Een tweeweg (woofer en tweeter) zal je waarschijnlijk redelijk wat meer kosten. Behalve dat je de kosten hebt voor een woof en een tweet krijg je ook nog de kosten van een filter. Een filter verlaagt de efficientie van de unit vandaar dat verschillende medeforummers een breedbander aanraden. Als het je echt om muziek kwaliteit te doen is en de kosten niet zo belangrijk zijn dan is een tweeweg wel het beste.
Als de kosten voor een tweeweg geen probleem zijn kan dat natuurlijk wel. Ik zou dan wel voor een andere woof gaan als diegene die je in de vorige post hebt genoemd. Die hebben voor een Woof niet een heel grote X-max (uitslag van de conus) De breedbander die ik eerder noemde heeft dat overigens ook niet maar die is wel groter (13 cm i.p.v 10)
Ik heb even de Monacor SPH-64X/AD in WINISD (leuk gratis programmaatje voor eenvoudige simulaties, zoek op "linearteam") gesimuleerd en zou op een kast van 8,5 liter (per speaker) uitkomen met een f3 (frequentie waarbij de unit 3 db is afgevallen) van circa 65 Hz. Voordeel van deze unit is dat ie 4 ohm is en je dus het maximale uit je amp6 haalt (zeker als je er 2 neemt en voor stereo gaat) voordeel van 2 luidsprekers is dat je nog een paar db efficientie meer krijgt. Ik moet wel bekennen dat ik nog nooit naar deze monacor unit heb geluisterd maar vermoed dat ie aardig in de buurt komt van de Monacor sph 60x en die is welhaast legendarisch. Die kan overigens ook nog met wat minder maximaal vermogen vanwege de 8ohm
Quote:
"Klang+Ton 03/2000
"The most successful 'Cheap Trick' of all times, none of our other full range speakers has reached higher sales figures ... unusually low fading, an almost unbelievable bass reproduction for such a small full range speaker."
Kastje wordt dan voor 2 speakers en ruimte voor je versterker en accu ongeveer 30*30*30 cm buitenmaat bij 12mm materiaaldikte (of bouw het cheap trick voorbeeld*2). Uiteraard kun je wat spelen met de afmetingen als de inhoud maar ongeveer gelijk blijft. MDF is uiteraard goedkoper maar het moet ook nog een beetje draagbaar blijven heb ik begrepen en multiplex is steviger. Gebruik wel bracing (tussenplankjes voor extra stevigheid)
Je hebt 2 baspoortjes nodig (wordt een rib uit je lijf), je kunt hiervoor grijze pvc rioolbuis nemen. Bij buitendiameter van 40mm (binnen 34mm geloof ik) heb je er 2 nodig van elk 4,8 cm lang
Uiteraard kun je ook voor een tweeweg kiezen. Afhankelijk van je maximale/wenselijk afmetingen zou ik wat anders voorstellen. Zeker als je mono gaat zou ik liever minimaal een 13cm unit zien. Luidsprekers die veel bas kunnen produceren in een klein kastje hebben meestal een laag rendement.
helpt het een beetje of ben je nu meer verward als voorheen toen het leven van speakerbouwer nog simpel was?
Edit: Ik zat net nog even voorgaande posts te lezen en kwam deze weer tegen:
"Eigenlijk hoe kleiner hoe beter, het plan is eigenlijk om er een mp3 op aan te sluiten voor de vakantie alleen die boxjes die je in de winkel koopt vind ik dan net iets te karig. "
In dit licht denk ik dat je toch wat kleiner moet. Wat mij betreft terug naar iets als de Visaton FR10 4ohm in 3 liter. Bedenk dat deze al 20*20*12 cm zijn en voor iets met een hoger rendement of meer bas worden de kasten zeker groter (aanzienlijk). Ondanks dat de prijs laag is (mooi meegenomen) en ze best enkele tekortkomingen hebben zullen ze je niet teleurstellen. Als je mp3 bron enige vorm van equalisatie heeft kun je het middengebied ietsje dempen. Ik heb ze op de DIY audio dag in Breda ook laten horen zonder filter of eq en vrijwel iedereen vondt het een mooi uitgewogen geluid.