ARTA meet software

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bart,

Bedankt voor je suggestie, maar ik heb e.e.a. al op schema staan nu, de meetversterker op basis van een LM3886, de microfoonvoorversterker op basis van de INA217.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Bedankt Peter,

Ik had inmiddels de INA217 gevonden die precies aansluit bij wat ik zoek. Zitten er nog eisen aan de phantoomvoeding? Mijn huidige microfoonvoorversterker (StageLine MPA-102) levert 24V en dat lijkt mij toch voldoende?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
De INA217 kan ook, de INA103 is net iets beter maar dat maakt voor dit doel niet echt uit. Zet voor de zekerheid bij de INA217 toch ook maar 47 ohm stopweerstandjes in serie met de ingangen. Want ook die is anders gevoelig voor oscilaties tgv de kabelcapaciteit.

De ECM8000 en Superlux doen het wel op 15V met 1K phanthomweerstanden maar ze doen het beter op 24V met 2K2 phantomweerstanden. Zelf voed ik hem uit 20V met 2K2 via een LM317 stabilisator en een extra 100 ohm + 470 uF filter er achter. De LM 317 wordt gevoed uit een parallel gelijkrichter vanuit de trafo van de poweramp.

Suggestie: Als je toch bezig bent, neem dan voor het referentiekanaal ook een INA217, dan is dat ook gebalanceerd. Is het problem van eventuele aardlussen opgelost. Is natuurlijk alleen handig als je dat kanaal extern wilt gebruiken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bedankt Peter,
De ECM8000 en Superlux doen het wel op 15V met 1K phanthomweerstanden maar ze doen het beter op 24V met 2K2 phantomweerstanden. Zelf voed ik hem uit 20V met 2K2 via een LM317 stabilisator en een extra 100 ohm + 470 uF filter er achter. De LM 317 wordt gevoed uit een parallel gelijkrichter vanuit de trafo van de poweramp.
Ja, ik had al bedacht dat ik 24V ging aanhouden, dat gaat makkelijk met een trafo van 2x25V/50VA.
Suggestie: Als je toch bezig bent, neem dan voor het referentiekanaal ook een INA217, dan is dat ook gebalanceerd. Is het problem van eventuele aardlussen opgelost. Is natuurlijk alleen handig als je dat kanaal extern wilt gebruiken.
Hoe bedoel je? Het linker kanaal wordt als input gebruik voor de microfoon, dus je bedoelt ook 't rechter kanaal op gelijke wijze uitvoeren maar dan met een gain van 1?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Sander,

De Phantom schakel ik aan/uit door het het filter van 100 ohm + 470 uF te schakelen. De ingangselco's naar de INA laden dan wat gemoedelijker.

Overigens lijkt mij een 2x 18V trafio beter kwa waarde. Die levert wat meer stroom. Maar belangrijker de LM versterker zit dan gunstiger in zijn SOA en spreekt de SpiKe protectie minder snel aan bij laagohmige speakers.
SSassen schreef:
Bedankt Peter,
Hoe bedoel je? Het linker kanaal wordt als input gebruik voor de microfoon, dus je bedoelt ook 't rechter kanaal op gelijke wijze uitvoeren maar dan met een gain van 1?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ja idd. Dan heb je ook gelijk een mogelijkheid om versterkers qua vervorming ed te meten.

Zit zelf ook nog te puzzelen. Het is een balans tussen functionaliteit en complexiteit. Zelf wil ik ook het Transit kaartje in het kastje klussen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,

Aangezien jij kennelijk ook al bezig bent met een dergelijk meetkastje, heeft 't wellicht zin om even de koppen bij elkaar te steken? Om nu allebei apart 't opnieuw wiel te gaan uitvinden is ook ietwat onzinning.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Goed plan Sander :) Zelf heb ik heel weinig tijd omdat het op mijn werk heel erg druk is en ik op het moment in het weekend liever in de tuin klooi.

Maar we kunnen het eventueel brainstormen denk ik wel op het forum doen. Is ook leuker voor de anderen. Wmb is het dan prima dat je het resultaat dan in de Audiospecial 2 zet. Uiteindelijk moet er toch een printje van komen zodat het nabouwen makkelijk blijft.

Wat hier ook meespeelt is of je een ECM8000/Superlux kant en klaar mic wilt gebruiken of zelf iets met een los kapsletje (MC2000 oid) wilt maken. Maakt nogal uit voor de complexiteit van de mic omp.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Ik ben druk doende om voor mezelf een meetkastje te maken voor Arta ..... Zijn er eventueel meer gegadigden? Zo ja, dan wil ik best een aantal extra maken. Reken op een kostprijs van ~100-euro per kastje.
klinkt goed... mocht ik mijn CAMS32 kastje niet meer ana de praat krijgen ben ik ook wel geïntereseerd
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Pjotr schreef:
Wat hier ook meespeelt is of je een ECM8000/Superlux kant en klaar mic wilt gebruiken of zelf iets met een los kapsletje (MC2000 oid) wilt maken. Maakt nogal uit voor de complexiteit van de mic omp.
Zo moeilijk zou ik het niet maken. De prijs van een EMC8000 ligt toch al erg laag.
Maar wat is een kapsletje? :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ja zag hem ook al maar vond hem te leuk om te corrigeren :lol: :lol: :lol:

Ok, wordt het een INA217 oid. Zo duur zijn die ook niet.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

misschien ten overvloede, maar als je toch het referentiekanaal meeneemt, dan ook meteen een instelbare verzwakker voor dat signaal inbouwen. Dat vergroot je meetbereik enigszins.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik gebruik zelf de Monacor MPA-102 microfoon voorversterker en ben er erg tevreden mee. Gebalanceerd, regelbaar en voorzien van een 24V phantoom-voeding.
http://www.monacor.de/en/produktseite_s ... p=u&spr=EN

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Ik heb van wat ik nog in de garage vond een jig geknustseld. Alleen zeners heb ik niet.

Afbeelding

Als ik die ga bestellen zal ik in ieder geval wat van de andere componenten vervangen.

Het microfoon versterkertje heeft 40db maar dit is een oud "conrad" ding. Ik vermoed dat dit sub standaard is en ik denk dat ik deze zal moeten vervangen.

Pjotr had jij nu al een voorversterker in je jig zitten? waar heb je voor gekozen?

Ik hoop morgen tijd te hebben om het even aan te sluiten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

indoubt schreef:
Pjotr had jij nu al een voorversterker in je jig zitten? waar heb je voor gekozen?
Hoi,

Nee, sinds van de week heb ik een M-Audio Audiophile192 kaartje er in zitten. Dat heeft gebalanceerde I/O en voor impedantiemetingen lost dat veel op.

Ga denk nog wel een mic amp maken met de INA103 in een los kastje. Die heeft als voordeel dat ie ook gebalanceerd uit kan. Dat kan de INA217 niet.

Ben trouwens nog niet veel opgeschoten met de jig wegens drukte op het werk (wel leuk druk trouwens).
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Staat het idee van een all in one meetkastje nogsteeds? Als er meerdere gemaakt worden zou ik ook graag meedoen

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Zenertjes heb ik binnen maar nog niet geplaatst. Voor de rest heb ik mijn jig al 3 keer volledig nagelopen op verkeerde en/of losse aansluitingen.

Dit naar aanleding van de vreemde meetresultaten die ik krijg. Inmiddels ben ik stapje voor stapje vanaf het begin aan het werken en nu blijk ik zelfs zonder aangesloten mic, ja zelfs zonder aangesloten externe geluidskaart al een hoop humbug op mijn scherm te krijgen.

Plaatje frd meting met zowel line als mic gedempt

Afbeelding

Ik kan me niet herrineren dat dit eerder ook zo was. (was ook niet zo, zie eerdere probeersels)
Is mijn laptop intern ergens naar de @#$@^&@ of heb ik mijn dag niet

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag ik voel me een beetje "bug" dislectish vandaag #-o
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Ik ben druk doende om voor mezelf een meetkastje te maken voor Arta met daarin ook een 50W eindversterker op basis voor de LM3886, zodoende is alles lekker compact (170x170x60-mm) en op één plek. Nu wordt dat een zeer net aluminium kastje, met nette connectoren etc. en heb ik al één extra belangstellende. Zijn er eventueel meer gegadigden? Zo ja, dan wil ik best een aantal extra maken. Reken op een kostprijs van ~100-euro per kastje.
ik zie in dit topic wel een aantal belangstellenden :D
yannis2701
Berichten: 1
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 17:19

Bericht door yannis2701 »

Heren,

Interessante info over panasonic microfooncapsules en een micversterker is te vinden op de website van Linkwitz Lab: http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic

Ik heb het versterkertje in aanbouw, eerste tests geven goede resultaten!

Met vriendelijke groet,

Yannis
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

Ik heb vorige week ook de microfoon (mce2000 + voorversterker van Linkwitz in zijn uiteindelijke vorm gemaakt (Na eerst een prototype) en hij bevalt wel goed. Metingen van luidsprekers moeten nog volgen, maar de testen gingen wel goed.

Groetjes,
Martin
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Eindelijk dan toch mijn ARTA meetkastje gemaakt! :D
De zener-diodes had ik in eerste instantie verkeerd om gesoldeerd, maar inmiddels aangepast. :roll:
Bijlagen
DSCF4396a.jpg
DSCF4395a.jpg
DSCF4394a.jpg
DSCF4393a.jpg
DSCF4392a.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

En ik kan je inmiddels uit recente ervaring vertellen dat die "zekering" met zeners zeer goed werkt :)

Ik zat even niet op te letten, en gooide een beetje een veels te hoge spanning op mijn geluidskaart.
Gevolg zeners branden door, open verbinding en sluiten dus direct kort naar ground :)

Handig en simpel :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hmmm, komt bekend voor :D

Jan
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Is de Arta website verdwenen?
Weten jullie dat?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Misschien is de server even down? Kan gebeuren.

B.t.w. Erg mooi kastje Tony. Die Hammond kastjes zijn idd erg fraai voor dit soort dingen.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hij is op het moment idd offline, hier heb je vast het proggie:
Bijlagen
ArtaSetup130.rar
(4.44 MiB) 175 keer gedownload
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Dank je Juul!

wilde alleen ff zien wat de requirements zeggen over een Creative NX Usb 2.0. IK wil nl. met de laptop aan het meten slaan. Gelukkig heeft Google Cache de oplossing voor onbereikbare pagina's.

Toch bedankt.
Plaats reactie