sub slopen

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

sub slopen

Bericht door passoa »

Even vlug een vraagje:
Zou ik mijn sub van men home-cinema setje kunnen hergebruiken? Heb echter geen gegevens van deze luidspreker. Dacht aan dezelfde kast maar dan met gebruik van zo'n externe versterker van Mivoc ofzo.
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door passoa »

niemand?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Lijkt me niet zo'n probleem. Als je de kastinhoud hetzelfde laat (en pijp etc als die erin zit) moet het haalbaar zijn.
passoa

Bericht door passoa »

is zo'n versterker eigelijk noodzakelijk voor een sub? Kan je niet rechtstreeks op de versterker aftappen? Versterker wordt een Pioneer VSX-1014
richard

Bericht door richard »

Nee, dan moet je er een filter tussen doen. Bij een subwooferversterker zit die ingebouwd. Wil je een gewone versterker gebruiken kun je kiezen uit een regelbaar actief filter die je tussen de pre-out en line-in van de versterker zet of een passief filter tussen versteker en subwoofer (die meestal niet regelbaar is).

Een subwooferversterker is waarschijnlijk makkelijker, maar de andere opties zijn ook mogelijk.
passoa

Bericht door passoa »

maar voor een passief filter moet je natuurlijk de parameters van de luidspreker kennen?
richard

Bericht door richard »

In dit geval komt het denk ik niet zo precies, de meeste parameters zijn toch bedoeld om kastvolume te berekenen.

Reken een filter uit met de nominale impedantie van de woofer (4 of 8 Ohm) en de voor jou acceptabele kantelfrequentie.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

ik heb nog subfilters die je in je line niveau yet. (in je cinch kabel)

werkt perfect!

ik heb nog 2 of 3 stuks. interesse, PM me maar.

yoeken hier op het forum op Fmod levert je het verkoop topic.
passoa

Bericht door passoa »

dus dan kan ik men sub aansluiten op de line out zonder extra versterker? En hoe zit dat dan klankmatig? Te vergelijken met een sub op versterker of niet?
Kan ik de sub dan aansluiten op men sub out?
passoa

Bericht door passoa »

Dit zijn de specs van de woofer:
Afbeelding

De kantefrequentie,is dat de frequentie dat de sub stopt?Tot 200Hz ofzo?
richard

Bericht door richard »

passoa schreef:
Dit zijn de specs van de woofer:
...
De kantefrequentie,is dat de frequentie dat de sub stopt?Tot 200Hz ofzo?
In principe heb je aan deze specs niet zo veel. Je weet hoe groot en hoe zwaar het kastkje is maar dat had je zelf ook makkelijk op kunnen meten of wegen.

De 'Output sound pressure level' is ook bijzonder laag, je moet er naar verhouding erg veel Watts tegenaan gooien om er een beetje laag uit te krijgen. Als is 45 Hz op - 10 dB nu ook weer niet bijzonder laag (- 3 dB tussen de 50 en 60 Hz is veel te hoog voor een subwoofer). Ik vraag me trouwens af of je de boel niet opblaast als je er een beetje versterkervermogen opzet, 'Music power' van 200 Watt zegt niet zo veel over wat hij werkelijk kan hebben.

Denk goed na voordat je in dit project investeert. Als ik jou was zou was zou ik dit project vergeten en een serieuze luidspreker voor een subwoofer kopen. Een behoorlijke hoeft niet al te veel te kosten, en je hebt er vast veel meer plezier van.
Ook het uitrekenen en bouwen van een passende behuizing zal met de nodige studie en hulp niet al te moeilijk zijn.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Dit noem ik niet echt een sub maar eerder een bonk kastje. Je zou beter zelf even 200euro uittrekken om een subwoofer te bouwen en eventueel de versterker module die in deze sub zit overzetten
Plaats reactie