Menhir, 3weg,passief+actief, 19 cm baffle, 26 cm woofer.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik vindt het knap dat je nu al tot zoveel demping kan overeen komen zonder dat je de luidspreker hebt gehoord. Waar basseer je je demping op? Eerdere ervaringen? Want als je zelf een totaal nieuw concept bedenkt zou teveel demping misschien wel heel nadelig uitkunnen pakken.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Bitumen rondom opde kastwand is volgens mij vrijwel standaard in ieder ontwerp.
En voor het vilt en Pritex heb mij sterk laten leiden door de mensen met veel ervaring op deze site.
Het BAF ga ik (indien nodig) pas later toevoegen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Je bent toch niet vergeten om het volume dat de bitumen inneemt van je netto vulume af te trekken he? Dat neemt meestal meer in dan je zou verwachten.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

rho schreef:
Je bent toch niet vergeten om het volume dat de bitumen inneemt van je netto vulume af te trekken he? Dat neemt meestal meer in dan je zou verwachten.
Ook niet vergeten om dan ook het Pritex en vilt er weer weer bij op te tellen :P
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Daar heb ik rekening mee gehouden. Bitumen = ca. 3,5 l. per kast.

De meting binnenkort moet uitwijzen hoe de Q en Fs van de woofer en mid uiteindelijk zijn geworden.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 10 apr 2007, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Even een stukje tekening (zij-aanzicht, bovenste gedeelte van de kast), waarop de tweeter en de mid te zien zijn. Ook is goed te zien dat de achterzijde van het midden-compartiment niet parallel aan de baffle loopt. Gedaan om resonantiefrequentie van staande golf iets uit te smeren (1200 - 2300 Hz).
Bijlagen
tekening mid compartiment mr.JPG
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

De bouw:

Ik ben eind januari echt met MDF aan de slag gegaan.
Wat fotootjes die de bouw een beetje in beeld brengen.
Ik heb steeds duvels gebruikt om tijdens het verlijmen te voorkomen dat de boel ging schuiven. Is weinig extra werk, maar je hebt er veel gemak van.
Ik heb overwogen om een zaagtafeltje aan te schaffen, maar heb er toch van afgezien: er over nadenkend kwam ik tot de slotsom dat met al die schuine kanten ik nauwelijks iets met een (niet al te grote) zaagtafel zou kunnen zagen. Van de cirkelzaag, die ik gekocht heb, heb ik wel erg veel plezier gehad. Met 2 lijmtangen en een strook multiplex als langsgeleider ben je veel flexibeler dan met een zaagtafel. Ook verstek zagen gaat prima. :)
Bijlagen
NB extra latje links onder tegen achterkant van front: voorkomt gat in de kast bij zagen van onderste facetten. Valt reuze mee met een facet van max. 3,5 cm, maar wat extra stevigheid kan nooit kwaad. Aan andere kant is MDF verdikt dus is geen latje nodig
NB extra latje links onder tegen achterkant van front: voorkomt gat in de kast bij zagen van onderste facetten. Valt reuze mee met een facet van max. 3,5 cm, maar wat extra stevigheid kan nooit kwaad. Aan andere kant is MDF verdikt dus is geen latje nodig
Het maken van de knik in de zijkanten viel uiteindelijk erg mee. Panelen zijn wel naar 2 kanten schuin, maar met beetje secuur werken paste het allemaal heel aardig. :D
Het maken van de knik in de zijkanten viel uiteindelijk erg mee. Panelen zijn wel naar 2 kanten schuin, maar met beetje secuur werken paste het allemaal heel aardig. :D
1e verlijming3_2_2007 mr.jpg
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op wo 18 apr 2007, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Ondanks dat het nu erg mooi weer is om buiten facetten te gaan zagen, maar weer een paar fotootjes.......
Bijlagen
kast klaar voor sluiten.JPG
bascomp met bitumen.JPG
kast met bitumen+kabels.JPG
midkast met vilt.JPG
niels007
Berichten: 173
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 22:41

Bericht door niels007 »

Mooi Hans, degelijk stukje werk :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik kan me wel voorstellen dat dit een behoorlijk dode kist gaat worden :D
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Hoi Hans,

Dat schiet lekker op zeg.

Ga je er nog een voet onder maken? Zo op de foto lijkt mij het grondvlak relatief klein.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Christian schreef:
Hoi Hans,

Dat schiet lekker op zeg.

Ga je er nog een voet onder maken? Zo op de foto lijkt mij het grondvlak relatief klein.
32x20 cm. Niet al te groot ja. Ik vrees ook dat ze bij windkracht 9 niet buiten kunnen staan..... :?
Eerst maar eens af maken en dan de elandproef doen. :wink: Woofer onderin geeft natuurlijk wel extra stabiliteit.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

voodooless schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat dit een behoorlijk dode kist gaat worden :D
LOL
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

voodooless schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat dit een behoorlijk dode kist gaat worden :D
:) :( :)
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Nog maar weer een paar fotootjes......

Tussendoor de units even passen is natuurlijk altijd leuk en een foto waard.

Een beetje gewicht bij het lijmen van de achterzijde komt altijd wel van pas.... :)

En facetten aftekenen altijd veelbelovend.....
Bijlagen
facetten afgetekend.JPG
Hans op kasten.JPG
kale kast.jpg
front mid+tweet.jpg
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

2 foto's tijdens en na het zagen van de facetten. Gewoon met vaste hand. (eerst 2 weken geen alcohol nuttigen :wink: )
Rustig aan en steeds even om de hoek checken hoe het gaat.
Bijlagen
mid+tweet MDF+facet.JPG
facetten zagen.JPG
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 19 apr 2007, 0:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ziet er naar uit dat het zagen goed gelukt is.. :)
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

sietse schreef:
Ziet er naar uit dat het zagen goed gelukt is.. :)
Ja, het handwerk lukt beter dan het mechanische freeswerk.....
Wordt vervolgd... :(
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Zeg Hans,

dat facetzagen, zie ik het goed dat je dat helemaal zonder geleiding doet? Geeft dat wel een vlak resultaat? (ik heb het namelijk met geleiding gedaan, en dat was al een aardig werk. Laatste met bandschuurmachine+geleiding gedaan om het perfect te krijgen).
Als het jou lukt, dan moet je echt een vaste hand hebben ja...

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik kan er niets anders van maken; is echt gewoon uit de hand gedaan. Misschien nog een foto als bewijs. Is niet gefotoshopt. :roll:
Na het zagen heb ik nauwelijks geschuurd.
Bijlagen
facetten zagen Hans.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ziet er al gaaf uit. Ziet er ook al naar uit dat jouw project zijn naam heeft gekregen :?:

Ben zeer benieuwd naar de klank! Als je in dit tempo doorgaat kunnen we ze mooi beluisteren in breda!

jan
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Wowly schreef:
Ziet er al gaaf uit. Ziet er ook al naar uit dat jouw project zijn naam heeft gekregen :?:
?

Ik doe mijn best; de kasten zullen dan wel af zijn.
Maar zonder 4x UCD en aktief filter is er niet serieus te beluisteren.
(ondertussen geniet ik al wel stiekem) (de bouw loopt wel wat op de posts vooruit)
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Het fresen van de woofer.......

Box 1 ging prima :) Afgezien van klein uitschietertje achter/onderaan, maar daar heb ik polyester-plamuur voor :) )
Bijlagen
Hier is ook mooi het filter voor mid/hoog te zien.
Hier is ook mooi het filter voor mid/hoog te zien.
Mooi he zo'n carbon fasekegel....
Mooi he zo'n carbon fasekegel....
Uiteraard eerst weer proeffresing gemaakt.
Uiteraard eerst weer proeffresing gemaakt.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ziet er strak uit. Heeft de driver zo niet veel invloed op de filter onderdelen? of zie ik dat helemaal verkeerd? :?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Hans Nootdorp schreef:
Het fresen van de woofer.......

Box 1 ging prima :) Afgezien van klein uitschietertje achter/onderaan, maar daar heb ik polyester-plamuur voor :) )
Heb je het uit de losse hand gedaan :?:

ps.
Hoe lang ben jij, 1m70 :?:
Gesloten