Totem Arro clone (de bouw is gestart)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Totem Arro clone (de bouw is gestart)

Bericht door passoa »

Dit project neem ik over van DualDude.
De units zijn van hem overgenomen nu de kast en het filter nog.
Het filter blijft een probleem aangezien er componenten zijn die niet standaard zijn.
Daarom roep ik jullie hulp in om een oplossing te zoeken voor dit,toch wel grote,probleem.

Zou het problemen geven als je afwijkt van de opgegeven waardes?
vb 4,3uF---3,9 of 4,7???
1,1mH---1mH???
Laatst gewijzigd door passoa op di 10 apr 2007, 17:04, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Voor 4.3uF zou ik 3.3uF en 1.0uF parallel zetten. :) (Zoals te zien in mijn topic ;))
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

het filter (de componenten)

Bericht door passoa »

Het filter: dit zijn de componenten die ik heb gekozen,indien bemerkingen hoor ik het wel.
tweeter:
3Ohm 2x1,5Ohm serie 1,30 € MOX4
6Ohm 2,7+3,3Ohm serie 1,30 € MOX4
4,3uF 1+3,3uF parallel 2,65 € Audyn Cap Q4
0,95mH 1mH 7,60 € Mundorf Backlack 1mm draad
3,9uF 1,65 € Audyn Cap Q4
8Ohm 3,3+4,7Ohm serie 1,30 € MOX4

woofer:
1,1mH 1mH 7,60 € Mundorf Backlack 1mm draad
3,3uF 1,75 € Audyn Cap Q4
6,8uF 3,05 € Audyn Cap Q4
8Ohm 3,3+4,7Ohm serie 1,30 € MOX4

29,50 € per luidspreker
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

Heb net een mail gestuurd naar speaker&co voor een prijsaanvraag voor het filter. Hopen dat ze mij kunnen helpen aan de juiste componenten.
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

Nog even de tekening bij de hand genomen, De interne ruimte is niet breed. De woofer heeft een boring nodig van 9.3cm maar de interne breedte is maar 9.4cm. De cloner heeft 1.9mm MDF gebruikt.
Goed of niet goed?
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Ik heb de maten omgerekend naar mm's en de woofer past precies :) Volgens mij was het 16mm MDF en geen 19. Zal ff checken.

edit:
Het is idd 19mm MDF.

Maten:
5" = 12,7cm
5.25" = 17,135cm

Heb uitgerekend dat de kamer een volume heeft van 4,973L. Als je een 1:1 tekening maakt van de bovenkant, zul je zien dat het precies past allemaal, en er zelfs nog ruimte is om de binnenkant van het uitgezaagde gat een beetje af te schuinen zodat de driver meer 'ademruimte' krijgt. :)
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

zou het kwaad kunnen op 18mm MDF te gebruiken? 19mm is niet te vinden bij onze Doe-het-zelver :(
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Denk 't niet, maten wel ff omrekenen zodat alles netjes past met 18 ipv 19mm. En het verschil in volume kun je wel compenseren met het binnenschot die ergens halverwege in de speaker zit. Kwestie van rekenen. :)
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

even een rechtzetting DualDude :D is 5.25" geen 13.335 ipv 17.135?

dan heb ik 8.9x13.335x41.91=4974L ongeveer

Nu,de poortlengte:volgens de schets is die 4" maar hoe wordt die gemeten?Vanaf de buitenkant of vanaf de binnenkant?
Afbeelding
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

nog even wat gerekent: Bij lautsprechershop.de voor alle filteronderdelen en aansluitterminals kom ik op 91.6euro. Valt eigelijk nog mee maar kan het goedkoper?
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

even mijn schets erbij: de maten wijken her en der even af zonder echt invloed te hebben op de L-inhoud.Je kan toch niet op 0.01cm nauwkeurig werken :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

en de schets van het filter:
Afbeelding
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

passoa schreef:
even een rechtzetting DualDude :D is 5.25" geen 13.335 ipv 17.135?
Yup :P Heb de verkeerde waarde overgetypt van me papier :oops:
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

Nu nog de poortlengte,L is 4" maar wordt dit gemeten vanaf de binnekant of buitenkant? De spoelen heb ik gehouden op 1mH ipv 0.95 en 1.1
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

4"is van begin tot einde. Ik heb een iets langere gekocht en deze op lengte afgezaagd. Als je wat meer satbiliteit wilt kan je het beste het onderste compartiment in 2-en verdelen en de onderste vol met zilverzand storten, ik vind de kastje nogal instabiel zeker met het gewicht van de drivers bovenin.

Ralph
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

filter:
weerstanden:MOX10
spoelen:1mm luchtspoel
condensatoren:AudynCap waardes is nog niet beholpen(welk voltage?)
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

tekening aangepast met bracing:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He....bekende bracing.... 8)
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

hehehe 2 forums tegelijk,beetje freaky hehehe :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ja inderdaad.....
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik had het er daarnet al over op dat andere forum, maar ook hier: Ik zou de 1mm coil in serie met de woofer 1 tikkie groter nemen. Iets van 1,4 of 1,5 mm draad....
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

De units zijn binnen echter door drukke weken wordt de bouw eventjes uitgesteld.Hoop eind deze maand toch al verder te zitten.
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

Zijn dit goede spoelen?Komen van Crafty:


15 Awg/ 1.40 mm aircoil, baked perfect layer +/- 3% tolerance Power handling: 500 watts RMS
Afbeelding
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

Zijn er mogelijkheden om die 4.3uF nog te maken,heb gelezen dat parallel niet zo'n goede keuze is.

ALLE hulp is welkom,moet nu het filter bestellen.
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

Ben ondertussen een mailwisseling aan het houden met Roland van Crafty voor een prijsaanvraag. De SA reeks is uitverkocht en wordt binnen enkele maandjes opnieuw verwacht :? Dan toch maar voor PX gaan?
Ook zijn er enkele weerstanden niet in 10W maar 5W,zou dit problemen kunnen geven?
Graag jullie advies,was er bijna doorheen :cry:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”