Thesis, mini vloerstaandertje als navolging op de Hestia

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Echt schitterend afgewerkt, als ze klinken zoals ze eruit zien heb je een winnaar!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ja, ziet er toppie uit.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

prachtig stel!

Wat gebruik je als luidspreker kabel eigenlijk? lijkt op forse caraudio bekabeling...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

bartsegers schreef:
prachtig stel!

Wat gebruik je als luidspreker kabel eigenlijk? lijkt op forse caraudio bekabeling...
Is combi.

De kabel is van Sommercable (4x4mm2):

Afbeelding

met kousje eronverheen en aan het eind stuk caraudio voedingskabel:

Afbeelding

Met daaraan stel leuke banaanstekkers van Dali (met houten afwerking....)

Afbeelding

Prettige kabel en niet duur.
Laatst gewijzigd door Edo op wo 07 mar 2007, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Een prachtig paar luidsprekers zijn dit geworden Edo. Het valt me op dat je elke keer een heel stuk vooruit gaat inzake professionaliteit van de afwerking. Waar gaat dat eindigen?!
Nu de klank nog mooi krijgen. :shock: :P :wink: Graptje! :D
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

super!!!!!
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Gisteren de Thesis op bezoek gehad hier in Schijndel.. Toevallig kwam Edo ook mee, dus dat was een voordeel.

Na een brabantse koffietafel met prima warmgemaakte worsten- en saucijzenbroodjes (sorry Edo..) Duurde het niet lang of de kabeltjes werden van mijn kefjes afgeschroefd en op de Thesis vastgeklemd. Gelukkig had mij Marantzje er geen enkele moeite mee, en zaten twee gelukkige zelfbouwers onderuitgezakt te genieten.

Dat is eigenlijk de term die het best van toepassing is op de Thesis. Hij klinkt lekker, prettig, en gaat op geen enkele manier irriteren. Het ontwerp doet prima recht aan de keuze van de units, en voor een zoveelste keer had ik regelmatig vraagtekens bij sommige CD's en platen van 'stond dat er ook op?...'

Het laag is best aanwezig, maar ik behoor tot de categorie mensen die dat juist prettig vindt. Het midden is helder en geeft aardig wat detail weer, terwijl het hoog er wel is, maar gaat niet in je oren prikken.
Het zou misschien kunnen dat ze wat 'last' hebben van kleuring, maar ik ken te weinig zelfbouw ontwerpen waar ik mee kan vergelijken. Ik denk wel dat Thesis zeker een leuke speaker is voor de buizenliefhebbers onder ons.

Nu ben ik nogal liefhebber van alles wat er in de jaren 70 op het gebied van Symphonische Rock gebeurd is, en kent mijn platenkast een hoge concentratie Yes en Genesis. Het is dan jammer dat er in die categorie niet zo geweldig veel remasters of hoge kwaliteit persingen zijn die een leuk systeem eens lekker op de lazer kan geven. Vandaar dat we erop uit kwamen om om de beurt maar eens wat te kiezen, van CD tot elpee.
Niet dat ik nou zo'n super platenspeler heb, maar wel leuk genoeg om Edo nog eens te verassen met de kwaliteit van vinylgeluid. En het moet gezegd worden dat Thesis daar absoluut geen moeite mee had!

Ook het formaat van de speaker is bijzonder elegant. Qua gewicht ook zeer handzaam, ik zou zelfs willen stellen: vrouwvriendelijk! Eén 'nadeeltje': De platte bovenkant echter vormt wel weer een bedreiging voor de bekende fotolijstjes of plantjes...

Kortom, Thesis is een ontwerp wat zonder problemen naast de duurdere fabrieksmodellen gezet kan worden, en het zonder meer verdient om regelmatig nagebouwd te worden. Ik vermoed dat dat in de toekomst ook zeker zal gebeuren... ;)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Leuk verslagje, JJG,

Ik ben wel benieuwd naar een korte reactie van de bouwer himself. Hoe zit dat met die kleuring? :P Gezien de kastconstructie en de gebruikte units zou je dat niet verwachten.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Bedankt voor de gezelligheid gister Jasper.
Kleine reactie over de kleuring. In mijn ogen (oren) kleuren ze juist niet. Ze zijn eerder wat eerlijker dan te spreken over kleuring denk ik.
Dit was de eerste keer dat ik Thesis op een andere lokatie en andere apperatuur hoorde en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden was met dit resultaat. De kamer waar geluisterd werdt is wat minder gedempt dan hier thuis, en hier thuis staat veel de buizenversterker te spelen, wat resulteerde in een iets wat hardere klank die ik thuis gewend ben, maar was zeker niet onprettig. Denk dat ik nog even na deze luisterdag gehad te hebben iets wat demping geef aan het hoog. (-0,5....1 dB).
Maar ook voor mij was er nog wat leuks te horen gisteren, n.l vinyl. De laatste keer dat ik dat gehoord heb was in de jaren 90 denk ik, dus ik was dan ook best onder de indruk wat dit aan geluid geeft. Had ik niet verwacht, kijkende naar specs van de gemiddelde platenspeler (element). Voral met de mooie opname die Jasper had liggen beviel me dat heel erg goed.

Kortom....was een gezellig luisterdagje, hoop muziek, andere omgeving, andere audioset...al met al leuke ervaring om Thesis eens op een andere lokayie te beluisteren.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En foto...
Bijlagen
4.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Véééry Naaaais !!

Echt heel erg mooi geworden zeg.........(ben een beetje stil van)

Jan
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik heb net de foto eens aan een collega laten zien met de vraag om de zelfbouwluidsprekers aan te duiden. Antwoord: "Da's toch duidelijk. Die kleintjes op die staanders."
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Echt heel mooi, mag ik vragen wat het hele project gekost heeft (buiten het bloed, het zweet en de tranen)?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

rho schreef:
Ik heb net de foto eens aan een collega laten zien met de vraag om de zelfbouwluidsprekers aan te duiden. Antwoord: "Da's toch duidelijk. Die kleintjes op die staanders."
:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

JTB schreef:
Echt heel mooi, mag ik vragen wat het hele project gekost heeft (buiten het bloed, het zweet en de tranen)?
Bloed en tranen viel wel mee....wel zweet... :)


Maar per kast:

Filter:100 euro
Terminal: 8 euro
Spikes: 50 euro
Pritex: 10 euro
BAF: 7 euro
MDF: 20 euro
Buigplex: 30 euro
Lijm: 20 euro
Lak: 30 euro
Fineer: 20 euro
B.R. pijp: 2 euro
Tweeter: 30 euro
Mid: 50 euro
Bass (2 units) 100 euro (50 euro p.s.)

Totaal: 477 euro per kast

Het filter zou nog stukje goedkoper kunnen, en wordt het 450 euro per kast.

rho schreef:
Ik heb net de foto eens aan een collega laten zien met de vraag om de zelfbouwluidsprekers aan te duiden. Antwoord: "Da's toch duidelijk. Die kleintjes op die staanders."

8)
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Heb je geen bitumen gebruikt?
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Ik mis alleen de prijs van het leer. :wink:

Uit de opsomming blijkt wel weer dat je de kosten van zo'n professioneel uitziende kast niet moet onderschatten.

Proficiat Edo :!:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nee, deze keer niet. De gebogen en uit meerdere lagen verlijmt hout zijn van zichzelf erg stevig, en daarin als demping 1cm dik vilt (ondertapijt).
Door de bracing en de interne kast voor het mid zijn de vlakken die kunnen resoneren vrij klein, dus extra bitumen zal weinig uitmaken met deze kastconstructie.
Hoeveel kan ik je niet zeggen, want dan zou ik wat metingen moeten doen met en zonder bitumen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

PN schreef:
Ik mis alleen de prijs van het leer. :wink:

Uit de opsomming blijkt wel weer dat je de kosten van zo'n professioneel uitziende kast niet moet onderschatten.

Proficiat Edo :!:

Ohja, dat was ik vergeten...... :(

Rolletje had ik nog liggen, maar denk dat er dan nog een 10'tje bijkomt....
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Jasper Joppe Geers schreef:
rho schreef:
Ik heb net de foto eens aan een collega laten zien met de vraag om de zelfbouwluidsprekers aan te duiden. Antwoord: "Da's toch duidelijk. Die kleintjes op die staanders."
:lol: :lol: :lol:
Hij geloofde me pas toen ik het hele topic liet zien. Hij was redelijk onder de indruk. Maar dat ben ik ook hoor.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

rho schreef:

Hij geloofde me pas toen ik het hele topic liet zien. Hij was redelijk onder de indruk. Maar dat ben ik ook hoor.
Hier nog zo een. Soms denk je dat foto's nog enigszins bedriegen, maar in het geval van Thesis klopte alles als een bus. Mocht je ze eens een keer in het echt zien zou je es moeten letten op de afwerking. Die is echt waanzinnig...
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Tja, eeeuuh, hum, eeeuuh.....die kast is te groot tussen die speakers.... :roll: .. :D ... :wink:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Dat klopt als een bus Sietse! Daarom komt er waarschijnlijk op termijn ook een ander 'audiomeubel'.... :lol:
RoelHV
Berichten: 43
Lid geworden op: za 24 jun 2006, 13:32
Locatie: Utrecht

Bericht door RoelHV »

Waar haal je zo goedkoop fineer vandaan?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Roel Hakvoort schreef:
Waar haal je zo goedkoop fineer vandaan?
http://www.fijnhout.nl kwam dit vandaan.
Gesloten