Frequentie overgang
Moderator: Beheerdersteam
Frequentie overgang
Ik heb zojuist twee Adire Audio Tempest subwoofers 15" (www.madaboutsound.com/downloads/TempestWhitePaper.pdf) aangeschaft voor mijn drieweg gesloten kasten van 160 liter. Nu nog het scheidingsfilter. De woofer begint ergens bij 20 Hz, de bas/midden (Seas H149) heeft een range van 45-5000 hz. Waar moet ik de sub dan over laten gaan naar het midden?
300 Hz is voor de SEAS speaker geen probleem, als je de frequentierespons ziet, komt 'ie dan net in het gebied waar het rendemend (en de belastbaarheid) het hoogst is.
Hoe de Adire hier op reageert weet ik niet, omdat ik de speaker niet ken.
Het is best mogelijk, dat je te maken krijgt met een 'gat' in de weergave vanwege de hoge overname frequentie.
Ook zal een 15" niet echt lekker klinken, als 'ie zover doorloopt.
Voor de luidsprekers kan het geen kwaad, hoe het geluid zal zijn als je een filter gebruikt, dat niet op de luidsprekers is afgestemd...?
Ik heb m'n twijfels.
Groeten, Jan.
Hoe de Adire hier op reageert weet ik niet, omdat ik de speaker niet ken.
Het is best mogelijk, dat je te maken krijgt met een 'gat' in de weergave vanwege de hoge overname frequentie.
Ook zal een 15" niet echt lekker klinken, als 'ie zover doorloopt.
Voor de luidsprekers kan het geen kwaad, hoe het geluid zal zijn als je een filter gebruikt, dat niet op de luidsprekers is afgestemd...?
Ik heb m'n twijfels.
Groeten, Jan.
-
Duck Twacy
- Berichten: 527
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Het is verstandig om een dergelijk woofer niet te hoog te wisselen, zeker onder de 200 hz, liefst nog wat lager, liefst ook met een wat hogere orde (3e of 4e). Zo'n zware 15" is nu eemaal niet zo goed in verfijnde middentonen.
Of de mid dat leuk vind weet ik niet (volgens de specs zou ie het wel moeten kunnen).
Een lage frequentie betekent meestal idioot grote spoelen en condensators. Het idee van actief wisselen is zo gek nog niet. Je hebt voor minder dan 100 euro al een flexible Behringer actieve xover en voor een paar honderd euro maak je van een stel standaard UcD400 een aardige stereo bas versterker. Of je koopt een mooie tweedehandse (Onkyo, Yamaha oid) of PA versterker (hopelijk heb je een voorverstereker of een geintegreerde met pre-out)
Je oude wisselfilter kun je echt niet zo maar weer gebruiken. Er komt wel geluid uit, maar er klopt niets meer van.
Of de mid dat leuk vind weet ik niet (volgens de specs zou ie het wel moeten kunnen).
Een lage frequentie betekent meestal idioot grote spoelen en condensators. Het idee van actief wisselen is zo gek nog niet. Je hebt voor minder dan 100 euro al een flexible Behringer actieve xover en voor een paar honderd euro maak je van een stel standaard UcD400 een aardige stereo bas versterker. Of je koopt een mooie tweedehandse (Onkyo, Yamaha oid) of PA versterker (hopelijk heb je een voorverstereker of een geintegreerde met pre-out)
Je oude wisselfilter kun je echt niet zo maar weer gebruiken. Er komt wel geluid uit, maar er klopt niets meer van.
