ARTA meet software

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

lspcad heeft ook een funtie om te meten. Eigenlijk alleen de SPL en impedantie curve. Maargoed dit doet hij volgens mij best redelijk. Maar helaas is lspcad ook niet gratis, hoewel je natuurlijk wel voor een totaal pakket betaald..
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Lijkt erop dat ik toch maar de moite moet nemen om SW te leren. Ik heb het eigenlijk toch nodig om filters te simuleren... Of uitzoeken hoe ik de meet gegevens invoer in BoxSim [helaas ook in het duits]..
En zo blijven we nog even bezig :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Arta Updates

Bericht door Pjotr »

Er is een nieuwe versie van ARTA beschikbaar met weer wat verbetingen. Ook de manuals zijn bijgewerkt. Tevens zijn er lezenswaardige App. notes toegevoegd:

http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/news.htm
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

klein kickje..

Heeft iemand versie 10.01 of 1.03 voor me (die is alweer van de site weg :( )
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ik dacht dat ik hem had, maar dat blijkt pre-release 1.0.0 te zijn.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jah die heb ik ook, maar ik wil graag 1.0.1 hebben
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ik dus ook. ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Alleen pre-release 1.00 is gratis. Alle latere en dus ook die jullie zoeken, zijn dat niet meer. Kun je dus net zo goed de laatste release downloaden.

P.s. Bart, waarom wil je per sé 1.01 hebben?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ah, heb ik me in verwarring laten brengen. O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi,

Inmiddels is er een nieuwe versie 1.2 uit van ARTA met weer een aantal behoorlijke verbeteringen.

Ivo is wel erg goed en hard bezig om er werkelijk iets professioneels van te maken (eigenlijk is dat het al) ;)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zit er verschil tussen de personal license en de commercial license ?

80 euro is nog best te doen :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoe bedoel je? Voor 79 eu heb je een volledige licentie.

Ivo Mateljan schijft dit ook puur uit hobby en voor eigen gebruik op de universiteit Het bedrag wat ie vraagt is om de kosten te dekken en om geen ruzie met veel duurdere concurrerende software te krijgen.

Hij is wetenschappelijk medewerker op de universiteit van Split in Kroatie. Zonder de licentie inkomsten zou hij en zijn studenten er veel minder tijd aan kunnen besteden en zou het lang niet zijn wat het nu is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

moet ik misschien toch maar eens een andere soundcard scoren...
With less satisfying results the ARTA software can be used with following soundcards:
- Soundblaster MP3+ USB
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Henkjan,

Moet het per se USB zijn? Anders zou ik deze Firewire eens bekijken:

http://www.feedback.nl/?id=55&b=FCA202

Heb je wel nog steeds een mic amp nodig.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bij iets anders als USB1 komt er meteen een nw laptop aanvast....

ik liep zelf te denken aan een M-Audio transit
http://www.m-audio.com/products/en_us/T ... focus.html
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Pjotr schreef:
Hallo Henkjan,

Moet het per se USB zijn? Anders zou ik deze Firewire eens bekijken:

http://www.feedback.nl/?id=55&b=FCA202

Heb je wel nog steeds een mic amp nodig.
hmmm...wel interresant.
Iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Henkjan,

Die M-Audio Transit heb ik zelf ook en het is een uitstekend kaartje en hij werkt probleemloos samen met ARTA. Je kunt er direct een meetkapseltje (Monacor MCE2000 b.v.) op aansluiten zonder extra voedings nick-nack, al is de gevoeligheid dan niet al te groot. Maar voor meetdoeleinden prima. In full duplex mode kun je niet hoger gaan dan een sample rate van 48 KHz maar dat heb je voor meten aan speakers ook niet nodig. Eerder lager en dat doet dit kaartje als 1 van de weinigen goed tot een sample rate van 8 KHz. Punt is wel dat je voor een 2 channel meting een flinke verzwakker nodig hebt voor het referentiekanaal omdat zowel het linker als het rechterkanaal dan als mic ingang functioneren. Maar dat is een kwestie van 2 weerstandjes.

Hij heeft eigenlijk maar 1 makke en dat zijn die wacky 3,5 mm mini jacks. Maar als je er niet te wild mee doet dan valt dat eigenlijk ook wel mee.

@mluyben,

Heb die Behringer niet zelf geprobeerd maar kwam hem toevallig tegen. Voor zover ik begrijp werkt ie alleen onder XP en Vista. Lijkt mij voor het geld een leuk ding.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Eerder lager en dat doet dit kaartje als 1 van de weinigen goed tot een sample rate van 8 KHz.
hoezo zou je dat willen dan?
Pjotr schreef:
Punt is wel dat je voor een 2 channel meting een flinke verzwakker nodig hebt voor het referentiekanaal omdat zowel het linker als het rechterkanaal dan als mic ingang functioneren.
:?:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Eerder lager en dat doet dit kaartje als 1 van de weinigen goed tot een sample rate van 8 KHz.
hoezo zou je dat willen dan?
Als je impedantie en TS parameters met een wat hogere nauwkeurigheid van woofers op wilt meten. Maar met LIMP is het eigenlijk niet nodig omdat de FFT lengte lang genoeg is.
Pjotr schreef:
Punt is wel dat je voor een 2 channel meting een flinke verzwakker nodig hebt voor het referentiekanaal omdat zowel het linker als het rechterkanaal dan als mic ingang functioneren.
:?:
Bekijk het manual van ARTA eens m.b.t. tot 2 -channel metingen (pagina 6, figuur 1.2). Je voert dan het uitgangssignaal van de versterker terug naar 1 kanaal als referentie. De spanning is dan veel te hoog voor een mic ingang.
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Pjotr schreef:
@mluyben,

Heb die Behringer niet zelf geprobeerd maar kwam hem toevallig tegen. Voor zover ik begrijp werkt ie alleen onder XP en Vista. Lijkt mij voor het geld een leuk ding.
Ja, ik zag ook dat hij alleen onder XP en Vista werkt.....jammer mijn laptop heeft Win2000 erop staan.
Ik heb nu een Terratec envy24 kaart in mijn media center maar dat betekent dat ik alleen in de huiskamer kan meten en daar is mijn vrouw niet zo'n fan van :roll:

Marcel
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ARTA meet software

Bericht door Pjotr »

Geenius schreef:
Is getest in de laatste Klang&Ton, ziet er goed uit en het is freeware :twisted:
Ik ga het in ieder geval binnenkort uitproberen.

http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/index.htm
Hé, nooit meer wat van de topicstarter gehoord (of beter gezien) in dit draadje :roll: Vond je het eigenlijk wat Tony?
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Henkjan schreef:
bij iets anders als USB1 komt er meteen een nw laptop aanvast....

ik liep zelf te denken aan een M-Audio transit
http://www.m-audio.com/products/en_us/T ... focus.html

Superkaartje!. voordeel is dat je een mic (kapsel) direct kunt aansluiten zonder phantoomvoeding. Dit wisten ze bij M-audio (mafico) ook niet. Ik heb eerst de tech dienst gebeld en daarna toch maar zelf uitgeprobeerd. Blijkt dus gewoon te werken i.c.m. ARTA.

Verder als uitproberen ben ik overigens nog niet gekomen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat is mooi om te weten. ik ga maar eens naar Informatique denk ik
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: ARTA meet software

Bericht door Geenius »

Pjotr schreef:
Geenius schreef:
Is getest in de laatste Klang&Ton, ziet er goed uit en het is freeware :twisted:
Ik ga het in ieder geval binnenkort uitproberen.

http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/index.htm
Hé, nooit meer wat van de topicstarter gehoord (of beter gezien) in dit draadje :roll: Vond je het eigenlijk wat Tony?
Ik heb het nog niet geprobeerd. Hobby-Hifi gebruikt het ondertussen ook voor zijn metingen, dus echt slecht zal het niet zijn! :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
dat is mooi om te weten. ik ga maar eens naar Informatique denk ik
En?

Heb mijn Transit maar eens aan de tand gevoeld vandaag. Hij zit al te lang in de doos en ik ben van plan om er toch maar eens een meetjig mee te maken met gelijk een LM1875 chipampje er in.

Dit is ie zonder jasje:

Afbeelding

(Klik op het plaatje voor een grotere foto)

Er zit een Texas Intruments TAS1020A USB micocontroller in speciaal voor streaming USB. Deze stuurt op zijn beurt een nette AKM AK4584 24 bit / 96 kHz audio AD/DA converter aan. Toch wel wat anders dan die Creative USB zut of andere kaartjes met een all-in-one el cheapo 16bits USB soundchip.

Hier de vervorming ervan:

Afbeelding

Die ligt lager dan de fabrieksspecs. Verder geen spoortje van 50 Hz netrommel te bekennen (hij zit aan mijn stationaire PC via een hubje). De frequentie respons is ook heel net:

Afbeelding

Binnen 0,1 dB vlak van 20 Hz tot 20 kHz en met een 2 channel meting is het helemaal lineaal recht, wat aangeeft dat de L-R channel matching vrijwel perfect is:

Afbeelding

Al met al een top meetkaartje :D
Plaats reactie