subwoofer optimaliseren
Moderator: Beheerdersteam
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
De golflengtes zijn te lang om te kunnen voelen. (Of je moet heel erg dik zijn)1nine98 schreef:Alleen laten voelen, er valt weinig te horen bij zulke lage tonen.
Als je het als project voor natuurkunde gebruikt moet je denk ik nog heel wat theorien toepassen. Ik zie nu niet echt iets wat ergens op slaat.
Er zijn bijvoorbeeld bepaalde frequenties die heel erg inwerken op de hersenen, waarvan iemand bijvoorbeeld misselijk van kan worden. Van een beetje 18Hz gewapper kijkt niemand van op. Een beetje gerichter zoeken naar een nuttig experiment is handig. Kijk ook naar alle andere experimenten die al gedaan zijn.
Succes
mvg,
Montana
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electroenc ... vity_typesMontana schreef:Er zijn bijvoorbeeld bepaalde frequenties die heel erg inwerken op de hersenen, waarvan iemand bijvoorbeeld misselijk van kan worden.
tussen de 4 en 8 Hz zou leuke dingen moeten opleveren zo te zien
Ik kan je uit m'n hoofd zeggen dat een poort afstemming op bijvoorbeeld 7 Hz niet werkt. Je moet dan ook een woofer hebben die een Fs van rond de 10 Hz heeft. In feite benader je met een hele lage poortafstemming een gesloten box.1nine98 schreef:Alleen hoe lager het geluid hoe moeilijker te maken. Maar misschien gaat 7 Hz toch lukken. Over 2 weken gaan we testen. Eerst nog een subkist bouwen van ongeveer 112 L en een poort van 235 cm. Ik kan een subwoofer lenen die daarmee waarschijnlijk 7 Hz gaat halen.
Misschien handig als je het programma Winisd eens bekijkt. Op de frontpage staat alle info over het gebruik van Winisd. Daarmee kom je een stuk verder!
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Knappe woofer die een 7hz nog beetje fatsoenlijk op zn plek zet. Voor een beetje aardige spl van 88db of dergelijke zal je ook flink wat vermogen moeten verzetten. Ik zal je aanraden de theoriën van luidsprekers en hun werking ervan nog eens goed door te nemen want ik krijg een klein beetje het idee dat je niet echt weet waar je aan begint.
Zoek eens wat informatie op over decibel. Zoek vervolgens informatie op over gevoeligheid van o.a. huid e.d. Bereken dan hoeveel dB op een bepaalde frequentie je moet hebben om deze te kunnen voelen. Je zult dan bij 40/50 Hz op 100 dB iets kunnen voelen. Ook is het idee van voelen plausibel. Wil je een sinus voelen, moet je ontiegelijk laag gaan zitten, wil je en attack hebben, kun je al een stuk hoger zitten.
Let hier dus dan ook op of je een perfecte sinus wilt geven, of een triangle signaal of wellicht een sawtooth.
Het beste denk ik dat je een sawtooth met een sinus kunt combineren op eenzelfde frequentie. Hiermee heb je telkens een attack die heel goed te voelen is als zogenaamde duwtjes met een nog enigszins prettige toon zonder dat je je subwoofer kapot speelt.
Denk er aan dat om voor (in het geval van een sinus) je ontiegelijk veel energie verbruikt om een toon nog te kunnen horen/ voelen.
Let hier dus dan ook op of je een perfecte sinus wilt geven, of een triangle signaal of wellicht een sawtooth.
Het beste denk ik dat je een sawtooth met een sinus kunt combineren op eenzelfde frequentie. Hiermee heb je telkens een attack die heel goed te voelen is als zogenaamde duwtjes met een nog enigszins prettige toon zonder dat je je subwoofer kapot speelt.
Denk er aan dat om voor (in het geval van een sinus) je ontiegelijk veel energie verbruikt om een toon nog te kunnen horen/ voelen.
[quote="hovingtim"]Knappe woofer die een 7hz nog beetje fatsoenlijk op zn plek zet. Voor een beetje aardige spl van 88db of dergelijke zal je ook flink wat vermogen moeten verzetten. Ik zal je aanraden de theoriën van luidsprekers en hun werking ervan nog eens goed door te nemen want ik krijg een klein beetje het idee dat je niet echt weet waar je aan begint.[/quote]
Dat klopt wel ja
. Het leek ons wel een leuk idee om geluid te kunnen voelen. Of hoofdpijn te krijgen van wat drukverschillen. Toen zijn we maar gewoon wat vragen gaan stellen aan mensen die er verstand van hebben. Iemand heeft met winisd uitgerekend dat het wel gaat lukken met zijn subwoofer (die mogen we lenen). Dus we vertrouwen maar op hem.
Inmiddels weet ik wel dat het een best ingewikkeld verhaal is maar we gaan het gewoon proberen. Wie weet lukt het.
Dat klopt wel ja
Inmiddels weet ik wel dat het een best ingewikkeld verhaal is maar we gaan het gewoon proberen. Wie weet lukt het.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
oooooooh,
Wil je geluid voelen???
Hier komt mijn ultieme tips:
1 leg voorzichtig je vinder op een konus van een luidspreker
2 Ga voor een megafoonspeaker staan die op festival sterkte staan
3 wrijf met je vinger over een plaatgroef
Geintje off-course, maar je hebt echt geen 7 Hz nodig om geluid te voelen. Je hebt het waarschijnlijk over druk. Zorg voor wat membraanoppervlak en gooi er eens 100 Hz tegenaan. Dat voelt al heel erg laag aan en geeft een punch op je middenrif. Veel lager zitten is niet nodig en wordt ook bijzonder kostbaar, buiten het feit dat de geluidsgolven dermate groot zijn dat je gewoon dwars door je heen gaan.
Wowly
Wil je geluid voelen???
Hier komt mijn ultieme tips:
1 leg voorzichtig je vinder op een konus van een luidspreker
2 Ga voor een megafoonspeaker staan die op festival sterkte staan
3 wrijf met je vinger over een plaatgroef
Geintje off-course, maar je hebt echt geen 7 Hz nodig om geluid te voelen. Je hebt het waarschijnlijk over druk. Zorg voor wat membraanoppervlak en gooi er eens 100 Hz tegenaan. Dat voelt al heel erg laag aan en geeft een punch op je middenrif. Veel lager zitten is niet nodig en wordt ook bijzonder kostbaar, buiten het feit dat de geluidsgolven dermate groot zijn dat je gewoon dwars door je heen gaan.
Wowly
Voor een lekkere punch met toch nog n beetje dieplaag kan je ook tussen de 65 en 80 hz wat sinussen gaan draaien. Daar 4x 12inch neerzetten en dan een 500watt rms dr op en iedereen kan het voelen. 7 hz op een subje heb je toch een heel groot membraam oppv nodig voordat je wat voelt. Het gewapper van de conus zul daarbij ook niet als druk ervaren maar meer als luchtverplaatsing (lekker fris briesje)
info over andere infrageluid onderzoeken
Het is juist de bedoeling dat de golven dwars door je heen gaan.
De artikels waar ik vanuit gegaan bij zijn hier te vinden:
http://onderdetram.unwind.nl/onderzoek/ ... ar_geluid/
http://www.unexplained-mysteries.com/vi ... p?id=76585
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/1 ... orderlicht
www.ghostexperiment.co.uk
De artikels waar ik vanuit gegaan bij zijn hier te vinden:
http://onderdetram.unwind.nl/onderzoek/ ... ar_geluid/
http://www.unexplained-mysteries.com/vi ... p?id=76585
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/1 ... orderlicht
www.ghostexperiment.co.uk
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
ik was toch wel beneiwud geworden hoe het een en ander zou gaan uitpakken, dat ik mijn eigen sub eens 17 Hz heb gevoerd.
Ik heb "maar" 150 watt rms voor handen, maar dat was toch voldoende om de raam incl. sponning te laten wapperen.
MAar dat je volume en membraaoppervlak nodig hebt staat vast.
ik heb een 15" 160 Liter combinatie gepoort. Dat was dus goed haalbaar dan, met echt voelbare druk.
Ik heb "maar" 150 watt rms voor handen, maar dat was toch voldoende om de raam incl. sponning te laten wapperen.
MAar dat je volume en membraaoppervlak nodig hebt staat vast.
ik heb een 15" 160 Liter combinatie gepoort. Dat was dus goed haalbaar dan, met echt voelbare druk.
