Aluminium kast voor zelfbouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Edo
Mede-oprichter ZBA

Aluminium kast voor zelfbouw

Bericht door Edo »

Iemand een idee hoe je dit zou kunnen verwezelijken:

Afbeelding

De paaltjes zijn van Piega(.nl) en van aluminium. Waarschijnlijk zit er nog iets van een binnenkast in, maar da's te creeren. Het gaat om de gebogen alu buitenkant.
Ziet er erg cool uit, alleen nu nog de vraag: "hoe maak je zoiets"

Iemand een idee/gouden tip?
Rudy

Bericht door Rudy »

Alu fineer 8)

wel stijlvol

Groetjes
Rudy
richard

Bericht door richard »

Rudy schreef:
Alu fineer 8)
Rudy
Te vinden in iedere keukenlade.

Misschien kun je door een metaalbedrijf een roestvaststalen buis op maat laten maken en daar een plaat in laten lassen waar je de units in bevestigd. Een beetje naar het idee van de pijpen van Audio&Techniek.
Laatst gewijzigd door richard op wo 16 mar 2005, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Misschien kun je wel iets doen met alu profielen. Die kun je tegen elkaar klinken/lijmen e.d en zo een kast vormen. Je moet dat echter welk flink verstevigen en dempen. Erg stevig is het geheel niet natuurlijk ;)

Andere optie: koop een blok alu en frees deze uit in de juiste vorm :P

Bij nader inzien is de optie van Rudy nog de simpelste :lol:
michiel

Bericht door michiel »

Spuit gieten in de gewenste vorm... Dat is de gebruikelijke manier om alu in een bepaalde vorm te krijgen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kost je dan wel een paar ton aan matrijskosten Michiel :lol:

Dergelijke profielen worden doorgaans ge-extrudeerd. Als alternatief zou je kunnen denken aan zandgieten maar ik denk dat je aan mallen maken wel heel veel werk zult hebben. Iig veel meer dan aan gewoon een houten kast maken.

Miscchien is een flink stuk aluminium U-profiel iets?
pieter pan

Bericht door pieter pan »

die U-profielen lijken mij ook de enige betaalbare optie, maar om het dan zo mooi te krijgen met delen mat geborsteld en andere delen mooi opgeblonken enzo, lukt volgens mij nooit.

(Koop gewoon die kasten haal ze leeg en steek er je eigen componenten in!!! :lol:)
ovni

Bericht door ovni »

Ik heb de vorm eens bekeken en kom tot de conclussie dat het volgende een optie zou kunnen zijn:

Kijk of je een geschikt stuk mastprofiel van een flink jacht te pakken kunt krijgen. (gebroken masten gaan tegen schrootprijs weg) Hier zaag je de kant waar de leuverrails / gleuf zit van uit.

Bij een alu jacht werf haal je een passend stuk aluplaat voor de bafle.

Scheepvaart alu is stijfer als gamma spul en in veel meer diktes verkrijgbaar. Het laat zich prima zagen en frezen. Als jou bovenfrees in toerental terug te regelen is tot 4k a 5k kun je met hm frezen je gang gaan.

De alu onderdelen dien je te verlijmen, solderen kan niet, lassen kan alleen via punt lassen en geeft dus geen dichte kast.

Na dit alles laat je het zaakje waterstralen met een vleugje zand. Direkt gevolgd door blanke vliegtuig lak.

Let wel; ik acht alu ongeschikt voor speakerbouw, het is stijf en licht en geleid geluid als de beste. Wellicht dat een zwaar eleptisch gevormd mastprofiel wel geschikt is.
b2

Bericht door b2 »

De alu onderdelen dien je te verlijmen, solderen kan niet, lassen kan alleen via punt lassen en geeft dus geen dichte kast.
Aluminium kan wel gelast worden.
TIG-lassen eens opzoeken.
Of sjalomon lassen. (zelfde als autogeen?)
sietse

Bericht door sietse »

Edo schreef:
alleen nu nog de vraag: "hoe maak je zoiets"
Ziet er mooi uit Edo.
Ik denk dat de vraag meer is van waar laat ik het maken.
Als het van alu plaat is gemaakt en ik wat meer details zou weten, zou ik me er enige voorstelling van kunnen maken. Maar
Pjotr schreef:
Dergelijke profielen worden doorgaans ge-extrudeerd.
En dan kun je het prive wel vergeten.
Aluminium is overigens wel te lassen als je daarvoor bent opgeleid. Verder vind ik het idee van Ovni zo gek nog niet.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Je zou ook aan een sandwich kunnen denken: Eerst een binnenkant buigen van alu plaat op een mal. Daarop een paar lagen buig-MDF lijmen en dan weer een buitenlaag van alu plaat. Je combineert dan de treksterkte van aluminium met de dempende eigenschap van MDF. Of zoiets goed gaat mbt de verschillende uitzettingscoeeficienten .... ? Wie weet. Zoiets is iig nog redelijk betaalbaar.
ovni

Bericht door ovni »

Even over dat lassen;

Als je een doorgaande las op relatief dun aluminium legt is de kans op spanningen enorm. Gezien het plaatje ging ik er vanuit dat Edo graag blank alu wou toepassen. En Edo houdt van top afwerking, niet van golvende plaatjes.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Tsjemig, wat een reacties zeg....dank dank dank. Eens even de fanmail beantwoorden dan:
Rudy schreef:
Alu fineer 8)

wel stijlvol

Groetjes
Rudy
Tsja, gaat niet echt de voorkeur naar uit.

richard schreef:
Te vinden in iedere keukenlade.

Misschien kun je door een metaalbedrijf een roestvaststalen buis op maat laten maken en daar een plaat in laten lassen waar je de units in bevestigd. Een beetje naar het idee van de pijpen van Audio&Techniek.
Ja, makkelijk zo'n keukenla, maar ik zoek nog even verder denk ik.
Dat van dat metaalbedrif denk dat dat een duur grapje wordt

deepspace schreef:
Misschien kun je wel iets doen met alu profielen.
Heb ik in gedachten, kom ik later op terug, vertel ik meer over deze optie.
michiel schreef:
Spuit gieten in de gewenste vorm... Dat is de gebruikelijke manier om alu in een bepaalde vorm te krijgen.
En waarschijnlijk de duurste (om maar twee stuks zo te maken)
pjotr schreef:
Miscchien is een flink stuk aluminium U-profiel iets?
Zit ik aan te denken, kom ik ook later op terug...
pieter pan schreef:
Koop gewoon die kasten haal ze leeg en steek er je eigen componenten in!!!
Tsja, duur grapje...haha
ovni schreef:
Kijk of je een geschikt stuk mastprofiel van een flink jacht te pakken kunt krijgen. (gebroken masten gaan tegen schrootprijs weg) Hier zaag je de kant waar de leuverrails / gleuf zit van uit.
Ik zou haast zeggen briljant. =D> Ik denk dat dit een zeer reele optie is. Laat ik nu net een paar botenbouwers kennen... Hier gaan we wat mee doen.
(toch handig zo'n forum)

Let wel; ik acht alu ongeschikt voor speakerbouw, het is stijf en licht en geleid geluid als de beste.
Klopt, vandaar dat dit de afwerkingslaag wordt, de buitenlaag. Binnenin komt een tweede "huid" met daartussen iets van beton o.i.d. om alled stevig te maken. Maar het idee staat nog in de kinderschoenen, maar heb dankzij jullie al een paar leuke en zeker bruikbare dingen gelezen.
daniel

Bericht door daniel »

Misschien nog een optie (alhoewel geen goedkope vrees ik):

Er bestaan gieterijen die zeer kleine gietstukken maken. Bijvoorbeeld voor kunstenaars. Soms kunnen ze zelfs rechtstreeks vanuit een 3D-CAD model een gietstuk maken, meestal door het 3D-printen (!) van de gietvorm. Maar een andere optie is natuurlijk de gietmal met de hand maken en dan bij zo'n gieterij laten gieten. Een gietmal kun je volgens mij uit mdf maken, waar dan wellicht nog een afwerklaagje overheen moet. Nabewerken van het gietstuk wordt dan wel een hele klus.

Een mogelijke gieterij is Gieterij Verdult
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Edo,

Op grote scheepswerven worden stalen platen rondgewalst op vrij forse walsen, maar wellicht hebben die kennissen/scheepsbouwers een kleine wals staan?

Edo schreef:
Rudy schreef:
Alu fineer 8)

wel stijlvol

Groetjes
Rudy
Tsja, gaat niet echt de voorkeur naar uit.
Ik wil je niet van je idee afhelpen, maar ken je SoftMetal van Alkor? Dat is krasvast en krimpvrij laminaat wat steviger is dan, en in de verste niet lijkt op al het plakplastic wat ik tot nu toe zag. Ik zag geborsteld nikkel en staal. Beiden erg mooi. Zelf kocht ik een rol geborsteld nikkel (warmere tint dan geborsteld RVS) voor 22,95 Nagenoeg iedereen voelt of het echt geen metaal is, als ik vertel dat het laminaat is.

De website van de Alkor toont helaas enkel wat goedkope, onrealistische afbeeldingen, maar in de catalogus zag ik dat ze tevens aluminium hebben. Als je het niet kent (dit zit toch niet in keukenlades?), zou ik toch eens kijkje nemen bij Karwei of wellicht een andere bouwmarkt?
daniel schreef:
Een gietmal kun je volgens mij uit mdf maken, waar dan wellicht nog een afwerklaagje overheen moet.
Aj, aluminium heeft dan wel een vrij laag smeltpunt, maar de giettemperatuur ligt nog altijd tussen de 550 en 700 graden.

Mario
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

He Mario,

Ditzou een oplossing kunnen zijn misschien. Ik moet nog even kijken wat het precies is (in het echt) dus ga binnenkort maar eens naar een bouwmarkt. Eens kijken of ze het daar hebben.

Thanks.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

http://www.fractal.be Klik links boven op Profiles.
Ik weet niet of de gewenste maat er tussen zit maar deze profielen zijn allemaal standaard leverbaar (diverse alu platen, koppelstukken, voetjes, etc ook trouwens). De leverancier is Modular in Amstelveen: http://www.modular.nl/
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik kwam dit ook nog tegen: http://www.iboma.nl/hardplastic/metals.php
Ik heb voor me een monster liggen van de "Decotoon Geborsteld Roestvrij Aluminium P2100". Dit is een hpl met een laagje echt geborsteld aluminium erin, niet van het origineel te ondescheiden. Ik denk dat de "mat aluminium" het meeste overeenkomt met het geanodiseerde alu van de Piega speakers. Helaas moet je wel een hele plaat afnemen. Iboma zit in Lopik.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Geenius schreef:
http://www.fractal.be Klik links boven op Profiles.
Ik weet niet of de gewenste maat er tussen zit maar deze profielen zijn allemaal standaard leverbaar (diverse alu platen, koppelstukken, voetjes, etc ook trouwens). De leverancier is Modular in Amstelveen: http://www.modular.nl/
Da's leuk spul zeg, vooral deze:

Afbeelding

De kop eraf (B) mooi plaatje ervoor en dan een rits van die kleine Tangbands erin zou best wel eens wat kunnen worden denk ik.....
We gaan verder broeden.

Thanks.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Edo schreef:
De kop eraf (B) mooi plaatje ervoor en dan een rits van die kleine Tangbands erin zou best wel eens wat kunnen worden denk ik.....
En als ie lang genoeg is de bovenkant open laten en je hebt een soort van TL. :)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ja, moet kunnen....

Zit nog wel even te kijken naar de afmetingen van de Tangband...
Alleen de W2-924sf...
Afbeelding

....past erin (d=57mm)

Z'n grotere broertje, bijvoorbeeld de W3-871S heeft al een diameter van 93mm.....denk...denk...denk...
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Het creativiteitsgehalte van de topic wordt steeds hoger, en kan eveneens een mooie inspiratiebron zijn voor andere projecten.

Ben benieuwd wat nog meer volgt, en wat dit op gaat leveren.

Mario
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Marp schreef:
Het creativiteitsgehalte van de topic wordt steeds hoger, en kan eveneens een mooie inspiratiebron zijn voor andere projecten.

Mario
Die vierkante kasten hebben we toch gehad nu...op naar iets "moderns"...(en moeilijker)...
8)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Marp schreef:

Mario
Die vierkante kasten hebben we toch gehad nu...op naar iets "moderns"...(en moeilijker)...

Afbeelding
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Edo schreef:
Ja, moet kunnen....

Zit nog wel even te kijken naar de afmetingen van de Tangband...
Alleen de W2-924sf.......past erin (d=57mm)

Z'n grotere broertje, bijvoorbeeld de W3-871S heeft al een diameter van 93mm.....denk...denk...denk...
Of je maakt een brede mdf baffle met een smalle kast erachter, een beetje wat Dynaudio ook doet bij de Confidence lijn:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”