subwoofer optimaliseren

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Bij de mythebusters hadden ze echter wel 12X een dubbel 18" Meyer UPA kast.
Das wel ff andere koek dan een standaard subje. Daar kan je nooit genoeg druk mee opbouwen om een goed effect te krijgen.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Wat mij niet helemaal duidelijk is:

Wil je de subsonische tonen aan mensen laten "horen" om te zien wat er gebeurt met het lichaam, of wil je ze alleen laten voelen?
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

Bericht door 1nine98 »

Alleen laten voelen, er valt weinig te horen bij zulke lage tonen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

1nine98 schreef:
Alleen laten voelen, er valt weinig te horen bij zulke lage tonen.
De golflengtes zijn te lang om te kunnen voelen. (Of je moet heel erg dik zijn)

Als je het als project voor natuurkunde gebruikt moet je denk ik nog heel wat theorien toepassen. Ik zie nu niet echt iets wat ergens op slaat.

Er zijn bijvoorbeeld bepaalde frequenties die heel erg inwerken op de hersenen, waarvan iemand bijvoorbeeld misselijk van kan worden. Van een beetje 18Hz gewapper kijkt niemand van op. Een beetje gerichter zoeken naar een nuttig experiment is handig. Kijk ook naar alle andere experimenten die al gedaan zijn.

Succes :wink:

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Montana schreef:
Er zijn bijvoorbeeld bepaalde frequenties die heel erg inwerken op de hersenen, waarvan iemand bijvoorbeeld misselijk van kan worden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Electroenc ... vity_types :)

tussen de 4 en 8 Hz zou leuke dingen moeten opleveren zo te zien :P
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

Bericht door 1nine98 »

Alleen hoe lager het geluid hoe moeilijker te maken. Maar misschien gaat 7 Hz toch lukken. Over 2 weken gaan we testen. Eerst nog een subkist bouwen van ongeveer 112 L en een poort van 235 cm. Ik kan een subwoofer lenen die daarmee waarschijnlijk 7 Hz gaat halen. :D
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

1nine98 schreef:
Alleen hoe lager het geluid hoe moeilijker te maken. Maar misschien gaat 7 Hz toch lukken. Over 2 weken gaan we testen. Eerst nog een subkist bouwen van ongeveer 112 L en een poort van 235 cm. Ik kan een subwoofer lenen die daarmee waarschijnlijk 7 Hz gaat halen. :D
Ik kan je uit m'n hoofd zeggen dat een poort afstemming op bijvoorbeeld 7 Hz niet werkt. Je moet dan ook een woofer hebben die een Fs van rond de 10 Hz heeft. In feite benader je met een hele lage poortafstemming een gesloten box.

Misschien handig als je het programma Winisd eens bekijkt. Op de frontpage staat alle info over het gebruik van Winisd. Daarmee kom je een stuk verder!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Plak gewoon flink wat gewicht op je woofer om de fs onlaag te brengen.
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

heb je dan niet meer kans dat je sneller aan je Xmax zit? En aangezien spl wel een rol speelt...
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Knappe woofer die een 7hz nog beetje fatsoenlijk op zn plek zet. Voor een beetje aardige spl van 88db of dergelijke zal je ook flink wat vermogen moeten verzetten. Ik zal je aanraden de theoriën van luidsprekers en hun werking ervan nog eens goed door te nemen want ik krijg een klein beetje het idee dat je niet echt weet waar je aan begint.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Zoek eens wat informatie op over decibel. Zoek vervolgens informatie op over gevoeligheid van o.a. huid e.d. Bereken dan hoeveel dB op een bepaalde frequentie je moet hebben om deze te kunnen voelen. Je zult dan bij 40/50 Hz op 100 dB iets kunnen voelen. Ook is het idee van voelen plausibel. Wil je een sinus voelen, moet je ontiegelijk laag gaan zitten, wil je en attack hebben, kun je al een stuk hoger zitten.

Let hier dus dan ook op of je een perfecte sinus wilt geven, of een triangle signaal of wellicht een sawtooth.

Het beste denk ik dat je een sawtooth met een sinus kunt combineren op eenzelfde frequentie. Hiermee heb je telkens een attack die heel goed te voelen is als zogenaamde duwtjes met een nog enigszins prettige toon zonder dat je je subwoofer kapot speelt.

Denk er aan dat om voor (in het geval van een sinus) je ontiegelijk veel energie verbruikt om een toon nog te kunnen horen/ voelen.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Volgens mij hebben we een expert in de zaal! 8)

Kan je die sub in de wc krijgen? Dan kom je ook al veel makkelijker aan veel druk. Vergeet vooral ook geen oordopjes te kopen.
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

Bericht door 1nine98 »

[quote="hovingtim"]Knappe woofer die een 7hz nog beetje fatsoenlijk op zn plek zet. Voor een beetje aardige spl van 88db of dergelijke zal je ook flink wat vermogen moeten verzetten. Ik zal je aanraden de theoriën van luidsprekers en hun werking ervan nog eens goed door te nemen want ik krijg een klein beetje het idee dat je niet echt weet waar je aan begint.[/quote]

Dat klopt wel ja :P. Het leek ons wel een leuk idee om geluid te kunnen voelen. Of hoofdpijn te krijgen van wat drukverschillen. Toen zijn we maar gewoon wat vragen gaan stellen aan mensen die er verstand van hebben. Iemand heeft met winisd uitgerekend dat het wel gaat lukken met zijn subwoofer (die mogen we lenen). Dus we vertrouwen maar op hem.
Inmiddels weet ik wel dat het een best ingewikkeld verhaal is maar we gaan het gewoon proberen. Wie weet lukt het.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Als je ons maar op de hoogte houdt met foto's en dergelijke :roll:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ben ook wel benieuwd nu.....
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

zou ook wel een spl meting willen zien. Boven de 80db komt hij denk ik niet uit
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

oooooooh,

Wil je geluid voelen???

Hier komt mijn ultieme tips:

1 leg voorzichtig je vinder op een konus van een luidspreker
2 Ga voor een megafoonspeaker staan die op festival sterkte staan
3 wrijf met je vinger over een plaatgroef

Geintje off-course, maar je hebt echt geen 7 Hz nodig om geluid te voelen. Je hebt het waarschijnlijk over druk. Zorg voor wat membraanoppervlak en gooi er eens 100 Hz tegenaan. Dat voelt al heel erg laag aan en geeft een punch op je middenrif. Veel lager zitten is niet nodig en wordt ook bijzonder kostbaar, buiten het feit dat de geluidsgolven dermate groot zijn dat je gewoon dwars door je heen gaan.

Wowly
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Voor een lekkere punch met toch nog n beetje dieplaag kan je ook tussen de 65 en 80 hz wat sinussen gaan draaien. Daar 4x 12inch neerzetten en dan een 500watt rms dr op en iedereen kan het voelen. 7 hz op een subje heb je toch een heel groot membraam oppv nodig voordat je wat voelt. Het gewapper van de conus zul daarbij ook niet als druk ervaren maar meer als luchtverplaatsing (lekker fris briesje)
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

info over andere infrageluid onderzoeken

Bericht door 1nine98 »

Het is juist de bedoeling dat de golven dwars door je heen gaan.
De artikels waar ik vanuit gegaan bij zijn hier te vinden:

http://onderdetram.unwind.nl/onderzoek/ ... ar_geluid/

http://www.unexplained-mysteries.com/vi ... p?id=76585

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/1 ... orderlicht

www.ghostexperiment.co.uk
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Lets talk about BIG horns :shock:

Een van de instrumenten was echter wel bijzonder origineel: een zeven meter lang geluidskanon voor ultralage tonen. Het laagste geluid dat iemand nog bewust kan horen heeft een frequentie van ongeveer 20 hertz, het geluid uit het kanon was 17 hertz.
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

Bericht door 1nine98 »

Klopt, dat maakt het zo interessant. Je kunt het niet horen of zien maar wel voelen...
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Als je nog even wacht, ik ben bezig met een Hoornsub met een TL van 2,5 meter lang: de ZiZoKlo. De perst er met gemak 20 Hz uit, 17 haalt ie ook nog wel :D

Wowly
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

Bericht door 1nine98 »

Cool :D
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik was toch wel beneiwud geworden hoe het een en ander zou gaan uitpakken, dat ik mijn eigen sub eens 17 Hz heb gevoerd.

Ik heb "maar" 150 watt rms voor handen, maar dat was toch voldoende om de raam incl. sponning te laten wapperen.

MAar dat je volume en membraaoppervlak nodig hebt staat vast.

ik heb een 15" 160 Liter combinatie gepoort. Dat was dus goed haalbaar dan, met echt voelbare druk.
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

Bericht door 1nine98 »

Hoeveel dB had je?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”