Artemis, klein tweeweg boekenplank model met Vifa bezetting.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Artemis, klein tweeweg boekenplank model met Vifa bezetting.

Bericht door Edo »

Tijd voor rustig aan te beginnen met een klein volgend projectje.
Aangezien ik vanwege de zwangerschap en geboorte van mijn tweede dochter best veel wakker was (gaap) zat ik al een tijdje te broeden op wat nieuws. Gewoon voor de fun.

En wat kwam eruit:
2-weg boekenplankmodelletje met Vifa units, met de naam Artemis.

Artemis beschermde alle kleine kinderen totdat ze groot zijn. Vond het wel toepasselijk met de baby, dus vandaar deze naam.

De units die ik ga gebruiken zijn een Vifa P13WH-00-08 woofertje wat ik nog had liggen onder laagje stof op de plank en een Vifa XT25 mini uitvoering. (XT25SC70/90-04)

Afbeelding

Afbeelding

Model wordt niet echt bijzonder, alleen dat ook hier weer de zijkanten wat gebogen naar achter lopen, dus beetje zoals Thesis. Alleen (voorlopig) nog geen leer op de voorkant.
Aangezien de kast klein blijft wordt de afwerking (waarschijnlijk) fineer van de Thujaboom...de wortels ervan.
Maar goed, da's voor later. Eerst de kast maar eens.
Moet even weg nu, maar zal vanavond de eerste foto's even posten.
Laatst gewijzigd door Edo op wo 16 mei 2007, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Thuja-fineer .. ook erg toepasselijk !
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Leuk woofertje, ik gebruik hem zelf ook samen met een Scan Speak 9900. Ben benieuwd op wat voor kast je gaat uitkomen.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Interessant...wat gaan de afmetingen worden??? En komen ze zondag al mee? :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

mipo schreef:
Thuja-fineer .. ook erg toepasselijk !
Zeker... :)

mikekiwi schreef:
Interessant...wat gaan de afmetingen worden??? En komen ze zondag al mee? :D
Zal ik vanavond even plaatsen met de foto's.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De kast zal en inhoud hebben van 5 liter.
26 cm hoog, 18 breedt aan de voorkant, 12 cm breedt aan de achterkant en 22cm diep.
Bijlagen
kast0.jpg
kast0.jpg (13.15 KiB) 4717 keer bekeken
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ohja, en ook hier weer 5 lagen hobbyplex per zijkant.
Bijlagen
kast1.jpg
kast1.jpg (10.45 KiB) 4715 keer bekeken
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

jeetje...de gang zit er lekker in... Erg nieuwsgierig naar de uitkomst, dit is ook ongeveer de maat die ik uiteindelijk in de woonkamer zou willen hebben, vandaar...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vroeger ging het plaatje voor plaatje. Vanmiddag 5 platen in 1 keer. Ging prima. Morgen helaas geen tijd, maar vrijdag weer twee kanten doen.

@mikekiwi: Je woont in de buurt, dus als ze klaar zijn ...........
Laatst gewijzigd door Edo op wo 16 mei 2007, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

mipo schreef:
Thuja-fineer .. ook erg toepasselijk !
Thuja heet ook wel "levensboom" n.l.
Bijlagen
thuja.jpg
thuja.jpg (13.59 KiB) 4698 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ok dan!

Onder het motto; 'bouw je blauw!'.. Wie het snelst een speaker kan bouwen.. haha.. Ter land, ter zee, en in de lucht!

Maar ik ben weer zeer benieuwd waarmee je ons gaat verassen Edo!
Een lekker klein compact modelletje zo te zien?

Groeten uut Skendel!

JJ
Aziz
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 13:25

Bericht door Aziz »

Ik vraag me nu al een hele tijd af hoe je nu de inhoud berekent van een kast met van die "ronde" zijkanten zeg maar. Is daar een truukje of programmatje voor, of gaat dat met ingewikkelde formule's?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Aziz schreef:
Ik vraag me nu al een hele tijd af hoe je nu de inhoud berekent van een kast met van die "ronde" zijkanten zeg maar. Is daar een truukje of programmatje voor, of gaat dat met ingewikkelde formule's?
Wat ik meestal doe is de bovenkant van zo'n ontwerp uittekenen op ruitjes papier van 1 cm, en dan doodleuk de vierkantjes tellen. Dan maak je ook een globale schatting van de vierkantjes die er buiten of binnen vallen, daar neem je het gemiddelde van. Dat tel je dan bij elkaar op en ga je er vervolgens mee rekenen. Ik geloof dat Edo ongeveer ook deze methode hanteert...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Alweer een project Edo ?

Heb je niks beters te doen :P

Leuk man, ben benieuwd :)
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

Dit ga ik ook volgen een mooie monitor vind ik altijd leuk.

Mooi werk Edo.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Aziz schreef:
Ik vraag me nu al een hele tijd af hoe je nu de inhoud berekent van een kast met van die "ronde" zijkanten zeg maar. Is daar een truukje of programmatje voor, of gaat dat met ingewikkelde formule's?
Ik teken het in Autocad en dan heb je met 1 druk op de knop het oppervlak en dat dan keer de hoogte. Kan ook in 1 keer trouwens maar zo kan ik varieren in hoogte of diepte
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Wijx schreef:
Ik teken het in Autocad en dan heb je met 1 druk op de knop het oppervlak en dat dan keer de hoogte. Kan ook in 1 keer trouwens maar zo kan ik varieren in hoogte of diepte
Zelfde geldt voor SketchUp.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Aziz schreef:
Ik vraag me nu al een hele tijd af hoe je nu de inhoud berekent van een kast met van die "ronde" zijkanten zeg maar. Is daar een truukje of programmatje voor, of gaat dat met ingewikkelde formule's?
Heeel ingewikkeld. Niet met computers of ingewikkelde software, maar alles uit het hoofd. Oftwel uittekenen, vierkantjes tellen en dat keer de hoogte... :)
Wat Jasper Joppe al schreef. Valt wel mee dus.
b_force schreef:
Alweer een project Edo ?

Heb je niks beters te doen :P

Leuk man, ben benieuwd :)

Ja hoor genoeg dingen te doen, maar ja, moet ook een beetje hobbyen om rust te vinden toch? Dus wat dat betreft geen hoogstaand, baanbrekend of vernieuwend concept, maar gewoon klein tweeweg met beetje afwijkende vorm. Leuk, betaalbaar (resthout uit de schuur) en je blijft van de straat zal ik maar zeggen.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Prachtig fineer Edo! :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tsja, birdeye maple was een tijd in (zag het heeel veel) en dit lijkt erop, alleen net wat anders.
Oh, en wat ook meespeelde is dat het maar een klein kastje is....redelijk duur spul in kleine plaatjes.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hoe laag denk je te kunnen komen trouwens met die woofer en 5 liter inhoud?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

70..75 Hz ongeveer.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Na een nachtje rust (en uitharden van de lijm) aan kastje twee begonnen.
Ondertussen wil dochter wel even helpen met het schuren.
Bijlagen
schuren1.jpg
schuren1.jpg (12.99 KiB) 4458 keer bekeken
schuren2.jpg
schuren2.jpg (13.64 KiB) 4458 keer bekeken
schuren3.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jaja, de vrouwen het werk laten doen :P

Heb je goed voor elkaar :D

(jeetje je zet dat ook snel in elkaar... )



trouwens, volgens de datasheet loopt dat tweeter off-axis wel hard af.
Hoe ga je dat oplossen ?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Die heeft gouden handjes zo te zien! :)

Bij B&W laten ze trouwens net zo goed de kasten schuren door vrouwenhanden alvorens het wordt gefineerd. Ik bedoel maar.. ;)
Gesloten