Hoe ziet jou versterker er van binnen uit?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

b_force schreef:
Ow het is niet negatief bedoeld hoor, zeker niet, maar ik vind het een hoop geld voor een opgefokt op-amp (dat is het in feite :P ) van 7 euro.
De rest erbij maakt het allemaal wel duurder, maar 330 ?.

Maar ik snap het wel, ik bedoel cambridge moet ook brood verdienen.
Er zit alleen welke dikke dikke winst op die versterker.

Voor de rest best mooi ding en gainclonetjes zijn prima versterkers hoor :)
Je punt is nog niet helemaal duidelijk, Wat denk je dat een transitortje kost? Da's vaak in dezelfde orde van grote. Wat denk je dat er in al die andere versterkers zit?

Ik weet niet hoe de cambridge klinkt maar ik heb een gainclone en een UCD180 AD naast elkaar gehad (voor maanden)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Cambridge verbaast vaak door de kwaliteit. Voor het geld is het zeer moeilijk om beter te krijgen, ook niet met zelfbouw. En al helemaal niet als je echt alles gaat meetellen inclusief de hele afwerking en kast. Zie maar eens aan een mooie kast te komen, ben je het geld al bijna kwijt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Vergeet ook niet dat bij de tussenhandelaar meestal de helft of meer aan de strijkstok blijft hangen... Dan is het bijna een raadsel hoe ze zo goedkoop kunnen produceren..

Kees
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

NAD C320BEE:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er netjes uit, zeker als ik de Marantz PM4001 van m'n huisgenoot er naast zet :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

indoubt schreef:
Je punt is nog niet helemaal duidelijk, Wat denk je dat een transitortje kost? Da's vaak in dezelfde orde van grote. Wat denk je dat er in al die andere versterkers zit?

Ik weet niet hoe de cambridge klinkt maar ik heb een gainclone en een UCD180 AD naast elkaar gehad (voor maanden)
Cambridge zijn idd zeer goede versterkers, maar ehm een transistortje (die lm3876 zoals je daar ziet) kost je 7 euro. (en dat zijn winkel prijzen !! )
Duurste is denk ik nog het logische gedeelte voor keuze selectie welk kanaal je wilt kiezen.(met afstandsbediening etc) en de trafo + elco's.

Ik zeg ook absoluut niet dat die versterker slecht is (in tegendeel zelfs). Maar als je puur naar de prijs van de componenten kijkt, zit er behoorlijk wat winst op, that's all.

(waarom denk iedereen dat ik iets slecht vind als ik er kritiek op heb :cry: )
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

b_force schreef:
indoubt schreef:
Je punt is nog niet helemaal duidelijk, Wat denk je dat een transitortje kost? Da's vaak in dezelfde orde van grote. Wat denk je dat er in al die andere versterkers zit?

Ik weet niet hoe de cambridge klinkt maar ik heb een gainclone en een UCD180 AD naast elkaar gehad (voor maanden)
Cambridge zijn idd zeer goede versterkers, maar ehm een transistortje (die lm3876 zoals je daar ziet) kost je 7 euro. (en dat zijn winkel prijzen !! )
Duurste is denk ik nog het logische gedeelte voor keuze selectie welk kanaal je wilt kiezen.(met afstandsbediening etc) en de trafo + elco's.

Ik zeg ook absoluut niet dat die versterker slecht is (in tegendeel zelfs). Maar als je puur naar de prijs van de componenten kijkt, zit er behoorlijk wat winst op, that's all.

(waarom denk iedereen dat ik iets slecht vind als ik er kritiek op heb :cry: )
B_force,

Ik bedoel dat andere versterkers waar transistoren inzitten vaak ook transistoren hebben die slechts een paar knaken kosten. Het is nu eenmaal slechts een klein gedeelte van de versterker. Die LM's zijn zo slecht nog niet. Mijn gainclone presteert veel beter dan mijn Sony van 1000€. Yep, de Sony heeft wel alle toeters en bellen
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Foto's heren...foto's! ;) ;) ;)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

b_force schreef:
Cambridge zijn idd zeer goede versterkers, maar ehm een transistortje (die lm3876 zoals je daar ziet) kost je 7 euro. (en dat zijn winkel prijzen !! )
Jij gaat uit van winkelprijzen, dan is het ook niet meer dan normaal dat je ook voor die chip met winkelprijzen rekent! Waarom zou hij goedkoper moeten zijn als hij voor je wordt ingebouwd? Ik heb je het voorbeeld van een bouwkit al gegeven. Zou Cambridge jou zelf de versterker laten assembleren, dan zeur je ook niet over de inkoopsprijs van een chip.

Verder verkoopt Cambridge zijn versterkers beslist niet tegen winkelprijzen aan de tussenhandel. Gewoonlijk bedraagt die prijs slechts een fractie is van wat hij uiteindelijk in de winkel kost. Dat was ook al door iemand anders genoemd, maar je neemt het gewoon niet mee.

Grote afname betekent overigens wel lagere inkoopsprijzen, maar tevens:
- onkosten wanneer personeel een greep in de gevulde voorraadkast doet
- investering, en dus rentederving
- grotere voorraad, dus meer voor opslag geschikte ruimte en duurdere verzekering
- risico dat de fabrikant met een verouderde voorraad blijft zitten

Het risico voor de fabrikant, maar het voordeel voor jou?

En dan heb je nog:
- onkosten omdat er tijdens elke productie een bepaalde uitval is en er wel eens wat mis gaat
- onkosten wanneer jij een nieuwe chip in je versterker wilt omdat je nog garantie hebt
(en met een chip in een envelop neem je vast geen genoegen)
- personeel dat je versterker assembleert en test
- gereedschap, machines en meetapparatuur welke vast niet uit de bouwmarkt komen
- nog veel meer
b_force schreef:
Duurste is denk ik nog het logische gedeelte voor keuze selectie welk kanaal je wilt kiezen.(met afstandsbediening etc) en de trafo + elco's.
Speciaal voor jou heb ik de moeite genomen om een waslijst samen te stellen met wat er zoal in en aan die versterker zat. Ik hoopte dat dat je ogen zou openen, maar klaarblijkelijk heb je er amper naar gekeken.
b_force schreef:
Ik zeg ook absoluut niet dat die versterker slecht is (in tegendeel zelfs). Maar als je puur naar de prijs van de componenten kijkt, zit er behoorlijk wat winst op, that's all.
"Maar als je puur naar de prijs van de componenten kijkt"... dan lees je niet wat wordt geschreven, of je vertikt het om dat mee te rekenen.

Ben je er nog steeds van overtuigd dat Cambridge "behoorlijke winst" maakt op die versterker? Zoja, vertel dan eens aan wat voor bedragen je denkt, en hoeveel voordeel je denkt te hebben als je die versterker zelf bouwt?

Ik hoop dat je nu eens echt de moeite neemt om hier serieus naar te kijken, en dat je niet opnieuw komt aanzetten met een chip van 7,- en een rinkerntrafo.
b_force schreef:
(waarom denk iedereen dat ik iets slecht vind als ik er kritiek op heb :cry: )
Wat dacht je ervan als je ondanks alle reacties maar blijft hameren op "behoorlijk wat winst"? Dat impliceert onvoldoende waar voor je geld, wat zichzelf vertaalt naar een mindere kwaliteit.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Mijn Camtech 8000A, nu werkeloos vanwege de UcD concurrentie. Deze is toch al zo'n 15 jaar oud. De nieuwe modellen van Audiolab lijken nog altijd erg op hun oudere broertje.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zeg toch absoluut niet dat je onvoldoende waar uit je geld haalt ?
(ik vind tevens ook dat de uitdrukking "behoorlijk wat winst" daar ook absoluut niet naar suggereert)

Heb ik ooit nooit beweert. Het enige wat ik enkel wil zeggen is dat ik me steeds weer verbaas voor sommige bedragen van versterkers, terwijl je als je puur hardware matig kijkt, je er een fractie van zou betalen.

Ik snap natuurlijk dat winst verhaal, onkosten bla bla ook allemaal wel. Dat hoef je me ook niet uit te leggen Maar daar heb ik het niet over.
Ik snap ook niet dat je beweert dat ik daar amper naar gekeken heb.

Punt is dat we op een andere manier er naar kijken. Ik snap alle kosten die aan zo'n ding verbonden zitten makkelijk. Maar ik vind het altijd weer typisch dat als je puur naar de onderdelen kijkt die er in zitten. Je misschien 1/3 van de prijs kwijt was geweest.

Oftewel, een misvatting (wederom :roll: ).

samenvatting:
Cambridge zijn prima verstekers (gainclones ook), en zijn, als je ze zelf bouwt, niet al te duur.
Ik verbaas me dus over het bedrag wat dan voor een cambridge gevraagd wordt.
(en daar zitten natuurlijk behoorlijk wat onkosten, winst, en andere dingen in)

it's just een varbazing, niet meer en niet minder.
(dus ook geen (voor)oordeel oid)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

:shock: Zucht... ik kan haast niet geloven wat ik lees!
(het lijkt wel besmettelijk) ;)

Nee Bart, helemaal geen misvatting. Je denkt te vaak dat anderen jou niet begrijpen, waardoor je bij voorbaat al niet opneemt wat wordt gezegd. In plaats daarvan fixeer je jezelf op argumenten waarmee je eindeloos je standpunt blijft verklaren.

Maar ik ga je gelijk geven. Wie zijn wij om te beweren dat je een Cambridge 340A voor 330- nauwelijks of niet zelf kunt bouwen, als jij hem voor misschien wel 1/3 van die prijs bouwt. :?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Marp schreef:
:shock: Zucht... ik kan haast niet geloven wat ik lees!
(het lijkt wel besmettelijk) ;)

Nee Bart, helemaal geen misvatting. Je denkt te vaak dat anderen jou niet begrijpen, waardoor je bij voorbaat al niet opneemt wat wordt gezegd. In plaats daarvan fixeer je jezelf op argumenten waarmee je eindeloos je standpunt blijft verklaren.

Maar ik ga je gelijk geven. Wie zijn wij om te beweren dat je een Cambridge 340A voor 330- nauwelijks of niet zelf kunt bouwen, als jij hem voor misschien wel 1/3 van die prijs bouwt. :?
Weddenschapje? Ik betaal als iemand dat ding zo kan bouwen voor 150 euro met nieuwe onderdelen! :lol:
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Kast €48,- (viewtopic.php?t=3417 verzendkosten buiten beschouwing gelaten)
Ringkern 25V 160VA €44 (BMM)
2x LM3886 €14,- (dit topic)
4x 10000uF elco €38,- (strassacker)
Gelijkrichter 380V 3.7A €2,60 (bmm)

Totaal €146,60 oeh, geld bijna op.

ontbreekt:
Keuze schakeling, keuze schakelaar, dc-beveilinging schakeling, motorpot, afstandsbediening, ir-ontvanger, bedrading, 2 setjes speaker connectoren, tulp-chassisdelen voor input, knoppen, elco's, weerstanden, spoelen, pcb's...

Zal niet de goedkoopste dingen hebben gevonden, maar 't gaat toch nog tegenvallen als je een kostencalculatie maakt ;) Cambridge koopt dan misschien wel goedkoper in, en ze maken winst (waar moeten ze anders van bestaan). Maar denk dat de marge minder groot is dan lijkt. Er moeten wel drie partijen van eten. (Cambridge, Groothandel, Retailer)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

In een bepaalde zin lees ik ook dat anderen niet begrijpen, dat kan je zien aan de tegenargumenten die worden gegeven. Die sluiten niet aan op wat ik bedoelde. (vandaar dat ik de mijne op andere manieren blijf herhalen zodat misschien het kwartje valt)

Zelfbouw zou zeker hoog uitkomen, aangezien je prijzen betaald waar winst op zit. Bedrijven hebben daar minder last van. Die koop zeer groot schalig in, en dan gaan de prijzen echt flink omlaag (tot wel bijna 50% van de totale prijs van 1 stuk)

Je bent denk ik tussen de 150 - 200 euro klaar.

Maargoed het loopt weer eens uit de hand, enkel dat ik zei dat ik 330 euro veel vind als je puur naar de onderdelen kijkt (Zoals ik al eerder zei).

Het was gewoon een opmerking, meer ook niet..

*zucht*

mm eens zoeken naar een digicam (kijken of een huisgenoot die heeft ofzo) kan ik ook eens foto's maken.
Bij de SR5200 hebben ze opzich wel een mooie systeem bedacht met een soort sloten (zoals pci/agp etc sloten).
Verbaasde me enigszins.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

b_force schreef:
In een bepaalde zin lees ik ook dat anderen niet begrijpen, dat kan je zien aan de tegenargumenten die worden gegeven. Die sluiten niet aan op wat ik bedoelde. (vandaar dat ik de mijne op andere manieren blijf herhalen zodat misschien het kwartje valt)

Zelfbouw zou zeker hoog uitkomen, aangezien je prijzen betaald waar winst op zit. Bedrijven hebben daar minder last van. Die koop zeer groot schalig in, en dan gaan de prijzen echt flink omlaag (tot wel bijna 50% van de totale prijs van 1 stuk)

Je bent denk ik tussen de 150 - 200 euro klaar.

Maargoed het loopt weer eens uit de hand, enkel dat ik zei dat ik 330 euro veel vind als je puur naar de onderdelen kijkt (Zoals ik al eerder zei).

Het was gewoon een opmerking, meer ook niet..

*zucht*

mm eens zoeken naar een digicam (kijken of een huisgenoot die heeft ofzo) kan ik ook eens foto's maken.
Bij de SR5200 hebben ze opzich wel een mooie systeem bedacht met een soort sloten (zoals pci/agp etc sloten).
Verbaasde me enigszins.
Je punt is duidelijk :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik blijf het oneens met Bart, tenzij hij toegeeft dat alles te duur is.

Als ik een driver koop is dat ook veel te veel geld.

Als ik een behuizing koop is dat ook veel te veel geld.

Dit vanuit de optiek dat een Cambridge aan de prijs zou zijn.

Eerlijk gezegd denk ik dat aan de verkoop van drivers en behuizingen nog veel meer geld wordt verdiend. Je wilt niet weten wat de produktiekosten zijn van een OEM vifa tweetertje waar je in de winkel 30 euro voor betaalt (denk maar aan 2 euro of zoiets).

Jongen, van dit soort winsten wordt je salaris betaald :wink: .
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

En nu weer: On topic!! :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, goed idee. Zal ik als moderator, als iemand het toch nog een keer waagt om over de prijs van die Cambridge te beginnen, alle daaraan gerelateerde posts verwijderen? :twisted:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Ok, goed idee. Zal ik als moderator, als iemand het toch nog een keer waagt om over de prijs van die Cambridge te beginnen, alle daaraan gerelateerde posts verwijderen? :twisted:
Ik durf niet eens meer :lol: :roll:
(en hoef/wil niet eens meer :P )

kom maar op met die plaatjes !!!! :D
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

Geen echte versterker maar een AV receiver: Pioneer VSX 415.
plaatje is van de VSX - D511 maar is zeer gelijkaardig:
Bijlagen
versterker.JPG
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Marantz PM-8200 (foto's van internet, ik heb een zwarte):

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

He Robert,

heb je dat probleem met de ingangen nog op laten lossen?

grt Paul
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

:oops: nee daar moet ik nog steeds eens naar kijken, dus je bent welkom Robert... :wink:
Rob.
turbomarco
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 9:54
Locatie: Arnhem

Bericht door turbomarco »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn Marantz onder de kap :)
Plaats reactie