ARTA meet software
Moderator: Beheerdersteam
Arta Updates
Er is een nieuwe versie van ARTA beschikbaar met weer wat verbetingen. Ook de manuals zijn bijgewerkt. Tevens zijn er lezenswaardige App. notes toegevoegd:
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/news.htm
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/news.htm
Hoi,
Inmiddels is er een nieuwe versie 1.2 uit van ARTA met weer een aantal behoorlijke verbeteringen.
Ivo is wel erg goed en hard bezig om er werkelijk iets professioneels van te maken (eigenlijk is dat het al)
Inmiddels is er een nieuwe versie 1.2 uit van ARTA met weer een aantal behoorlijke verbeteringen.
Ivo is wel erg goed en hard bezig om er werkelijk iets professioneels van te maken (eigenlijk is dat het al)
Hoe bedoel je? Voor 79 eu heb je een volledige licentie.
Ivo Mateljan schijft dit ook puur uit hobby en voor eigen gebruik op de universiteit Het bedrag wat ie vraagt is om de kosten te dekken en om geen ruzie met veel duurdere concurrerende software te krijgen.
Hij is wetenschappelijk medewerker op de universiteit van Split in Kroatie. Zonder de licentie inkomsten zou hij en zijn studenten er veel minder tijd aan kunnen besteden en zou het lang niet zijn wat het nu is.
Ivo Mateljan schijft dit ook puur uit hobby en voor eigen gebruik op de universiteit Het bedrag wat ie vraagt is om de kosten te dekken en om geen ruzie met veel duurdere concurrerende software te krijgen.
Hij is wetenschappelijk medewerker op de universiteit van Split in Kroatie. Zonder de licentie inkomsten zou hij en zijn studenten er veel minder tijd aan kunnen besteden en zou het lang niet zijn wat het nu is.
Hallo Henkjan,
Moet het per se USB zijn? Anders zou ik deze Firewire eens bekijken:
http://www.feedback.nl/?id=55&b=FCA202
Heb je wel nog steeds een mic amp nodig.
Moet het per se USB zijn? Anders zou ik deze Firewire eens bekijken:
http://www.feedback.nl/?id=55&b=FCA202
Heb je wel nog steeds een mic amp nodig.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
bij iets anders als USB1 komt er meteen een nw laptop aanvast....
ik liep zelf te denken aan een M-Audio transit
http://www.m-audio.com/products/en_us/T ... focus.html
ik liep zelf te denken aan een M-Audio transit
http://www.m-audio.com/products/en_us/T ... focus.html
hmmm...wel interresant.Pjotr schreef:Hallo Henkjan,
Moet het per se USB zijn? Anders zou ik deze Firewire eens bekijken:
http://www.feedback.nl/?id=55&b=FCA202
Heb je wel nog steeds een mic amp nodig.
Iemand hier ervaring mee?
Hoi Henkjan,
Die M-Audio Transit heb ik zelf ook en het is een uitstekend kaartje en hij werkt probleemloos samen met ARTA. Je kunt er direct een meetkapseltje (Monacor MCE2000 b.v.) op aansluiten zonder extra voedings nick-nack, al is de gevoeligheid dan niet al te groot. Maar voor meetdoeleinden prima. In full duplex mode kun je niet hoger gaan dan een sample rate van 48 KHz maar dat heb je voor meten aan speakers ook niet nodig. Eerder lager en dat doet dit kaartje als 1 van de weinigen goed tot een sample rate van 8 KHz. Punt is wel dat je voor een 2 channel meting een flinke verzwakker nodig hebt voor het referentiekanaal omdat zowel het linker als het rechterkanaal dan als mic ingang functioneren. Maar dat is een kwestie van 2 weerstandjes.
Hij heeft eigenlijk maar 1 makke en dat zijn die wacky 3,5 mm mini jacks. Maar als je er niet te wild mee doet dan valt dat eigenlijk ook wel mee.
@mluyben,
Heb die Behringer niet zelf geprobeerd maar kwam hem toevallig tegen. Voor zover ik begrijp werkt ie alleen onder XP en Vista. Lijkt mij voor het geld een leuk ding.
Die M-Audio Transit heb ik zelf ook en het is een uitstekend kaartje en hij werkt probleemloos samen met ARTA. Je kunt er direct een meetkapseltje (Monacor MCE2000 b.v.) op aansluiten zonder extra voedings nick-nack, al is de gevoeligheid dan niet al te groot. Maar voor meetdoeleinden prima. In full duplex mode kun je niet hoger gaan dan een sample rate van 48 KHz maar dat heb je voor meten aan speakers ook niet nodig. Eerder lager en dat doet dit kaartje als 1 van de weinigen goed tot een sample rate van 8 KHz. Punt is wel dat je voor een 2 channel meting een flinke verzwakker nodig hebt voor het referentiekanaal omdat zowel het linker als het rechterkanaal dan als mic ingang functioneren. Maar dat is een kwestie van 2 weerstandjes.
Hij heeft eigenlijk maar 1 makke en dat zijn die wacky 3,5 mm mini jacks. Maar als je er niet te wild mee doet dan valt dat eigenlijk ook wel mee.
@mluyben,
Heb die Behringer niet zelf geprobeerd maar kwam hem toevallig tegen. Voor zover ik begrijp werkt ie alleen onder XP en Vista. Lijkt mij voor het geld een leuk ding.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
hoezo zou je dat willen dan?Pjotr schreef:Eerder lager en dat doet dit kaartje als 1 van de weinigen goed tot een sample rate van 8 KHz.
Pjotr schreef:Punt is wel dat je voor een 2 channel meting een flinke verzwakker nodig hebt voor het referentiekanaal omdat zowel het linker als het rechterkanaal dan als mic ingang functioneren.
Als je impedantie en TS parameters met een wat hogere nauwkeurigheid van woofers op wilt meten. Maar met LIMP is het eigenlijk niet nodig omdat de FFT lengte lang genoeg is.Henkjan schreef:hoezo zou je dat willen dan?Pjotr schreef:Eerder lager en dat doet dit kaartje als 1 van de weinigen goed tot een sample rate van 8 KHz.
Bekijk het manual van ARTA eens m.b.t. tot 2 -channel metingen (pagina 6, figuur 1.2). Je voert dan het uitgangssignaal van de versterker terug naar 1 kanaal als referentie. De spanning is dan veel te hoog voor een mic ingang.Pjotr schreef:Punt is wel dat je voor een 2 channel meting een flinke verzwakker nodig hebt voor het referentiekanaal omdat zowel het linker als het rechterkanaal dan als mic ingang functioneren.
Ja, ik zag ook dat hij alleen onder XP en Vista werkt.....jammer mijn laptop heeft Win2000 erop staan.Pjotr schreef:@mluyben,
Heb die Behringer niet zelf geprobeerd maar kwam hem toevallig tegen. Voor zover ik begrijp werkt ie alleen onder XP en Vista. Lijkt mij voor het geld een leuk ding.
Ik heb nu een Terratec envy24 kaart in mijn media center maar dat betekent dat ik alleen in de huiskamer kan meten en daar is mijn vrouw niet zo'n fan van
Marcel
Re: ARTA meet software
Hé, nooit meer wat van de topicstarter gehoord (of beter gezien) in dit draadjeGeenius schreef:Is getest in de laatste Klang&Ton, ziet er goed uit en het is freeware![]()
Ik ga het in ieder geval binnenkort uitproberen.
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/index.htm
Henkjan schreef:bij iets anders als USB1 komt er meteen een nw laptop aanvast....
ik liep zelf te denken aan een M-Audio transit
http://www.m-audio.com/products/en_us/T ... focus.html
Superkaartje!. voordeel is dat je een mic (kapsel) direct kunt aansluiten zonder phantoomvoeding. Dit wisten ze bij M-audio (mafico) ook niet. Ik heb eerst de tech dienst gebeld en daarna toch maar zelf uitgeprobeerd. Blijkt dus gewoon te werken i.c.m. ARTA.
Verder als uitproberen ben ik overigens nog niet gekomen.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: ARTA meet software
Ik heb het nog niet geprobeerd. Hobby-Hifi gebruikt het ondertussen ook voor zijn metingen, dus echt slecht zal het niet zijn!Pjotr schreef:Hé, nooit meer wat van de topicstarter gehoord (of beter gezien) in dit draadjeGeenius schreef:Is getest in de laatste Klang&Ton, ziet er goed uit en het is freeware![]()
Ik ga het in ieder geval binnenkort uitproberen.
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/index.htmVond je het eigenlijk wat Tony?
En?Henkjan schreef:dat is mooi om te weten. ik ga maar eens naar Informatique denk ik
Heb mijn Transit maar eens aan de tand gevoeld vandaag. Hij zit al te lang in de doos en ik ben van plan om er toch maar eens een meetjig mee te maken met gelijk een LM1875 chipampje er in.
Dit is ie zonder jasje:

(Klik op het plaatje voor een grotere foto)
Er zit een Texas Intruments TAS1020A USB micocontroller in speciaal voor streaming USB. Deze stuurt op zijn beurt een nette AKM AK4584 24 bit / 96 kHz audio AD/DA converter aan. Toch wel wat anders dan die Creative USB zut of andere kaartjes met een all-in-one el cheapo 16bits USB soundchip.
Hier de vervorming ervan:

Die ligt lager dan de fabrieksspecs. Verder geen spoortje van 50 Hz netrommel te bekennen (hij zit aan mijn stationaire PC via een hubje). De frequentie respons is ook heel net:

Binnen 0,1 dB vlak van 20 Hz tot 20 kHz en met een 2 channel meting is het helemaal lineaal recht, wat aangeeft dat de L-R channel matching vrijwel perfect is:

Al met al een top meetkaartje
