filter wel eerst kon en er weinig mee te maken heeft :oops: .

Hoe wil je eigenlijk rekening houden met de kast dmv het filter aan te passen? En wat is een baffle?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

leesvoer

http://trueaudio.com/st_diff1.htm

Maar dat filter van rod is bruikbaar hoor, daar niet van, is alleen niet compleet.

/edit
baffle = voorkant kast, welja, ongeveer toch :D
/edit

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
leesvoer

http://trueaudio.com/st_diff1.htm

Maar dat filter van rod is bruikbaar hoor, daar niet van, is alleen niet compleet.

/edit
baffle = voorkant kast, welja, ongeveer toch :D
/edit

Groetjes
Rudy
Dankje, de site van edo is ook mooi leesvoer. Mooie site hoor Edo! edit: Nee dit is geen geslijm voor de meetgegevens LOL :D
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 16 mar 2005, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zal vanavond even opzoek gaan naar die meetgegevens van de HDS.
Post ik later nog even (eerst eten en dochter naar bed doen...)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

En, alvast nog even dit over die overnamefrequentie: ik vind zelf lager dan 2000 Hz voor deze tweeter niet echt aan te bevelen. Hij heeft geen ferrofluïde en is dus iets minder belastbaar. Verder heeft hij wat onregelmatigheden, resonanties dus, beneden 2000 Hz. Dit zie je ook terug in de impedantie. Daarnaast is de HDS182 uitstekend bruikbaar tot 2000 Hz.

Groetjes, Jeroen
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

jeroen_d schreef:
En, alvast nog even dit over die overnamefrequentie: ik vind zelf lager dan 2000 Hz voor deze tweeter niet echt aan te bevelen. Hij heeft geen ferrofluïde en is dus iets minder belastbaar. Verder heeft hij wat onregelmatigheden, resonanties dus, beneden 2000 Hz. Dit zie je ook terug in de impedantie. Daarnaast is de HDS182 uitstekend bruikbaar tot 2000 Hz.

Groetjes, Jeroen
Maar in de grafiek is te zien dat die hds182 niet mooi strak is boven 2khz
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 16 mar 2005, 20:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geen probleem dat omhoog lopen. Als het maar met een redelijke rechte lijn gebeurt. Een hobbelige lijn duidt op resonanties, die hier slechts met mate aanwezig zijn. Denk het oplopen weg en de karaktistiek is zeer vlak. Het oplopen is eenvoudig weg te werken met je filter straks. Het wordt dus geen standaard filter, maar dat heb je nooit met een geoptimaliseerde luidspreker.

Groet, Jeroen
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Wat mooi dat jullie er zoveel verstand van hebben en zo behulpzaam zijn, erg leuk en leerzaam forum!

Bedenk wel dat ik slechts een scope (10Mhz) en een functiegenerator heb om te meten. Hopelijk is dit voldoende. Voor het filter moet dit wel lukken lijkt me. Maar ik kan geen meetgegevens van luidsprekers etc maken.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tsja, 1600...2000Hz, denk (kijkende naar de grafieken) dat het beide niet voor veel problemen zal zorgen. Nog even wat betreft FRD file.... :oops: kan alleen de HDS 134 nog vinden....
Zoek nog even verder.

Juul: frd file is een file voor in ontwerp programma's waar je het frequentieverloop (en fase gedrag als je wil). Is eigelijk een TXT file, maar dan met andere extentie erachter. Weet in iedergeval waar ik het over heb.
Zo is er ook een zma file , voor je impedantiegegevens....
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
leesvoer

http://trueaudio.com/st_diff1.htm

Maar dat filter van rod is bruikbaar hoor, daar niet van, is alleen niet compleet.

/edit
baffle = voorkant kast, welja, ongeveer toch :D
/edit

Groetjes
Rudy
Nooit geweten dat dat bestond. Het lijkt me niet al te ingewikkelt of lijkt dat allene maar zo? Wordt zoiets trouwens veel toegepast? Want op mijn stage werd er veel met hifi gedaan, maar ik heb er daar nog nooit wat over gehoord...
Dat diffraction compensation network kun je wel bij je actiefe filter instoppen he? Of zou je dat achter je versterker moeten plaatsen?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

is idd niet moeilijk, moet alleen rekening mee gehouden worden.
Let wel op het effekt is 6dB, maar in de praktijk is dat teveel van het goede ( wegens kamer responses ) en is het beter om 3a5 dB te compenseren, naargelang je "smaak".

In passieve speakers word daar ook rekening mee gehouden aan de hand van metingen/calculaties. Maar daar valt die correctie op het eerste zicht niet zo duidelijk op.

Kan je best in je active filter stoppen, liefst geen passieve filteringen doen bij actieve systemen, dat neemt het nut gewoon totaal weg.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ah oke, stel dat je dat toevoegt aan het filter, en je filter staat ingesteld op xHz. Wat moet je nog meer zoal erbij in stoppen dan?
Rekening houden met de karakteristiek van de woofer en de tweeter? En hoe gaat zoiets in het werk? Ik zal eens wat topics over filteren gaan lezen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Daarnaast heeft Edo de beschikking over eigen meetdata voor de HDS182. Samen zouden we je op weg moeten kunnen helpen.

Groet, Jeroen
Gevonden...
@Jeroen: je hebt mail..
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Edo,

Weet je heel zeker dat je me hier de faseplug data hebt gestuurd? Zowel impedantie als amplitude karakteristiek lijkt zeer sterk op de versie zonder faseplug. De impedantie stijgt tot boven 30 ohm bij 20 kHz. De faseplug versie zou daar ver onder moeten blijven.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Mmm, ik heb ze zelf niet even bekeken. Ik zal ze vanavond even inladen en checken. Er staan er nog meer hier dus moet even verder zoeken. Heb ze toen der tijd niet op typenummer maar op een ander nummer opgeslagen. Effies verder zoeken...
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Zou ik dat ook eens mogen zien? Ben wel nieuwsgierig/leergierig.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Hoi Edo,

Weet je heel zeker dat je me hier de faseplug data hebt gestuurd? Zowel impedantie als amplitude karakteristiek lijkt zeer sterk op de versie zonder faseplug. De impedantie stijgt tot boven 30 ohm bij 20 kHz. De faseplug versie zou daar ver onder moeten blijven.

Groet, Jeroen
He Jeroen,

Heb het even nagekeken en ik heb file 850439 en file 850467 (de typenummer van d-s-t) , de versie met en zonder pp. Nu is er vrees ik bij het opslaan een nummertje verwisseld, dus wat blijkt nu: beide versies zijn gelijk, dus beide de versie zonder pp...... :? :? :? :? :? (baal baal)
Nou ja, helaas ook een backup die ik heb terug gekeken was dit al zo. Niets aan te doen meer. Dus wordt opnieuw meten vrees ik.

Zou ik dat ook eens mogen zien? Ben wel nieuwsgierig/leergierig.
Tuurlijk, op http://62.166.6.192/meetgegevens staan 2 files, een frd en een zma file. Dit zijn textbestanden die je in luidsprekerontwerpprogramma's kan inladen zodat je een beeld krijgt wat de speaker doet. Frd is het frequentieverloop, zma is de impedantie. Je kan ze openen in notepad of word of iets en dan zie je een lijst met een hele hoop getalletjes. Da's alles. Kijk maar eens.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Om het wat overzichtelijk te houden heb ik hier nog een topic gemaakt voor het bouwen van de kasten http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=7836#7836
Want ik begrijp dat ik eerst een kast moet bouwen en daarna het filter.
Zouden jullie me daarmee kunnen helpen? Ik zal wat met winisd proberen te ontwerpen.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik krijg de tweeters pas half april :(........
Dus wat zou ik het beste doen, de kast eerst maken en daarna de filters alvast? Of andersom?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wachten! En in ieder geval eerst de kast maken. Heb je daar al een goede tekening van?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

jeroen_d schreef:
Wachten! En in ieder geval eerst de kast maken. Heb je daar al een goede tekening van?
Nope, ik wacht nog op een antwoord van dat topic :P
Ben nu trouwens bezig met het maken van een voedinkje voor het filter en de dc beveiliing, deze doe ik op een aparte print. (want als het filter niet goed is, moet ik anders een ontzettend grote print weggooien).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heel verstandig, dan kun je de voeding ook op grote afstand zetten in een apart kastje om elke vorm van stoorveld van de trafo te vermijden.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

De voeding is klaar. Jammer genoeg heb ik iets te lang belicht volgensmij en zijn de printbanen niet zo heel mooi geworden, heb er maar wat tin over gesoldeerd. Hij werkt iig wel goed. Hier een fototje:

http://www.expandctss.com/upload/index. ... dinkje.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”