behuizing voor een baanbrekende sub.

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Meeks

Bericht door Meeks »

Goed, met de driver heb ik een knoop door gehakt. Ik hoop dat ik een goede keuze heb gedaan met de beyma 18G 550.

Volgens de jongen die ik aan de lijn kreeg bij het bedrijf waar ik deze sub koop kan ik eventueel de curve van de decibellen ten opzichte van de fs nog wat rechter trekken met electronisch filter die ik voor de hypex zet.

Eerst met een digitaal filter wat kloten en bij de juiste afstelling een filter ontwerpen wat die instelling nabootst om goedkoper uit te zijn. (digitaal filter kost ook weer ruim 300 euro)

Maar blijf me nog orienteren.

-Weet iemand of ik ook in plaats van een aktief filter een passief filter kan bouwen na de hypex?
-Bij deze woofer is het toch niet erg om rendement in televeren?
-Of kom ik dan in de problemen met de weerstand en een hypex die het geheel niet meer aan kan?
Dat lijkt me een puurder geluid opleveren.

Met de kast zit ik ook in dubio. Beton word denk ik toch te zwaar voor een relatief kleine verbetering.

-is giet PU schuim niet wat om tussen de wanden te gieten. dit komt neer op een sandwich constructie die ook in de boten bouw gebruikt word en zelfs stijve eigenschappen heeft op rechte platen.

Zolang de driver de kast niet op en neer tilt heb ik met een liggende woofer (naar boven stralend) geen last van kast verplaatsing. De ophanging van de conus is ook zo stijf dat ik geen last zal krijgen van een doorgezakte conus zegt de leverancier.
Meeks

Bericht door Meeks »

inmiddels een beetje op weg met de kast.

De driver is uiteindelijk de 18G550 geworden omdat ie beter in een kast onder de 100 liter past dan de 18XL60
Hier wat foto's van het progres.
Er komt nog een 4e laag 9 mm buig mdf om het geheel heen. Totale wand dikte word dan 360 mm. Hij klinkt nu al erg stijf trouwens.

-Heeft het zin om bij de wanden nog isolatie materiaal aan te brengen? zo ja hoeveel lagen, hoe dik?

De kast wil ik sowieso vullen met polyester wol van visaton.

Heb me laten vertellen dat de structuur van dit materiaal onder andere de kast grootte theoretisch met 5 % vergroot. Dat compenseerd dan hoop ik weer de schotten en de inhoud die de driver weg neemt.
Bijlagen
P1030624mail.jpg
Meeks

Bericht door Meeks »

foto update
Bijlagen
P1030626mail.jpg
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Meeks schreef:
-Heeft het zin om bij de wanden nog isolatie materiaal aan te brengen? zo ja hoeveel lagen, hoe dik?
Zou ik niet doen. Lekker wat opvullen met BAF en thats it. Je kast is al zo zwaar en stevig dat loodbitumen of iets geen nut meer hebben. Pritex werkt pas boven je werkgebied van je sub, dus ook dat zou ik achterwegen laten.
Paul

Bericht door Paul »

Voor als je hetzelfde wilt maar wat minder ingrijpend om te bouwen:

http://www.bouwproducten.nl/product/asp ... index.html

:D (gepikt van htforum)
Meeks

Bericht door Meeks »

dank voor de materialen kennis uitbreiding! Kan de volgende x werk schelen.
BAF!! is dat die polyester wol?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Jep...

Afbeelding
mluyben

Bericht door mluyben »

Mooi project 8)
Montana schreef:
En als je een woofer naar de grond wil laten richt zit je ook nog met de voorwaarde dat het membraan niet te zwaar mag zijn ( in verhouding met de weerstand van de ophanging dan), omdat de woofer anders gaat uithangen.
Dit geld natuurlijk ook als de woofer naar boven gericht is :wink: De zwaartekracht trekt er nu ook aan. Dus je blijft dezelfde offset houden alleen nu de andere kant op.

Marcel
Meeks

Bericht door Meeks »

Zoals de de man van BMM al zei, doorhangen van de conus zal niet gebeuren met een dergelijke stijve ophanging.

Mijn eigen ervaring: ik moet zowat op de conus gaan staan wil ik hem ingedrukt krijgen. Bovendien heeft ie een dual spider ophanging voor controle op hoge volumes.

Als iemand ervaring heeft met een doorgehangen conus of iemand kent die dat heeft gehad zal ik daar graag wat over horen.
Bijlagen
dual spyder web.jpg
Meeks

Bericht door Meeks »

Ook zijn gewone met versterkt katoen of zo ophanging is echt heel stijf en sterk. Die speakers zijn gebouwd om mee te gooien als er concerten op en af gebouwd moeten worden. Als zijn spoel tegen de achterkant van de magneet gezakt is zal ik het jullie achter achter kleinkinderen laten weten!!!
Bijlagen
web conus.jpg
Meeks

Bericht door Meeks »

net klaar met de laatste wand laag. mijn vrienden lopen heel wat biertjes voor in de kroeg, maar dat is het waard.
Bijlagen
iugiuviugciugc.jpg
vigier

Bericht door vigier »

Seht gut aus!
Straks graag wel even wat foto's (als ie klaar is) met refentie-objecten. Mijn sub heeft een 12 inch woofer en 2 10 inch passieve, dus ben een beetje benieuwd naar het verschil in grootte! (ga er zelf naast staan, cd'tje ernaast ofzo).

Bij de weg: niet vergeten je vrienden in te halen he!
Meeks

Bericht door Meeks »

Ben hem nu even aan het test draaien. Helaas nog niet onder mijn hatt's want die zijn in design construction. Maar zelfs van mijn vaders flut mission's 760i van 180 gulden maakt deze sub er nog een ongelofelijk geluid van. Ik heb nog nooit zulke diepe gecontroleerde bassen gehoord als uit het object dat ik net in elkaar gedraaid heb.
Maar veel ervaring met goede luidsprekers heb ik nog niet. Dus ik kan niet goed refereren. Maar een rel die een vriend laatst kocht is hier echt helemaal maar dan ook helemaal niets bij. Dit had ik niet verwacht.
Toen ik de boel even opendraaide leek de lucht in de ruimte wel een paar graden warmer te worden. Helaas woon ik nu in een rijtjes huis, dus heb dat maar even kort gehouden.
Het kiezen uit een juiste afstelling vind ik nog aardig lastig. Vooral die phase knop vind ik lastig om te kiezen wat nou mooi is. Ik hoor wel duidelijke verschillen van dat ie wegvalt voor een deel, of meer aanwezig is bij het hogere sub geluid. Dit laatste kies ik omdat ik hem dan mooier vind aansluiten bij de satelieten.

Heeft iemand nog tips over wat waar je op moet letten bij de juiste phase afstelling?

Of er nog iets aan een aktief filter gedaan moet worden weet ik pas als ik andere subs hier mee heb vergeleken. Ik vind zelf dat er genoeg lage tonen aanwezig zijn ten opzichte van de wat hogere (90 hz gok ik ) tonen.

Als ik 'lose my breath' van Destiny's Child voor de gein opzet dan hoor ik van laag tot hoog volume al die diepe basjes die ik eerder nog niet zo gehoord heb. Ik heb de level sub dan slechts op een kwart open. Ik ervaar die bas die er steeds ritmisch in gegooid word wel wat boomerig, maar dat hoord volgens mij bij de opname.

Pamela van Toto vind ik ook wel een erg vette bas onder het drumstel hebben.

bij Gus Gus (love vs hate)kwamen de buren langs om te zeggen dat het zo wel weer even genoeg was.
Bijlagen
P1030652web 01.jpg
Meeks

Bericht door Meeks »

de grote vergeleken met een cd
Bijlagen
P1030651 web2.jpg
Meeks

Bericht door Meeks »

nu nog spuiten en kijken hoe ik verder ga met die betonnen kegel die er boven moet komen te hangen.

In de buitenste mdf rand heb ik trouwens twee potjes bruislijm weggegoten. Hoop hiermee de laatste extra stijfheid gebracht te hebben. De behuizing rond de sub amp staat onder druk van pur schuim.
Bijlagen
P1030659 web 3.jpg
sietse

Bericht door sietse »

Meeks schreef:
de grote vergeleken met een cd
Hij mag blijven... :wink:
bartsegers

Bericht door bartsegers »

ahh buig MDF

om de een of andere reden wil ik daar zeker nog eens mee werken.
Super subje!
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zeer mooi geworden. En dat zelfs zonder correctie (of heb je wat boost van de hypex amp gebruikt?)

Over je vragen: passief corrigeren kun je maar beter niet doen, niet alleen vanwege het rendement, maar ook vanwege de kosten.
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

knap resultaat!

Een beetje zonde om die kanjer van een beyma (prachtige krachtpatsers maken die jongen daar!) te gaan verstoppen!
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Dat is echt heel mooi geworden!
super
vigier

Bericht door vigier »

Serious stuff zeg! Mooie vorm gekozen ook...
Veel luisterplezier ervan! Dat instellen zal ook niet zo 1-2-3 klaar zijn. Als je denkt dat je de goede instelling hebt gevonden: gewoon een tijdje naar luisteren en pas dan weer aan de knoppen zitten.

Groeten, Joris
Àadjo

Bericht door Àadjo »

Paul schreef:
Voor als je hetzelfde wilt maar wat minder ingrijpend om te bouwen:

http://www.bouwproducten.nl/product/asp ... index.html

:D (gepikt van htforum)
ik heb 1 meter van dit materiaal 4 jaar geleden opgehaald in Nunspeet (voor nop !)
1 cm dik karton of hdf zoals jullie het noemen.
hieronder het resultaat met een 12" Shiva woofer van Adire.
Bijlagen
met daar binnenkort een 2x UCD400 versterker op (dubbele spreekspoel).<br />Mometeel 2x300W Velleman Mosfet versterker.
met daar binnenkort een 2x UCD400 versterker op (dubbele spreekspoel).
Mometeel 2x300W Velleman Mosfet versterker.
Shiva1.jpg
Laatst gewijzigd door Àadjo op vr 13 apr 2007, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Àadjo

Bericht door Àadjo »

enkele gegevens:
inhoud 160 liter, poort 76 cm, 10 cm diameter
BAF van binnen en vilt aan de buitenkant, vastgelijmd met spuitbus "nevel" bisonkit.
getuned rond de 20 Hz -3 dB
aangesloten op sub-out van de NAD receiver, met HF-cutoff rond 70 Hz.

Al met al een stijve, lichte constructie, zeer vergelijkbaar met de fraaie ronde MDF kast. Alleen m.i. veel minder tijdrovend voor zelfbouw en bij gebruik van sonotube is geen bracing nodig. Wel zo dik mogelijke "props" kurken. In mijn geval gemaakt van een oud keukenblad dat ik nog had liggen, daar een aantal cirkels uit gezaagd met diameter 55 cm, totaal 7,5 cm dik.
Meeks

Bericht door Meeks »

Dat met dat karton ziet er inderdaad een stuk makkelijker te maken uit. En een stuk goedkoper! Ik heb al weer rond de 140 euro aan hout en lijm uitgegeven. Klopt het dat je de onder en bovenkant met 3 draadstangen naar elkaar toe trekt op de rand van de uiteindes? Klingt ie ook strak en niet te boomerig? Veel bas zal er in iedergeval wel uit komen.

Over mijn eigen sub: Over het weg laten van een filter begin ik nu af en toe te twijfelen. Ik heb het gevoel dat bij bepaalde tonen rond de 120 hz (gokje ik heb geen meet apparatuur) het rendement toch nog wat te hoog is ten opzichte van het lage (70 hz en lager). Ook al zet ik de sub frequentie laag (rond 40 - 50 hz) dan nog blijft hij hogere tonen weergeven die soms resonerend overkomen en al uit mijn satelieten (maar dan op zachter en minder storend niveau) weer gegeven worden. Dit hoor ik vooral bij muziek als steely dan of lenny kravits met van die hogere bas loopjes.
Ik ga nog wat dempings testen doen en kijken of dit effect kan hebben.
Maar ik weet dat jullie me voor een stijle curve gewaarschuwd hebben en mogelijk een filter (aktief) nodig zal zijn.

Toch zou ik zelf zeggen dat er genoeg rendement is om wat passief weg te filteren. Ik heb de sub level niet meer dan een kwart openstaan. Als de satelieten het bijna begeven heeft die sub nog heel wat vermogen te gaan in deze stand.

{Over je vragen: passief corrigeren kun je maar beter niet doen, niet alleen vanwege het rendement, maar ook vanwege de kosten. }

Hoeveel zal dat cirka kosten als ik de betere componenten hiervoor zal gebruiken?
Aktief filteren lijkt me ook duur.

Eerst maar kijken hoe het met dempings tests gaat lopen en hoe die klinkt onder de hatt's. Die mission 760i 'boxen' zijn geen goede test speakers.
Àadjo

Bericht door Àadjo »

Meeks schreef:
........Klopt het dat je de onder en bovenkant met 3 draadstangen naar elkaar toe trekt op de rand van de uiteindes?
Ja. de 2 plugs worden naar elkaar toe getrokken ! en de 4 draadeinden komen aan de onderkant ong. 5 cm onder de sub uit, witte dopjes erop en dit zijn dan de 4 "pootjes" van de downfiring sub.

nog een aantal foto's van een collega bouwer. Kind kan de was doen....
http://www.cwitt.com/images/sub/Sonotub ... index.html
Plaats reactie