curved sub
Moderator: Beheerdersteam
curved sub
ik begin niet helemaal groen als gras, maar met toch een stuk minder ervaring dan de meste DIY goeroes op dit forum. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn plan voor een muzikale sub in een gecurvde kast.
Doel: een erg goede (vooral voor muziek bedoelde) sub bouwen in een niet vierkante kast.
ik heb voor mijn vorige projectje al een hypex 4.0 in huis gehaald, en ben nu dus nog op zoek naar een driver van 12 of 15" die mooi strak en laag kan spelen in een kast tot 90 liter. De driver mag max. zeg 500 euro kosten, maar dan moet tie wel een stuk beter zijn dan de XXLS 12, zou moeten kunnen voor dat geld, toch? Nu begint de spoeling drivers boven de 250 euro en vanaf 12" wel wat dun te worden, vandaar dat ik graag wil weten welke drivers in aanmerking komen voor mijn sub.
Nou heb ik wel eens gelezen dat je met vulling kan smokkelen tot 1.4 maal de inhoud van de kast, klopt dit en is dat zinnig?
Ik zal binnenkort een schetsje toevoegen met hoe de kast er ongeveer uit moet komen te zien, ik hoop dat jullie wat advies kunnen geven.
(het buig MDF ligt al klaar, ik heb zin om te beginnen!!)
Doel: een erg goede (vooral voor muziek bedoelde) sub bouwen in een niet vierkante kast.
ik heb voor mijn vorige projectje al een hypex 4.0 in huis gehaald, en ben nu dus nog op zoek naar een driver van 12 of 15" die mooi strak en laag kan spelen in een kast tot 90 liter. De driver mag max. zeg 500 euro kosten, maar dan moet tie wel een stuk beter zijn dan de XXLS 12, zou moeten kunnen voor dat geld, toch? Nu begint de spoeling drivers boven de 250 euro en vanaf 12" wel wat dun te worden, vandaar dat ik graag wil weten welke drivers in aanmerking komen voor mijn sub.
Nou heb ik wel eens gelezen dat je met vulling kan smokkelen tot 1.4 maal de inhoud van de kast, klopt dit en is dat zinnig?
Ik zal binnenkort een schetsje toevoegen met hoe de kast er ongeveer uit moet komen te zien, ik hoop dat jullie wat advies kunnen geven.
(het buig MDF ligt al klaar, ik heb zin om te beginnen!!)
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Ik zou het gebruik van dempingsmateriaal, (om je volume te vergroten) alleen gebruiken om achteraf wat te tweaken.
Ik heb subs gehad, die beter klonken en slechter klonken na inzet van pritex bijvoorbeeld.
wat betreft die 500 euro, dat is een hoop geld voor alleen een driver.
Muziekaal subje, denk ik aan een gesloten sub. die niet zo extreem laag hoeft te komen....?
Dan nog buig mdf. Dat is dun spul, dus je zult zeker met lagen moeten werken 3? 4 ?
Ik heb subs gehad, die beter klonken en slechter klonken na inzet van pritex bijvoorbeeld.
wat betreft die 500 euro, dat is een hoop geld voor alleen een driver.
Muziekaal subje, denk ik aan een gesloten sub. die niet zo extreem laag hoeft te komen....?
Dan nog buig mdf. Dat is dun spul, dus je zult zeker met lagen moeten werken 3? 4 ?
bijvoorbeeld de
Maar je moet je wel eerst bedenken wat je precies wilt. Voor €500,- kun je volgens mij bijna alle soorten en maten woofers maken die aan allerlei wensen kunnen voldoen (maar niet alle wensen tegelijk...)
- 12" Visaton TIW300 €231,-
12" Eton 12-680/62 HEX €482,-
15" Peerless SLS-400 €188,-
~13" Tymphany LAT50006001 €312
12" Eminence LAB 12 €217, -(dacht ik..)
Maar je moet je wel eerst bedenken wat je precies wilt. Voor €500,- kun je volgens mij bijna alle soorten en maten woofers maken die aan allerlei wensen kunnen voldoen (maar niet alle wensen tegelijk...)
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Wat is er mis met de Peerless xxls12? Naar mijn mening zou dat een zeer goede kandidaat zijn voor dat kastvolume. Door de kast losjes maar geheel op te vullen met glaswol, verhoog je het fictieve volume nog wat.
Je kunt nog meer uitgeven aan een woofer, maar het is nog maar de vraag of de kwaliteit veel beter wordt.
Als het toch wat meer mag kosten, kijk dan ook naar de Aurasound ns12. De constructie ziet er heel goed uit.
Je kunt nog meer uitgeven aan een woofer, maar het is nog maar de vraag of de kwaliteit veel beter wordt.
Als het toch wat meer mag kosten, kijk dan ook naar de Aurasound ns12. De constructie ziet er heel goed uit.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
deze woofer is ook erg fraai voor 160 euro inclusief verzendin te koop bij BK electrinics in de UK, voor 95 liter basreflex, maar gaat ook prima in TL
(Zyclopes) of gesloten kast, in 60 liter is een 21 hz te halen, heb hier betere resultaten mee behaald als met de peerless xxls12
http://www.bkelec.com/HiFi/Drive_Units/BSB/monolith_du.
htmhttp://www.bkelec.com/Pro/Drive_Units/Eminence/Lab12.htm
ze verkopen ook de eminence lab12
(Zyclopes) of gesloten kast, in 60 liter is een 21 hz te halen, heb hier betere resultaten mee behaald als met de peerless xxls12
http://www.bkelec.com/HiFi/Drive_Units/BSB/monolith_du.
htmhttp://www.bkelec.com/Pro/Drive_Units/Eminence/Lab12.htm
ze verkopen ook de eminence lab12
Voor 200€ heb je ook een adire audio shiva 12"
Dit is geen spectaculair ogende subwoofer, met zijn steel basket, maar schijn bedriegt. (volgens mij toch)
Het is een heel mooi ontworpen woofer met interessante TS parameters ( geschikt voor zowel gesloten, basreflex en zelfs dipole ontwerpen.
Hij heeft een dubbele spoel.
veel value for money (ik heb er inmiddels 3 in gebruik). eentje in de woonkamer in een gesloten kast als aanvulling op de stereo configuratie en 2 stuks in mijn home theater in basreflexkasten.
gesloten kast vb in een 54 liter Q=0,7
basreflex kast vb in een 85 liter kast
Geert
Dit is geen spectaculair ogende subwoofer, met zijn steel basket, maar schijn bedriegt. (volgens mij toch)
Het is een heel mooi ontworpen woofer met interessante TS parameters ( geschikt voor zowel gesloten, basreflex en zelfs dipole ontwerpen.
Hij heeft een dubbele spoel.
veel value for money (ik heb er inmiddels 3 in gebruik). eentje in de woonkamer in een gesloten kast als aanvulling op de stereo configuratie en 2 stuks in mijn home theater in basreflexkasten.
gesloten kast vb in een 54 liter Q=0,7
basreflex kast vb in een 85 liter kast
Geert
Dank voor jullie reacties
ok, das een hoop nieuws. wat meer info voor jullie.
Ik heb dus vorig jaar een sub gebouwd met de XXLS 12, die draait nu thuis en ben daar idd erg tevreden over. Ik wil echter toch graag een gecurvde sub bouwen (is 2 voor stereo gebruik aan te raden of overdreven.)
De vraag om een betere driver is dus omdat ik me afvraag of er voor aardig wat xtra geld een significant betere driver (voor de toepassing) te vinden is. Zo niet, loont het dan om een tweede XXLS 12 te scoren en deze te gebruiken.
@bartsegers: ik dacht idd aan een gesloten kast en aan 3 lagen buig MDF, 10 mm. Ik heb nu een kast van circa 70 l. kwam ik geloof ik op 30 Hz op -3 dB. Lager zou leuk zijn maar is denk ik niet heel erg nodig.
wat betreft je suggesties: Volt gebruiken ze toch in REL, is PD ook een merk?
en die PA woofers hebben allemaal een erg schamele Xmax tov bv de XXLS. Waarom zou je dat soort woofers voor in huis willen gebruiken?
@Boppo84: die Eton en Tymphany ga ik zeker even bekijken.
Een TL in een gecurvde kast klinkt redelijk gecompliceerd, wat voor lengte heb je dan wel niet nodig?
Al met al flink veel suggesties, ik heb huiswerk te doen
[/quote]
ok, das een hoop nieuws. wat meer info voor jullie.
Ik heb dus vorig jaar een sub gebouwd met de XXLS 12, die draait nu thuis en ben daar idd erg tevreden over. Ik wil echter toch graag een gecurvde sub bouwen (is 2 voor stereo gebruik aan te raden of overdreven.)
De vraag om een betere driver is dus omdat ik me afvraag of er voor aardig wat xtra geld een significant betere driver (voor de toepassing) te vinden is. Zo niet, loont het dan om een tweede XXLS 12 te scoren en deze te gebruiken.
@bartsegers: ik dacht idd aan een gesloten kast en aan 3 lagen buig MDF, 10 mm. Ik heb nu een kast van circa 70 l. kwam ik geloof ik op 30 Hz op -3 dB. Lager zou leuk zijn maar is denk ik niet heel erg nodig.
wat betreft je suggesties: Volt gebruiken ze toch in REL, is PD ook een merk?
en die PA woofers hebben allemaal een erg schamele Xmax tov bv de XXLS. Waarom zou je dat soort woofers voor in huis willen gebruiken?
@Boppo84: die Eton en Tymphany ga ik zeker even bekijken.
Een TL in een gecurvde kast klinkt redelijk gecompliceerd, wat voor lengte heb je dan wel niet nodig?
Al met al flink veel suggesties, ik heb huiswerk te doen
[/quote]
Volt gebruiken ze in de Rel Storm en Stadium III
type B250.8 in een 66 ltr kast, maar dan wel downfiring en basreflex
afstemming, ik heb zeld de stadium II die ook deze woofer heeft, wel mooi diep laag maar niet zo snel als een gesloten systeem
wel uitermate geschikt voor muziek, ik vul er mijn scanspeak ultimos mee aan onder de 32 hz
type B250.8 in een 66 ltr kast, maar dan wel downfiring en basreflex
afstemming, ik heb zeld de stadium II die ook deze woofer heeft, wel mooi diep laag maar niet zo snel als een gesloten systeem
wel uitermate geschikt voor muziek, ik vul er mijn scanspeak ultimos mee aan onder de 32 hz
De Eton is niet echt geschikt als subwoofer. Hoewel het zeker een goed ding is (mooi membraan!!), zijn er voor gebruik onder 100hz betere alternatieven.
Twee subs met de xxls 12 lijkt mij heel mooi. Afhankelijk van de rest van de setup en het gewenste afspeelniveau kan het een heel goede investering zijn. Dit lijkt mij sowieso een betere optie dan het vervangen van de huidige sub door een andere 12" sub.
Twee subs met de xxls 12 lijkt mij heel mooi. Afhankelijk van de rest van de setup en het gewenste afspeelniveau kan het een heel goede investering zijn. Dit lijkt mij sowieso een betere optie dan het vervangen van de huidige sub door een andere 12" sub.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
een PA driver kan zijn kwaliteiten tonene, als geen extreme diepgang nodig is, maar wat hoger rendement, gekoppeld aan een flink membraan.
PD stond inderdaad voor Precision Devices
http://www.precisiondevices.co.uk/
PD stond inderdaad voor Precision Devices
http://www.precisiondevices.co.uk/
wat mag zoiets dan kosten en waar vind ik dat?Martijn M schreef:
Als het toch wat meer mag kosten, kijk dan ook naar de Aurasound ns12. De constructie ziet er heel goed uit.
Als je de plaats hebt om ze goed op te stellen is twee subs echt een aanrader.
Voor het volume hoef je het niet te doen. Voor de kwaliteit , absoluut.
Wat mij betreft , in mijn Hometheater, had ik eerst een 86l sub met adire audio shiva 12"
Deze stond links voorin.
Metingen gaven aan dat ik op mijn luisterplaats een flinke dip had rond de 50Hz. Close mice metingen vertelde mij ook dat er met de sub zelf niets mis was.
Die gaf (close mike, dus met minimimum kamerinvloed) een heel mooi plaatje.
Dan heb ik de tweede identieke sub gebouwd, en deze rechts voorin bijgezet.
Dat gaf eigenlijk nog niet echt een bevredigend meetresultaat.
MAAR DAN:
Op aangeven van een paar mensen via HT forum, en na wat lektuur erover opgezocht te hebben, ben ik erachter gekomen dat de ideale opstelling voor 2 subs, eigenlijk direct links en rechts van de luisterplaats is, dus langs de lange wand aan je linker en rechterzijde.
Resultaat na meting:
Ik krijg op de luisterplaats bijna dezelfde ideale meting, als bij close mike.
Geen pieken en dalen meer.
Bizar is ook dat ik zelfs in de hoeken van de kamer geen enorme drukopbouw of verschillen meer meet.
Naar ik gelezen heb is dit de 2e meest ideale opstelling.
Nog beter is 4 subs. 2 direct links en rechts van de luisterplaats en 2 mid voor en midachter de luisterplaats.
Maar dat is er een beetje over vond ik.
fotootje zegt meer.
Kijk vooral naar de tweede foto linksonder en rechtsonder naar de opstelling van de 2 subs tov de luisterplaats(zetel)


Geert
Voor het volume hoef je het niet te doen. Voor de kwaliteit , absoluut.
Wat mij betreft , in mijn Hometheater, had ik eerst een 86l sub met adire audio shiva 12"
Deze stond links voorin.
Metingen gaven aan dat ik op mijn luisterplaats een flinke dip had rond de 50Hz. Close mice metingen vertelde mij ook dat er met de sub zelf niets mis was.
Die gaf (close mike, dus met minimimum kamerinvloed) een heel mooi plaatje.
Dan heb ik de tweede identieke sub gebouwd, en deze rechts voorin bijgezet.
Dat gaf eigenlijk nog niet echt een bevredigend meetresultaat.
MAAR DAN:
Op aangeven van een paar mensen via HT forum, en na wat lektuur erover opgezocht te hebben, ben ik erachter gekomen dat de ideale opstelling voor 2 subs, eigenlijk direct links en rechts van de luisterplaats is, dus langs de lange wand aan je linker en rechterzijde.
Resultaat na meting:
Ik krijg op de luisterplaats bijna dezelfde ideale meting, als bij close mike.
Geen pieken en dalen meer.
Bizar is ook dat ik zelfs in de hoeken van de kamer geen enorme drukopbouw of verschillen meer meet.
Naar ik gelezen heb is dit de 2e meest ideale opstelling.
Nog beter is 4 subs. 2 direct links en rechts van de luisterplaats en 2 mid voor en midachter de luisterplaats.
Maar dat is er een beetje over vond ik.
fotootje zegt meer.
Kijk vooral naar de tweede foto linksonder en rechtsonder naar de opstelling van de 2 subs tov de luisterplaats(zetel)


Geert
dank weer,
ik heb wat draadjes gelezen over subs met PA-drivers en moet toegeven dat ik er de zin van begin in te zien. zeker de subs van humble zijn echt vet. En het research wat hij ernaar doet, respect hoor!
Maar goed, weer even met de voetjes aan de vloer. Even kijken of ik het PAdriver gebruik in een sub voo thuis kan samenvatten.
Een PAdriver is gemaakt om heftig ge(mis)bruikt te worden. Deze eigenschap maakt dat je de driver die van nature erg grote kastvolumes en niet erg laag doorloopt, veel kan boosten zodat je tot erg laag een recht lijntje kan trekken.
Maar nadeel is wel dat je er een regel-unit bij moet scoren om de driver nauwkeurig te kunnen boosten, de regel mogelijkheden op m'n DS 4.0 zullen niet afdoende zijn. Bij mr. humble heb ik de Velodyne SMS-1 gezien, is dit apparaat stereo of moet je er voor elke sub 1 kopen. De prijs voor dit apparaat is zowiezo niet echt mals. 850,- euro. Nu heb ik van omnes audio ook zoiets gespot voor 260,- euro. Heeft iemand al ervaring met dit soort apparatuur en nog tips hiervoor.
Dus stel: 2 maal 18" PA driver.
hopelijk 1 regelkastje
de hypex 4.0 de deur uit, en hiervoor 2 maal UcD 400 zelfbouw voor terug.
Ik ga even zoeken
ik heb wat draadjes gelezen over subs met PA-drivers en moet toegeven dat ik er de zin van begin in te zien. zeker de subs van humble zijn echt vet. En het research wat hij ernaar doet, respect hoor!
Maar goed, weer even met de voetjes aan de vloer. Even kijken of ik het PAdriver gebruik in een sub voo thuis kan samenvatten.
Een PAdriver is gemaakt om heftig ge(mis)bruikt te worden. Deze eigenschap maakt dat je de driver die van nature erg grote kastvolumes en niet erg laag doorloopt, veel kan boosten zodat je tot erg laag een recht lijntje kan trekken.
Maar nadeel is wel dat je er een regel-unit bij moet scoren om de driver nauwkeurig te kunnen boosten, de regel mogelijkheden op m'n DS 4.0 zullen niet afdoende zijn. Bij mr. humble heb ik de Velodyne SMS-1 gezien, is dit apparaat stereo of moet je er voor elke sub 1 kopen. De prijs voor dit apparaat is zowiezo niet echt mals. 850,- euro. Nu heb ik van omnes audio ook zoiets gespot voor 260,- euro. Heeft iemand al ervaring met dit soort apparatuur en nog tips hiervoor.
Dus stel: 2 maal 18" PA driver.
hopelijk 1 regelkastje
de hypex 4.0 de deur uit, en hiervoor 2 maal UcD 400 zelfbouw voor terug.
Ik ga even zoeken
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Proficiat Geert, zeer mooie kijk en luisterruimte.
Er zijn hier op het forum beslist weer een paar mondjes beginnen kwijlen.
Moeten we dat niet ergens inkaderen, dat iemand via het HT forum goede raad heeft bekomen!!!
kon het niet laten.
@sibren:
wat ik in je opgave niet terug kan vinden is tot welke frekwentie je de sub wilt inzetten.
Is dacht ik toch ook een belangrijk gegeven om de juiste driver te vinden.
Er zijn hier op het forum beslist weer een paar mondjes beginnen kwijlen.
gvy schreef:Op aangeven van een paar mensen via HT forum ben ik erachter gekomen dat de ideale opstelling ...
@sibren:
wat ik in je opgave niet terug kan vinden is tot welke frekwentie je de sub wilt inzetten.
Is dacht ik toch ook een belangrijk gegeven om de juiste driver te vinden.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
www.quint-audio.comslak schreef:wat mag zoiets dan kosten en waar vind ik dat?
Quint Audio
Teutonenstrasse 4b
89250 Senden
Germany
Tel: +49 07307-949814
Fax: +49 07307-949820
E-mail: sales@quint-audio.com
www.networkmusic.biz
Network Music LTD.
Unit 14, Triangle Business Center
Enterprise Way, London
NW10 6UG, UK
Phone: 011-44-20-8960-0227
Fax: 011-44-20-8960-0222
Email: info@networkmusic.biz
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
er zijn een aantal mensen die t ding gebruiken hier, niet veel. is er in mono (wel 2 uitgangen) en stereo versie. veel instellingen, 3 stuks parametrische eq, verschillende instellingen als preset op te slaan (dus bv 1 voor muziek, 1 voor HT, en 1 voor de buren). ook gecombineerd in een plate amp. naja, genoeg reclamesibren schreef:Nu heb ik van omnes audio ook zoiets gespot voor 260,- euro. Heeft iemand al ervaring met dit soort apparatuur en nog tips hiervoor.
Bwaaaa, zo erg is het nu toch ook niet he, er zijn hear nog wel ergere fora..asterduc schreef:Proficiat Geert, zeer mooie kijk en luisterruimte.
Er zijn hier op het forum beslist weer een paar mondjes beginnen kwijlen.
gvy schreef:Op aangeven van een paar mensen via HT forum ben ik erachter gekomen dat de ideale opstelling ...Moeten we dat niet ergens inkaderen, dat iemand via het HT forum goede raad heeft bekomen!!!
kon het niet laten.
Afijn, Ik heb veel inspiratie opgedaan daar op het HT forum , Het ligt zelfs aan de basis van mijn eigen HT, waar ik nu toch blij mee ben.
En ik probeer me niet te veel te ergeren aan dingen als ik op fora zit.
Het feit dat het hier een zelfbouw forum is spreekt me ook wel aan.
Ik denk dat ik mijn komplete HT incl elektrostaten gebouwd heb , voor het budget dat sommigen aan een setje "high end" luidsprekers of een preproprocessor uitgeven.
Dan vind ik het leuk om hier de prachtige, met liefde gebouwde kunstwerkjes te zien ontstaan.
En zo heeft elk forum wel zijn sterke en mindere kantjes zeker.
NU effe on topic,
Wat ik vooral wou zeggen aan Sibren, is dat niet het gegeven van 2 subs een verbetering is tov 1 sub, maar vooral de plaatsing van die 2 subs.
Daar ben ik dus met metingen heel duidelijk achter gekomen en van overtuigd geworden.
Geert
ik zal dit topic eens een schopje geven;
ik heb even zitten kijken naar die velodyne sms-1; een erg leuk speeltje
maar op het eerste gezicht kan deze het zelfde wat een Behringer DEQ2496 of DSP8024 ook zou kunnen dus zelf je kamer in meten, of mis ik iets?
(de meet mic van velodyne lijkt zelfs verdacht veel op de behringer ecm8000)
ik heb even zitten kijken naar die velodyne sms-1; een erg leuk speeltje
maar op het eerste gezicht kan deze het zelfde wat een Behringer DEQ2496 of DSP8024 ook zou kunnen dus zelf je kamer in meten, of mis ik iets?
(de meet mic van velodyne lijkt zelfs verdacht veel op de behringer ecm8000)
