Grootte koppelcondensator voor de UcD 400 AD/LM
Moderator: Beheerdersteam
Grootte koppelcondensator voor de UcD 400 AD/LM
Wat is de minimale grootte van de koppelcondensator als die voor een UCD400 met als buffer de AD of straks de LM4562 opamp wordt geplaatst?
Ik wil het lieftst een zo klein mogelijke waarde plaatsen zoder enig verlies in het laag en riskeren. Dit om een zo hoog mogelijke kwaliteit condensator te plaatsen tegen minimale kosten en ruimte. Wat ik tot dusverre tegenkom is niet eenduidig erover.
bvd Paul
Ik wil het lieftst een zo klein mogelijke waarde plaatsen zoder enig verlies in het laag en riskeren. Dit om een zo hoog mogelijke kwaliteit condensator te plaatsen tegen minimale kosten en ruimte. Wat ik tot dusverre tegenkom is niet eenduidig erover.
bvd Paul
Ik heb er 3 uf tussen.
Bij lagere waarde bleef het geluid iets 'dunner' .
Ik had 3 condensatoren gekocht:
1. Auricap 1uf
2. Mundorf supreme silver 1 uf
3. Claritycap SA 1uf
Ik heb ze alledrie afzonderlijk beluisterd en gecombineerd. Elke type had z'n eigen klankeigenschappen. 1 geeft de mooiste plaatsing. 2 blinkt uit in het tophoog en 3 geeft de klank ' body' .
Uiteindelijk heb ik ze alledrie maar parallel gezet
Als slagroom op het toetje heb ik er nog een Vishay Mkp 1837 10nf over gezet.
Bij lagere waarde bleef het geluid iets 'dunner' .
Ik had 3 condensatoren gekocht:
1. Auricap 1uf
2. Mundorf supreme silver 1 uf
3. Claritycap SA 1uf
Ik heb ze alledrie afzonderlijk beluisterd en gecombineerd. Elke type had z'n eigen klankeigenschappen. 1 geeft de mooiste plaatsing. 2 blinkt uit in het tophoog en 3 geeft de klank ' body' .
Uiteindelijk heb ik ze alledrie maar parallel gezet
Als slagroom op het toetje heb ik er nog een Vishay Mkp 1837 10nf over gezet.
- voodooless
- Contacteer:
Ja, die indruk heb ik wel, alhoewel dat natuurlijk ook voor een deel subjectief is. De Clarycap SA vind ik wel de minst bepalende.Paul schreef:En heb je nu het beste van alle 3?
Wat me wel verbaast is dat de Auricap het in plaatsing veel beter doet dan de Mundorf in mijn setup.
Dat effect blijft bij parallel schakeling, evenals het betere tophoog van de Mundorf.
De c's zijn nog niet ingespeeld, dus dat kan misschien het verschil onderling nog verklaren.
Overigens heb ik gisteren mijn DDDAC+UCD180LM getest op een stel Quad ESL63.
Daarop was de klank te clean. M.a.w. was ik geneigd dat Vishay en/of de Mundorf weg te halen.
Het is echt een kwestie van proberen op de eigen configuratie.
Ik draai zelf met Aurum Cantus VOLLA's.
Ik heb een DDDAC (usb) ervoor staan dus moet met een koppel-c werken.
Als er een voorversterker voor hangt ben ik met Voodooless eens dat er geen koppelc in hoeft. dan zou ik daarbij de uitgangscap van de voorversterker aanpakken.
Nog een aardige vondst die ik deed;
Normaal gesproken regelde ik het volume met een passieve weerstand tussen DAC en UCD.
Die heb ik nu weggeghaald en regel het volume digitaal met Foobar.
Dat geeft een significante verbetering aan het geluid.
Tussen bron en EV zit een 10 K stappenschakelaar, als ik de caps in de bron positioneer moet ik veel grotere / duurdere / onhandigere nemen.voodooless schreef:
Let er gewoon op dat je bron geen DC geeft. Als het goed is heb je sowiso DC bescherming voor de output, dus als het mis gaat hoor je de amp snel zat in de protect gaan.
Daarnast ben ik bepaald geen technicus; DC vrij maken, hoe moet dat? Ik ben straks al trots op de verbetering die ik behaal door 1 goed geplaatste cap ipv diverse inferieure gevallen op meerdere plaatsen
Wat verandert er dan?hybride schreef:Ja, die indruk heb ik wel, alhoewel dat natuurlijk ook voor een deel subjectief is. De Clarycap SA vind ik wel de minst bepalende.Paul schreef:En heb je nu het beste van alle 3?
Ok, dat had ik eigenlijk niet verwacht
Wat me wel verbaast is dat de Auricap het in plaatsing veel beter doet dan de Mundorf in mijn setup.
Dat effect blijft bij parallel schakeling, evenals het betere tophoog van de Mundorf.
De c's zijn nog niet ingespeeld, dus dat kan misschien het verschil onderling nog verklaren.
Ik hoor het wel als je ze opnieuw test als ze ingespeeld zijn![]()
Overigens heb ik gisteren mijn DDDAC+UCD180LM getest op een stel Quad ESL63.
Daarop was de klank te clean. M.a.w. was ik geneigd dat Vishay en/of de Mundorf weg te halen.
Het is echt een kwestie van proberen op de eigen configuratie.
Ik draai zelf met Aurum Cantus VOLLA's.
Ik heb een DDDAC (usb) ervoor staan dus moet met een koppel-c werken.
Als er een voorversterker voor hangt ben ik met Voodooless eens dat er geen koppelc in hoeft. dan zou ik daarbij de uitgangscap van de voorversterker aanpakken.
Ik zal de 20Uf audyn caps eens vervangen door 1 a 2 Uf audyn cap plus
Nog een aardige vondst die ik deed;
Normaal gesproken regelde ik het volume met een passieve weerstand tussen DAC en UCD.
Die heb ik nu weggeghaald en regel het volume digitaal met Foobar.
Dat geeft een significante verbetering aan het geluid.
ik zal het proberen de verschillen wat uitvergroot te omschrijven
Als Foobar de DDDAC maximaal uitstuurt en het volume wordt gereduceerd door een weerstandsdeler is het alsof er een compressor-limiter aan het werk is.
Het geluid is vlakker, opdringerig en is wat rommelig.
Tevens is het tophoog minder briljant.
Dit alles gaat ook ten koste van de plaatsing.
Met digitaal volume en geen weerstandsdeling (dus alleen koppel-c) is er meer rust en preciezie.
Als je het verschil hoort wil je niet meer terug.
Tip: zet wel je MSN uit, want je schrikt je rot als er iemand een berichtje stuurt
Sommige geluiden gaan namelijk gewoon direct naar de usb driver.
Als Foobar de DDDAC maximaal uitstuurt en het volume wordt gereduceerd door een weerstandsdeler is het alsof er een compressor-limiter aan het werk is.
Het geluid is vlakker, opdringerig en is wat rommelig.
Tevens is het tophoog minder briljant.
Dit alles gaat ook ten koste van de plaatsing.
Met digitaal volume en geen weerstandsdeling (dus alleen koppel-c) is er meer rust en preciezie.
Als je het verschil hoort wil je niet meer terug.
Tip: zet wel je MSN uit, want je schrikt je rot als er iemand een berichtje stuurt
Sommige geluiden gaan namelijk gewoon direct naar de usb driver.
- voodooless
- Contacteer:
- voodooless
- Contacteer:
- Hans Nootdorp
- Hans Nootdorp
Paul,
Als je 0,027 volt op de ingang van de UCD hebt staan, geeft dat aan de uitgang een spanning van 0,54 volt. (de UCD heeft een versterkingsfactor van 20x)
Ik zou er voor kiezen geen koppel-C toe te passen en dus de 0,5 volt te accepteren. Die 0,5 volt gaat van uitstuurbaarheid af (=40 v bij UCD400), maar dat is zo weinig dat het mij geen probleem lijkt. Je tweeter krijgt er sowieso toch niets van mee als je in de monitor passief filtert.
Als je 0,027 volt op de ingang van de UCD hebt staan, geeft dat aan de uitgang een spanning van 0,54 volt. (de UCD heeft een versterkingsfactor van 20x)
Ik zou er voor kiezen geen koppel-C toe te passen en dus de 0,5 volt te accepteren. Die 0,5 volt gaat van uitstuurbaarheid af (=40 v bij UCD400), maar dat is zo weinig dat het mij geen probleem lijkt. Je tweeter krijgt er sowieso toch niets van mee als je in de monitor passief filtert.
- Hans Nootdorp
- Hans Nootdorp
- Hans Nootdorp
noob vraagjes:jeroen_d schreef:Algemeen aanvaard is toch wel dat voor een 10k impedantie een condensator van 10uF groot genoeg is. Aangezien de impedantie van de UcD 100k is aan de ingang kun je met een 1uF volstaan.
Ik heb vlak voor de UcD een 10K log potmeter. Welke grootte van de koppelcondensator zou ik dan moeten nemen als ik deze voor de potmeter zet, 10uF? En als ik de cap tussen de potmeter en de UcD zet, 1uF?
Klopt het dat ik maar 1 koppelcondensator (aan de plus) nodig heb als de rca-plug aan de geaarde chassismassa zit?
- SSassen
- Contacteer:
Nou, nee dus, je gooit nu digitaal info weg, men rekent gewoon LSB's weg, dus je detaillering wordt stukken minder, logisch dat je dan meer rust hoortMet digitaal volume en geen weerstandsdeling (dus alleen koppel-c) is er meer rust en preciezie.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com