filterontwerp voor de betonnix

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Sorry, ik klink te stellig. Het is uiteraard ook niet meer waard dan persoonlijke mening en ervaring :oops:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Sorry, ik klink te stellig.
Valt wel mee Jeroen. Ik weet dat je een gedreven hobbyist bent en ook al is het aan mij nog niet te merken, je bent bezig mij te helpen met bij te leren en verloren info weer terug te krijgen. Dat doet eigenlijk iedereen wel een beetje hier.
en test of je fasevervorming kan horen
Je hebt mij dit al een keer eerder verteld. Ik weet dat je, door uit fase staan van weergevers, vooral tussen mid-hoog, hoorbare vervorming kunt krijgen en bij mij vielen er zelfs gaten in de weergave. Maar fasevevorming is denk ik niet "dat" wat ik niet anders weet uit te leggen dan ik heb gedaan.
Ik hoop dit jaar de kans te hebben es met een en ander te experimenteren en dan zal ik dat wel melden.
Op dit ogenblik heb ik een W130S woofertje voorzien van zo'n netwerk dat tegenwoordig bij breedbanders wordt gebruikt. Nu verbeeld ik mij dat de breekupgrens naar boven is verschoven. Moet er nog even mee verder prutsen. :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, met fasevervorming bedoel ik dat je een vlakke amplitudekarakteristiek hebt, waarbij er toch faseverschil zit tussen de lage en hoge tonen. Dat is wat er gebeurt bij bijna alle filters behalve eerste orde filter. Maar dat is op zich niet erg en dat kun je gehoormatig testen met PCABX.

Op het moment dat er gaten vallen dan zitten er fouten in het filter waardoor de drivers niet mooi optellen en integreren. Dan klopt het filter gewoon niet. Kan zelfs gebeuren bij eerste orde. Maar het gebeurt inderdaad eerder bij hogere orde filters, fouten zijn dan gemakkelijker gemaakt. En je hebt gelijk dat deze fouten erger hoorbaar zijn bij de midlaag overgang dan bij de midhoog overgang. In het hoog ontstaat dan slechts een smal dipje dat ons niet zo opvalt. In het laagmid krijg je bij dips hele rare effecten en alles gaat mis, niet alleen de klank maar ook de plaatsing, dynamiek etc.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ok jeroen, hier zijn wij het samen wel eens.
Maar ik zal er tzt op terug komen met, hoop ik, ervaringen van waarschijnlijk wel weer idiote experimenten. Vind ik dan wel weer leuk weet je. Kan even duren want de tuin moet weer worden getuned en er is een nieuw 4 voetig gezinslid op komst. Boxen zijn echt waar veeeeeel simpeler. :D
Dus terug naar de betonnixen want ik ben best wel verrekte benieuwd hoe het eind resultaat gaat worden.
Ik heb jou links bij mijn favoriten gezet, dan vergeet ik het niet er naar te kijken.

Sietse
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Is dit topic gesloten ??

Op ander forum gaat Eric verder ?

Op zoek naar een andere tweeter ?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ja en hij wil beslist ronde tweeters. Zo als ik heb begrepen heeft Erik last van het ESL syndroom 8)
Maar ik denk dat Erik er wel uit komt en anders zijn Wij er nog.... toch? niet dan? :D
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Ja en hij wil beslist ronde tweeters. Zo als ik heb begrepen heeft Erik last van het ESL syndroom 8)
Maar ik denk dat Erik er wel uit komt en anders zijn Wij er nog.... toch? niet dan? :D
rechthoekige frontplaten kun je ook rond maken :D :D :D :D
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

zullen we dit topic even op pauze zetten?

het lijkt mij nu eeb verstandige stap , dat ik even op zoek ga naar een definitieve hele goeie tweeter,
de huidige (peerless wa10) wil ik vervangen door iets beters.

als ik dat gedaan heb , ga ik weer verder fileteren. :wink:

ps : ik openm wel even een nieuw topic .
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”