Elektuur Audio Special #2

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Whoeha! dat zou wel gaaf zijn jeroen!

Jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok!

Moet ik dit project op eigen kosten doen en hopen dat iemand het tegen kostprijs overneemt of is er iemand die dusdanig belangstellend is dat hij de drivers wil sponsoren?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Zou ik eigenlijk dat nieuwe baspompje van Peerless willen nemen als we toch weird gaan ;D

Voor het midden zou ik toch voor iets anders gaan dan de AL170. Die NEO3's moet je toch vrij hoog crossen en dan zit je weer met dat gerinkel van die AL170's

Overigens zijn er wel betere tweets dan de NEO3's zij het geen dipool, zoals ribbons. Alhoewel een ribbon wel als dipool te knutselen moet zijn zoals op de DDIY dag te zien was.

;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De NEO3PDR heeft uitstekende specs en is inherent dipool. Geklooi met ribbons drijft de prijs enorm op voor een discutabele en hooguit marginale verbetering. De NEO3PDR is zelfs vanaf 1500 Hz inzetbaar en 2000 Hz is geen enkel probleem. De vervorming van de AL170 is erg laag en de respons is zeer gelijkmatig. De opbreekresonanties beginnen bij 6000 Hz, ruim boven het beoogde werkingsgebied.

Welk nieuwe pompje van Peerless bedoel je? N.B. het rendement is belangrijk. Met de 2 stuks SLS-12 haal ik 97,2dBSPL en dat is absoluut nodig in de passief gefilterde open baffle opzet voor een normaal systeemrendement ergens tussen 85 en 90 dBSPL.

-edit- ik kan ook nog kiezen voor de AL130, die heeft een Faraday-ring en daardoor extreem lage vervorming. Dan kan ik de kennis opgedaan met de experimenten met de HDS152excl in mijn open baffle midhoog - take 2 toepassen om het toch goed symmetrisch te krijgen. De AL130 breekt pas serieus op bij 8000 Hz.
Gerion
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Gerion »

Misschien is het oprichten van een tijdelijk fonds wat?
Een aantal mensen storten een bedrag in het fonds waarmee Jeroen dan de kosten kan dekken, een soort studiebeurs.

Na afronding en publikatie kan het project verkocht worden en krijgen degeen die het fonds steunden hun geld terug.

Neem aan dat Elektuur, als belanghebbende, zich ook niet onbetuigd moet laten.
Hopelijk houdt Jeroen er dan ook iets aan over, behalve hoofdpijn.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voorschieten van het geld door mij is geen enkel probleem, dus bedankt Gerion maar een studiebeurs is niet nodig.

Wat ik eigenlijk bedoel is een van de volgende mogelijkheden:
- iemand is dusdanig enthousiast dat hij nu al aangeeft het prototype te willen gaan overnemen tegen kostprijs van de onderdelen.
- een of meer mensen hebben serieus belangstelling om dit systeem zelf te gaan bouwen, een van hen kan dan de drivers overnemen ook weer tegen kostprijs.
- er zijn mensen die goedkoop aan de drivers kunnen komen of die ze nu al in hun bezit hebben en deze tijdelijk aan mij ter beschikking willen stellen. Na afronding van het project en het artikel stuur ik ze dan gewoon terug. De B&G NEO3PDR en de AL130 zijn het belangrijkst. Eventueel kan ik de SLS-12 uit mijn eigen systeem tijdelijk in de andere baffle zetten.
Gerion
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Gerion »

Ik bedoelde het niet sarcastisch of iets van dien aard, de naam studiebeurs kwam misschien wat beledigend over, maar dat was niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zo vatte ik het helemaal niet op, no offense at all! Als ik mijn reaktie teruglees kan ik het me weer voorstellen dat je zo reageert. Blijft soms moeilijk, het geschreven woord...
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Leuk idee! Op voorhand durf ik al wel te zeggen dat ik de dipool wel tegen kostprijs (binnen grenzen :wink: ) wil overnemen. Is dat een goed plan? De AL 130 lijkt mij een goeie kandidaat.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Lijkt me een zeer goede insteek, en zeker iets waar velen naar uitkijken. Maar je noemt twee verschillende drivers, de AL170 en de AL130, nu lijkt de AL130 me een beetje aan de kleine kant, niet?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Der AL130 breekt op bij 7 a 8 kHz en de AL170 al bij ca 5 kHz en beide niet zo'n klein beetje ook. Denk dat je icm de NEO3 toch echt wel krap uit gaat komen met de x-overfrequentie bij de AL170.

Btw met dat baspompje bedoel ik de nieuwe LAT serie zoals o.a. deze:

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=141
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Seas L18 of een L15 lijkt mij ook een prima alternatief, als 't dan toch alu moet wezen? Ook beide met een relatief kleine magneet dus voldoende ventilatie aan de achterzijde. Vifa XG18 is ook een prima kandidaat wat dat betreft.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jammer dat die LAT een preliminary OEM produkt is, ziet er heel interessant uit!

Wat de AL130 betreft, ik gebruik nu zonder problemen de HDS152 vanaf 200 Hz. De AL130 heeft daarbij zelfs nog meer reserve, maar liefst +/-6mm Xmax. Ik wil zeker niet lager dan 200 Hz gaan met het laagdoorlaatfilter voor de twee stuks SLS-12, anders worden de filtercomponenten te groot. De AL130 heeft de laagste vervormingscijfers die ik ooit gezien heb van een 13cm driver, zeker in deze prijsklasse. Ik zie dat alleen de Accuton C2 88/6 deze evenaart en die is 4x zo duur.

Ok, Martijn M's enthousiasme geeft de doorslag. Ik schaf de drivers gewoon aan en zie wel hoe ik het kwijtraak mocht hij afhaken. Misschien hou ik ze zelf wel :twisted: . De AL130 kan ik zo uitwisselen met de HDS152 in mijn eigen systeem.

Ik denk dat ik volgende maand zoetjesaan begin, eerst mijn eigen systeem afmaken. Dan ga ik eerst eens kijken wat ik passief gefilterd met de SLS-12 klaarkrijg, alvorens definitief te beslissen welke midrange driver het wordt.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
Wat de AL130 betreft, ik gebruik nu zonder problemen de HDS152 vanaf 200 Hz. De AL130 heeft daarbij zelfs nog meer reserve, maar liefst +/-6mm Xmax. Ik wil zeker niet lager dan 200 Hz gaan met het laagdoorlaatfilter voor de twee stuks SLS-12, anders worden de filtercomponenten te groot. De AL130 heeft de laagste vervormingscijfers die ik ooit gezien heb van een 13cm driver, zeker in deze prijsklasse. Ik zie dat alleen de Accuton C2 88/6 deze evenaart en die is 4x zo duur.
Okay, ik vroeg me even af waarom je deze keuze gemaakt had, maar e.e.a. is nu geheel duidelijk, lijkt mij idd. een prima keuze.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Leuk Jeroen :)

Misschien verder in een apart draadje?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Denk dat dat afhaken van mijn kant nog wel meer zal vallen 8) . Dit lijkt me een heel mooi dipooltje. Wat wordt de gevoeligheid eigenlijk :evil: .

EDIT: even overheen gelezen... rendementsverwachting staat er al.
Laatst gewijzigd door Martijn M op vr 18 mei 2007, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Ok, Martijn M's enthousiasme geeft de doorslag. Ik schaf de drivers gewoon aan en zie wel hoe ik het kwijtraak mocht hij afhaken.
Heeft Martijn even mazzel! werd hij effe goed getipt

Er zijn denk ik genoeg mensen op het forum die een en ander voor inkoopsprijs kunnen regelen denk ik!

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ach, uiteraard gaat Elektuur dit sponsoren :twisted:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

We zullen wel zien. Ik ga me nu verder stil houden, ook geen apart draadje openen. Het moet natuurlijk wel een verrassing blijven!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Als 't maar een 'leuke verrassing' is ;).
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Jeroen,

een klein puntje; helemaal passief?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, ik wil dat het project zo laagdrempelig mogelijk is. Bouwen, aansluiten op je stereo en spelen maar.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Baspompje is te koop bij BMM en op vorrad!: http://www.bmm-electronics.com/Producte ... ep_a_ID=75
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, gezien de prijs lijkt het me meer iets voor mensen die gaan combineren met midwoofers en tweeters uit de hoogste prijsklassen. Een zo'n ding heeft namelijk vergelijkbaar oppervlak en minder Xmax dan een enkele SLS-12 van €68,- :(
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 19 mei 2007, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Wowly schreef:
Baspompje is te koop bij BMM en op vorrad!: http://www.bmm-electronics.com/Producte ... ep_a_ID=75
Waterpompje voor sprankelende weergave niet vergeten hé.... :twisted: ... :lol:
Plaats reactie