speakers voor in auto?

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dimmu1975

speakers voor in auto?

Bericht door dimmu1975 »

Hey,

Mijn broer heeft een opel corsa met laat ons zeggen "voldoende" bass en hoge tonen, kist met 3 kicker subs en een mooi focal compo setje vooraan.
m.a.w. uw broekspijpen flapperen rond uw benen als het volume naar omhoog gaat 8)
Nu ben ik eens wezen luisteren en ik moet toegeven dat het niet verkeerd klinkt, enkel het middengebied blijft wat achter.
Hebben jullie enige ervaring met speakers die op zijn hoedenplank gemonteerd kunnen worden (eventueel met behulp van een klein kistje).
Vooral om het midden/hoog gebied wat op te krikken.
Moet niet echt high-end zijn maar wel redelijk "extreem" zwaar belastbaar
tot ik schat zeker een 110-115db.
vigier

Bericht door vigier »

Als je het midden/hoog wil verbeteren, gebruik dan ALSJEBLIET NIET de hoedenplank! Als je je geluid om zeep wilt helpen, dan is dat DE oplossing.
Frontstaging is the keyword.

Heb je de composet op de headunit aangesloten? Zo nee, hang hem eens aan een goede versterker. Zorg voor 75W a 100W RMS bijvoorbeeld.
Als hij daar al wel aan hangt, dan zou ik er een "weg" tussen zetten: Zorg dat de composet die er nu in hangt vanaf ongeveer 120 Hz gaat weergeven, en zet een setje kickbass ertussen, welke het "gat" tussen sub en je focal compo gaat weergeven. Je kunt de compo dan veel zwaarder belasten aangezien hij geen moeite meer hoeft te doen om ietwat laag weer te geven (dat kost meer slag en dat gaat ten koste van de kwaliteit van je mid)
Beste is om deze ook in de deurbak te hangen waar je compo nu in zit, maar als dat niet lukt, monteer ze dan in je achterportieren.

Groeten & succes,
Joris
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik zou op de hoedenplank van een corsa liever helemaal nix monteren, niet alleen vanweg t vreemde geluid van achteren, maar ook vanwege t gevaar om een stel speakers met 100 per uur in je nek te krijgen....

als je al wat achterin doet, als rear-fill dan, dan zou ik proberen wat in de zijpanelen naar de bank te zetten. als dagobert optie zou je eens zo'n el-cheapo 10cm breedbander van pioneer ofzo (je weet wel, die je vaak als af fabriek speakers in t dash tegenkomt) kunnen gebruiken, die hebben vaak een verrassend lekker klinkend midden.

als je t idee hebt dat t mid niet goed klinkt, zou ik t toch eerst in de afstemming van de compo zoeken, bv tweet wat dimmen (en de sub ook). welke focal heeft-ie d'r in zitten?
teacher

Bericht door teacher »

Ik zou zeggen, extra focal mid naast de bestaande set hangen.
dimmu1975

Bericht door dimmu1975 »

Hoedenplank niets plaatsen?
okay ik begrijp dat de frontstage in de auto het leukst om te luisteren is, bij mij is dat dan ook zo met een lekker boston setje.

Maar de focals (type weet ik niet juist was ca. 250€ setprijs ) worden al aangestuurd door een 80w rms versterker met high-pass filter aan.
Deze kunnen gewoon de dynamiek niet volgen van de subs , moest het mijn wagen zijn zou ik gewoon de subs wat zachter afstellen en is het al een pak beter in balans.
Maar ja mijn broer is nogal een DB freak en vroeg me wat hij moest kopen om nog meer "volume" te kunnen maken zonder al te grondige aanpassingen aan de wagen/deuren.
Om een vb. te geven hij heeft net zijn 2de set in de hoedenplank stukgespeeld (een JBL compo 3 weg-set) tweeters zijn dood.
Ik weet dat het niet echt audiofiel verantwoord is maar ja, ik ben zijn oudere broer maar en ga hem geen preek geven over hoe slecht het allemaal niet is vooor de oortjes :roll:
het is BTW een opel Astra :oops: mijn broertje kreeg het al dat ik over een corsa begon.

pff ik ga zijn gang maar laten gaan :wink:
Anders krijg ik de preek van de mama en de papa dat ik medeschuldig ben aan eventuele gehoorschade.

toch blijf ik een beetje nieuwsgierig wat voor type speakers het meeste rendement geven in een auto op midd/hoog gebied.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

dimmu1975 schreef:
Hoedenplank niets plaatsen?

pff ik ga zijn gang maar laten gaan :wink:
Anders krijg ik de preek van de mama en de papa dat ik medeschuldig ben aan eventuele gehoorschade.
Heel verstandig :D Een frontsetje alleen is al ruim voldoende om blijvend gehoorschade op te lopen. Gaat hem later nog wel bezuren. Maar het hem dat vertellen is denk ik kansloos.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Denk dat je beter de tweeter wat kan dempen en anders moet uitrichten, de focal composet (welke?) kan nogal aanwezig zijn in het hoog. Dan trek je automatisch het mid weer wat in balans.
Dempen kan meestal op die Focal filters wel.
Rob.
Plaats reactie