Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Hoi Paarslicht,ook welkom hier :(
Knap hoor dat je het met 8 berichten al voor elkaar hebt om twee van de meest behulpzame en (dus) gewaardeerde mede forum-leden tegen de haren in te strijken ..................................................................
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

KT88 schreef:
Een bizarre vergelijking, Paarslicht.
Of dat een *voor mij* fijn klinkende versterker oplevert, is inderdaad de vraag.
Wel een grappige meetwaarde voor intelligentie :lol: Nooit aan gedacht. (ik ben dan ook relatief zwaar :wink: )

Voor zover ik gelezen heb, en begrepen heb, was het Sander Sassens bedoeling ook niet om en perfect klinkende versterker te ontwerpen maar een waarvan de meetgegevens als referentie kunnen dienen.. Dat deze versterker ook nog goed klinkt, naar zijn zeggen en het oordeel van anderen die 'm al gehoord hebben, is natuurlijk mooi meegenomen..

Nu is het wachten op de onderdelen had ik begrepen (de printen begreep ik)
Hoelang gaat het, ongeveer, duren voor we de eerste clones kunnen waarnemen op dit forum??

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

paarslicht schreef:
Wat de klank betreft, ja dat is subjectief. Net zo subjectief als dat jou versterker een betere versterker dan elk andere versterker zou zijn op grond van de meetgegevens. Ik bedoel maar wat stellen die cijfers nu werkelijk voor? Ik ga op de weegschaal staan en weeg meer dan m'n chef. Ben ik nu ook slimmer dan hij is? En hiermee bedoel ik niet dat je een slecht product hebt afgeleverd maar dat je alles subjectief is.
Het was je misschien nog niet opgevallen, maar Sander en Bruno hebben expres niet veel losgelaten over de klank van deze versterker! Vandaar dat we eigenlijk nog allemaal zo benieuwd zijn.

En ja, de vergelijking slaat kant nog wal. Doe eens IQ test met je baas en vergelijk dan de subjectieve meningen over zijn slimheid met de objectieve scoren van de test. Dat is een correcte vergelijking, en niks anders.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

SSassen schreef:
Aquilon,

Svp. wel alle eindtransistoren op dezelfde koelplaat monteren, anders heb je kans op een offset spanning die vrijwel niet weg te regelen is door temperatuurverschil tussen beide koelpanelen. Als je persé van de door jouw genoemde koelpanelen gebruik wil maken dan zou ik een ~8mm dikke aluminium of koperen plaat hiervoor monteren waarop de transistoren vastgezet worden, deze kan dan vervolgens tegen de koelpanelen geschroefd worden, zodoende hebben alle transistoren toch dezelfde temperatuur.

Ps. printen e.d. zullen komende maandag/dinsdag verstuurd worden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sander, ik was van plan er een grote, 4 mm dikke zwart geanodiseerde aul-plaat tegen te schroeven, zou dit ook volstaan denk je. Vanzelfsprekend wordt alles symmetrisch gemonteerd. Een en ander valt ook nog te bezien naar de prijs van de koelprofielen, ik vrees dat deze ook niet mals zullen zijn :? Andere optie is een grote Seifert KL240 te plaatsen (420 - 200 - 40 mm). We zien nog wel.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Heeft iemand de ExtremA nu al gebouwd, en wat zijn de bevindingen?

Ik wacht nog op de onderdelen van Farnell (zouden vermoedelijk midden volgende week toekomen). De diodes en leds zijn reeds gesoldeerd op de versterkerprint.
Dan nog wat geld bijeen sparen voor de koelprofielen (Seifert KL-273/200/sw) en we kunnen proefdraaien :D Zal bij mij dus nog zeker een maand duren eer het zover is.

Bart
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Voor iedereen die de Elektuur Audio Special nog niet gekocht heeft (foei!) staat nu 't artikel in iets gereduceerde vorm ook online op onderstaande url, uiteraard in 't Engels.

ExtremA, a reference class-A DIY amplifier
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1842/

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Leesbaar in goed Engels en als altijd weer leuk om te lezen. Wanneer komt er een A/B vergelijking tussen de eerst zo begeerde UcD en ExtremA? :P
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Printjes zijn opgebouwd, ik wacht op de kasten.

ETA over een week of twee, ik heb nog even tijd om een gepaste drivertrap in elkaar te zetten.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Sander,

Kijk, dat doe je vlot, maar uiteraard willen we graag foto's zien, op CircuitsOnline kwam ik al e.e.a. tegen, maar ik ben heel benieuwd.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Heeft iemand al een Extrema afgebouwd? Ik ben wel benieuwd naar de eerst luisterindrukken (en plaatjes natuurlijk). :)
paarslicht
Berichten: 31
Lid geworden op: za 06 jan 2007, 10:30
Locatie: Assen

Bericht door paarslicht »

Christian schreef:
Heeft iemand al een Extrema afgebouwd? Ik ben wel benieuwd naar de eerst luisterindrukken (en plaatjes natuurlijk). :)
Ik was er al bang voor dat dit zou gebeuren..........
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Geduld, geduld..........ik kom eraan toe voor 2010.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

KT88 schreef:
Geduld, geduld..........ik kom eraan toe voor 2010.
hier hetzelfde; UPS is mn onderdelen (besteld bij Farnell) kwijtgespeeld en nu is het eerst een ganse historie om het bedrag van hen weer te krijgen, ook van Farnell krijg ik geen enkele onderdsteuning, waarschijnlijk vinden ze een particuliere bestelling niet zo belangrijk :evil:

ben nu op zoek naar een andere leverancier
paarslicht
Berichten: 31
Lid geworden op: za 06 jan 2007, 10:30
Locatie: Assen

Bericht door paarslicht »

Nou twee mensen....... Sander zal blij zijn.

Kennelijk vinden de meeste mensen het geen interessant project.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Paarslicht,

Interessant wel, da's in dit geval niet 't probleem. Het is geen ontwerp bedoeld voor de doorsnee knutselaar. Feitelijk is 't alleen geschikt voor degenen die de kundig genoeg zijn om een dergelijk ontwerp in elkaar te zetten en ook nog eens een slordige 500-euro per kanaal willen uitgeven ervoor. Maar goed, extreem goede prestaties heb je nu eenmaal niet voor een paar euro, kwaliteit heeft z'n prijs.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Daarbij is dit een versterker die eg interessant is voor people welke vaker een versterker in elkaar zeten, puur om het eens te kunnen vergelijken met een referentie, toch?

Wowly
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

En daarnaast hebben hier al zoveel mensen een UcD;) Het zal dus wel even duren voordat die hun mooie ampjes gaan vervangen.
paarslicht
Berichten: 31
Lid geworden op: za 06 jan 2007, 10:30
Locatie: Assen

Bericht door paarslicht »

SSassen schreef:
Paarslicht,

Interessant wel, da's in dit geval niet 't probleem. Het is geen ontwerp bedoeld voor de doorsnee knutselaar. Feitelijk is 't alleen geschikt voor degenen die de kundig genoeg zijn om een dergelijk ontwerp in elkaar te zetten en ook nog eens een slordige 500-euro per kanaal willen uitgeven ervoor. Maar goed, extreem goede prestaties heb je nu eenmaal niet voor een paar euro, kwaliteit heeft z'n prijs.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
500 euro lijkt me een belachelijk bedrag voor een handvol electronica onderdelen. Wie even op een beursje een koelprofiel op de kop tikt is daar hooguit €50,- p/kanaal voor kwijt en trafo's kosten ook niet meer dan €80 p/kanaal.
Waar zitten die kosten dan in?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

paarslicht schreef:
Wie even op een beursje een koelprofiel op de kop tikt is daar hooguit €50,- p/kanaal voor kwijt en trafo's kosten ook niet meer dan €80 p/kanaal.
Waar zitten die kosten dan in?
flink wat degelijke caps: al snel 150 tot 200 euro. Die nete transistoren kosten ook al snel wat centen, en dan nog de berg kleingrut van hoge kwalitiet, en niet te vergeten de hoogwaardige prints. Dan zijn de 500 euro snel op.
paarslicht
Berichten: 31
Lid geworden op: za 06 jan 2007, 10:30
Locatie: Assen

Bericht door paarslicht »

voodooless schreef:
paarslicht schreef:
Wie even op een beursje een koelprofiel op de kop tikt is daar hooguit €50,- p/kanaal voor kwijt en trafo's kosten ook niet meer dan €80 p/kanaal.
Waar zitten die kosten dan in?
flink wat degelijke caps: al snel 150 tot 200 euro. Die nete transistoren kosten ook al snel wat centen, en dan nog de berg kleingrut van hoge kwalitiet, en niet te vergeten de hoogwaardige prints. Dan zijn de 500 euro snel op.
Halveer die 150 maar want dat is wat een goede inkoper maximaal er voor betaalt. En op beurjes mag je dat nogmaals halveren.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

paarslicht schreef:
Halveer die 150 maar want dat is wat een goede inkoper maximaal er voor betaalt. En op beurjes mag je dat nogmaals halveren.
Als je iets dergelijks bouwt ga je echt geen meukkaps gebruiken van een paar euro. T'nets vind je echt niet voor veel minder dan 35 euro/stuk, en ook slitfoils kosten je meer dan 10 euro/stuk.

Maar als jij nog adresjes hebt, dan zijn er vast flink wat mensen die daar meer van willen weten.
paarslicht
Berichten: 31
Lid geworden op: za 06 jan 2007, 10:30
Locatie: Assen

Bericht door paarslicht »

voodooless schreef:
paarslicht schreef:
Halveer die 150 maar want dat is wat een goede inkoper maximaal er voor betaalt. En op beurjes mag je dat nogmaals halveren.
Als je iets dergelijks bouwt ga je echt geen meukkaps gebruiken van een paar euro. T'nets vind je echt niet voor veel minder dan 35 euro/stuk, en ook slitfoils kosten je meer dan 10 euro/stuk.

Maar als jij nog adresjes hebt, dan zijn er vast flink wat mensen die daar meer van willen weten.
Gewoon een bedrijfje beginnen en je zult merken dat je al die jaren genaaid bent......

Voor b.v een nieuwe F&T topserie elko 22.000µF / 63V heb ik ca €20,- betaald. Voor een "maat" trafo (ringkern) 500VA met extra lage uitsturing €40,-
Laatst gewijzigd door paarslicht op di 15 mei 2007, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Paarslicht,

Tel de kostprijs van de onderdelen maar bij elkaar op dan kom je daar op uit, da's exact wat ik gedaan heb. Da's inclusief trafo's, maar exclusief koelpaneel, kast, aansluitmateriaal, etc. Ik was voor twee proto's ruim 800-euro kwijt aan onderdelen, en ja, ik heb daarvoor wat koelpanelen en ander grut gebruikt dat ik nog had liggen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

EDIT: MOD
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik ga dit fraaie topic opschonen van alle reactie's van en op Paarslicht.

Het is triest maar waar....

Wowly
paarslicht
Berichten: 31
Lid geworden op: za 06 jan 2007, 10:30
Locatie: Assen

Bericht door paarslicht »

Wowly schreef:
Ik ga dit fraaie topic opschonen van alle reactie's van en op Paarslicht.

Het is triest maar waar....

Wowly
De dictator regeert..... Waar zijn de bewijzen?
Plaats reactie