Paranello, de bouw van een 803D kloon
Moderator: Beheerdersteam
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Ben net een beetje aan het klooien met die claclator, thanks sark!
Die Monacor heeft deze gegevens:
A high-end bass-midrange speaker frequently approved, parameters for reproductions of low fundamental resonance, very long excursion, a speaker for very slim 2-way column speaker systems with astonishingly bass base and high level stability.
Technical Facts Speakers
Impedance (Z) 8?
Resonant frequency (fs) 40Hz
Max. frequency range f3-8,000Hz
Rec. crossover freq. (fmax.) 4,000Hz
Music power 80WMAX
Power rating (P) 50WRMS
SPL (1W/1m) 88dB
Suspension compl. (Cms) 1.35mm/N
Moving mass (Mms) 12g
Mech. resistance (Rms) 0.7kg/s
Mech. Q factor (Qms) 4.48
Electr. Q factor (Qes) 0.43
Total Q factor (Qts) 0.39
Equivalent volume (Vas) 17 l
DC resistance (Re) 6?
Voice coil induct. (Le) 0.75mH
Voice coil diameter 35.5mm
Voice coil former Kapton
Voice coil winding height 13mm
Air gap height 6mm
Linear excursion (XMAX) ±3.5mm
Eff. cone area (Sd) 95cm2
Volume displacement (Vd) 33.3cm3
Force factor (BxL) 6.5Tm
Reference efficiency (No) 0.2%
Magnet diameter 100mm
Magnet weight 17.7oz.
Mounting cutout Ø 122mm
Mounting depth 75mm
Dimensions 133x133mm
Weight 1.5kg
Rec. net cabinet volume
Closed 8 l
Bass-reflex 17 l
Maar ik krijg uit die calculator telkens van die rare waardes. Als ik de diameter vergroot, moet ik kennelijk ook de lengte vergroten????
Die Monacor heeft deze gegevens:
A high-end bass-midrange speaker frequently approved, parameters for reproductions of low fundamental resonance, very long excursion, a speaker for very slim 2-way column speaker systems with astonishingly bass base and high level stability.
Technical Facts Speakers
Impedance (Z) 8?
Resonant frequency (fs) 40Hz
Max. frequency range f3-8,000Hz
Rec. crossover freq. (fmax.) 4,000Hz
Music power 80WMAX
Power rating (P) 50WRMS
SPL (1W/1m) 88dB
Suspension compl. (Cms) 1.35mm/N
Moving mass (Mms) 12g
Mech. resistance (Rms) 0.7kg/s
Mech. Q factor (Qms) 4.48
Electr. Q factor (Qes) 0.43
Total Q factor (Qts) 0.39
Equivalent volume (Vas) 17 l
DC resistance (Re) 6?
Voice coil induct. (Le) 0.75mH
Voice coil diameter 35.5mm
Voice coil former Kapton
Voice coil winding height 13mm
Air gap height 6mm
Linear excursion (XMAX) ±3.5mm
Eff. cone area (Sd) 95cm2
Volume displacement (Vd) 33.3cm3
Force factor (BxL) 6.5Tm
Reference efficiency (No) 0.2%
Magnet diameter 100mm
Magnet weight 17.7oz.
Mounting cutout Ø 122mm
Mounting depth 75mm
Dimensions 133x133mm
Weight 1.5kg
Rec. net cabinet volume
Closed 8 l
Bass-reflex 17 l
Maar ik krijg uit die calculator telkens van die rare waardes. Als ik de diameter vergroot, moet ik kennelijk ook de lengte vergroten????
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Je bent er al uit zie ik, hoe gaat de filtering gebeuren?
Misschien dat je een concept als S. Sassen met de Silver Bullit kunt overwegen, gesloten kast en dmv een dikke spoel het rendement aanpassen op de mid, dit zou wel eens een fraaie laagweergave kunnen opleveren....
De units vallen dan wel vroeg af, maar dit compenseer je door eigenlijk al heel laag te gaan filteren, dit is mogelijk vanwege het hoge rendement van 3 laag units (86Db each) tov 1 mid (89Db).....
Misschien dat je een concept als S. Sassen met de Silver Bullit kunt overwegen, gesloten kast en dmv een dikke spoel het rendement aanpassen op de mid, dit zou wel eens een fraaie laagweergave kunnen opleveren....
De units vallen dan wel vroeg af, maar dit compenseer je door eigenlijk al heel laag te gaan filteren, dit is mogelijk vanwege het hoge rendement van 3 laag units (86Db each) tov 1 mid (89Db).....
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Die poort ga ik waarschijnlijk van het weekend weer mee verder, maar eerst ff iets anders: die voetjes.
Ik vond het tijd worden dat ik tijd ging maken om die voetjes tijdig in de lak te zetten, zodat ze op tijd droog genoeg waren om er een tijdje zand over te strooien. Kun je het nog volgen? Mooi.
Ik wilde heel graag een wat ruwer effect ten opzichte van de glanzende kegels strakjes, en daarom besloot ik weer eens wat te experimenteren met zand. Voordat ik de voetjes ging lakken heb ik wat zand 'geleend' uit dee zandbak, en dat een paar keer door een theezeefje gehaald zodat ik in ieder geval een bepaalde korrelgrootte had. Doordat het nu al een aantal dagen droog weer is kon dat natuurlijk makkelijk, en had ik genoeg droog zand voorhanden.
Ik heb eerst de voetjes een keer gespoten met een zwarte zijdemat lak. Die heb ik wat laten aandrogen, en er wat zand overheen gestrooid. Ik merkte dat er hier en daar al behoorlijk droge plekken waren zodat het effect niet mooi egaal overkwam. Daarom heb ik opnieuw de spuitbus gepakt, en direct na het lakken er een laagje zand overheen gestrooid.
Uiteindelijk heeft het prima uitgepakt, en kan ik morgen de holle bovenkant waar de kegel op komt te rusten opnieuw glad schuren, en verder aflakken.
Ziehier het resultaat:
Ik vond het tijd worden dat ik tijd ging maken om die voetjes tijdig in de lak te zetten, zodat ze op tijd droog genoeg waren om er een tijdje zand over te strooien. Kun je het nog volgen? Mooi.
Ik wilde heel graag een wat ruwer effect ten opzichte van de glanzende kegels strakjes, en daarom besloot ik weer eens wat te experimenteren met zand. Voordat ik de voetjes ging lakken heb ik wat zand 'geleend' uit dee zandbak, en dat een paar keer door een theezeefje gehaald zodat ik in ieder geval een bepaalde korrelgrootte had. Doordat het nu al een aantal dagen droog weer is kon dat natuurlijk makkelijk, en had ik genoeg droog zand voorhanden.
Ik heb eerst de voetjes een keer gespoten met een zwarte zijdemat lak. Die heb ik wat laten aandrogen, en er wat zand overheen gestrooid. Ik merkte dat er hier en daar al behoorlijk droge plekken waren zodat het effect niet mooi egaal overkwam. Daarom heb ik opnieuw de spuitbus gepakt, en direct na het lakken er een laagje zand overheen gestrooid.
Uiteindelijk heeft het prima uitgepakt, en kan ik morgen de holle bovenkant waar de kegel op komt te rusten opnieuw glad schuren, en verder aflakken.
Ziehier het resultaat:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Ik moet zeggen dat me dat reuze meevalt. Als je met spuitwerk een redelijk vaste hand hebt, dan lukt dit ook wel. Voor grotere oppervlakten zou ik het wel eerst testen, maar de crux zit 'm erin dat je het zand het werk laat doen.rho schreef:Heej, da's goed bedacht. Lijkt me zelfs mooi om een hele speaker mee te doen. Maar dan zal het een helse klus zijn om het overal egaal te krijgen.
Ik zou dan in plaats van een theezeefje een vergiet pakken of zoiets dergelijks. Dan kun je het zand ook over grotere vlakten uitstrooien en heb je beter kans op egaal resultaat.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Er zijn van die dagen dat je de dingen net iets anders ziet gaan dan dat je gehoopt had, maar gelukkig ging vandaag alles best goed.
Ik heb van een van de speakers het middenstuk van buigmdf eens aangepakt, en die verder klaargemaakt. Er moest nog een gat in gemaakt worden vanwege de baspoort, en een uitsparing moest er gecreeerd worden voor het logootje wat destijds door Kees Soeters (audiomanics) in coriander gefreesd is.
Het enige wat me tegen zat was dat er te kleine stukjes in het buigmdf ontstonden die uiteindelijk afbraken, hoe voorzichtig ik ook bezig was. het materiaal is door de afgelopen tijd ontzettend uitgedroogd, en daardoor wat bros geworden. Om die reden zie je nu onder het gat van de baspoort een baan uitgespaard, waar strakjes het logo in komt.
Ik heb van een van de speakers het middenstuk van buigmdf eens aangepakt, en die verder klaargemaakt. Er moest nog een gat in gemaakt worden vanwege de baspoort, en een uitsparing moest er gecreeerd worden voor het logootje wat destijds door Kees Soeters (audiomanics) in coriander gefreesd is.
Het enige wat me tegen zat was dat er te kleine stukjes in het buigmdf ontstonden die uiteindelijk afbraken, hoe voorzichtig ik ook bezig was. het materiaal is door de afgelopen tijd ontzettend uitgedroogd, en daardoor wat bros geworden. Om die reden zie je nu onder het gat van de baspoort een baan uitgespaard, waar strakjes het logo in komt.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Vandaag was een drukke dag. Aangezien de vrouw en kinderen een paar dagen naar de camping zijn vond ik dat ik de tijd maar eens goed moest benutten!
Op de eerste plaats heb ik een van de kasten weer naar het schuurtje gesjouwd, en daar het laatste zaag- en dremelwerk aan verricht. Aan de onderzijde moest er nog ruimte gemaakt worden voor de baspoort, dus zodoende moesten de twee onderste schotten van het frame eruit gezaagd worden.
Aan de achterzijde moest er nog een ruimte gecreeerd worden waar de slotmoer in past. Daarvoor heb ik mijn goede oude Dremel na 5 jaar maar wer eens tevoorschijn gehaald, en het werkte prima. Eerst wel een beetje oefenen, maar daarna ging het vanzelf.
Vervolgens heb ik de kast voor de eerste keer eens flink in de plamuur gezet, en hier en daar al eens wat opgeschuurd. Aangezien dat dadelijk nog de meeste tijd in beslag zal nemen heb ik me voorgenomen die plamuur eerst maar eens goed uit te laten harden, en met iets anders verder te gaan.
Zo moest er in de baffle ook nog het gat gemaakt worden voor de baspoort. Uiteindelijk wordt die aan de baffle vastgeschroefd, en was het zaak om dat goed af te tekenen, en op het gemakje met de decoupeerzaag uit te zagen. Even dreigde het mis te gaan, maar had ik de plaat niet goed ingespannen. Uiteindelijk bleek dat ook allemaal reuze mee te vallen, en heb ik er nog een aardig gat van weten te maken. De poort past er in ieder geval precies in.
Daarne ben ik ook aan de baffle meteen maar wat gaan plamuren, alleen hebik hier die snelplamuur gebruikt, zodat ik al vrij snel wat kon gaan schuren. Op een paar kleine plekjes na kan ik die in principe gaan lakken en fineren, maar dat komt later.
Zo zijn er een heleboel van die kleine klusjes geweest waar ik lange tijd tegenaan zat te hikken, maar die nu vor een deel tenminste achter de rug zijn! Morgen weer een dag...
Ziehier het resultaat van een dagje noeste arbeid...
Op de eerste plaats heb ik een van de kasten weer naar het schuurtje gesjouwd, en daar het laatste zaag- en dremelwerk aan verricht. Aan de onderzijde moest er nog ruimte gemaakt worden voor de baspoort, dus zodoende moesten de twee onderste schotten van het frame eruit gezaagd worden.
Aan de achterzijde moest er nog een ruimte gecreeerd worden waar de slotmoer in past. Daarvoor heb ik mijn goede oude Dremel na 5 jaar maar wer eens tevoorschijn gehaald, en het werkte prima. Eerst wel een beetje oefenen, maar daarna ging het vanzelf.
Vervolgens heb ik de kast voor de eerste keer eens flink in de plamuur gezet, en hier en daar al eens wat opgeschuurd. Aangezien dat dadelijk nog de meeste tijd in beslag zal nemen heb ik me voorgenomen die plamuur eerst maar eens goed uit te laten harden, en met iets anders verder te gaan.
Zo moest er in de baffle ook nog het gat gemaakt worden voor de baspoort. Uiteindelijk wordt die aan de baffle vastgeschroefd, en was het zaak om dat goed af te tekenen, en op het gemakje met de decoupeerzaag uit te zagen. Even dreigde het mis te gaan, maar had ik de plaat niet goed ingespannen. Uiteindelijk bleek dat ook allemaal reuze mee te vallen, en heb ik er nog een aardig gat van weten te maken. De poort past er in ieder geval precies in.
Daarne ben ik ook aan de baffle meteen maar wat gaan plamuren, alleen hebik hier die snelplamuur gebruikt, zodat ik al vrij snel wat kon gaan schuren. Op een paar kleine plekjes na kan ik die in principe gaan lakken en fineren, maar dat komt later.
Zo zijn er een heleboel van die kleine klusjes geweest waar ik lange tijd tegenaan zat te hikken, maar die nu vor een deel tenminste achter de rug zijn! Morgen weer een dag...
Ziehier het resultaat van een dagje noeste arbeid...
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
wat een details en wat een perfectionisme Jasper.
en dan te bedenken dat je er mee wou ophouden.
Goede keuze in ieder geval.
Mooie voetjes trouwens. Lijkt wel gietijzer. Er bestaan spuitbussen die een gietijzer kleur en patine geven. Misschien interessant om de eindlaag van die voet.
Ik heb er hier nog ééntje liggen. Dit staat er op:
Samson Paint, hittebestendige matte verf, gietijer antraciet 950.
Ook het idee van het logo vind ik netjes.
Misschien een brijkbare tip. Bij mijn basgitaren ligt mijn logo in een verlaagd deel van de grafiethals. Een beetje zoals bij jou op de frontplaat het geval is. Daar kleef ik mijn logo in en giet het dan toe met glasklare epoxy. Dat geeft een mooi 3D effect.
Ed.
en dan te bedenken dat je er mee wou ophouden.
Goede keuze in ieder geval.
Mooie voetjes trouwens. Lijkt wel gietijzer. Er bestaan spuitbussen die een gietijzer kleur en patine geven. Misschien interessant om de eindlaag van die voet.
Ik heb er hier nog ééntje liggen. Dit staat er op:
Samson Paint, hittebestendige matte verf, gietijer antraciet 950.
Ook het idee van het logo vind ik netjes.
Misschien een brijkbare tip. Bij mijn basgitaren ligt mijn logo in een verlaagd deel van de grafiethals. Een beetje zoals bij jou op de frontplaat het geval is. Daar kleef ik mijn logo in en giet het dan toe met glasklare epoxy. Dat geeft een mooi 3D effect.
Ed.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Thanks Ed!asterduc schreef:
Ook het idee van het logo vind ik netjes.
Misschien een brijkbare tip. Bij mijn basgitaren ligt mijn logo in een verlaagd deel van de grafiethals. Een beetje zoals bij jou op de frontplaat het geval is. Daar kleef ik mijn logo in en giet het dan toe met glasklare epoxy. Dat geeft een mooi 3D effect.
Ed.
Het enige wat ik van gitaarbouw weet wat dat betreft is dat er eigenlijk hoofdzakelijk 2 methoden zijn van afwerking en logo's: Of het is een decal wat op de kop geplakt zit, of het is inlegwerk waardoor een gitaar soms schreeeuwend duur kan worden!
In het geval van mijn speaker heb ik daar vorig jaar wel een poosje aan lopen denken, maar er goedschiks geen bruikbaar idee van kunnen maken. Vandaar dat ik via Kees Soeters aan die logootjes gekomen ben.
Ik speel nu eigenlijk met het idee om ze zo in de baffle te maken dat ik er een ledje achter kan plaatsen. Lijkt me wel een aardig efffect. Misschien wat goedkoop, maar toch...
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
ach zo, nu merk ik dat het een gefreesd blokje is. Ik dacht dat het een sticker was. Ja, die kun je natuurlijk gewoon op de afgewerkte plaat kleven, dat is netjes en relatief eenvoudig.Jasper Joppe Geers schreef:In het geval van mijn speaker heb ik daar vorig jaar wel een poosje aan lopen denken, maar er goedschiks geen bruikbaar idee van kunnen maken. Vandaar dat ik via Kees Soeters aan die logootjes gekomen ben.
Ik speel nu eigenlijk met het idee om ze zo in de baffle te maken dat ik er een ledje achter kan plaatsen. Lijkt me wel een aardig efffect. Misschien wat goedkoop, maar toch...
Ledje achter het logo. Heb het ooit eens op een gitaarhals gedaan.
Was wel show maar ik vond het niet bij zulk een duur instrument passen. Net wat je zegt.
Succes,
Ed.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Vandaag maar bar weinig gedaan. Ik ben op mijn gemakje vanmiddag eens voor de kast gaan zitten met een stukkie schuurpapier, en ben maar eens gaan schuren. Uiteindelijk kwam ik erachter dat er nog genoeg randjes en plekjes aan zitten die ik het lieftste zo strak mogelijk zou willen hebben, ook al komt daar later fineer overheen.
Ik zit erover te denken om ze strakjes ook 1 keer helemaal in de spuitplamuur te zetten. Dan komen alle oneffenheidjes wat beter naar voren. Anders blijf ik bezig...
Helaas ff geen foto's.. batterijtje van de camera moet ook een keer opgeladen worden he...
Ik zit erover te denken om ze strakjes ook 1 keer helemaal in de spuitplamuur te zetten. Dan komen alle oneffenheidjes wat beter naar voren. Anders blijf ik bezig...
Helaas ff geen foto's.. batterijtje van de camera moet ook een keer opgeladen worden he...
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Vanwege het weer ben ik gisteren en vandaag aar eens aan het klooien geweest met mijn logootjes. Letterlijk klooien. De freesmachine van Audiomanics had er vorig jaar mooi zijn best op gedaan, maar ondergetekende dreigde het aardig te verprutsen.
Eerst heb ik de logootjes helemaal zwart gespoten. Op zich nog niet zo'n probleem, behalve dat de lak niet zo mooi in de kleine randjes kroop. achteraf had ik dat beter eerst met een fineliner even op kunnen lossen, maar vooruit. Toen deze droog waren heb ik het vlakje van het logootje zelf weer kaalgeschuurd, met de bedoeling om dat vlakje in een dun laagje lijm te drukken, en te besprenkelen met aluminium vijlsel. Op zich een aardig idee, maar mijn vijlsel bleek net wat te grof voor deze toepassing, waardoor het resultaat niet mooi strak oogde.
Na een nachtje erover geslapen te hebben heb ik toch maar besloten om het laagje eraf te halen. Gelukkig had ik gewoon houtlijm gebruikt, dus onder de warm water kraan ging het er prima af. Eventjes laten drogen, en vanmiddag maar eens op mijn gemakje met een dun penseeltje de logootjes een zilveren laagje gegeven. Nu ziet het er in ieder geval wat strakker uit, maar ik overweeg om een paar nieuwe logootjes te laten frezen. Nu weet ik in ieder geval hoe het niet moet, en dat is meestal een goede voorbode voor een prima resultaat!
Eerst heb ik de logootjes helemaal zwart gespoten. Op zich nog niet zo'n probleem, behalve dat de lak niet zo mooi in de kleine randjes kroop. achteraf had ik dat beter eerst met een fineliner even op kunnen lossen, maar vooruit. Toen deze droog waren heb ik het vlakje van het logootje zelf weer kaalgeschuurd, met de bedoeling om dat vlakje in een dun laagje lijm te drukken, en te besprenkelen met aluminium vijlsel. Op zich een aardig idee, maar mijn vijlsel bleek net wat te grof voor deze toepassing, waardoor het resultaat niet mooi strak oogde.
Na een nachtje erover geslapen te hebben heb ik toch maar besloten om het laagje eraf te halen. Gelukkig had ik gewoon houtlijm gebruikt, dus onder de warm water kraan ging het er prima af. Eventjes laten drogen, en vanmiddag maar eens op mijn gemakje met een dun penseeltje de logootjes een zilveren laagje gegeven. Nu ziet het er in ieder geval wat strakker uit, maar ik overweeg om een paar nieuwe logootjes te laten frezen. Nu weet ik in ieder geval hoe het niet moet, en dat is meestal een goede voorbode voor een prima resultaat!
