spoelen opmeten, filter aanpassen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

spoelen opmeten, filter aanpassen

Bericht door fredze »

hello

ik heb hier nog 2 kolomluidsprekers staan van Pioneer (2 weg).
Nu zat ik er aan te denken de filtercomponenten te vervangen door hoogwaardigere stukken.
Het filter bestaat uit een 1e orde filter voor de lage tonen/mid en een 2e orde filter voor het hoog.

Nu ga ik die spoelen opmeten op school in elektronica labo, maar waar moet ik allemaal op letten bij het opmeten? (het staat niet op de spoelen)
- ohmse weerstand
- diameter wikkeldraad
- inductantie
- soort kern

verder nog iets?

Het filter lijkt mij niet echt supergoed dus zou een vervanging van bijvoorbeeld de condensator van de 2e orde filter door een MKP een grote impact hebben?

dank voor de hulp
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Het kan zijn dat het beter gaat klinken met een 'betere' condensator. Maar een 'betere' condensator kan ook de eventuele beperkingen van een eenvoudige tweeter aan het licht brengen zodat de som van de delen juist minder gaat klinken.
Uitproberen dus, en niet alles tegelijk vervangen maar onderdeel voor onderdeel, zodat je het effect van de afzondelijke ingreep het best kan beoordelen.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

ik ge er even vanuit dat de kast bassreflex is. De ohmse weerstand van de basspoel is meegenomen in de kastberekening. Je zit dus vast aan een spoel met +- die weerstand.

En ik ben het volledig eens met wat Richard zegt: zomaar duurdere onderdelen is niet het recept voor een betere luidspreker.

Groet Roland
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

bedankt voor jullie reacties

zo heb ik het allemaal nog niet bekeken. Ik zal beginnen met de condensator en eens luisteren, want het probleem zit hem eerder in het hoge mid/ hoog dan in het laag.
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

even een update:
de spoelen zijn opgemeten:
spoel voor 2e orde filter (hoog): luchtkern, 0.71mm, +-0.32mH, 0.6ohm
spoel voor 1e orde filter (laag): luchtkern, 0.71mm, +-0.84mH, 0,7 ohm

deze zijn merkloos

De condensator voor het hoog is één van NP :
2,2µF , 100V


Wat kunnen jullie aanbevelen als merk(en) voor hoogwaardigere componenten? Hebben jullie dan ook een voordelige (web)winkel?
Ik woon nl in België.
Dank, Fredze
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

Niemand die mij uit de naald in de hooiberg kan aanwijzen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

fredze schreef:
Wat kunnen jullie aanbevelen als merk(en) voor hoogwaardigere componenten? Hebben jullie dan ook een voordelige (web)winkel?
Clarity voor condensatoren bv, contact Roland maar eens.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Hou rekening met de weerstand van de spoelen. Hierdoor kan de verhouding laag/hoog ineens compleet anders liggen.

Om simpele filters te upgraden zijn Audin-Cap KP-QS al een goed begin.
Kosten ook geen fortuin.
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

Soundexcel schreef:
Hou rekening met de weerstand van de spoelen. Hierdoor kan de verhouding laag/hoog ineens compleet anders liggen.

Om simpele filters te upgraden zijn Audin-Cap KP-QS al een goed begin.
Kosten ook geen fortuin.
daar heb ik mij ook al bedenkingen bij gemaakt. De spoelen zyn nl 0.7 en 0.6ohm en de meeste die ik vond waren wel 0.2 - 0.4ohm. Nu is het zo dat ik het hoog wat aan de lage kant vind (lees: minder aanwezig). Wat kan ik dan het beste doen?

kostprijs kan niet groot worden:
2 * +-€1,96 (0.33mH, 0.71mm, 0.48ohm)
2 * +-€5,22 (0.82mH, 0.85mm, 0.60ohm) Monacor air core coil (lsip-82/2)
2 * +-€1.84 (Audyn cap)
komt op €18 wat goed meevalt. Alles is van bmm-electronics

ik vind geen 0.71mm luchtspoel van 0.82mH. Bestaan die? Waarom is die prijs zoveel meer van de monacor spoel dan van de rest?
thx, Fredze
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

omdat niemand een reply neerzet zal ik ng eens proberen :wink:

Moet ik, indien de ohmse weerstand van de spoel te laag is, een vermogenweerstand in serie zetten met de spoel om tot hetzelfde effect te bekomen?

thx, Fredze
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hoe groot is t verschil dan? en bij welke speaker?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

fredze schreef:
Moet ik, indien de ohmse weerstand van de spoel te laag is, een vermogenweerstand in serie zetten met de spoel om tot hetzelfde effect te bekomen?
Dat moet je niet, juist omdat het effect dan het zelfde is, je schiet er dan dus niets mee op.

De bedoeling van het vervangen van een seriespoel voor de woofer is juist dat je kiest voor een spoel met een zo laag mogelijke serieweerstand, een spoel met dik draad. Door de lage weerstand heeft de versterker een betere controle over de laagweergave en zullen de bassen strakker klinken. Met een serieweerstand na de spoel verpest je de controle en gooi je het kind met het badwater weg.

Roland heeft wel gelijk dat bij een lagere serieweerstand de afstemming van de basreflex ook anders wordt, maar dat kun je eventueel oplossen door de lengte van de basreflexpijp eventueel aan te passen (de impedantiepieken aan weerszijden van de resonantiefrequentie horen gelijk te zijn, meten dus).

Wat betreft de spoel parallel aan de tweeter, gewoon houden wat je hebt, een wat hogere serieweerstand (spoel met dun draad) is hier minder van invloed.

Wil je betere spoelen kopen zou je er nog op kunnen letten dat de windingen verkleeft zijn, bijvoorbeeld vacuumgeïmpregneerd met hars of met zogenaamde baklak vastgebakken. De spoelen hebben dan wat minder last van microfonie, wat in theorie beter zou moeten klinken (maar of je dat objectief ook hoort is nog de vraag).

Zit er noog een weerstand voor de tweeter? die zou je kunnen verkleinen om wat meer hoog te krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”