spoelen opmeten, filter aanpassen
Moderator: Beheerdersteam
spoelen opmeten, filter aanpassen
hello
ik heb hier nog 2 kolomluidsprekers staan van Pioneer (2 weg).
Nu zat ik er aan te denken de filtercomponenten te vervangen door hoogwaardigere stukken.
Het filter bestaat uit een 1e orde filter voor de lage tonen/mid en een 2e orde filter voor het hoog.
Nu ga ik die spoelen opmeten op school in elektronica labo, maar waar moet ik allemaal op letten bij het opmeten? (het staat niet op de spoelen)
- ohmse weerstand
- diameter wikkeldraad
- inductantie
- soort kern
verder nog iets?
Het filter lijkt mij niet echt supergoed dus zou een vervanging van bijvoorbeeld de condensator van de 2e orde filter door een MKP een grote impact hebben?
dank voor de hulp
ik heb hier nog 2 kolomluidsprekers staan van Pioneer (2 weg).
Nu zat ik er aan te denken de filtercomponenten te vervangen door hoogwaardigere stukken.
Het filter bestaat uit een 1e orde filter voor de lage tonen/mid en een 2e orde filter voor het hoog.
Nu ga ik die spoelen opmeten op school in elektronica labo, maar waar moet ik allemaal op letten bij het opmeten? (het staat niet op de spoelen)
- ohmse weerstand
- diameter wikkeldraad
- inductantie
- soort kern
verder nog iets?
Het filter lijkt mij niet echt supergoed dus zou een vervanging van bijvoorbeeld de condensator van de 2e orde filter door een MKP een grote impact hebben?
dank voor de hulp
Het kan zijn dat het beter gaat klinken met een 'betere' condensator. Maar een 'betere' condensator kan ook de eventuele beperkingen van een eenvoudige tweeter aan het licht brengen zodat de som van de delen juist minder gaat klinken.
Uitproberen dus, en niet alles tegelijk vervangen maar onderdeel voor onderdeel, zodat je het effect van de afzondelijke ingreep het best kan beoordelen.
Uitproberen dus, en niet alles tegelijk vervangen maar onderdeel voor onderdeel, zodat je het effect van de afzondelijke ingreep het best kan beoordelen.
Hoi
ik ge er even vanuit dat de kast bassreflex is. De ohmse weerstand van de basspoel is meegenomen in de kastberekening. Je zit dus vast aan een spoel met +- die weerstand.
En ik ben het volledig eens met wat Richard zegt: zomaar duurdere onderdelen is niet het recept voor een betere luidspreker.
Groet Roland
ik ge er even vanuit dat de kast bassreflex is. De ohmse weerstand van de basspoel is meegenomen in de kastberekening. Je zit dus vast aan een spoel met +- die weerstand.
En ik ben het volledig eens met wat Richard zegt: zomaar duurdere onderdelen is niet het recept voor een betere luidspreker.
Groet Roland
even een update:
de spoelen zijn opgemeten:
spoel voor 2e orde filter (hoog): luchtkern, 0.71mm, +-0.32mH, 0.6ohm
spoel voor 1e orde filter (laag): luchtkern, 0.71mm, +-0.84mH, 0,7 ohm
deze zijn merkloos
De condensator voor het hoog is één van NP :
2,2µF , 100V
Wat kunnen jullie aanbevelen als merk(en) voor hoogwaardigere componenten? Hebben jullie dan ook een voordelige (web)winkel?
Ik woon nl in België.
Dank, Fredze
de spoelen zijn opgemeten:
spoel voor 2e orde filter (hoog): luchtkern, 0.71mm, +-0.32mH, 0.6ohm
spoel voor 1e orde filter (laag): luchtkern, 0.71mm, +-0.84mH, 0,7 ohm
deze zijn merkloos
De condensator voor het hoog is één van NP :
2,2µF , 100V
Wat kunnen jullie aanbevelen als merk(en) voor hoogwaardigere componenten? Hebben jullie dan ook een voordelige (web)winkel?
Ik woon nl in België.
Dank, Fredze
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
daar heb ik mij ook al bedenkingen bij gemaakt. De spoelen zyn nl 0.7 en 0.6ohm en de meeste die ik vond waren wel 0.2 - 0.4ohm. Nu is het zo dat ik het hoog wat aan de lage kant vind (lees: minder aanwezig). Wat kan ik dan het beste doen?Soundexcel schreef:Hou rekening met de weerstand van de spoelen. Hierdoor kan de verhouding laag/hoog ineens compleet anders liggen.
Om simpele filters te upgraden zijn Audin-Cap KP-QS al een goed begin.
Kosten ook geen fortuin.
kostprijs kan niet groot worden:
2 * +-€1,96 (0.33mH, 0.71mm, 0.48ohm)
2 * +-€5,22 (0.82mH, 0.85mm, 0.60ohm) Monacor air core coil (lsip-82/2)
2 * +-€1.84 (Audyn cap)
komt op €18 wat goed meevalt. Alles is van bmm-electronics
ik vind geen 0.71mm luchtspoel van 0.82mH. Bestaan die? Waarom is die prijs zoveel meer van de monacor spoel dan van de rest?
thx, Fredze
Dat moet je niet, juist omdat het effect dan het zelfde is, je schiet er dan dus niets mee op.fredze schreef:Moet ik, indien de ohmse weerstand van de spoel te laag is, een vermogenweerstand in serie zetten met de spoel om tot hetzelfde effect te bekomen?
De bedoeling van het vervangen van een seriespoel voor de woofer is juist dat je kiest voor een spoel met een zo laag mogelijke serieweerstand, een spoel met dik draad. Door de lage weerstand heeft de versterker een betere controle over de laagweergave en zullen de bassen strakker klinken. Met een serieweerstand na de spoel verpest je de controle en gooi je het kind met het badwater weg.
Roland heeft wel gelijk dat bij een lagere serieweerstand de afstemming van de basreflex ook anders wordt, maar dat kun je eventueel oplossen door de lengte van de basreflexpijp eventueel aan te passen (de impedantiepieken aan weerszijden van de resonantiefrequentie horen gelijk te zijn, meten dus).
Wat betreft de spoel parallel aan de tweeter, gewoon houden wat je hebt, een wat hogere serieweerstand (spoel met dun draad) is hier minder van invloed.
Wil je betere spoelen kopen zou je er nog op kunnen letten dat de windingen verkleeft zijn, bijvoorbeeld vacuumgeïmpregneerd met hars of met zogenaamde baklak vastgebakken. De spoelen hebben dan wat minder last van microfonie, wat in theorie beter zou moeten klinken (maar of je dat objectief ook hoort is nog de vraag).
Zit er noog een weerstand voor de tweeter? die zou je kunnen verkleinen om wat meer hoog te krijgen.
