spiral horn met frs8

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Het rondje was bevestigd aan een tafel met een houtklem.
echter schoot ik uit, en toen boorde de frees zich in het mdf :?

Een beetje experimenteren met die vormpjes kan geen kwaad natuurlijk.
Ik heb net nog eens een stukje gelezen over de verschijnselen die optreden bij scherpe hoeken en midden en hoge frequenties.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Weer een weekend voorbij.
Geen werk voor de boeg, dus dan maar de kelder induiken.

Wat stond er nog te wachten op mij:
* Verhoging maken in de baffle zodat de driver verzonk.
* Creativiteit loslaten op die dingen
* eerste laagje verf aanbrengen op de voorkant. (eigenlijk testen hoe de gekochte metallic lak zich houdt op mdf)
* Drivertje erin, en ophangen die handel.

Waar stond de hoorn over te spelen? een marantz reciever SR220 afgestemd op 3FM.

Enfin, de afwerking is waardeloos geworden. Iets waar ik niet over wakker lig overigens. De lak die zal niet snel meer gebruikt worden. erg vlekkerig, en slechte dekking.

Belangrijker is natuurlijk de klank.

eerste nootjes die het hoorntje speelde was liggend op bed. De klank was echt schoon, echter een beetje laagweergave was ver te zoeken.

Toen natuurlijk naar de eindbestemming. hoog aan de muur ergens in een hoekje. Dit verbeterde echt een hele hoop in het laag!
Maar ik heb nu het idee dat ik naar een kast aan het luisteren ben, in plaats van naar een speakertje. Hoe vertaal ik dat wat beter, nou ik denk dat vanwege de van alle zijden afgestraalde geluid de oorzaak is.

Het is gewoon heel erg wennen aan deze vorm van speaker.
Omdat de speaker nu ook hoog hangt, zit ik een stukje off axis natuurlijk.

Het eerste waar ik aan dacht was natuurlijk een grotere variant :twisted:

teveel midden tonen die de hoorntjes passeren zijn misschien ook oorzaak van de klankkleur. of dit meteen negatief is weet ik niet ?
Daarmee kan ik nu nog gaan spelen. wat vilt en vuldingen bijvoorbeeld.

Echte testjes kan ik doen als nummer 2 klaar is natuurlijk.
Ik maak deze zeker af, gezien de potentie van nummer 1 natuurlijk.

Wat tenslotte opvalt na een tijd luisteren is dat de hele kamer gevuld word met geluid. Van een sweetspot is geen sprake met 1 speaker natuurlijk, maar ik verwacht dat met twee stuks de zaak niet anders wordt.
Allé wat fotokes

De metallic lak:
Afbeelding

aan de muur genageld!
Afbeelding

zijkant:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat je inderdaad nogal naar die baffle zit te luisteren. Dat zul je moeten accepteren met dit concept. Leuk idee trouwens, dat wel!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

bartsegers schreef:
Wat tenslotte opvalt na een tijd luisteren is dat de hele kamer gevuld word met geluid. Van een sweetspot is geen sprake met 1 speaker natuurlijk, maar ik verwacht dat met twee stuks de zaak niet anders wordt.
Bose effect (901), één speakertje aan de voorkant en acht stuks aan de achterzijde die via de wanden de kamer in stralen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik denk dat ik al een beetje meer achter dit geluidsbeeld ben gekomen.
In ieder geval hoe het tot stand komt.

De korte hoorn, want dat is het in feite (te kort) vormt een te lage belasting voor de speaker. (zegt mijn gevoel)

Ik heb bijvoorbeeld een throat aangehouden die gelijk is aan de Driver zijn/haar Sd. geen compressie dus. Of beter gezegd een compressiefactor van 0.

Echter na lang luisteren heb ik het idee alsof de speaker wat TE losjes en daardoor te lief klinkt. Zou dat met aangewende vervormingen te maken hebben ? In ieder geval staat de 2e kast reeds in de lijm.

Volgende ontwerp heeft misschien wel wat compressie, gekoppeld aan een langere hoorn misschien ook nog.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Bart, ik heb even je hoorntje gesimuleerd in hornresp:
Bijlagen
bartspiraal.gif
bartspiraal.gif (12.21 KiB) 3006 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik heb de parameters genomen die je zelf hier gepost hebt. Ik heb even zonder compressiekamer gesimuleerd, omdat ik niet precies weet hoe groot die is en het principe zo ook wel duidelijk is.

Je hebt een korte hoorn met een vrij snelle expansie, wat meer een midrangehoorn oplevert. Daarnaast levert de hoorn extra rendement in het werkingsgebied. Je hebt daarom tussen ruwweg 200 en 600 Hz een tafelberg van zo'n 10 dB hoger dan de rest van het bereik van de speaker.

Daar kun je op zich best wat aan doen, met de huidige kast. Dempingsmateriaal in de compressiekamer, bijvoorbeeld. Dit dempt het midden en maakt de kamer hopelijk ook wat groter, dat scheelt ook in het midden.

Verder kun je ook wat los dempingsmateriaal in de hoornmond(en) stoppen. Als het goed is dempt dit de middenfrequenties wel, maar hoe lager de frequenties, hoe minder goed het werkt. In de Hobby Hifi hebben ze dit ook eens bij een backloaded hoorn toegepast en dat leverde, in ieder geval in het grafiekje, precies de verbetering op die jij zoekt.

De hoorn throats zou ik persoonlijk helemaal open laten, ik hoor dat advies ook van anderen, maar theoretisch onderbouwen kan ik het niet. Ik heb het eens uitgeprobeerd, maar vond het levenloos en mat klinken. Ik weet wel dat de druk daar hoog is en de amplitude klein, terwijl bij de hoornmond de druk laag en de amplitude groot. Kennelijk werkt de combi hoge druk/kleine amplitude slecht met dempingsmateriaal, terwijl de combi lage druk/grote amplitude beter werkt.

Voorts levert een kleinere hoorn throat meer rendement op in het midden, dus dat zou ik zeker niet doen in jouw geval.

Dit is overigens best een aardig grafiekje hoor, als je het rendement van de hoorn wat omlaag kan krijgen met dempingsmateriaal ben je er. Het diffuse ben je dan ook grotendeels kwijt, aangezien je dat gevoel krijgt omdat er veel midden via de hoornmonden in het rond worden gestrooid.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Mag ik vragen welke inputs jij gebruikt voor deze simulatie ??

Ik heb de getallen namelijk nog in mijn hoofd zitten van deze hoorn.

Ik heb echter geen simulatie gedaan.

Die licht grijze, welke invoer gegevens had die lijn ??
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Keel 50 cm^2 (1,25x10*4), mond 2000 cm^2 (50*10*4), lengte 50 cm. Ik heb zowel konisch als exponentieel uitgeprobeerd, resultaat was vergelijkbaar.

De grijze lijn is de output van de hoorn zelf, de zwarte lijn is de resultante van de hoorn en de driver. Wat er van voren van de driver af komt, interfereert met wat er (met een faseverschil en weglengteverschil) uit de backloaded hoorn komt. In Hornresp kun je dat simuleren door, als je op het SPL-grafiekje staat, de optie "combined response" te kiezen. Je kunt dan het weglengte verschil tussen hoorn en driver zelf aangeven. Let op dat je ook de afstand tussen hoornmond en driver daarbij optelt. In jouw geval is dat 25 cm (want je driver zit halverwege de baffle, 50/2=25).

In AJhorn zit ook zo'n functie, daar is die betrouwbaar tot zo'n 1000 Hz, waarna de software het gedrag niet meer uit parameters kan voorspellen. Ik vraag me af of dat tot 1000 Hz wel lukt, maar goed, meneer Jost zal het wel weten. Ik schat in dat zo'n grens ook voor hornresp bestaat, dus hoe hoger de frequentie, hoe meer korreltjes zout er in het spel komen. :)
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Ik zat nog niet op dit forum, maar in febr. 2004 heb ik ook de Cornu mini-hoorns nagebouwd, om economische redenen uit 1 grote std. plaat 22 mm MDF. Dus 61x61 cm (x 4) en ZEER BUIGZAAM 8 mm triplex, met spijkertjes gefixeerd tijdens het lijmen.

binnenin een Fostex FE103 4" breedbandertje van banapulp.

kan iemand hier een plot van maken? ST parm's staan op het web.
Ongelooflijk mooi diepe bas, verder zeer efficient en strak, haast electrostatisch.

alvast bedankt.

n.b. het bouwen viel erg mee !
Bijlagen
Spiralhorn frontview.jpg
Flex-triplex roll drying in form.jpg
1 roll drying in its (double) template.jpg
Tjoep
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 26 mar 2007, 16:01

Bericht door Tjoep »

Àadjo schreef:
Ik zat nog niet op dit forum, maar in febr. 2004 heb ik ook de Cornu mini-hoorns nagebouwd, om economische redenen uit 1 grote std. plaat 22 mm MDF. Dus 61x61 cm (x 4) en ZEER BUIGZAAM 8 mm triplex, met spijkertjes gefixeerd tijdens het lijmen.

binnenin een Fostex FE103 4" breedbandertje van banapulp.

kan iemand hier een plot van maken? ST parm's staan op het web.
Ongelooflijk mooi diepe bas, verder zeer efficient en strak, haast electrostatisch.

alvast bedankt.

n.b. het bouwen viel erg mee !
Waar koop je die zeer buigzame 8 mm triplex? Is dat duur?
M'n complimenten verder, ziet er goed uit! Ben wel benieuwd
of je eerste positieve indruk zal blijven.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

een dikke kick.

Mijn tweede hoorn heeft van het weekend het leven gezien.

Beide hoorns hebben reeds dezelfde aanpassingen achter de rug, meer daarover later.

Ik kwam echter ineens zomaar via google deze kerel tegen, met zo lijkt het, een metalen binnekant ?

http://www.freewebs.com/ulzog/poiramsspiralhorns.htm
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

I then made the spirals out of aluminum..... The roll was 15 cm(6") by 15 meters (50'). I made 4 lengths of 2.45 meters (8').
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ja, en eindelijk is er weer een beetje vooruitgang.
Pfoe wat gaat de tijd snel als je niet aan de hobby werkt 8)

Enfin, het werd de hoogste tijd, de tweede kast in elkaar te zetten.

Enige wat vandaag nog restte was het monteren van de units, en aansluitingen.


Afbeelding

In mijn ogen kan het niet veel basicer dan dit.

afwerking moet nog komen, schuren en zwart lakken etc, echter dat was niet de insteek van dit hele spiraal avontuur.

Ze spelen nu een uurtje ongeveer, en elke denkbare plaats aan de muur hebben ze gehad nu.

Gekke is dat ze het best klinken nu, een 30 cm van de muur af :idea:
Ja verdorie, dat was niet de bedoeling natuurlijk! Ze moesten TEGEN de muur komen. Ik ben nu wel echt verbaasd over de hele creatie. met zijn tweetjes is het "dunne" helemaal weg wat ik eerder vond met 1 exemplaar.

alvast een plaatje van hoe het zaakje erbij (stond) Nu ga ik nog 2 staalnagels zoeken om ze echt beide in hun eigen hoek te hangen.
Dan (denk ik) is het geluid het beste namelijk.
-

Afbeelding

Het holle geluid wat ik eerder had, is ook helemaal weg doordat er in beide compartimentjes achter de units een prop wol zit, dat resultaat verwachtte ik wel.

Kortom, voor wie niet schuw is met een verstek zaagje en wat plats tegen de muur wilt, met flink wat output nog. dit is een leuke! (helemaal als je bedenkt dat het beter wordt naarmate je groter gaat, iets wat ik zeker nog eens ga doen!) 45x45cm is eigenlijk peanuts namelijk.

toch vouw je zo een hoorn op met maximaal rendement uit je volume, er is geen plekje wat niet meewerkt op deze manier. Helemaal als je de hoorn maakt zoals mijn inspirator, (gebogen binnewerk)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

=D>
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

cool, leuk voor een luisterdag!

Wowly
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

bartsegers schreef:
ik vraag mij wel af, welke bijdrage de hoorn zelf heeft.

door zijn vele rondingen zal de verstoring van het mid toch aanzienlijk zijn denk ik.

Proefondervindelijk te bepalen hoop ik.

er is niemand op dit forum die dit ale eens heeft gedaan denk ik zo :(
foto is gemaakt in FEBRUARI 2004 !!
gemaakt van 22 mm dik MDF en buigzaam triplex (gekocht bij Praxis)
en sinds maart 2004 staan ze te spelen met 2x FE103 Fostex breedbandertjes, sinds kort op een Soni Impact Trei-Amp (daarvoor op een IAM NAT3). Ook meegenomen naar de DDIY 2005.

Ik heb zelden zo'n mooi sterobeeld meegemaakt.
Bijlagen
Spiralhorn frontview.jpg
Laatst gewijzigd door Àadjo op wo 25 jul 2007, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

nog een pic van het voorweekproces (eerst een uurtje in een nat bad gelegd).
Bleek achteraf eigenlijk niet nodig.... :wink:
Bijlagen
Flex-triplex roll drying in form.jpg
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

sorry, deze foto's had ik al eerder geplaatst...
maar deze nog niet... [ DDIY2005]
Bijlagen
ddiy2005.jpg
ddiy2005.jpg (11.66 KiB) 2261 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”