Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)

Bericht door DualdudE »

Ik heb net m'n Sticks uitelkaar gehaald omdat de kasten behoorlijk crap waren. Mooie reden om weer eens wat anders te bouwen. Nu is de F.A.T.T. een optie, of de TB-Horn.

Ik kon verder niet echt ontwerpen vinden met de W4-655. Ik ken r nog wel een (iig, ik vermoedt dat de 655 wordt gebruikt), maar daar krijg ik vast geen tekening van ;)

Ben benieuwd met men zoal in de collectie heeft aan ontwerpen, of nog bijzondere ideeën :)
Laatst gewijzigd door DualdudE op wo 20 aug 2008, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

De Tangband Horn heeft een heel nadrukkelijk laag, eigelijk heeft die driver een veel te hoge Qts voor een rearloaded horn.
Mocht je dat ontwerp toch gaan bouwen dan zou ik eens proberen er een geschikte tweeter bij zoeken om een 2weg mee te maken :roll:

De hoge Qts maakt hem ook geschikt voor een TL behuizing :idea:
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

TL heb ik ook al aan zitten denken idd, tweetertje dr bij. Heb em al toegepast gezien in een commercieel TL ontwerp, dat bouwt alleen wat lastig na ;)

edit:
Buschhorn zou ook nog kunnen zie ik, na wat ge-google.

Volgens deze site kan dat compleet filter-loos:
http://www.speaker-online.de/buschhorn/BHmk2TB.html


Nog een link naar de Buschhorn met W4-655.
http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-2320.html

Zou een helder midden hebben en een strakke bas geven, alleen hoog zou wat terughoudend zijn, mooie uitdaging om een tweeter toe te voegen opzich :P
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Weet niet of roland zo blij wordt van deze post: (onderaan de page)
http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-9581.html


Zo iets lijkt me ook wel wat:
http://www.timn8er.com/alegria_audio_rosa_tl.htm

Alleen dan 2x een W4 per kast (zijn css drivers op die site, maar gaat ff om het idee) plus een tweeter.

Balen dat ik geen simulatie software heb. Als ik dit topic zo lees zijn de W4's geschikt voor een TL en dat zou dan op de Sietse methode kunnen.

Of dit idee, maar dan met een OA BB3.01 of een W3-781-S :)
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... tare_1.htm
http://www.hifi-forum.de/index.php?acti ... hread=8980
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Dual

Dat had ik nog niet gezien: een oproep tot clone. Erg vervelend is het niet hoor. Ik zie het meer als een comliment.

Groet Roland
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

pfff.. i'm annoyed by my own ignorance :( Heb al een behoorlijk aantal sites doorgelezen, maar snap nog maar bar weinig van het ontwerpen van speakers. 'k zit vast aan bestaande ontwerpen ben ik bang :P
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

DualdudE schreef:
pfff.. i'm annoyed by my own ignorance :( Heb al een behoorlijk aantal sites doorgelezen, maar snap nog maar bar weinig van het ontwerpen van speakers. 'k zit vast aan bestaande ontwerpen ben ik bang :P
Luidsprekers ontwerpen is inderdaad niet zo éénvoudig, ik zou zeggen ga eerst eens alles lezen wat er maar te vinden is.
Begin misschien met een paar boeken te lezen waarin je de basis onderwerpen kan vinden voor luidsprekerbouw.
zoals deze.
Afbeelding
en deze.
Afbeelding
en maandbladen zoals deze
Afbeelding
en deze.
Afbeelding
Ook in dit soort bladen staan vaak artikelen met uitleg op het gebied van luisprekertechniek, demping en kast materialen, filtering en ga zo maar door.
Blijf dus veel lezen en bouw onder tussen enkele bestaande ontwerpen, en expirimenteer daar dan ook eens mee, bijv door te spelen met dempingsmaterialen en filteronderdelen.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Ben al een aantal lokale boekhandel toko's langs geweest maar ze hebben nergens de zelfbouw bladen. Ik kan nog eens kijken voor een volledig boek :)
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

DualdudE schreef:
Ben al een aantal lokale boekhandel toko's langs geweest maar ze hebben nergens de zelfbouw bladen. Ik kan nog eens kijken voor een volledig boek :)

:shock: Hebben ze in Groningen geen zelfbouw bladen bij de boekwinkels :shock: Hier in Hoogeveen heeft Pet bijna alles, heb je wel gevraagd? want het kan natuurlijk gebeuren dat de bladen op zijn? :roll:
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Ben bijna nooit in groningen ;) Studeer ergens anders :P
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Afbeelding

:D

hoe pakt dat uit :!:
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Heb eens het TL verhaal gelezen op de hoofdpagina. Daarbij kom ik op de volgende berekening:

de formule: 1/4 x C/L
Resonantiefrequentie W4-655 : 70Hz
Golflengte 70Hz = 300/70 = 4.2M
Kwart golflengte = 1.05M

1/4 * 300/105 = 71,4Hz

Heb ik het verhaal zo goed begrepen?

M.b.t. de lijn, beginnen met Sd + 50% en eindigen op Sd. Dit zou dus neerkomen op een lijn van 1.05m lang, met een oppervlakte aan het begin van 57cm² * 1.5 = 85,5cm² en aan het eind van 57cm²?

Dan staat er in het vehaal nog iets over eindcorrectie genoemd. Hier wordt 15cm voor een grondfrequentie van 30Hz aangehouden. Echter kan ik hier niet uit herleiden hoe deze 15cm wordt bepaald dus die correctie heb ik in bovenstaande berekening dus nog geen rekening gehouden.

edit:
Udo houdt er een iets andere berekening op na. Bron
Als ik zijn berekening volg kom ik op de zelfde line-lengte als in het bovenste ontwerp uit de post hier boven. Het grote verschil zit hem in rekenen met 300m/s of 340m/s.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

bartsegers schreef:
Afbeelding

:D

hoe pakt dat uit :!:
En nog een betere vraag, hoe pak je dat aan? :P Kon in jouw topic ook niet echt de ontwerpfase terugvinden? Of is het 1:1 nabouwen? :)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

DualdudE, je hebt het goed begrepen. Doe het maar gewoon zoals in het artikel staat. Moeilijker is het echt niet. Die correctie aan het eind van de line is niet zo spannend en werkt alleen als de line uitgang bij de grond zit.
Er is ook een berekeing waarbij het verloop van de tapsheid de line kan verkorten, maar dat moet ik zelf nog es bestuderen, als er tenminste iets over te vinden is, in gewoon nederlands.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Ah kijk :D
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Ik was een beetje Simon z'n topic aan het 'hijacken' en had zelf ook nog een lopen van een tijd geleden, dus verplaats m'n post maar even hier heen.

Met de driver op 1/3e van de lijn wordt bedoelt dat het 'hart' van de driver op 1/3e zit? :) Ben ook maar even aan het tekenen geslagen op basis van de gegevens van Henkjan. Heb volgende week een weekje tijd en pa heeft een zaagtafel dus maar kijken of 'k er wat van kan brouwen ;)

En wat zou de uitgang van de TL aan de achterkant van de speaker doen? Het zelfde effect als aan de onderkant? Want met wat ik heb getekend is het het meest gemakkelijk om hem aan de achterkant er uit te laten komen. :)

Wat basisgegevens op basis van Henk-Jan z'n simulatie in Simon z'n topic:
S0 = 3,6*Sd (= 3,6 * 57 = 205,2cm²)
SL = 1,2*Sd (= 1,2 * 57 = 68,4cm²)
Line lengte 135cm

Binnenbreedte van de kast = 13cm
Bovenkant lijn = 13 * 15,78 = 205,2cm²
Onderkant lijn = 13 * 5,26 = 68,4cm²
Hart van de driver op 45cm (1/3e van de lijn)

Buitenmaten van de kast worden ongeveer:
Hoogte : 90cm
Breedte : 15cm
Diepte : 23cm

Hierbij ben ik even uitgegaan van 10mm MDF. Needles van m'n huisgenoot zijn daar ook van gemaakt en dat werkt opzich prima. Ik weet dat dikker beter is maar het is ook niet een heel serieus project dus 10mm zal wel werken. :)

Na een hoop geteken en gereken op papier kom ik op het volgende toegevoegde Sketchup dingetje. M'n 1e ever dus hij is niet heel erg high-tech en hij klopt ook niet helemaal maar het gaat even om het idee. Waar het om gaat is of ik de materie zo goed heb begrepen en of gaat werken wat ik heb bedacht, de poort dus aan de achterkant. :)
Bijlagen
dd_w4655_01.jpg
Laatst gewijzigd door DualdudE op do 21 aug 2008, 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

lijkt me prima zo. 10mm MDF is wel erg dun, dan zou ik flink met bracing gaan strooien.... demping vooral vlak onder de driver denk ik

btw: mijn naam schrijf je Henkjan, niet Henk-Jan
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Bericht door simon »

ik vermoed dat je met dit ontwerp moeite kan gaan krijgen met de basweergave. Zoals Roland ook al aangaf in mijn topic heeft dit ontwerp het ook nodig om redelijk dicht bij een muur te staan.

Dus de bas wordt 'geboost' door zowel de vloer alsmede de muur. In jouw ontwerp zal voornamelijk de achterwand de bas opkrikken en dit zou wel eens te weinig kunnen zijn. Met een baffle-step filter kun je dit natuurlijk rechttrekken maar dan lever je wel rendement in.

Zal binnenkort ook mijn sketchup bestand wel even posten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zelf luisteren zou ik zeggen, want
in dat andere topic, simon schreef:
Het laag is erg fijn, niet te nadrukkelijk aanwezig maar wel een goede basis voor de rest. Dit is vele malen beter dan de sticks....
dus echt zorgen maken zou ik me niet, mits je ze niet in een veel grotere ruimte gaat zetten
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Henkjan schreef:
btw: mijn naam schrijf je Henkjan, niet Henk-Jan
Excuses, heb het aangepast. Had het ook kunnen weten natuurlijk, lezen is moeilijk! ;) De dikte kan ik nog even over nadenken heb iig de binnenmaten van de lijn en begrijp het principe dus kan het evt nog aanpassen. :)

@Simon
Als ik de uitgang aan de onderkant wil hebben worden ze zo laag op deze manier. Dan worden ze maar zo'n 73cm hoog. Moet nog maar eens even verder prutsen wat ik er nog meer van kan maken :)
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Bericht door simon »

DualdudE,

Wanneer je het ontwerp neemt dat ik heb gebruikt en je zorgt er voor het de w4 ietsje hoger komt te zitten, dan wordt de speaker automatisch een stukje hoger. Dan kom je dus op ongeveer 90 cm uit. Misschien is dat een idee?
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Als je de driver hoger wilt hebben moet je als het ware de lijn 'doorschuiven'. Dat wil alleen niet omdat je dan met de proporties niet meer uitkomt. Nouja, het kan wel maar dan wordt de hele speaker veel groter. Als je de grootste kant van de lijn verder omhoog verplaatst, dan zakt het kleine gedeelte van de lijn verder naar beneden, alleen dan kom je boven in de speaker met de bocht niet meer uit en klopt de vorm/verhouding daar niet meer. :) Of ik moet je al verkeerd hebben begrepen?

Meest simpele is natuurlijk om hem niet te vouwen, maar dan wordt hij weer zo hoog :P
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Bericht door simon »

Wanneer je een hoger ontwerp maakt zal het inderdaad resulteren in een diepere kast. Ik heb ook heel lang zitten puzzelen op mijn ontwerp en ben heel tevreden over de verhoudingen. Je kunt er ook nog veel kiezen om een zo kleine mogelijke kast te ontwerpen en die onder een hoek te plaatsen dusdanig dat de luisteras zich oorhoogte bevindt op je luisterplek.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Nog maar eens even verder tekenen, verschijnt straks wel weer een nieuwe Sketchup waarschijnlijk ;) Want heb al gemerkt dat hij inderdaad nog wel een stukje omhoog kan, maar de limit is de 1/3e van de lijn min iets meer dan een halve driver, anders zou je driver boven de kast uit steken :P
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”