Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Handig Ed,

Ben benieuwd. Ik ga het zeker eens proberen. Als ik weer bij m'n ouders geweest ben heb ik wel van die bruistabletten... :)
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

een jaar of twaalf geleden was er een l.s. kabel cobra genaamd die bestond uit verschillende strengjes geisoleerde draad
omdat dit anders niet mogelijk was door de oneindig vele draadjes was er een zilversoldeerbadje dat elektrisch opgewarmd werd en waar de strengjes ingedompeld werden.ze waren meteen verzilverd dus misschien met een iets zwaardere soldeerbout en zilversoldeer
mvg
audioot
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Marp schreef:
je hebt ons wel op een dwalspoor gezet, want harslak is heel wat anders dan email hoor.
Sorry Mario, dat was niet de bedoeling.
We zeggen toch altijd "geëmailleerde draad".
Nu, ik weet niet hoe dat nu echt zit, of het nu email is of een harslak of een emaillak. Maar jullie weten wel wat ik bedoel denk ik.
Apparition schreef:
Ik heb trouwens nog nooit van deze manier gehoord om je snaren schoon te maken.
Ik heb dat ooit in de "Gitarist" gepubliceerd (was begin jaren 90) en zelfs als commercieel artikel verkort.
Dat bestond uit een TL-lampenkap als reinigingsbak met dan een set kunstgebid bruistabletten waarvan uiteraard het etiket was aangepast.
En het was inderdaad uitsluitend bedoeld voor basgitaarsnaren.
Een funkbassist neem nml elk optreden een nieuwe set, vandaar!

Ed.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Maakt niet uit, Ed. Ik had het best kunnen weten, want email is glas en springt los van de ondergrond als die wordt vervormd. O:)

Dat bruistabletten goed reinigen, twijfel ik niet aan. Ze worden namelijk ook wel gebruikt als alternatief voor een ultrasoon reinigingsbad voor sieraden (ook voor goud). Het zal dus ook niet aggressief te zijn.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

asterduc schreef:
GEVONDEN

......................

Zal deze avond wat fotos posten, nu eerst wat van de zon genieten. Mijn dag kan alvast niet meer stuk.
hierbij de beloofde foto

Groeten,
Ed.
Bijlagen
goudviszba.JPG
goudviszba.JPG (8.12 KiB) 3421 keer bekeken
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Bijlagen
laughing_horse_acclaim_images.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Whoehahahahahaha,

Mij had je wel tuk, verrekte belg!!!!!! Hahahahaha

Dat ik daar niet aan heb gedacht! Jij met je vader die wel wist hoe. Ik was al net zo blij dat er een fatsoenlijke oplossing was voor dat %&**^tritec te solderen!

Leuk

Jan
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

WMC schreef:
Wat voor werkzame stof zit er dan in een bruistablet dat dit effect heeft? Ik vermoed een basische stof, maar wat?
CO2, oftewel koolzuur.

Ik zou eigenlijk denken dat je de draden na een behandeling met zuur in een basische oplossing zou willen hangen om het zuur te neutraliseren. (bijv. zeep)

Zelf ben ik niet kapot van chemicaliën in combinatie met elektrische verbindingen. S39 is ronduit tuig en alleen goed voor waterleidingen. Ik heb wel denkers gekend die doodleuk printplaten met S39 zaten te solderen. Moet je niet willen weten hoe dat er na twee maanden uitziet...

Gelakte draad is heel makkelijk te strippen door eerst een kant schoon te krabben (gewoon een streepje dus) zodat je een klein stukje hebt dat je kunt vertinnen. Daarna gewoon met de soldeerbout een beetje doorbakken in een flinke druppel gesmolten tin en de hitte doet de rest. Daarna kun je de geschroeide lak (die als het ware als een opgestroopte sok op de overgang van het vertinde stuk naar het nog normaal gelakte stuk zit) wegkrabben met je nagel of een mesje. Ik zou Tritek draad inderdaad gewoon per enkele draad behandelen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Mijn ervaring is dat hitte niet echt wat doet om dat laagje weg te krijgen. En krabben is ook een drama :( Wat dat betreft is misschien de tip van Ed nog niet zo gek. Misschien werkt het ook wel met koolzuurhoudend water, of cola? Duurt misschien wat langer, maar op mijn leeftijd heb ik nog geen kunstgebit :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik gebruik gewoon een stukje schuurpapier, dubbelvouwen en het stuk geëmailleerde draad in de vouw leggen en nu gewoon ronddraaien terwijl je met je vingers de boel goed samenknijpt. Met korrel 80 ~ 150 is 't dan met een paar keer ronddraaien gebeurd, vervolgens vertinnen en je bent klaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

voodooless schreef:
Mijn ervaring is dat hitte niet echt wat doet om dat laagje weg te krijgen. En krabben is ook een drama :( Wat dat betreft is misschien de tip van Ed nog niet zo gek. Misschien werkt het ook wel met koolzuurhoudend water, of cola? Duurt misschien wat langer, maar op mijn leeftijd heb ik nog geen kunstgebit :lol:
Anders Jaws van James Bond, die kerel met dat stalen kunstgebit. Beetje knabbelen en klaar is Kees. (trouwens, dat paard van hierboven zou ook een goede optie zijn.... :P )
Gerion
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Gerion »

Vroeger, toen ik nog knutselde met ontvangers en zenders gebruikte ik voor het wikkelen van laagfrequente spoelen litzedraad, een heleboel fijne draadjes vervlochten tot één draad.

Om ze schoon te maken voor het solderen was de procedure, even verhitten tot roodgloeiend en dan dompelen in spiritus en dan met de vingers de geblakerde draadjes schoonwrijven, met de vingers omdat met schuurpapier er niets van de draadjes overbleef.
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

een collega zei laatst dat je een asprine kunt gebruiken om een isolatielaag er af te krijgen. hij legt de asprine op tafel daar de draad op en dan de soldeer bout er tegen.

geen idee of het werkt
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Gerion schreef:
Om ze schoon te maken voor het solderen was de procedure, even verhitten tot roodgloeiend en dan dompelen in spiritus en dan met de vingers de geblakerde draadjes schoonwrijven, met de vingers omdat met schuurpapier er niets van de draadjes overbleef
Kijk, dat zijn nou van die oude vaktechnische wijsheden waar wij mee "groot" geworden zijn.....hum hum :wink:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

[totally off-topic]

Gefeliciteerd met je verjaardag, Ed! :mrgreen: Wat heb je gekregen?

[totally on-topic]
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Leeuwarden schreef:
[totally off-topic]
Gefeliciteerd met je verjaardag, Ed! :mrgreen:
Bedankt Jan,
zeer symphatiek van jou.

Ik ben deze ochtend in Montpellier op de TGV gestapt en pas na het lezen van mijn SMSjes werd ik er door m'n dochters aan herinnerd dat er weer een jaartje bij is. Was me er zelf niet van bewust!
Leeuwarden schreef:
Wat heb je gekregen?
Een mooi entrée en happy faces van m'n gezin :D :D :D
Wat wil een mens nog meer!
Bijlagen
HB2007.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Aha. gefeliciteerd alsnog! Vergat je nou écht je eigen verjaardag?

Jan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Aha. gefeliciteerd alsnog! Vergat je nou écht je eigen verjaardag?
Jan
Yep!
Tot 12.20u was ik mij er niet van bewust. :oops:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Gefeliciteerd Ed, wat ben je nou geworden? 36 toch? 8)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Nou, ook hier vandaan gefeliciteerd Ed. Nog vele leuke jaren toegewenst.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

SSassen schreef:
Gefeliciteerd Ed, wat ben je nou geworden? 36 toch?
:3 x4 :wink:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hèhèhè... Abraham ligt al op de loer 8)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

asterduc schreef:
SSassen schreef:
Gefeliciteerd Ed, wat ben je nou geworden? 36 toch?
:3 x4 :wink:
Nou, je ziet er eerder 36 uit. :D
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Gefeliciteerd Ed!!!!
Ik wist niet dat mensen ZO OUD konden worden ;)

Ennnnn, op het moment van DIT schrijven heb jij op dit forum 1111 berichten op je naam staan. 11-11, dat is toch het begin van de carnaval, HET feest van het zuiden? Dat kan geen toeval zijn.

Ed, nog vele jaren: met je familie, happy faces, een BMW, snelheid en je zelfbouwprojecten.

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Gefeliciteerd Ed.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”