Als reaktie hierop mijn mening, die ook ik trouwens alleen kan onderbouwen met subjectieve luisterervaringen en niet met metingen. Telkens wanneer metingen door mijzelf of anderen worden gedaan, blijkt dat de verschillen zodanig klein zijn dat ze niet hoorbaar zouden mogen zijn.thefinlux schreef:Hey Ed,
Ik vind je project erg interessant en volg dit draadje dan ook graag. Veel van je keuzes zijn goed onderbouwd en je laat zien de theorie en praktijk goed onder de knie te hebben. Toch heb ik het idee dat je hier de plank mis slaat.
Je hebt meetapparatuur tot je beschikking. Hang dat spul er eens voor en laat die uitkomsten dan ook zien.
Wat je nu gedaan hebt, is een leuk initiatief, maar het blijft een erg subjectieve test.
Meten is weten, nietwaar? Kom maar op met de data!
Vriendelijke groet,
Steven
Het opzetten van een dubbelblindtest met kabels is een lastige zaak. Niet alleen praktisch, maar het kan ook veel geduld van de luisteraar vergen. Een dubbelblindtest is ook niet heilig, de resultaten moeten zorgvuldig worden geanalyseerd. Vaak wordt op basis van een te kleine test geconcludeerd dat er geen verschillen zouden zijn. Dit omdat de basisregels van statistische analyse geschonden worden. Zie http://www.stereophile.com/features/141/index2.html en de rest van het artikel. Hoewel het door stereophile is geplaatst en de commentaren niet objectief zijn, is het verhaal van Leventhal volledig correct en sluit als een bus.
De resultaten van de blinde test van asterduc zijn heel herkenbaar. Niet helemaal wetenschappelijk verantwoord, want je moet dit een aantal keer kunnen herhalen en het is niet dubbelblind.
De hoorbare verschillen zijn significant voor de subjectieve luisteraar. Ook in een blinde test zoals Asterduc dat heeft gedaan. De subjectieve ervaringen, wat de oorzaak ook moge zijn, zijn dusdanig dat dit fenomeen niet uit te bannen is. Waarom zouden we dit trouwens uit willen bannen? Als mensen er plezier aan beleven zijn zowel de fabrikanten als de gebruikers tevreden
N.B. Steven voel je alsjeblieft niet persoonlijk aangesproken omdat ik toevallig jou geciteerd heb, want er zijn er velen die jouw mening delen. Je post was slechts een trigger voor deze post van mij, die ik al langer had willen plaatsen.