b_force schreef:Cambridge zijn idd zeer goede versterkers, maar ehm een transistortje (die lm3876 zoals je daar ziet) kost je 7 euro. (en dat zijn winkel prijzen !! )
Jij gaat uit van winkelprijzen, dan is het ook niet meer dan normaal dat je ook voor die chip met winkelprijzen rekent! Waarom zou hij goedkoper moeten zijn als hij voor je wordt ingebouwd? Ik heb je het voorbeeld van een bouwkit al gegeven. Zou Cambridge jou zelf de versterker laten assembleren, dan zeur je ook niet over de inkoopsprijs van een chip.
Verder verkoopt Cambridge zijn versterkers beslist niet tegen winkelprijzen aan de tussenhandel. Gewoonlijk bedraagt die prijs slechts een fractie is van wat hij uiteindelijk in de winkel kost. Dat was ook al door iemand anders genoemd, maar je neemt het gewoon niet mee.
Grote afname betekent overigens wel lagere inkoopsprijzen, maar tevens:
- onkosten wanneer personeel een greep in de gevulde voorraadkast doet
- investering, en dus rentederving
- grotere voorraad, dus meer voor opslag geschikte ruimte en duurdere verzekering
- risico dat de fabrikant met een verouderde voorraad blijft zitten
Het risico voor de fabrikant, maar het voordeel voor jou?
En dan heb je nog:
- onkosten omdat er tijdens elke productie een bepaalde uitval is en er wel eens wat mis gaat
- onkosten wanneer jij een nieuwe chip in je versterker wilt omdat je nog garantie hebt
(en met een chip in een envelop neem je vast geen genoegen)
- personeel dat je versterker assembleert en test
- gereedschap, machines en meetapparatuur welke vast niet uit de bouwmarkt komen
- nog veel meer
b_force schreef:Duurste is denk ik nog het logische gedeelte voor keuze selectie welk kanaal je wilt kiezen.(met afstandsbediening etc) en de trafo + elco's.
Speciaal voor jou heb ik de moeite genomen om een waslijst samen te stellen met wat er zoal in en aan die versterker zat. Ik hoopte dat dat je ogen zou openen, maar klaarblijkelijk heb je er amper naar gekeken.
b_force schreef:Ik zeg ook absoluut niet dat die versterker slecht is (in tegendeel zelfs). Maar als je puur naar de prijs van de componenten kijkt, zit er behoorlijk wat winst op, that's all.
"
Maar als je puur naar de prijs van de componenten kijkt"... dan lees je niet wat wordt geschreven, of je vertikt het om dat mee te rekenen.
Ben je er nog steeds van overtuigd dat Cambridge "behoorlijke winst" maakt op die versterker? Zoja, vertel dan eens aan wat voor bedragen je denkt, en hoeveel voordeel je denkt te hebben als je die versterker zelf bouwt?
Ik hoop dat je nu eens echt de moeite neemt om hier serieus naar te kijken, en dat je niet opnieuw komt aanzetten met een chip van 7,- en een rinkerntrafo.
b_force schreef:(waarom denk iedereen dat ik iets slecht vind als ik er kritiek op heb

)
Wat dacht je ervan als je ondanks alle reacties maar blijft hameren op "behoorlijk wat winst"? Dat impliceert onvoldoende waar voor je geld, wat zichzelf vertaalt naar een mindere kwaliteit.