Goeie tip klein midbassertje gevraagd (10 CM)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Goeie tip klein midbassertje gevraagd (10 CM)

Bericht door Paul Jenner »

Ik overweeg om zo'n klein dingetje van 10 cm in tegaan zetten tussen + 800 Hz en + 3 kHz in gesloten kast.
De voorkeur gaat uit naat een polpypropyleen conus. Een dome is wat mij betreft uit den boze.

Iemand een tip of zelfs een lijntje naar een goed paartje (van oud vrouwtje geweest" ?

Paul.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

In welke prijsklasse zit je te zoeken?

In de laatste K+T zijn er namelijk een aantal getest.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Geen idee wat zo'n ding mag kosten, een tientje of 4, 5, 6 ?


Paul.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Je kan dan bij monacor kijken, naar de number one SPH-130. Deze kost 43 euro. Deze is er ook in een alu uitvoering SPH-130AL en kost dan 63 euro.
Ze hebben ook nog een Swans en een Alcone in jouw prijsklasse getest, maar persoonlijk vind ik de kwaliteit daarvan nogal te wensen overlaten.

Als laatste is er nog de visaton AL130-M, da's een specifieke middentoner. Zit met 85 euro wel ruim boven je budget, maar de prestaties van het ding zijn uitzonderlijk! Een vervorming die zelfs bij hoog volume in het bruikbare gebied (250-4000hz) niet boven de 0.2% uitkomt bijvoorbeeld!!

Mischien is deze ook wel in een 10cm versie te krijgen voor minder geld.
Ik heb een snelle check in oudere K+T's gedaan, maar daar staat'ie niet in. Mischien in de HH, daar zal ik later ff naar kijken.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik meen dat iemand mij er al op wees dat er een test stond in de HH van deze maand.

Zo'n Monacor begin ik even niet meer aan. Ik ben juist niet zo erg tevreden met mijn SPH 165 KEP.

En enkele units die jij noemt, met "130" in het typenummer, dat zijn neem ik aan 13 cm dingetjes ?


Paul.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Misschien niet helemaal iets wat je zoekt, maar zeker het overwegen waard. De fe 103 s breedbander (fostex/ACR). Dingetje kan antuurlijk veel breder ingezet worden als de genoemde 800 - 3000 Hz. Maar aan de andere kant is er niemand die je verbied om units minder breed in te zetten als ze kunnen! Ze gaan er echt niet minder door klinken. Voor eht geld hoef je het geloof ik ook niet te laten, als ik het goed heb onthouden kost deze rond de 35 per stuk.
Wat weer een bijkomend voordeel is dat je lekker makkelijk kan filteren aangezien deze driver vrijwel geen last heeft van gekke cone break up verschijnselen. 6 dB filtertje met een correctie netwerkje (te vinden bij tony gee op de site) en je bent al klaar.
Klank van de diver (ik heb de ACR) is zeker goed te noemen. Heel goed als je het mij vraagt.

Denk er eens over na, het kan best een heel mooi resultaat geven!
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Heb je daar toevallig een (link naar) een plaatje van ?

Ik wil best geloven dat het een goed dingetje is. Maar zou je durven stellen dat hij -in het genoemde gebied- beter presteert dan de doorsnee 13 a 17 cm basmid ?
Het gaat mij idd voornamelijk om het ontbreken van narigheden als opbreken en frequentiepieken en dips.

Paul.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

http://www.diy-systems.com/en-us/dept_47.html Bovenste drivertje.


Ik durf niet te zeggen of deze beter presteert dan 13-17 cm mid bass drivers in dat gebied. Wel dat deze vele malen beter presteert dan de visaton w 130 s en nog een visaton 13 cm (w 130 ??) welke ik niet serieus neem als fatsoenlijke drivers. :roll:

De acr die ik heb is iets anders dan de fostex van de link, maar het schijnt dat ze elkaar niet veel ontlopen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Paul schreef:
Het gaat mij idd voornamelijk om het ontbreken van narigheden als opbreken en frequentiepieken en dips.
Ik heb toch heel goede ervaringen met de SPH135KEP. Scheiding op 4500 Hz

Sietse
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Het is best mogelijk dat je goede rvaringen met de Monacor 135 KEP hebt Ik heb zelf de 165 KEP en daar ben ik minder blij mee.

Het idee is, dat als een speaker tussen 800-3000 moet weergeven, dan kan ie volgens mij best een aardig stukje kleiner zijn, 10 cm anyone ? ;)

Hierboven geeft Raymond aan dat hij zeer te spreken is over die Visaton. Daar zal hij toch een reden voor hebben denk ik. Ik heb zelf al een beetje zitten neuzen bij Visaton. Ik denk dat je niet alle speakers van dat merk serieus kan nemen, maar toch. Het is best mogelijk dat er een positieve uitschieter bij zit. Monacor staat ook niet bekend als hi-end merk, maar die heeft toch ook een paar uitschieters erbij zitten.

PAul.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Dat jouw SPH-165KEP niet lekker gaat begrijp ik niet. Ik ben er nog steeds blij mee. Ik krijg em ook steeds beterklinkend trouwens. (dat ligt overigens meer aan het tweaken van de tweeter dan aan de Monacor) Anyway wat dacht je van een Seas W121 AL ook bekend als L12RCY/P. Als ik me niet vergis gebruikt Tony Gee hem in de Hatt mk-3.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik zit even op de site van Tony te kijken, maar die Ses die je daar bedoeld is aluminium en heeft een (soort van) fasekegel. Daar wil ik liever even niet aan beginnen ...


Paul.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Oh ja dat was ik even vergeten: je wil geen fasegeval... Ik denk dat het moeilijk gaat worden om een prijsvriendelijk 10- 13-16 cm of hoeveel cm dan ook speakertje te vinden. Het begint erop te lijken dat het bedrag 3 cijfertjes gaat tellen...
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Raymond schreef:

Als laatste is er nog de visaton AL130-M, da's een specifieke middentoner.
[...]

Mischien is deze ook wel in een 10cm versie te krijgen voor minder geld.
van de AL is de 130 de kleinste. Wil je kleiner moet je naar de w100 (goed ding voor de prijs) óf de TI100; die is echt smullen, maar 130 eutjes ofzo.

t.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Zonder het gewraakte phase-pikkie:

HM100G12
AM100G2

Maar deze ziet er fraaier uit:

AM 100 Z0
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ziet er uit als een lief speakertje:

Afbeelding

Maar heeft wel een aardige dip rond 2500 HZ ?:

Afbeelding


Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Dat zegt niet zoveel Paul over hoe die klinkt, het zit zoiezo in het x-over gebied met je tweeter. Iig is het watervalplotje om door een ringetje te halen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Paul,

Ken je het draadje over scheidingsfiltertechnieken van DIY_Freak en mij. Jazeker, ken je vast wel. Bij dat experiment heb ik de H149 van SEAS leren kennen. Perfect 11 cm midwoofertje. Er is ook nog een pure middentoner versie van, de H143. We gebruiken de H149 als breedbander voor onze experimenten en ik moet zeggen dat ie, helemaal ongefilterd, ontzettend zuiver klinkt. Uiteraard bundeling in het hoog maar bij 3000 Hz is dat nog vrijwel niet aanwezig. Ik heb wel eens uitgebreid gezocht, maar in de prijsklasse die jij aangeeft nog niets beters kunnen vinden. Als je pas vanaf 800 Hz begint, zou ik de H143 nemen. Zie http://www.seas.no/seas_line/midrange/H143.PDF

Afbeelding

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Ik zit deze thread te lezen en ik denk, laat ik m'n Seas'jes in de aanbieding doen. Weinig km gedraaid, net ingereden, alleen voor experiment gebruikt. En wat denk je... Jeroen is me voor! :o :lol:

ff serieus, we gaan de 11de van december een vervolgsessie doen, dus eerder kan ik ze niet weg doen, maar daarna kun je 1 of 2 paar (mtm?)voor een prikkie overnemen: 51 eur p/st, dat is 70% van de nieuwwaarde. Lijkt me een fair bedrag gezien de smetteloze staat waarin ze verkeren. Als je interesse hebt, hoor ik het graag (per mail/PB). Wie weet kan ik nog assisteren bij het ontwerp met deze 11cm midbass, lijkt me leuk! Ik zat zelf ook al een tijdje te filosoferen over een compact mtm'tje.

Groet,
Hans.


P.S.: ze zijn dus niet van een oud vrouwtje geweest :(
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op di 30 nov 2004, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

DIY_Freak schreef:
P.S.: ze zijn dus niet van een oud vrouwtje geweest :(
Wel net ingelopen :P

Geen slecht aanbod Paul ;) Bovendien kun je een proefritje maken.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Op een oud vrouwtje?

He bah! Di's een audio forum hoor! :lol:
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Jeroen en Freak,

ik zal dan eerst even de gegevens van dat basmidje moeten nazien of het interessant is voor mij. Ik stel het wel op prijs als je even een seintje zou kunnen geven wanneer ze beschikbaar zijn.

Waar zijn jullie ergens gelocaliseerd ?


Paul.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Paul Jenner schreef:
Waar zijn jullie ergens gelocaliseerd ?
PB verstuurd.

Groet,
Hans.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Deze opmerkingen had ik per ongeluk in een verkeerde thread geplaatst:

Ik heb die Hobby Hifi vanmiddag gekocht en het artikel over de miniwoofjes al even doorgelezen.

Zoals Peter al eerder opmerkte, zou ik ook eens van die breedbandertjes bij het verhaal kunnen betrekken. Ik heb al uitgebreid op de site van Fostex zitten loeren, maar vooralsnog lijkt mij het struikelblok met deze units dat ze een X-max hebben gelijk aan de dikte van een vloeipapiertje.

Nu weet ik dat een hoogmidden unit niet zulke enorme sprongen hoeft te maken en dat die breedbanders e.e.a. deels compenseren met hun hoge gevoeligheid, maar toch ... : Een X-max van vér onder de milimeter .... Brrr...!

Voorts is het natuurlijk zo dat die enkele decibel dat er van een rechte lijn wordt afgeweken niet altijd geen drama is. Uiteraard is het watervaldiagram veelzeggender. Maar ik ga er toch een beetje van uit -wanneer een unit ernstige pieken of bulten vertoont- dat er in het watervalplot vast een resonantieprobleempje te vinden is.

Paul.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Paul Jenner schreef:
Zoals Peter al eerder opmerkte, zou ik ook eens van die breedbandertjes bij het verhaal kunnen betrekken.

Paul.
Ik heet geen Peter, maar kwam wel met breedbanders aan. :roll: :lol:

Ik denk niet dat je bang moet zijn voor de xmax. Voorals als je op 800 Hz filtert. Als je bedenkt dat de breedbanders over het algemeen full range worden ingezet en dan ook goed presteren, dan zou het alleen beter worden als je hoger filtert. Voor het mid wil je echt geen 3 mm spoel extra hebben die niet gebruikt wordt. Dat geeft meer nadelen als voordelen.

Ik heb eens een proto gebouwt met een breedbander en een 13 cm woofer welke eerste orde gefiltert werd op 400 Hz. Op normale spl niveau's geen enkel probleem gehad met schel klinkd mid/hoog (een gevolg van de vervorming welke optreed als de driver tegen z'n eind loopt). Maar helaas voor mij ben ik geen fan van normale spl niveau's. :roll:
Plaats reactie