Ben benieuwd. Ik ga het zeker eens proberen. Als ik weer bij m'n ouders geweest ben heb ik wel van die bruistabletten...
Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
een jaar of twaalf geleden was er een l.s. kabel cobra genaamd die bestond uit verschillende strengjes geisoleerde draad
omdat dit anders niet mogelijk was door de oneindig vele draadjes was er een zilversoldeerbadje dat elektrisch opgewarmd werd en waar de strengjes ingedompeld werden.ze waren meteen verzilverd dus misschien met een iets zwaardere soldeerbout en zilversoldeer
mvg
audioot
omdat dit anders niet mogelijk was door de oneindig vele draadjes was er een zilversoldeerbadje dat elektrisch opgewarmd werd en waar de strengjes ingedompeld werden.ze waren meteen verzilverd dus misschien met een iets zwaardere soldeerbout en zilversoldeer
mvg
audioot
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Sorry Mario, dat was niet de bedoeling.Marp schreef:je hebt ons wel op een dwalspoor gezet, want harslak is heel wat anders dan email hoor.
We zeggen toch altijd "geëmailleerde draad".
Nu, ik weet niet hoe dat nu echt zit, of het nu email is of een harslak of een emaillak. Maar jullie weten wel wat ik bedoel denk ik.
Ik heb dat ooit in de "Gitarist" gepubliceerd (was begin jaren 90) en zelfs als commercieel artikel verkort.Apparition schreef:Ik heb trouwens nog nooit van deze manier gehoord om je snaren schoon te maken.
Dat bestond uit een TL-lampenkap als reinigingsbak met dan een set kunstgebid bruistabletten waarvan uiteraard het etiket was aangepast.
En het was inderdaad uitsluitend bedoeld voor basgitaarsnaren.
Een funkbassist neem nml elk optreden een nieuwe set, vandaar!
Ed.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Maakt niet uit, Ed. Ik had het best kunnen weten, want email is glas en springt los van de ondergrond als die wordt vervormd. 
Dat bruistabletten goed reinigen, twijfel ik niet aan. Ze worden namelijk ook wel gebruikt als alternatief voor een ultrasoon reinigingsbad voor sieraden (ook voor goud). Het zal dus ook niet aggressief te zijn.
Dat bruistabletten goed reinigen, twijfel ik niet aan. Ze worden namelijk ook wel gebruikt als alternatief voor een ultrasoon reinigingsbad voor sieraden (ook voor goud). Het zal dus ook niet aggressief te zijn.
CO2, oftewel koolzuur.WMC schreef:Wat voor werkzame stof zit er dan in een bruistablet dat dit effect heeft? Ik vermoed een basische stof, maar wat?
Ik zou eigenlijk denken dat je de draden na een behandeling met zuur in een basische oplossing zou willen hangen om het zuur te neutraliseren. (bijv. zeep)
Zelf ben ik niet kapot van chemicaliën in combinatie met elektrische verbindingen. S39 is ronduit tuig en alleen goed voor waterleidingen. Ik heb wel denkers gekend die doodleuk printplaten met S39 zaten te solderen. Moet je niet willen weten hoe dat er na twee maanden uitziet...
Gelakte draad is heel makkelijk te strippen door eerst een kant schoon te krabben (gewoon een streepje dus) zodat je een klein stukje hebt dat je kunt vertinnen. Daarna gewoon met de soldeerbout een beetje doorbakken in een flinke druppel gesmolten tin en de hitte doet de rest. Daarna kun je de geschroeide lak (die als het ware als een opgestroopte sok op de overgang van het vertinde stuk naar het nog normaal gelakte stuk zit) wegkrabben met je nagel of een mesje. Ik zou Tritek draad inderdaad gewoon per enkele draad behandelen.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat hitte niet echt wat doet om dat laagje weg te krijgen. En krabben is ook een drama
Wat dat betreft is misschien de tip van Ed nog niet zo gek. Misschien werkt het ook wel met koolzuurhoudend water, of cola? Duurt misschien wat langer, maar op mijn leeftijd heb ik nog geen kunstgebit 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ik gebruik gewoon een stukje schuurpapier, dubbelvouwen en het stuk geëmailleerde draad in de vouw leggen en nu gewoon ronddraaien terwijl je met je vingers de boel goed samenknijpt. Met korrel 80 ~ 150 is 't dan met een paar keer ronddraaien gebeurd, vervolgens vertinnen en je bent klaar.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Anders Jaws van James Bond, die kerel met dat stalen kunstgebit. Beetje knabbelen en klaar is Kees. (trouwens, dat paard van hierboven zou ook een goede optie zijn....voodooless schreef:Mijn ervaring is dat hitte niet echt wat doet om dat laagje weg te krijgen. En krabben is ook een dramaWat dat betreft is misschien de tip van Ed nog niet zo gek. Misschien werkt het ook wel met koolzuurhoudend water, of cola? Duurt misschien wat langer, maar op mijn leeftijd heb ik nog geen kunstgebit
Vroeger, toen ik nog knutselde met ontvangers en zenders gebruikte ik voor het wikkelen van laagfrequente spoelen litzedraad, een heleboel fijne draadjes vervlochten tot één draad.
Om ze schoon te maken voor het solderen was de procedure, even verhitten tot roodgloeiend en dan dompelen in spiritus en dan met de vingers de geblakerde draadjes schoonwrijven, met de vingers omdat met schuurpapier er niets van de draadjes overbleef.
Om ze schoon te maken voor het solderen was de procedure, even verhitten tot roodgloeiend en dan dompelen in spiritus en dan met de vingers de geblakerde draadjes schoonwrijven, met de vingers omdat met schuurpapier er niets van de draadjes overbleef.
- ome subtilieco
- Berichten: 316
- Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
- Locatie: poortugaal
Kijk, dat zijn nou van die oude vaktechnische wijsheden waar wij mee "groot" geworden zijn.....hum humGerion schreef:Om ze schoon te maken voor het solderen was de procedure, even verhitten tot roodgloeiend en dan dompelen in spiritus en dan met de vingers de geblakerde draadjes schoonwrijven, met de vingers omdat met schuurpapier er niets van de draadjes overbleef
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Bedankt Jan,Leeuwarden schreef:[totally off-topic]
Gefeliciteerd met je verjaardag, Ed!![]()
zeer symphatiek van jou.
Ik ben deze ochtend in Montpellier op de TGV gestapt en pas na het lezen van mijn SMSjes werd ik er door m'n dochters aan herinnerd dat er weer een jaartje bij is. Was me er zelf niet van bewust!
Een mooi entrée en happy faces van m'n gezinLeeuwarden schreef:Wat heb je gekregen?
Wat wil een mens nog meer!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Gefeliciteerd Ed, wat ben je nou geworden? 36 toch?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Gefeliciteerd Ed!!!!
Ik wist niet dat mensen ZO OUD konden worden
Ennnnn, op het moment van DIT schrijven heb jij op dit forum 1111 berichten op je naam staan. 11-11, dat is toch het begin van de carnaval, HET feest van het zuiden? Dat kan geen toeval zijn.
Ed, nog vele jaren: met je familie, happy faces, een BMW, snelheid en je zelfbouwprojecten.
Groeten, Joris
Ik wist niet dat mensen ZO OUD konden worden
Ennnnn, op het moment van DIT schrijven heb jij op dit forum 1111 berichten op je naam staan. 11-11, dat is toch het begin van de carnaval, HET feest van het zuiden? Dat kan geen toeval zijn.
Ed, nog vele jaren: met je familie, happy faces, een BMW, snelheid en je zelfbouwprojecten.
Groeten, Joris
