Thesis, mini vloerstaandertje als navolging op de Hestia
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Is combi.bartsegers schreef:prachtig stel!
Wat gebruik je als luidspreker kabel eigenlijk? lijkt op forse caraudio bekabeling...
De kabel is van Sommercable (4x4mm2):

met kousje eronverheen en aan het eind stuk caraudio voedingskabel:

Met daaraan stel leuke banaanstekkers van Dali (met houten afwerking....)

Prettige kabel en niet duur.
Laatst gewijzigd door Edo op wo 07 mar 2007, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Gisteren de Thesis op bezoek gehad hier in Schijndel.. Toevallig kwam Edo ook mee, dus dat was een voordeel.
Na een brabantse koffietafel met prima warmgemaakte worsten- en saucijzenbroodjes (sorry Edo..) Duurde het niet lang of de kabeltjes werden van mijn kefjes afgeschroefd en op de Thesis vastgeklemd. Gelukkig had mij Marantzje er geen enkele moeite mee, en zaten twee gelukkige zelfbouwers onderuitgezakt te genieten.
Dat is eigenlijk de term die het best van toepassing is op de Thesis. Hij klinkt lekker, prettig, en gaat op geen enkele manier irriteren. Het ontwerp doet prima recht aan de keuze van de units, en voor een zoveelste keer had ik regelmatig vraagtekens bij sommige CD's en platen van 'stond dat er ook op?...'
Het laag is best aanwezig, maar ik behoor tot de categorie mensen die dat juist prettig vindt. Het midden is helder en geeft aardig wat detail weer, terwijl het hoog er wel is, maar gaat niet in je oren prikken.
Het zou misschien kunnen dat ze wat 'last' hebben van kleuring, maar ik ken te weinig zelfbouw ontwerpen waar ik mee kan vergelijken. Ik denk wel dat Thesis zeker een leuke speaker is voor de buizenliefhebbers onder ons.
Nu ben ik nogal liefhebber van alles wat er in de jaren 70 op het gebied van Symphonische Rock gebeurd is, en kent mijn platenkast een hoge concentratie Yes en Genesis. Het is dan jammer dat er in die categorie niet zo geweldig veel remasters of hoge kwaliteit persingen zijn die een leuk systeem eens lekker op de lazer kan geven. Vandaar dat we erop uit kwamen om om de beurt maar eens wat te kiezen, van CD tot elpee.
Niet dat ik nou zo'n super platenspeler heb, maar wel leuk genoeg om Edo nog eens te verassen met de kwaliteit van vinylgeluid. En het moet gezegd worden dat Thesis daar absoluut geen moeite mee had!
Ook het formaat van de speaker is bijzonder elegant. Qua gewicht ook zeer handzaam, ik zou zelfs willen stellen: vrouwvriendelijk! Eén 'nadeeltje': De platte bovenkant echter vormt wel weer een bedreiging voor de bekende fotolijstjes of plantjes...
Kortom, Thesis is een ontwerp wat zonder problemen naast de duurdere fabrieksmodellen gezet kan worden, en het zonder meer verdient om regelmatig nagebouwd te worden. Ik vermoed dat dat in de toekomst ook zeker zal gebeuren...
Na een brabantse koffietafel met prima warmgemaakte worsten- en saucijzenbroodjes (sorry Edo..) Duurde het niet lang of de kabeltjes werden van mijn kefjes afgeschroefd en op de Thesis vastgeklemd. Gelukkig had mij Marantzje er geen enkele moeite mee, en zaten twee gelukkige zelfbouwers onderuitgezakt te genieten.
Dat is eigenlijk de term die het best van toepassing is op de Thesis. Hij klinkt lekker, prettig, en gaat op geen enkele manier irriteren. Het ontwerp doet prima recht aan de keuze van de units, en voor een zoveelste keer had ik regelmatig vraagtekens bij sommige CD's en platen van 'stond dat er ook op?...'
Het laag is best aanwezig, maar ik behoor tot de categorie mensen die dat juist prettig vindt. Het midden is helder en geeft aardig wat detail weer, terwijl het hoog er wel is, maar gaat niet in je oren prikken.
Het zou misschien kunnen dat ze wat 'last' hebben van kleuring, maar ik ken te weinig zelfbouw ontwerpen waar ik mee kan vergelijken. Ik denk wel dat Thesis zeker een leuke speaker is voor de buizenliefhebbers onder ons.
Nu ben ik nogal liefhebber van alles wat er in de jaren 70 op het gebied van Symphonische Rock gebeurd is, en kent mijn platenkast een hoge concentratie Yes en Genesis. Het is dan jammer dat er in die categorie niet zo geweldig veel remasters of hoge kwaliteit persingen zijn die een leuk systeem eens lekker op de lazer kan geven. Vandaar dat we erop uit kwamen om om de beurt maar eens wat te kiezen, van CD tot elpee.
Niet dat ik nou zo'n super platenspeler heb, maar wel leuk genoeg om Edo nog eens te verassen met de kwaliteit van vinylgeluid. En het moet gezegd worden dat Thesis daar absoluut geen moeite mee had!
Ook het formaat van de speaker is bijzonder elegant. Qua gewicht ook zeer handzaam, ik zou zelfs willen stellen: vrouwvriendelijk! Eén 'nadeeltje': De platte bovenkant echter vormt wel weer een bedreiging voor de bekende fotolijstjes of plantjes...
Kortom, Thesis is een ontwerp wat zonder problemen naast de duurdere fabrieksmodellen gezet kan worden, en het zonder meer verdient om regelmatig nagebouwd te worden. Ik vermoed dat dat in de toekomst ook zeker zal gebeuren...
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Bedankt voor de gezelligheid gister Jasper.
Kleine reactie over de kleuring. In mijn ogen (oren) kleuren ze juist niet. Ze zijn eerder wat eerlijker dan te spreken over kleuring denk ik.
Dit was de eerste keer dat ik Thesis op een andere lokatie en andere apperatuur hoorde en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden was met dit resultaat. De kamer waar geluisterd werdt is wat minder gedempt dan hier thuis, en hier thuis staat veel de buizenversterker te spelen, wat resulteerde in een iets wat hardere klank die ik thuis gewend ben, maar was zeker niet onprettig. Denk dat ik nog even na deze luisterdag gehad te hebben iets wat demping geef aan het hoog. (-0,5....1 dB).
Maar ook voor mij was er nog wat leuks te horen gisteren, n.l vinyl. De laatste keer dat ik dat gehoord heb was in de jaren 90 denk ik, dus ik was dan ook best onder de indruk wat dit aan geluid geeft. Had ik niet verwacht, kijkende naar specs van de gemiddelde platenspeler (element). Voral met de mooie opname die Jasper had liggen beviel me dat heel erg goed.
Kortom....was een gezellig luisterdagje, hoop muziek, andere omgeving, andere audioset...al met al leuke ervaring om Thesis eens op een andere lokayie te beluisteren.
Kleine reactie over de kleuring. In mijn ogen (oren) kleuren ze juist niet. Ze zijn eerder wat eerlijker dan te spreken over kleuring denk ik.
Dit was de eerste keer dat ik Thesis op een andere lokatie en andere apperatuur hoorde en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden was met dit resultaat. De kamer waar geluisterd werdt is wat minder gedempt dan hier thuis, en hier thuis staat veel de buizenversterker te spelen, wat resulteerde in een iets wat hardere klank die ik thuis gewend ben, maar was zeker niet onprettig. Denk dat ik nog even na deze luisterdag gehad te hebben iets wat demping geef aan het hoog. (-0,5....1 dB).
Maar ook voor mij was er nog wat leuks te horen gisteren, n.l vinyl. De laatste keer dat ik dat gehoord heb was in de jaren 90 denk ik, dus ik was dan ook best onder de indruk wat dit aan geluid geeft. Had ik niet verwacht, kijkende naar specs van de gemiddelde platenspeler (element). Voral met de mooie opname die Jasper had liggen beviel me dat heel erg goed.
Kortom....was een gezellig luisterdagje, hoop muziek, andere omgeving, andere audioset...al met al leuke ervaring om Thesis eens op een andere lokayie te beluisteren.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Bloed en tranen viel wel mee....wel zweet...JTB schreef:Echt heel mooi, mag ik vragen wat het hele project gekost heeft (buiten het bloed, het zweet en de tranen)?
Maar per kast:
Filter:100 euro
Terminal: 8 euro
Spikes: 50 euro
Pritex: 10 euro
BAF: 7 euro
MDF: 20 euro
Buigplex: 30 euro
Lijm: 20 euro
Lak: 30 euro
Fineer: 20 euro
B.R. pijp: 2 euro
Tweeter: 30 euro
Mid: 50 euro
Bass (2 units) 100 euro (50 euro p.s.)
Totaal: 477 euro per kast
Het filter zou nog stukje goedkoper kunnen, en wordt het 450 euro per kast.
rho schreef:Ik heb net de foto eens aan een collega laten zien met de vraag om de zelfbouwluidsprekers aan te duiden. Antwoord: "Da's toch duidelijk. Die kleintjes op die staanders."
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Nee, deze keer niet. De gebogen en uit meerdere lagen verlijmt hout zijn van zichzelf erg stevig, en daarin als demping 1cm dik vilt (ondertapijt).
Door de bracing en de interne kast voor het mid zijn de vlakken die kunnen resoneren vrij klein, dus extra bitumen zal weinig uitmaken met deze kastconstructie.
Hoeveel kan ik je niet zeggen, want dan zou ik wat metingen moeten doen met en zonder bitumen.
Door de bracing en de interne kast voor het mid zijn de vlakken die kunnen resoneren vrij klein, dus extra bitumen zal weinig uitmaken met deze kastconstructie.
Hoeveel kan ik je niet zeggen, want dan zou ik wat metingen moeten doen met en zonder bitumen.
Hij geloofde me pas toen ik het hele topic liet zien. Hij was redelijk onder de indruk. Maar dat ben ik ook hoor.Jasper Joppe Geers schreef:rho schreef:Ik heb net de foto eens aan een collega laten zien met de vraag om de zelfbouwluidsprekers aan te duiden. Antwoord: "Da's toch duidelijk. Die kleintjes op die staanders."![]()
![]()
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Hier nog zo een. Soms denk je dat foto's nog enigszins bedriegen, maar in het geval van Thesis klopte alles als een bus. Mocht je ze eens een keer in het echt zien zou je es moeten letten op de afwerking. Die is echt waanzinnig...rho schreef:
Hij geloofde me pas toen ik het hele topic liet zien. Hij was redelijk onder de indruk. Maar dat ben ik ook hoor.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
http://www.fijnhout.nl kwam dit vandaan.Roel Hakvoort schreef:Waar haal je zo goedkoop fineer vandaan?
