Goeie tip klein midbassertje gevraagd (10 CM)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Jeroen,

zowel de frequentie karakteristiek als het watervaldiagram zien er uitstekend uit. Zoals te verwachten. Een directe nauwgezette vergelijking met de Vifa of de Peerless is niet goed mogelijk, maar misschien ook niet zinvol.

Laten we maandag overdag nog even contact hebben via mail en/of telefoon.

Groeten,


Paul.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Hier de frequentiecurve die Monacor opgeeft voor de MSH 115:

Afbeelding

En dit is het commentaar uit Klang & Ton:

Monacor Chassis mit Blechkorb und beschichteter Papiermembran. Vom Preis-/Leistungsverhältnis sicher sehr gut; mit geringen nichtlinearen Verzerrungen und einer Resonanz bei 1,6 kHz

Wat is het nu ?


Paul.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Die curve geeft geen waterval. Maar als je goed kijkt naar de curve dan kun je die resonantie herkennen aan een lichte hobbel. Houdt er rekening mee dat Monacor de curves nogal eens wat wil afvlakken. Bij de KEPs is dat niet nodig , die zijn goed genoeg. Maar bij de andere versies heb ik wel eens een 10 dB schaaltje gezien waar het 5 dB had moeten zijn. Dat stelt de zaken wat gunstiger voor...
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Nu vind ik een hobbeltje in de curve geloof ik minder erg dan een piek in het waterval. Heb jij dat artikel en kun je het voor me scannen ?


Paul.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb het helaas niet.

Maar even over dat hobbeltje. Ik neem toch aan dat je weet dat zulke hobbeltjes, als ze niet te wijten zijn aan diffractie rippel, gewoon resonanties zijn? Kijk nog eens naar de curves van mijn nieuw project :lol: gaan we toch weer terug naar het andere draadje. Je ziet daar rippels van minder dan 1 dB en dat heeft rechtstreeks verband met de schone waterval. Ik ben gewend elk hobbeltje dat maar een beetje groter wordt onmiddelijk terug te zien in het waterval. En dat loopt dan meteen heel erg op. Daarnaast is een oplopende curve helemaal niet erg, die trek je gewoon recht met het filter. Het gaat juist om het hobbelen. Als dat niet door diffractie komt, heb je een probleem.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Pfoe,

maar wat dan als middentoner te gebruiken, als ik de tweeter niet op die onwaarschijnlijk lage 1900 Hz zoals jij doet wil crossen ?

Paul.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Angst kwijtraken voor een crossover die lager is dan 3000 Hz :twisted:

of, nog meer :twisted: :twisted: :twisted:
SPH135KEP :roll: kevlar, maar klinkt toch wel erg mooi hoor. Als ik nou echt perse tot 3000 Hz of hoger zou willen, dan zou dat mijn keuze zijn die nog redelijk betaalbaar is. Uit de metingen die ik bij Erik aan deze unit heb gedaan blijkt, dat hij de meest resonantievrije middentoner is die ik ken, boven 2000 Hz. Beter dan al die 10 cm woofertjes. En dat hoor je er aan af. Het opbreken gaat uiterst gecontroleerd.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Dat is dus een optie.

Maar ik had al gezegd dat zijn familielid de 165 KEP mij niet zo bevallen was ?

Paul.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Vandaar de :twisted:

Maar dat is een andere unit. Mag je dus geen conclusies uit trekken.

Overigens, ik kijk erg uit naar de HDS exclusive 152. Ik hoop op de snelheid in het midden van een alu maar dan met een veel meer gecontroleerde break-up in het hoog dan wat alu heeft. En bij crossover van 2000 Hz of lager geen enkel probleem dan. Maar ook die unit zou ik niet graag tot 3000 hz willen gebruiken. Die nomex conus lijkt me net iets te hard daarvoor, resonantie rond 4-5kHz dus als je hoger filtert dan 2000 Hz wordt dat te horen. Heb ik ook met de HDS134. Kleurt zodra je te hoog filtert. Maar doet de 135 KEP dus niet, heeft alleen weer als nadeel dat ie iets meer niet-lineaire vervorming heeft als die Peerless drivers. Dus dus dus, misschien begin je een beetje met me mee te gaan dat, zodra je niet bang bent om beneden 3000 Hz te filteren, mijn systeemopzet een heel goed compromis is.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Paul Jenner schreef:
Hier de frequentiecurve die Monacor opgeeft voor de MSH 115:

Afbeelding

En dit is het commentaar uit Klang & Ton:

Monacor Chassis mit Blechkorb und beschichteter Papiermembran. Vom Preis-/Leistungsverhältnis sicher sehr gut; mit geringen nichtlinearen Verzerrungen und einer Resonanz bei 1,6 kHz

Wat is het nu ?


Paul.
Zou hij zondermeer slechter zijn te noemen? Ligt datzelfde bultje bij de 135KEP niet een paar 100 Hz lager, en kwam hij ook niet terug in de meetresultaten?
Afbeelding
K&T: "einziger Nachteil: bei 1,6 kHz einen erhöhten K3- Klirrfaktor."

De MSH-116/4 (4-Ohms broertje van de MSH-115) heeft overigens dat hobbeltje niet.
K&T: "Überraschung dieses Tests: mit sehr schön glattem Frequenzgang und auch sonst guten Eigenschaften. Sehr empfehlenswert!"

Ik vond de MSH-115 erg natuurlijk klinken, maar zou dat hobbeltje hem echt zoveel slechter maken dan de KEP? Erg jammer dat we geen watervalplot hebben. Ik breng ook wel een setje SPH-135KEP mee. Dan kan je in elk geval vaststellen of de klankmatige verschillen die ik omschreef, kloppen. En als je wilt, kan ik ook nog een set SPH-130 meebrengen:

K&T: "Der Monacor Tief-Mitteltöner eignet sich sowohl als auch und ist bis zu Frequenzen # von 6 kHz sehr linear. Er fühlt sich in Bassrefelxboxen ab 5 Liter wohl und eignet sich auch als Mitteltöner, da hier seine nichtlinearen Verzerrungen recht nieder sind. Ein gutes Chassis zu einem phantastischen Preis"

Trouwens erg moeilijk om op omschrijvingen af te gaan, want de SPH-165KEP springt uit de test als "deutlich besser und Tipp", en verder wordt hij als énige KEP op LDSG genoemd: The SPH-165KEP, a 6.5" mid/bass using a woven Kevlar cone. Generally excellent FR, usable to past 5 kHz. One of the best Kevlar drivers made by anyone.

Dat is nogal wat, maar jouw smaak was het ook niet. :D :roll:
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Afbeelding

Afbeelding

Hier kun je de curves van de 115 en de 116 direct vergelijken.

Je mag niet concluderen dat de 116 het vierohms broertje van de 115 is: Alle specs zijn anders en de uiterlijke verschijningsvorm ook.

Ik probeer vanavond een aanvang te maken het het hérinbouwen van de filters Marp. Ik zal dan ook de diameter van het woefergat even opmeten.

Paul.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Paul Jenner schreef:
Je mag niet concluderen dat de 116 het vierohms broertje van de 115 is: Alle specs zijn anders en de uiterlijke verschijningsvorm ook.
Als ik de afgeknipte randjes terugplak, zie jij geen verschil meer :D

Je hebt overigens gelijk dat de parameters niet geheel identiek zijn, maar dat is de impedantie ook niet. Het was ook niet mijn bedoeling om ze 1:1 te vergelijken, want dat doen degenen al die beide units in 1 adem noemen en beoordelen. Daaruit mag je afleiden dat ze nooit bijzonder veel kunnen afwijken, wat me doet afvragen of dat piekje daadwerkelijk groter zal zijn dan wordt afgebeeld, en in hoeverre dat dan van invloed is. Ik probeer enkel e.e.a. te relativeren.

Er kwam teveel tussen, maar ik had vorig jaar toch bij Jeroen langs moeten gaan met die SPH-130’s, en dan stiekum die middentoners meenemen. O:)
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Die SPH 130's lijken mij mooie bouwwerkjes. Maar feitelijk niet veel anders dan een koolstof versie van de 135 KEP lijkt me.
Dan is denk ik kevlar toch te prefereren. Alhoewel die 130's me mooie dingetjes lijken.

Paul.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Paul Jenner schreef:
Die SPH 130's lijken mij mooie bouwwerkjes. Maar feitelijk niet veel anders dan een koolstof versie van de 135 KEP lijkt me.
Dan is denk ik kevlar toch te prefereren. Alhoewel die 130's me mooie dingetjes lijken.

Paul.
Paul,

Vergis je jezelf niet in de SPH-135C? De SPH-130 is een soort MSH-115 in een grotere korf met een iets grotere konus, en zonder dat impedantiepiekje, met eveneens een konus van behandeld papier en een aluminium spreekspoelhouder (van oorsprong Visaton).

Die SPH-130C is trouwens de 2e van de 3 Monacors welke op LDSG staan vermeld:
The SPH-135C, a 5" mid/bass using a woven carbon fiber cone. A perennial Monacor favorite with good FR and excellent Xmax for a 5" driver, this driver is usable well past 5 kHz. Note that if Monacor enjoyed the same distribution as Audax, this driver would likely superceed the HM130C0
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

De LSDG site ken ik zo'n beetje uit mijn hoofd :)

pAUl.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Als we nog even doorgaan met zelfbouwaudio aanvullen, heeft LDSG straks ook niet veel bestaansrecht meer. Nu "alleen nog maar" wat mooie resultaten. :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Marp schreef:
Zou hij zondermeer slechter zijn te noemen? Ligt datzelfde bultje bij de 135KEP niet een paar 100 Hz lager, en kwam hij ook niet terug in de meetresultaten?
Je hebt gelijk Marp, dat is een punt waar ik niet zeker van ben. Doordat de middentoner in een toen nog slecht gedempte behuizing zat van Erik Klijnsmit verpesten staande golven de meting voor 1000 Hz en lager. Weet dus niet of die bult door de driver of door de behuizing kwam.

Die 116 versie ziet er erg goed uit trouwens. Maar goed, zoals al eerder gezegd ik durf laag te crossen en ga dan liever voor de nieuwe HDS die gewoon een factor 3 lagere vervorming heeft , juist in dat kritische middengebied, dan standaard middentoners.

Paul blijft nog wel een jaartje dubben, want hij moet ook al deze keuzes nog ergens zien te beluisteren :cry:
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik heb nooit gezegd dat het deze week klaar zou zijn ;)


Paul.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wat dacht je van de Vifa 10 BGS 119/8. Is een breedbandertje, maar het zou het nog best heel erg leuk kunnen doen als mid unit. http://www.lautsprechershop.de/pdf/vifa ... gs1198.pdf (helaas geen waterval). Vraag is alleen of het aan je SPL demands kan voldoen...
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik kan dit type niet vinden op de site van DST. Misschien is dit een oude versie ? Heb wel even alle huidige breedbandertjes even bekeken, maar ze hebben allen een grillig frequentieverloop in het kritische gebied :(

Maar anyways,

bedankt voor de tip !

Paul.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Paul Jenner schreef:
Ik kan dit type niet vinden op de site van DST. Misschien is dit een oude versie ? Heb wel even alle huidige breedbandertjes even bekeken, maar ze hebben allen een grillig frequentieverloop in het kritische gebied :(

Maar anyways,

bedankt voor de tip !

Paul.
Hij staat idd niet meer op de website, maar het is een mooi woofje:) Ik kan wel eens een watervalletje maken als je dat wil... (wel in een TL behuizing)
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Dat vind ik heel mooi aangeboden, maar ikz er eerlijk bij dat ik hem nog even niet als serieuze kandidaat beschouw ...


Paul.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Paul Jenner schreef:
Dat vind ik heel mooi aangeboden, maar ikz er eerlijk bij dat ik hem nog even niet als serieuze kandidaat beschouw ...
Dat maakt niet uit. Ik moest toch nog de meting doen ;) Kan wel ff duren, want tijd vinden is op dit moment lastig voor mij :oops:
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

deepspace schreef:
Dat maakt niet uit. Ik moest toch nog de meting doen ;) Kan wel ff duren, want tijd vinden is op dit moment lastig voor mij :oops:
Join the club :lol:
Paul blijft nog wel een jaartje dubben, want hij moet ook al deze keuzes nog ergens zien te beluisteren
<grin> :D
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DIY_Freak schreef:
Paul blijft nog wel een jaartje dubben, want hij moet ook al deze keuzes nog ergens zien te beluisteren
<grin> :D
En: hoe langer je erover doet, hoe meer geld je kunt sparen voor een betere unit, en hoe meer keuze je hebt, hoe meer tijd je nodig hebt om nog meer units te beluisteren, hoe meer geld je kunt sparen, hoe meer units komer in en aanmerking, hoe meer moet je er beluisteren.... enz, enz... :oops:
Plaats reactie