Vifa Impuls (De speculaaspoppen) nummer 2

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door pnierop »

Jasper Joppe Geers schreef:
Sodeknetter zeg...

Ben je niet bang dat je na een jaar of zo scheurtjes gaat zien in je lak? Bij die overgang naar die PVC pijp zou ik vrezen voor werking...

Hoe dan ook: Absoluut strak werk hoor! Petje af maat!

=D> =D> =D>
Tja, overgangen tussen verschillende materialen blijft altijd lastig. Er zit een flinke laag polyesterplamuur tussen. Bij mijn andere speakers heb ik ervaren dat naden en overgangen op den duur toch zichtbaar worden. Er komen geen scheurtjes in maar je ziet het toch.

Verder bedankt voor je compliment. Ik volg jouw project ook al een tijdje.
Goed dat je weer verder bent gegaan!
Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door pnierop »

Deze speakers hebben inderdaad een hoge WAF. De dames die het project inmiddels hebben gezien waren allemaal enthousiast. Ook over de kleurstelling.

Die kleuren zijn geinsprireerd door de two-tone uitvoeringen van luxe auto's zoals Rolls Royce, Bentley en Maybach. Dat leek mij ook wel chique voor een speaker.

Ik heb ook nog gedacht over beige/donker bordeaux rood. Dat waren de kleuren van de Suzuki Intruder 1400 die ik had. Was ook heel chique.

Mijn vrouw is ook helemaal enthousiast over deze speakers. Ik heb nog steeds discussie met haar over de donkere kleur.
Het is op de foto eigenlijk niet te zien en het zal niemand opgevallen zijn maar de voetjes en het front zijn twee verschillende kleuren bruin. Ik vindt de voetkleur mooier en zij het front. Eerst dus eerst maar één in elke kleur maken en dan kiezen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

pnierop schreef:
Het is op de foto eigenlijk niet te zien en het zal niemand opgevallen zijn maar de voetjes en het front zijn twee verschillende kleuren bruin. Ik vindt de voetkleur mooier en zij het front. Eerst dus eerst maar één in elke kleur maken en dan kiezen.
Ik zie toch wel verschil hoor, al is het contrast in werkelijkheid misschien groter. De kleur van de voet is helderder dan die van het front, en geeft op de rondingen een iets briljantere glans. Beide combinaties hebben wel wat. De kleur van het front is wat meer ingetogen en vloeit iets meer over in de kastkleur. De meer sprankelende afstraling van de voet combineert weer erg mooi met de goudkleurige glans van de spikes en schroeven.

Het zijn slechts nuance-verschillen welke zeer smaak-afhankelijk zijn, maar dat ietsje meer contrast mag hij wat mij betreft wel hebben.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Heel erg mooi!! Hier zie je goed dat een goede afwerking proffesioneel uitziende luidsprekers maakt....

Chapeau!!

Wowly
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

de gegeven naam doet echt af aan de waardigheid van de speaker. Wat een resultaat! proficiat!
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Wowly schreef:
Heel erg mooi!! Hier zie je goed dat een goede afwerking proffesioneel uitziende luidsprekers maakt....

Chapeau!!

Wowly
Klopt als een bus. Dit zijn nou precies van die exclusieve speakers die je ook in de HIFI winkel tegen zou kunnen komen. Alleen hangt er dan ook een exclusief prijskaartje aan..
Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door pnierop »

Zo, een tijdje stil geweest.
Ik ben nu eindelijk klaar met nummer twee.
Deze is wel mooier geworden dan nummer 1. Ik heb deze in de bruinere contrastkleur gespoten en dat wordt hem toch definief.
Ook de bolling op de bovenkant is beter gelukt.
Omdat ik niet genoeg spuitbussen had heb ik wat bij gehaald. Deze keer gemengd volgens de officiele kleur. Wat blijkt? Enorm kleur verschil met de eerste. Nou ja, die moet toch overgespoten worden.

Hier eerst wat fotootjes vlak na het spuiten van de kast.
Gelukkig kan ik bij mooi weer lekker buiten spuiten.
Bijlagen
April-07 028_resize.jpg
April-07 024_resize.jpg
April-07 022_resize.jpg
Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door pnierop »

Hier dan het eindresultaat van nummer 2.

De bovenkant van deze sluit erg mooi aan bij het front.

Ik heb ze maar even in het zonnetje gezet om de hoogglans blanke lak (een laag of 4) goed uit te laten komen :lol: :lol:
Bijlagen
April-07 036_resize.jpg
April-07 135_resize.jpg
April-07 031_resize.jpg
Laatst gewijzigd door pnierop op zo 08 apr 2007, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door pnierop »

Nog een paar detail fotootjes.
Hierop komen de viablue spikes ook erg mooi uit.

Okee, ik overdrijf misschien wat met al die foto's maar goed, het is hier tenslotte de showcase.....
Bijlagen
April-07 131_resize.jpg
April-07 129_resize.jpg
April-07 035_resize.jpg
Gerion
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Gerion »

Mooi ontwerp en afgewerking, de Jugendstil herleeft.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

SODEKNETTER wat mooi zeg.. echt waar! =D> =D> =D>

Had je bij het spuiten geen last van stofjes en beestjes in de lucht?
Ik hoor graag van je hoe je dat aanpakt met je lakwerk..

Top project!
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

dik gefeliciteerd-dit is zonder meer topwerk
mvg
audioot
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Tja, 't blijft prutswerk he ... dat vingerverven :!:
Nee hoor, prachtig spuitwerk en zoals JJ zich al afvroeg wil ik ook graag weten hoe je het spuitwerk aanpakt (en voorkomt dat er insecten en stof op komen).
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ziet er heel netjes uit. Gefeliciteerd.. =D> =D>
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Gerion schreef:
Mooi ontwerp en afgewerking, de Jugendstil herleeft.
Ik dacht net dat ik ze behoorlijk barok vind maar ze zouden ook niet misstaan in de Jugendstil periode.

Het is erg fraai vormgegeven zo.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Groot applaus. Weten wij waar we terecht kunnen voor spuitwerk!!!!

Hoe heb je dat zo strak gekregen???


Wowly
Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door pnierop »

Het spuitwerk is inderdaad goed gelukt.
Dat is niet echt eenvoudig. Toen ik nog als meubelmaker werkte heb ik ook vaak meubelen gespoten. Ik had dus wel wat ervaring.
Ik had ook wel wat geluk met het weer. Zonnig en een beetje wind. De autolak droogt zo ontzettend snel dat stof en beestjes bijna geen kans krijgen. Eén haartje en wat pootjes van een beestje.
De fout die de meesten maken bij spuitwerk is een te dikke laag in één keer. Ik spuit telkens hele dunne laagjes die ik iets laat drogen. Net droog genoeg zodat de volgende laag niet gaat zakken en niet te droog zodat de volgende laag mooi in elkaar vloeit.

Spuiten met spuitbussen gaat prima. Er zijn verschillende adressen waar je die kunt kopen. Ik heb een aantal in eindhoven gehaald (www.deautolaksite.nl). Daar heb ik ook de kleuren uitgezocht. Wat ik te kort kwam heb ik bij Spectrum gehaald in Sloten.

Voor grotere oppervlakken is het wat lastiger maar wel te doen.
Mijn speakers zijn vrij klein dus dat ging prima.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Fantastisch mooi resultaat! Die zien er zondermeer vakwerk uit!
Als ze net zo mooi klinken als ze er uitzien, dan is er luisterplezier gegarandeerd.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

pnierop schreef:
Jasper Joppe Geers schreef:
Sodeknetter zeg...

Ben je niet bang dat je na een jaar of zo scheurtjes gaat zien in je lak? Bij die overgang naar die PVC pijp zou ik vrezen voor werking...

Hoe dan ook: Absoluut strak werk hoor! Petje af maat!

=D> =D> =D>
Tja, overgangen tussen verschillende materialen blijft altijd lastig. Er zit een flinke laag polyesterplamuur tussen. Bij mijn andere speakers heb ik ervaren dat naden en overgangen op den duur toch zichtbaar worden. Er komen geen scheurtjes in maar je ziet het toch.

Verder bedankt voor je compliment. Ik volg jouw project ook al een tijdje.
Goed dat je weer verder bent gegaan!
Probeer hout te laten 'aclimatiseren'. De speaker eerst een aantal maanden in de ruimte waar hij komt te staan laten spelen. Daarna compleet afwerken. Dan zullen de krimpscheurtjes minder snel voor komen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Netjes gedaan hoor! Glasvezel of polyester plamuur kan ik alleen maar aanraden inderdaad! Dat is prima spul voor dit soort dingen.

De kleuren zijn niet mijn ding, maar de afwerking is gewoon top!

Als ze ook nog minstens zou goed klinken is dit een zeer geslaagd project!
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

Mooie afwerking als ze klinken zoals ze er uitzien dan zal het zeker goed zitten :-({|=
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeetje wat een kleuren :shock:

Maar idd super strak gespoten, mijn complimenten daarvoor.

en een vrij creatief design :)
Gesloten