Van 8 Ohm Naar 4 Ohm

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Hififiel

Bericht door Hififiel »

Kijk eens hier-------->http://www.hifibox.nl/pro-audio-c-14.ht ... =2&sort=2a
De Kam Z serie is een hele mooie serie speakers voor DJ`s , Muzikanten en dergelijke voor echt weinig geld :roll:

Ik heb zelf een setje van het type Z-1504mkII als je hierop een versterker aansluit die ongeveer 200W/rms kan leveren dan gaan ze echt loeihard en ze blijven ook goed strak en helder klinken 8)

Voor deze prijzen kon ik niet zoiets moois zelf bouwen.
Weesink

Bericht door Weesink »

jah ziet er wel mooi uit... maar is eigenlijk niet helemaal wat ik zoek... mijn plan is om alles aan te kunnen sluiten op een accu en dat gaat hier niet mee lukken denkk :wink:

Edit: Zit nu te zoeken naar boxen en der staan gigantisch veel specs bij is der toevallig ook een die aangeeft wat het rendement van de speaker is??? of waar kan ik het best naar kijken om daar iets over te weten???
indoubt

Bericht door indoubt »

hoe groot moet het eigenlijk worden? en schuw je DIY? Dit omdat er kleine verstrekers bestaan die uitstekend klinken en niet al te duur zijn. Die leveren niet veel vermogen maar je accu gaat lang mee en de zooi blijft goed draagbaar.

Zoek maar eens op t-amps (9watt) of AMP6(15watt) van 41Hz.

Met redelijk effeciente speakers gaat dat best nog hard.
Weesink

Bericht door Weesink »

de prijs en samen met mijn nieuwe plan klinkt het wel goed... vooral de AMP4 lijkt me heeel mooi alleen daar staat dan weer bij:
"Building AMP4 requires good soldering skills and it its not suitable for DIY beginners."
En dat is beide toch niet bepaald van toepassing :oops:

En verder het idee van DIY lijkt me wel leuk maar toch te moeilijk... heb vroeger wel eens wat gesoldeerd maar nooit met printplaten enzo.

ben nu nog steeds aant zoeken naar speakers... zit nu te kijken bij Movic en Manacor ik weet niet of dat een beetje wat is??? en vooral het rendement van die dingen... (voor op de accu)

Mijn idee om nu te maken is geworden: 2 Full Range speakers met 1 (sub)woofer erbij, zat te denken aan 30 watt Full Range speakers en misschien iets van 60Watt (sub)woofer...
dat is toch wel te doen op een accu??? en waar kan ik versterkers hiervoor vinden ??? (had al wel ander topic gevonden over die Full Range speakers viewtopic.php?t=3114)
indoubt

Bericht door indoubt »

Ik bedoelde ook de AMP6 Basic. Die heeft alleen maar traditionele componenten en geen SMD.
Voordeel van deze versterkers is de hoge efficientie en daardoor lange accuduur (als dat belangrijk is tenminste) Goedkoop, klein, hoge geluidskwaliteit is voor jouw misschien minder van belang.

Hoe groot c.q. draagbaar moet het nou eigenlijk worden?
Weesink

Bericht door Weesink »

Jah ik kwam ook bij die AMP4 terecht doordat ik naar de AMP6 aan het kijken was. Alleen ik vind het enige nadeel van die AMP6 dat hij maar 15Watt leverd... daarvoor kwam ik ok met het AMP4 idee. Verder zijn die versterkers eigenlijk precies wat ik zoek, lekker klein, goedkoop alleen je moet ze zelf bouwen dat vind ik nog minder (nog nooit gedaan).

En hoe groot/draagbaar ze moeten worden:
Eigenlijk hoe kleiner hoe beter, het plan is eigenlijk om er een mp3 op aan te sluiten voor de vakantie alleen die boxjes die je in de winkel koopt vind ik dan net iets te karig.
Ik was eigenlijk van plan: 2 full range speaker + een (sub)woofer + versterker + (scooter)accu in een mooie kast. Zodat je toch wat beter geluid hebt.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Een vermogen van 15 echte Watts is heel wat voor een draagbaar apparaat, waarmee je behoorlijk wat herrie kan maken. Met 30 Watt win je slechts 3 dB aan geluidsdruk, maar trek je wel 2x zo snel de accu leeg. Als je dan bedenkt dat je met een Amp6 al in minder dan een half uur een gemiddelde motoraccu voor 50% kan ontladen, dan wist ik het wel....
indoubt

Bericht door indoubt »

een aantal posts terug verwijs je naar een breedbander topic. Ik heb daar ook een fotootje geplaatst van goedkope luidsprekertjes met afmetingen 20h*20d*11,8b in cm. (2,9 liter netto inhoud)
Ondanks dat de luidsprekertjes 20W zijn denk ik niet dat je die amp6 vol kunt opendraaien. Het geluid is heel behoorlijk en ze zijn stinkgoedkoop.
Helaas zijn ze maar 86db(1w/1m) maar dat wordt dan een afweging van kastafmetingen, efficientie en bas
Ik heb ze een keer meegenomen naar een luisterdag en je kunt in het eerste "breda" topic er wel enkele opmerkingen en impressies over lezen en enkele foto's zien. De geluidskwaliteit is zeer goed. De genruikte versterker is de AMP3, een SMD uitvoering, de AMP6 is vergelijkbaar in vermogen.
viewtopic.php?t=2101&postdays=0&postorder=asc&start=200
Weesink

Bericht door Weesink »

oke dus de AMP6 is opzich wel krachting genoeg. Dat is mooi 8)
dan zoek ik er dus nog een paar speakers bij... die speakers van jouw (Indoubt) zouden dan wel prima zijn maar als je er zelf al bij zegt dat ze niet zo'n goed rendement hebben mag het van mij best iets duurder zijn zodat het een iets beter rendement heeft, gaat de accu mooi wat langer mee.

Tot nu toe allemaal perfecte tips gekregen allemaal bedankt hiervoor !!!

Als er nog aanraders zijn voor speakers met een aardig rendement van max ongeveer 20-25 euro per stuk, die goed op de AMP6 kunnen, zou dat perfect zijn!... En zoek er ook nog een (sub)woofertje bij voor net dat beetje extra bas, aanraders hierbij ook altijd welkom!

oja en ik had nog een vraag: Hoe kan ik het het best doen met de frequentiefilters ??? daar zit ik ook nog een beetje mee. Zijn die los te koop of moet je die ook zelf maken ??? en op welke frequentie kan ik het ze dan het best scheiden, tussen de full range en de (sub)woofer???
indoubt

Bericht door indoubt »

Tsja, hoe groot mocht ie worden? Luidsprekers zijn een compromis. Meer efficiency betekend grotere drivers en grotere kasten of minder bas. Het is een trade off en je moet ergens bepalen wat voor jouw nog acceptebel is.

http://www.lautsprechershop.de/english/index_pa.htm
De EM8B in BR uitvoering komt misschien laag genoeg zonder sub, is wel 97€.

Een ander optie is een monacor SPH60X breedbander die ongeveer 89 db heeft maar ook een redelijke kast, Deze luidspreker kost circa 25€ maar heeft nog een klein correctie netwerkje nodig. Misschien dat een SPH64x/AD ook kan, die zijn 4 ohm en kost een paar € meer. Ik schat dat je dan al zo'n 12L netto nodig hebt

Een sub is leuk maar je hebt en extra versterker en extra luidspreker nodig. Het kan natuurlijk wel.

Als je een heel klein subje wilt maken kun je kijken naar de 6,5 " tangband die in een behoorlijk klein kastje past. rendement is niet hoog maar hoeveel wil je meesjouwen.
http://www.juoiga.nl/
De tangband is de W6-1139SG
Laatst gewijzigd door indoubt op vr 20 apr 2007, 0:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Ik heb net twee AMP-4's gebouwt van 41hz.com

Klinken waanzinnig goed. Ik gebruik ze op het moment op Monacor 165kep
en dat gaat erg goed.

Het solderen er van is inderdaad wel even pielen. Met name de chips en SMD componenten zijn een leuk werkje.

De SMD componenten zijn 0805, dus dat is goed te doen. de chip is echter wel andere koek.
Weesink

Bericht door Weesink »

zo net eens rond zitte kijken bij BMM electronics... en wat andere (oude) topics zitten lezen... en kwam daarbij het topic over een strandradio op A4 formaat tegen... nou dat is eigenlijk precies wat ik aan het doen ben dus daar wel wat van kunen leren. (viewtopic.php?t=2102&highlight=strand )
Ik ben ongeveer hetzelfde als hem van plan.. de afmetingen staan me ook wel aan alleen zou ik liever geen bass reflex nemen voor al dat zand...
Of is een bass reflex toch wel van belang voor een mooie bas???

maar op BMM electronics ook wat speakers gevonden:
MidWoofers
Manacor SSP-110/8 http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=5546
Manacor SP-60/8 http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=5100
en Tweeters
Manacor DT-101SK http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=5585
Manacor DT-130 http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=5595
Manacor DT-28N http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=2700

Dit leken me wel mooie speakers om erin te zetten... het plan is dan net zoals bij de strandradio op A4 formaat om 1 MidWoofer erin te doen en een tweeter erbij... toch de lage en hoge tonen...

Iemand advies over de speakers van die moet je wel/niet hebben of deze is beter??? En is dit samen met waarschijnlijk een AMP6 een beetje mogelijk op een (scooter)accu ???
indoubt

Bericht door indoubt »

Een tweeweg (woofer en tweeter) zal je waarschijnlijk redelijk wat meer kosten. Behalve dat je de kosten hebt voor een woof en een tweet krijg je ook nog de kosten van een filter. Een filter verlaagt de efficientie van de unit vandaar dat verschillende medeforummers een breedbander aanraden. Als het je echt om muziek kwaliteit te doen is en de kosten niet zo belangrijk zijn dan is een tweeweg wel het beste.

Als de kosten voor een tweeweg geen probleem zijn kan dat natuurlijk wel. Ik zou dan wel voor een andere woof gaan als diegene die je in de vorige post hebt genoemd. Die hebben voor een Woof niet een heel grote X-max (uitslag van de conus) De breedbander die ik eerder noemde heeft dat overigens ook niet maar die is wel groter (13 cm i.p.v 10)

Ik heb even de Monacor SPH-64X/AD in WINISD (leuk gratis programmaatje voor eenvoudige simulaties, zoek op "linearteam") gesimuleerd en zou op een kast van 8,5 liter (per speaker) uitkomen met een f3 (frequentie waarbij de unit 3 db is afgevallen) van circa 65 Hz. Voordeel van deze unit is dat ie 4 ohm is en je dus het maximale uit je amp6 haalt (zeker als je er 2 neemt en voor stereo gaat) voordeel van 2 luidsprekers is dat je nog een paar db efficientie meer krijgt. Ik moet wel bekennen dat ik nog nooit naar deze monacor unit heb geluisterd maar vermoed dat ie aardig in de buurt komt van de Monacor sph 60x en die is welhaast legendarisch. Die kan overigens ook nog met wat minder maximaal vermogen vanwege de 8ohm

Quote:
"Klang+Ton 03/2000
"The most successful 'Cheap Trick' of all times, none of our other full range speakers has reached higher sales figures ... unusually low fading, an almost unbelievable bass reproduction for such a small full range speaker."

Kastje wordt dan voor 2 speakers en ruimte voor je versterker en accu ongeveer 30*30*30 cm buitenmaat bij 12mm materiaaldikte (of bouw het cheap trick voorbeeld*2). Uiteraard kun je wat spelen met de afmetingen als de inhoud maar ongeveer gelijk blijft. MDF is uiteraard goedkoper maar het moet ook nog een beetje draagbaar blijven heb ik begrepen en multiplex is steviger. Gebruik wel bracing (tussenplankjes voor extra stevigheid)

Je hebt 2 baspoortjes nodig (wordt een rib uit je lijf), je kunt hiervoor grijze pvc rioolbuis nemen. Bij buitendiameter van 40mm (binnen 34mm geloof ik) heb je er 2 nodig van elk 4,8 cm lang

Uiteraard kun je ook voor een tweeweg kiezen. Afhankelijk van je maximale/wenselijk afmetingen zou ik wat anders voorstellen. Zeker als je mono gaat zou ik liever minimaal een 13cm unit zien. Luidsprekers die veel bas kunnen produceren in een klein kastje hebben meestal een laag rendement.

helpt het een beetje of ben je nu meer verward als voorheen toen het leven van speakerbouwer nog simpel was? :mrgreen:

Edit: Ik zat net nog even voorgaande posts te lezen en kwam deze weer tegen:
"Eigenlijk hoe kleiner hoe beter, het plan is eigenlijk om er een mp3 op aan te sluiten voor de vakantie alleen die boxjes die je in de winkel koopt vind ik dan net iets te karig. "

In dit licht denk ik dat je toch wat kleiner moet. Wat mij betreft terug naar iets als de Visaton FR10 4ohm in 3 liter. Bedenk dat deze al 20*20*12 cm zijn en voor iets met een hoger rendement of meer bas worden de kasten zeker groter (aanzienlijk). Ondanks dat de prijs laag is (mooi meegenomen) en ze best enkele tekortkomingen hebben zullen ze je niet teleurstellen. Als je mp3 bron enige vorm van equalisatie heeft kun je het middengebied ietsje dempen. Ik heb ze op de DIY audio dag in Breda ook laten horen zonder filter of eq en vrijwel iedereen vondt het een mooi uitgewogen geluid.
SARK

Bericht door SARK »

indoubt schreef:
Quote:
"Klang+Ton 03/2000
"The most successful 'Cheap Trick' of all times, none of our other full range speakers has reached higher sales figures ... unusually low fading, an almost unbelievable bass reproduction for such a small full range speaker."
Waar heb je die quote gevonden en op welke unit slaat deze quote, de SPH-64X/AD of de SPH-60X :?:
Weesink

Bericht door Weesink »

jah ik heb het hele verhaal nu ongeveer 4 keer doorgelezen :roll: en wat op internet gezocht naar de door jouw genoemde speakers... maar nu begin ik het te begrijpen :roll: :oops:

als ik het goed begrijp kan ik beter 2 full range speakers gebruiken, ipv tweeter een woofer.... En bij die monacors SPH-64X/AD kom ik dan (als ik er 2 neem) op 30x30x30....
dat formaat is opzich geen probleem (moet natuurlijk niet te klein worden anders raak ik hem nog kwijt met mijn dronken hoofd op terschelling :roll: en kan die daar alleen maar makkelijk gejat worden... )

en dan zou ik dus 2 basreflex buisjes nodig hebben... ik zie alleen niet waarom dat "een rib uit mijn lijf" gaat worden ??? pvc kost toch niet zoveel ???

En bij 2 full range heb ik dus ook geen filters nodig... daar ben ik HEEEL blij mee :P want heb daar 0% verstand van... net zoals de rest van speaker bouw trouwens :P

Maar met deze reactie ben ik zeer BLIJ :D want ik weet nu ongeveer wat ik kan doen en hoe het moet... ga zo maar eens zoeken naar acculader en dan is mijn plan eigenlijk compleet en kan ik het prijskaartje vaststellen :) hopelijk zijn die niet te duur :P

Dus even samengevat
2 full range speakers Monacor SPH-64X/AD
2 bass reflex buixen (gewoon pvc)
en dan het formaat ongeveer 30x30x30
AMP6
scooteraccu, acculader
beetje mdf (10-15kg mag die wel wegen, ik ben een sterke jongen :P )
indoubt

Bericht door indoubt »

Weesink schreef:
jah ik heb het hele verhaal nu ongeveer 4 keer doorgelezen :roll: en wat op internet gezocht naar de door jouw genoemde speakers... maar nu begin ik het te begrijpen :roll: :oops:

als ik het goed begrijp kan ik beter 2 full range speakers gebruiken, ipv tweeter een woofer.... En bij die monacors SPH-64X/AD kom ik dan (als ik er 2 neem) op 30x30x30....
Ja, m.i. wel, je bent waarschijnlijk goedkoper uit ondanks de relatief hoge prijs voor de monacor maar een redelijke woofer, tweeter en filter van eenzelfde kwaliteit kosten waarschijnlijk aanzienlijk meer. Ik heb grofstoffelijk even de inhoud bepaald en eventuele bijbehorende kastmaten. Daar zit wat vrijheid in behalve als je een bepaald model wilt bouwen
Weesink schreef:
dat formaat is opzich geen probleem (moet natuurlijk niet te klein worden anders raak ik hem nog kwijt met mijn dronken hoofd op terschelling :roll: en kan die daar alleen maar makkelijk gejat worden... )

en dan zou ik dus 2 basreflex buisjes nodig hebben... ik zie alleen niet waarom dat "een rib uit mijn lijf" gaat worden ??? pvc kost toch niet zoveel ???
Per meter zeker enkele €, dus als je nog een stukkie hebt liggen is dat ok. Als je stukje rond 50 heb liggen is dat ook ok(beter zelfs), de poort wordt dan wat langer en kan makkelijk met winisd worden berekend.
Weesink schreef:
En bij 2 full range heb ik dus ook geen filters nodig... daar ben ik HEEEL blij mee :P want heb daar 0% verstand van... net zoals de rest van speaker bouw trouwens :P )
Eigenlijk zou je een soort filter nodig hebben om het frequentieverloop wat af te vlakken, dit kan later ook als je het geluid nog wat wilt verbeteren. Ik zou het in eerste instantie zonder proberen.
Weesink schreef:
Maar met deze reactie ben ik zeer BLIJ :D want ik weet nu ongeveer wat ik kan doen en hoe het moet... ga zo maar eens zoeken naar acculader en dan is mijn plan eigenlijk compleet en kan ik het prijskaartje vaststellen :) hopelijk zijn die niet te duur :P

Dus even samengevat
2 full range speakers Monacor SPH-64X/AD
2 bass reflex buixen (gewoon pvc)
en dan het formaat ongeveer 30x30x30
AMP6
scooteraccu, acculader
Ja, dat klopt zo redelijk. Bedenk wel dat er nog wat aansluitmateriaal bij komt kijken en het liefst ook nog een plaatje aluminum om de amp tegen aan te schroefen zodat ie een klein beetje koeling krijgt indien ie zwaar belast wordt. veel heeft ie niet nodig. Interne bekabeling kan bij deze vermogens erg eenvoudig blijven. Denk ook aan een stekertje waar je je MP3 speler op aansluit. Ik neem aan dat je het volume regelt met de mp3 speler?

Je hebt ook nog wat dempingsmateriaal nodig. Het is in de handel verkrijgbaar als "BAF". Voor iets als dit stel ik voor dat je een oude slaapzak stuk knipt en de vulling als dempingsmateriaal gebruikt. Lichtjes vullen en dan kijken hoe het klinkt.

Je moet de luidsprekers (de units zelf) zoveel mogelijk beschermen tegen zand met speakerdoek of je vriendin moet op z'n minst een panty inleveren.
Het is te overwegen om het BR poortje zo groot mogelijk te maken en eventueel ook te voorzien van een ietsiepietsie BAF

Weesink schreef:
beetje mdf (10-15kg mag die wel wegen, ik ben een sterke jongen :P )
Dat is wel zo natuurlijk maar multiplex is sterker en iets beter bestand tegen vocht, zeker als het gelakt is.

Bedenk wel dat de geluidskwaliteit van dit setje al zo goed is dat je waarschijnlijk al je MP3 tjes moet gaan vervangen voor dezelfde met een hogere bitrate :mrgreen:
Weesink

Bericht door Weesink »

oke bedankt voor de tips :!:

nieuwe boodschappen lijstje
2 Monacor SPH-64X/AD
2 Berscherm grillen
Panty :P
AMP6
Scooter accu
Pvc Buis binnen diameter 34 +/- 10 cm
Multiplex
Demping, denk een eiermatje ofzo of de slaapzak :P
Interne bekabeling, wat adviseer je qua oppervlak ???
Accu lader
Stukje alluminium, 6x10x hoe dik ongeveer ???

en kan ik de speakers en grilletjes het beste bij BMM electronics kopen ??? of is er ergens een betere/goedkopere zaak... en kan ik die AMP6 het beste via 41Hz bestellen of is daar ook een andere shop voor ???
of heeft iemand toevallig die units nog in de verkoop, of de versterker ??? de versterker mag natuurlijk ook een andere wezen als hij maar ongeveer hetzelfde uitgangs vermogen heeft en op 12v werkt.

voor de veiligheid van de units gaan er 2 grilletjes overheen en die grilletjes worden weer omhult door panty net zoals bass reflex buixen.
indoubt

Bericht door indoubt »

Voor je alu plaatje is 3mm voldoende maar 4 of 5 is ook goed en misschien iets beter (gerommel in de marge). Als ie iets groter is is het ook goed.

De BR pijp kan beter iets groter qua diameter. bij 4,4 cm inwendig moet ie 9 cm lang, bij 5,4 cm inwendig moet ie 14,5 cm lang zijn

BMM heeft ze op z'n site staan. Ik weet niet of Speaker en Co ze ook heeft. Meestal leveren die ook wle monacor maar ze staan niet op de prijslijst.
Weesink

Bericht door Weesink »

en bij die grotere diameter v/d bass reflex pijp is het effect ook beter dan ??? en hoe moet ik het doen met de interne versteviging v/d kast... net zoals bij bijv. Serious Sub ( viewtopic.php?t=2762 ) alleen dan in mindere maten natuurlijk... of kan ik er gewoon een paar dwarsbalkjes in zetten ???
indoubt

Bericht door indoubt »

Weesink schreef:
en bij die grotere diameter v/d bass reflex pijp is het effect ook beter dan ??? en hoe moet ik het doen met de interne versteviging v/d kast... net zoals bij bijv. Serious Sub ( viewtopic.php?t=2762 ) alleen dan in mindere maten natuurlijk... of kan ik er gewoon een paar dwarsbalkjes in zetten ???
Yep, De eerste 3,4 cm zat een beetje op de grens en je hebt lengte mogelijkheid zat. Dus liever grotere diameter (of meerdere kleine pijpjes)

Interne versteviging met plankjes met grote gaten. In principe meer gat dan plank maar dan wel zo dat er nog stevigheid overblijft.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”