Frequentie overgang

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
haansch

Frequentie overgang

Bericht door haansch »

Ik heb zojuist twee Adire Audio Tempest subwoofers 15" (www.madaboutsound.com/downloads/TempestWhitePaper.pdf) aangeschaft voor mijn drieweg gesloten kasten van 160 liter. Nu nog het scheidingsfilter. De woofer begint ergens bij 20 Hz, de bas/midden (Seas H149) heeft een range van 45-5000 hz. Waar moet ik de sub dan over laten gaan naar het midden?
pompebled

Bericht door pompebled »

Dat hangt van je mid af.

Als subwoofer zou ik niet hoger dan 200Hz filteren, de vraag is dan, of de mid zo laag voldoende vermogen aan kan.

Adire geeft 250Hz als uiterste waarde aan.

Groeten, Jan.
haansch

Bericht door haansch »

Zou 300 Hz ook een probleem zijn? Ik heb namelijk een oud driewegfilter liggen. Die Seas moet het daarna m.i. wel aankunnen, want die heeft een range van 45-5000 hz.
pompebled

Bericht door pompebled »

300 Hz is voor de SEAS speaker geen probleem, als je de frequentierespons ziet, komt 'ie dan net in het gebied waar het rendemend (en de belastbaarheid) het hoogst is.

Hoe de Adire hier op reageert weet ik niet, omdat ik de speaker niet ken.
Het is best mogelijk, dat je te maken krijgt met een 'gat' in de weergave vanwege de hoge overname frequentie.
Ook zal een 15" niet echt lekker klinken, als 'ie zover doorloopt.

Voor de luidsprekers kan het geen kwaad, hoe het geluid zal zijn als je een filter gebruikt, dat niet op de luidsprekers is afgestemd...?
Ik heb m'n twijfels.

Groeten, Jan.
Paul

Bericht door Paul »

Volgens mij gaat dat oude 3weg filter NIET werken, je moet een filter specifiek voor deze units hebben.....
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

haansch schreef:
Ik heb namelijk een oud driewegfilter liggen.
Gaat niet echt werken. Filters worden toch wel redelijk specifiek gemaakt voor drivers en combi's. Als je daar je sub en Seas op aansluit denk ik dat je niet echt een lekker geluid krijgt.
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Het is verstandig om een dergelijk woofer niet te hoog te wisselen, zeker onder de 200 hz, liefst nog wat lager, liefst ook met een wat hogere orde (3e of 4e). Zo'n zware 15" is nu eemaal niet zo goed in verfijnde middentonen.

Of de mid dat leuk vind weet ik niet (volgens de specs zou ie het wel moeten kunnen).

Een lage frequentie betekent meestal idioot grote spoelen en condensators. Het idee van actief wisselen is zo gek nog niet. Je hebt voor minder dan 100 euro al een flexible Behringer actieve xover en voor een paar honderd euro maak je van een stel standaard UcD400 een aardige stereo bas versterker. Of je koopt een mooie tweedehandse (Onkyo, Yamaha oid) of PA versterker (hopelijk heb je een voorverstereker of een geintegreerde met pre-out)

Je oude wisselfilter kun je echt niet zo maar weer gebruiken. Er komt wel geluid uit, maar er klopt niets meer van.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”