Ik was een beetje Simon z'n topic aan het 'hijacken' en had zelf ook nog een lopen van een tijd geleden, dus verplaats m'n post maar even hier heen.
Met de driver op 1/3e van de lijn wordt bedoelt dat het 'hart' van de driver op 1/3e zit?

Ben ook maar even aan het tekenen geslagen op basis van de gegevens van Henkjan. Heb volgende week een weekje tijd en pa heeft een zaagtafel dus maar kijken of 'k er wat van kan brouwen
En wat zou de uitgang van de TL aan de achterkant van de speaker doen? Het zelfde effect als aan de onderkant? Want met wat ik heb getekend is het het meest gemakkelijk om hem aan de achterkant er uit te laten komen.
Wat basisgegevens op basis van Henk-Jan z'n simulatie in Simon z'n topic:
S0 = 3,6*Sd (= 3,6 * 57 = 205,2cm²)
SL = 1,2*Sd (= 1,2 * 57 = 68,4cm²)
Line lengte 135cm
Binnenbreedte van de kast = 13cm
Bovenkant lijn = 13 * 15,78 = 205,2cm²
Onderkant lijn = 13 * 5,26 = 68,4cm²
Hart van de driver op 45cm (1/3e van de lijn)
Buitenmaten van de kast worden ongeveer:
Hoogte : 90cm
Breedte : 15cm
Diepte : 23cm
Hierbij ben ik even uitgegaan van 10mm MDF. Needles van m'n huisgenoot zijn daar ook van gemaakt en dat werkt opzich prima. Ik weet dat dikker beter is maar het is ook niet een heel serieus project dus 10mm zal wel werken.
Na een hoop geteken en gereken op papier kom ik op het volgende toegevoegde Sketchup dingetje. M'n 1e ever dus hij is niet heel erg high-tech en hij klopt ook niet helemaal maar het gaat even om het idee. Waar het om gaat is of ik de materie zo goed heb begrepen en of gaat werken wat ik heb bedacht, de poort dus aan de achterkant.