Paranello, de bouw van een 803D kloon
Moderator: Beheerdersteam
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Goed.
Back from the ashes zou je kunnen zeggen. Inmiddels hebben een aantal mensen hun hulp aangeboden, en is het en kwestie van afspreken hoe en wat. Tegelijkertijd hebben een aantal mensen vanwege diverse redenen me overtuigd om toch vooral door te gaan met het project. Ik heb aardig in een flinke dip gezeten ermee, dat mag je gerust weten. Ik heb achteraf gezien veel te hoog ingezet, en loop nu tegen de afwerking aan, wat waarschijnlijk nog het meeste werk zal zijn.
Hoe dan ook, na de eerste zonnestralen van het vorjaar gezien te hebben ben ik maar weer eens mijn schuurtje ingedoken, ditmaal om een ander voetje te maken voor de kegel.
Het ontwerp van vorig jaar was wel aardig om te zien, maar gaf naar mijn idee te weinig stabiliteit aan de kegel. Ik heb dus zitten prakkezeren op een nieuw ontwerpje met wat meer draagvlak, maar moet er denk ik nog wat aan bijschaven.
Hieronder een fotootje van het nieuwe voetje links, en de oude rechts.
Als je de linkse nu bekijkt, ben ik geneigd om de zijkanten ook wat bolling mee te geven, zodat het qua lijn wat meer mee loopt met de kegel...
Wat zeggen jullie ervan?..
Back from the ashes zou je kunnen zeggen. Inmiddels hebben een aantal mensen hun hulp aangeboden, en is het en kwestie van afspreken hoe en wat. Tegelijkertijd hebben een aantal mensen vanwege diverse redenen me overtuigd om toch vooral door te gaan met het project. Ik heb aardig in een flinke dip gezeten ermee, dat mag je gerust weten. Ik heb achteraf gezien veel te hoog ingezet, en loop nu tegen de afwerking aan, wat waarschijnlijk nog het meeste werk zal zijn.
Hoe dan ook, na de eerste zonnestralen van het vorjaar gezien te hebben ben ik maar weer eens mijn schuurtje ingedoken, ditmaal om een ander voetje te maken voor de kegel.
Het ontwerp van vorig jaar was wel aardig om te zien, maar gaf naar mijn idee te weinig stabiliteit aan de kegel. Ik heb dus zitten prakkezeren op een nieuw ontwerpje met wat meer draagvlak, maar moet er denk ik nog wat aan bijschaven.
Hieronder een fotootje van het nieuwe voetje links, en de oude rechts.
Als je de linkse nu bekijkt, ben ik geneigd om de zijkanten ook wat bolling mee te geven, zodat het qua lijn wat meer mee loopt met de kegel...
Wat zeggen jullie ervan?..
Moeilijk te zeggen. Ik denk wel dat ik de nieuwe mooier vind. Hij laat de tweeter wat meer aansluiten bij de rest van de kast.
Ja, wat meer bolling maakt het allemaal nog net ietsje mooier.
Ik heb ook weinig tijd om nog met DIY bezig te zijn, maar zo nu en dan steek ik er een uurtje in en dan schept het toch wel het nodige plezier. Niks moet. Gewoon rustig verder doen.
Ja, wat meer bolling maakt het allemaal nog net ietsje mooier.
Ik heb ook weinig tijd om nog met DIY bezig te zijn, maar zo nu en dan steek ik er een uurtje in en dan schept het toch wel het nodige plezier. Niks moet. Gewoon rustig verder doen.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Mja, maar dat is dus het dilemma. Die oorspronkelijk vind ik zelf ook wel mooier om te zien, maar die kegel rust enkel op dat kleine gedeelte. De bedoeling is dat ie daar ook los op komt te liggen, zodat de kegel ontkoppeld is van de kast. Daarom dat ik bij die nieuwe voet ben uitgegaan van een blokje, wat ik nu qua vorm wat meer bij de kast moet zien te betrekken.Marp schreef:Als Edo met "tweede" de 2e foto bedoelt, en dus niet de 2e die je maakte, zit ik op dezelfde lijn. Dat model vind ik meer deel uitmaken van het geheel, terwijl de eerste ook een opzettweeter zou kunnen zijn.
Je zou ook kunnen denken: Maak die oorspronkelijke voet vast aan de kegel, en laat dat als geheel los op de kast staan, maar ook dan is het geheel nogal instabiel...
Moeilijk hoor. Ik vind de voet op het tweede plaatje ook mooier.
Misschien kan je een compromis tussenbeide maken, ik denk dat je er uiteindelijk genoegen uit zult putten dat het goed werkt en ook goed oogt.
Ik vind het trouwens echt goed dat je verdergaat! Deze speaker is veel te mooi om er nu mee te stoppen. Doe het rustig aan, en vergeet niet waarom je het doet!
Misschien kan je een compromis tussenbeide maken, ik denk dat je er uiteindelijk genoegen uit zult putten dat het goed werkt en ook goed oogt.
Ik vind het trouwens echt goed dat je verdergaat! Deze speaker is veel te mooi om er nu mee te stoppen. Doe het rustig aan, en vergeet niet waarom je het doet!
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Wat is het probleem eigenlijk met de eerste voet die je maakte (het tweede plaatje dus)
Als je een stukje schuurpapier om die kegel doet (wel met de korrels naar buiten natuurlijk) slijp je de kegel in op de voet.. twee druppels lijm en je kan er die hele box aan ophangen (bijwijze van spreken dan)
ik ben allang blij dat je dat onogelijk stukkie plastic ertussenuit gemieterd hebt.. (vlag-modderschuit ofzo)
Van dat andere stukje hout kun je altijd nog een mini-fruitschaaltje maken voor moeders.. is die ook weer blij..
Kees
Als je een stukje schuurpapier om die kegel doet (wel met de korrels naar buiten natuurlijk) slijp je de kegel in op de voet.. twee druppels lijm en je kan er die hele box aan ophangen (bijwijze van spreken dan)
ik ben allang blij dat je dat onogelijk stukkie plastic ertussenuit gemieterd hebt.. (vlag-modderschuit ofzo)
Van dat andere stukje hout kun je altijd nog een mini-fruitschaaltje maken voor moeders.. is die ook weer blij..
Kees
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Het probleem is dat die kegel dus niet vast gemonteerd wordt op het voetje. Bij die tweede is het contactoppervlak ofwel het draagvlak veel te klein.audiomanics schreef:Wat is het probleem eigenlijk met de eerste voet die je maakte (het tweede plaatje dus)
Kees
Als ie bij mij in de huiskamer staat moet het niet zo zijn dat onze kat telkens dat ding eraf stoot om op de kast te springen. Ik noem maar iets.
Vandaar het ontwerp zoals op het eerste plaatje.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
En wat is de reden dat hij niet vast gemonteerd wordt? Desnoods met twee houten pennetjes voor en achter het doorvoer gat, waarmee je 'm vastprikt op de houder..
Katten horen ook niet over boxen te lopen.. Als hij het toch doet zal hij 'm ook uit dat andere voetje lopen... En als er een gebroken kegeltje op de grond ligt met een eveneens kapot speakertje, ga je toch wel twijfelen of je 'm niet gewoon vast had moeten zetten.. desnoods met twee van die pennetjes..
Kees
Katten horen ook niet over boxen te lopen.. Als hij het toch doet zal hij 'm ook uit dat andere voetje lopen... En als er een gebroken kegeltje op de grond ligt met een eveneens kapot speakertje, ga je toch wel twijfelen of je 'm niet gewoon vast had moeten zetten.. desnoods met twee van die pennetjes..
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Ontkoppeling dus.Marp schreef:Om het meedenken te vergemakkelijken: wat is je reden om de kegel er los bovenop te leggen?
Voorlopig ben ik voornemens om door te gaan met dat nieuwe blokje, en ga ik die nog wat meer proberen te stileren. Ik heb daar uiteindelijk gewoon een beter gevoel bij. Ik snap dat de meesten van jullie die oorspronkelijke gewoon mooier vinden, maar dat is niet het eigenlijke doel.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
toch nog even een weerwoord
(lekker eigenwijs..)
Leg en willekeurig voorwerp op en trommelvel en tik op het trommelvel... wat hoor je dan??
Ontkoppelen kun je op meerdere manieren doen, en dan kan het ook vast zitten.. Desnoods een zacht bedje van siliconenrubber..
Overigens wat voor invloed denk je dat de trillingen hebben op dat minuscule membraantje??
Kees
Leg en willekeurig voorwerp op en trommelvel en tik op het trommelvel... wat hoor je dan??
Ontkoppelen kun je op meerdere manieren doen, en dan kan het ook vast zitten.. Desnoods een zacht bedje van siliconenrubber..
Overigens wat voor invloed denk je dat de trillingen hebben op dat minuscule membraantje??
Kees
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
... desgewenst aangebracht op een paar nette zadeltjes, als je nog aan de stabiliteit twijfelt. Of onzichtbaar: 2 gaten onder in de kegel boren, opvullen met siliconenkit, en er 2 kegeltjes of pennen in plaatsen.audiomanics schreef:Ontkoppelen kun je op meerdere manieren doen, en dan kan het ook vast zitten.. Desnoods een zacht bedje van siliconenrubber..
Wow, je bent langzaamaan weer aan de gang.
Zorg ervoor dat je rustig werkt. Geen haast. Al zijn ze pas over 3 jaar af, geen probleem. Goed van je dat je door bent gegaan.
Ik zou de tweeter niet los leggen. Je kast lijkt me ruimschoots sterk en massief genoeg om een goed fundament te vormen voor je tweeter. Ben je bang dat die enkele trilling doorkomt in je tweeter? Ik niet. Gewoon vastmaken en die slanke vorm gebruiken. Die ziet er gewoon heel erg spacy uit!!
Overigens, wat heb je een mooi tweede blokje gemaakt (die vierkante dan) Hoe heb je die mooie holling erin gekregen?
Wowly
Zorg ervoor dat je rustig werkt. Geen haast. Al zijn ze pas over 3 jaar af, geen probleem. Goed van je dat je door bent gegaan.
Ik zou de tweeter niet los leggen. Je kast lijkt me ruimschoots sterk en massief genoeg om een goed fundament te vormen voor je tweeter. Ben je bang dat die enkele trilling doorkomt in je tweeter? Ik niet. Gewoon vastmaken en die slanke vorm gebruiken. Die ziet er gewoon heel erg spacy uit!!
Overigens, wat heb je een mooi tweede blokje gemaakt (die vierkante dan) Hoe heb je die mooie holling erin gekregen?
Wowly
Ik zou de tweeter ook vast zetten. Dat idee met die silicone en die pennetjes is misschien wel nuttig.Wowly schreef:Die ziet er gewoon heel erg spacy uit!!
Spacy is dat zeker .... naar mijn smaak iets té spacy. Op zich heel mooi gemaakt, maar iets te "Enterprise" om op zo'n mooie speaker te zetten.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Heey Jan! Goed je hier te zien...Wowly schreef:Wow, je bent langzaamaan weer aan de gang.
Zorg ervoor dat je rustig werkt. Geen haast. Al zijn ze pas over 3 jaar af, geen probleem. Goed van je dat je door bent gegaan.
Ik zou de tweeter niet los leggen. Je kast lijkt me ruimschoots sterk en massief genoeg om een goed fundament te vormen voor je tweeter. Ben je bang dat die enkele trilling doorkomt in je tweeter? Ik niet. Gewoon vastmaken en die slanke vorm gebruiken. Die ziet er gewoon heel erg spacy uit!!
Overigens, wat heb je een mooi tweede blokje gemaakt (die vierkante dan) Hoe heb je die mooie holling erin gekregen?
Wowly
Die holling heb ik erin gekregen door een pvc pijp te pakken en er een flinke strook grof schuurpapier op te houden. Dan krijg je dus een soort mal. Daarna nog een keer naschuren met P200.
Design is en blijft een kwestie van smaak natuurlijk..rho schreef:Ik zou de tweeter ook vast zetten. Dat idee met die silicone en die pennetjes is misschien wel nuttig.
Ik wilde zowiezo een gelringetje maken waar die kegel op komt te liggen.
1 ding weet ik zeker, ik ga die kegel beslist niet vast zetten. Mocht er ooit iets mee gebeuren, dan kan ik de hele speaker meezeulen naar het schuurtje om er iets aan te kunnen doen, laat staan dat ie dan onvervangbaar is..
Maar ik ga wel kijken wat ik eventueel met die pennetjes van Marp kan doen...
misschien is een foto van het geheel nuttig om te kunnen beslissen.rho schreef:Spacy is dat zeker .... naar mijn smaak iets té spacy. Op zich heel mooi gemaakt, maar iets te "Enterprise" om op zo'n mooie speaker te zetten.
Want de kegel op het 2plaatje ziet er gewoon mooier uit zoals ze nu getrokken zyn.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Zo. Vandaag weer eens op het gemakje bezig geweest. Ik ben eens aan het nieuwe voetje gaan zagen, vijlen en schuren. Ik ben doelbewust nu eens niet met iets elekttrisch aan de slag gegaan omwille van wat rust tijdens het werk. Soms heb ik dat ik doordat ik een decoupeerzaag gebruik, of een bandschuurmachine dat ik niet altijd die nauwkeurigheid kan bereiken die ik voor ogen heb.
Ik heb het voetje nu wat meer bolling meegegeven, maar ik heb nog steeds niet het gevoel dat het 'm is. Nu is het meer een soort vissersbootje gweorden, alhoewel het al wel een verbetering is ten opzichte van het blokje van vorige week...
Ik heb het voetje nu wat meer bolling meegegeven, maar ik heb nog steeds niet het gevoel dat het 'm is. Nu is het meer een soort vissersbootje gweorden, alhoewel het al wel een verbetering is ten opzichte van het blokje van vorige week...
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Nope, op de een of andere manier heb ik het idee dat die tweeter strakjes volledig lineair zijn werk moet kunnen doen met die kegel. Als ik daar weer in ga breken met een constructie met pennetjes of wat dan ook, heb ik niet het idee dat dat nog werkt. Ik kan dat ook niet zo concreet uitleggen hoor, maar dat is gewoon iets gevoelsmatigs wat nu eenmaal tussen mijn oren zit..
Ik vind 't dus nog steeds mooier met je tweede tweeterhouder.
Toch moet ik met de rest meegaan als het aankomt op de montage. Je tweeter gaat minder last hebben van trillingen als je'm vast zet op de behuizing. Als je 'm los legt heeft ie erg weinig massa en gaat ie meetrillen met de drukgolven van de lage tonen in de lucht. Als je'm vast zet heeft ie een enorme massa aan zich hangen en trilt ie al niet door die oorzaak. Als je dan een dempend laagje tussen je kegel en kast steekt zullen de trillingen van de kast (die bij deze constructie klein zijn, naar mijn idee) de kegen ook niet meer in beweging zetten.
Toch moet ik met de rest meegaan als het aankomt op de montage. Je tweeter gaat minder last hebben van trillingen als je'm vast zet op de behuizing. Als je 'm los legt heeft ie erg weinig massa en gaat ie meetrillen met de drukgolven van de lage tonen in de lucht. Als je'm vast zet heeft ie een enorme massa aan zich hangen en trilt ie al niet door die oorzaak. Als je dan een dempend laagje tussen je kegel en kast steekt zullen de trillingen van de kast (die bij deze constructie klein zijn, naar mijn idee) de kegen ook niet meer in beweging zetten.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Misschien, als je 'm toch met alle geweld los wil laten liggen (met gevaar van vallen en defect raken.. maar dat is mijn zorg niet
): Je hebt van die antislipmatjes die ze wel gebruiken in auto's. Als je daar een laagje van in het dat bootje legt, ligt het toetertje toch redelijk stabiel en krijgt niet alle trillingen door ..
Dit spul dus..:

Kees
Dit spul dus..:

Kees
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Dat was dus ook exact mijn plan. Alleen maak ik geen gebruik van zo'n slipmatje, maar een gelringetje.audiomanics schreef:Misschien, als je 'm toch met alle geweld los wil laten liggen (met gevaar van vallen en defect raken.. maar dat is mijn zorg niet): Je hebt van die antislipmatjes die ze wel gebruiken in auto's. Als je daar een laagje van in het dat bootje legt, ligt het toetertje toch redelijk stabiel en krijgt niet alle trillingen door ..
Dit spul dus..:
Kees
