Low-budget PA speakers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jeroen||

Low-budget PA speakers

Bericht door Jeroen|| »

Afgelopen zaterdag was hier een feest thuis, ik verzorgde de muziek. Maar mijn boxen hebben dat dus niet overleeft.

Het waren echte el-cheapo jaren 70 speakers volgens mij. Toen ik ze open draaide vond ik een stuk schapen wol wat er zo was ingedrukt. En er zat helemaal niets in van een filter. De kabels waren dus gewoon echt direct op de speakers aangesloten. Ik kon op internet ook geen specificaties vinden. (op de doos staat ook niet een x getal RMS aan ofzo. Maar het waren Realistic PA 99

Om even een kleine indruk te geven;

De setup van die zaterdag

Afbeelding

Maar, nu heb ik vervangers nodig.. onder het motto alles is beter wat ik had? Mijn budget ligt dus ongeveer 100 euro per speaker. (zonder hout/MDF) Ik heb al een beetje rond gekeken, maar ik wordt echt dood gegooit met allerei verschillende merken en ik wordt er niet veel wijzer van.

Met de kast zelf maken verwacht ik niet zo veel problemen, omdat ik wel kaas heb gegeten van houtbewerken :)

Met mijn versterker verwacht ik niet veel problemen, Het is een Outline SP 800, 2x400watt op 4 ohm zo uit mijn hoofdt.

Een kleine samenvatting van het geheel: Ik heb ongeveer 100euro per luidspreker te besteden, zonder hout. Het zijn dus echte "party" speakers. De geluidskwaliteit is natuurlijk wel belangerijk(voor wat je iig met 100 euro kan doen) Maar ze moeten iig ook best hard kunnen. (die PA-99 haalde ik op een meter afstand op 3/4 van de versterker ongeveer 113dB) Zulke resultaten zouden bij de nieuwe speakers ook wel wenselijk zijn. Iets zachter is natuurlijk ook niet erg.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Je probleem moet je denk ik eerder bij je versterker zoeken. Defecte speakers krijg je in veel gevallen door een clippende amp.

Wat betreft nieuwe speakertjes. Check eens deze:

- http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct204.htm
- http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct181.htm
- http://www.lautsprechershop.de/hifi/mystery_cent.htm
- http://www.lautsprechershop.de/hifi/hp12_2.htm

100 euro is echt wel heel weinig. Veel opties heb je niet. Je moet er dan ook niet al teveel van verwachten vrees ik.
markje

Bericht door markje »

Als je maar 100 euro per speaker hebt, zou ik zelf kiezen voor een piezo tweeter, je hebt dan geen filter nodig namelijk. Dus ik zou kijken voor een 15" woofer en een piezo tweeter die je in kunt zetten vanaf 2-2.5kHz. Dan kun je voor 100 euro best wat leuks kopen. Kijk eens bij new-line of zoek een Velleman dealer (Velleman levert Eminence).

Groeten Mark
bartsegers

Bericht door bartsegers »

je gaat me toch niet vertellen dat je zulke speakers hebt opgeblazen doro ze maximaal te balasten. dan is het wel een lomp feestje geweest :)

Weet je zeker dat ze allemaal kapot zijn, alles doorgefikt ?

Ik denk dat je probleem bij de versterker zit. die heeft goed geclipt dus. welke was/is het ?
pulsie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: Low-budget PA speakers

Bericht door pulsie »

Jeroen|| schreef:

Met mijn versterker verwacht ik niet veel problemen, Het is een Outline SP 800, 2x400watt op 4 ohm zo uit mijn hoofdt. :shock:
bartsegers

sorry overheen gelezen.

Dan heb je gewoon op blind vermogen je zaak zitten mollen.

Heb je niets gehoord van vervorming, en gingen je tweeters niet als eerste de mist in ?

In ieder geval is 200 euro voor 2 woofers, twee tweeters en filters niet veel geld.

piezzo's die werden aangeraden zijn vreselijke dingen (om aan te horen)

misschien een dikke bullet tweeter op een 12" zetten.
Bullit tweeters zijn wel mishandelbaar enigszins. en hebben een goed rendement.
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Cyburgs Viech misschien een optie? Een hoorn met een Beyma PA breedbander. (8AG/N) Heb een paar gebouwd (al staan die stof te vergaren op zolder nu), en kunnen al hard met weinig vermogen :) En dat moet te doen zijn binnen budget :)
markje

Bericht door markje »

bartsegers schreef:
sorry overheen gelezen.

piezzo's die werden aangeraden zijn vreselijke dingen (om aan te horen)
Dat weet ik ook wel, maar probeer eens een woofer, een bullit en filter te vinden voor 100 euro...

Groeten Mark
Hififiel

Bericht door Hififiel »

@ Jeroen
Kijk even hier-------> http://www.hifibox.nl/kam-z1204mkii-p-253.html
Ik heb zelf deze Kam Z-1204mkII speakers gekocht voor een feestje enzo, kant en klare P.A. speakers voor €129,- per stuk.
Ze gaan echt hard en klinken best aardig en er zit geen Piëzo tweeter in maar een echte Compressie hoorndriver :shock:
Het enige wat ik er aan gemodificeerd heb is een paar verstijvingsbalkjes er bij en noppenschuim tegen alle wanden.
Jeroen||

Bericht door Jeroen|| »

Nou, ik had mijn versterker keurig netjes op half vermogen gezet, maar iemand heeft daar aan zitten kloten.. Ik was een tijdje weg( +- 1,5 uur) en toen ik terug was zag ik dat versterker voluit was gedraait, en dat het geluid het niet meer deed. Ik heb alle drivers na gemeten qua weerstand + apart getest. 2 vd 4 woofers geven nog een flink gekraak. de andere 2 zijn totaal dood. Als ik die ook iets indruk dan hoor ik het kraken.. Volgens mij dus iets met de spoel aan de hand...

Ik ga morgen even de andere opties na :) ik ga nu naar bed. iig bedankt voor de reacties :)
bartsegers

2e hands vind je misschein ook goed PA spul. bijvoorbeeld de K-112 of K-115 van dap. :!:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Laat je maten bijlappen voor de kosten ( zij hebben tenslotte de boel verkl**t en maak iets fatsoenlijks waarmee je écht stoer geweld mee kunt maken en niet al te makkelijk kapot te krijgen is?

Gebruik je échte PA woofers die wel een stootje kunnen verdragen, deze: http://www.audiogoedkoop.nl/eminence-be ... -6380.html is niet zo duur en kan behoorlijk gaan én is full range.. Twee per zijde en iedereen heeft een flinke koppijn na het feestje, en dan niet van de drank oid :twisted:

Wowly
bartsegers

die beta is inderdaad een mooie unit. die ook met de hifi standaards mee kan komen.

zijn ook wel mooie hoorns voor te vinden op het net, als je nog meer output wilt!
Plaats reactie