Vifa Impuls (De speculaaspoppen) nummer 2

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Vifa Impuls (De speculaaspoppen) nummer 2

Bericht door pnierop »

Hallo allemaal.

Ik ben begonnen met het bouwen van een nieuw setje Vifa Impuls.
Ik heb hier al een stel van die ik gebruikte als achterspeakers in mijn surroundset. Sinds kort heb ik een hifi set op de slaapkamer en daar heb ik tijdelijk deze impulsen staan. Ze bevallen hier echter zo goed dat ik nog een setje aan het maken ben.

Omdat ik het standaard kastje erg saai vindt heb ik besloten om er iets leuks van te maken.
De afwijkende vorm zal ongetwijfeld invloed op het geluid hebben. Afwachten dus of het straks goed klinkt. Omdat het voor de slaapkamer is heb besloten dat de vorm in eerste instantie belangrijker is.

Hier de eerste fotootjes.
De eerste foto een idee hoe het er uit gaat zien.
Op de tweede foto de kastjes in aanbouw.
Op de derde foto de bestaande Impuls naast het alternatieve model.
Bijlagen
DSC04235_resize.JPG
DSC04239_resize.JPG
DSC04239_resize.JPG (43.58 KiB) 6333 keer bekeken
DSC04241_resize.JPG
Laatst gewijzigd door pnierop op zo 08 apr 2007, 17:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Gaat vast mooi worden, maar dat frontje doet me een beetje aan een taai-pop van sinterklaas denken. Komen daar de units in of het doek er omheen?
Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Foto van de luisterplek

Bericht door pnierop »

Hier nog een foto vanuit de luisterpositie.
Hier is ook de subwoofer te zien de het laag gaat ondersteunen. Deze is ook nog in aanbouw. Die kleren hangen er natuurlijk voor demping.

Ook nog een foto van de spikes en terminals plus banaanstekkers die ik ga gebruiken.
De spikes zijn van Viablue en de stekkers zijn de luxe houten uitvoeringen van Dali. (goeie tip op dit forum gevonden)



(Foto's tussen de tekst plakken lukt even niet)
Bijlagen
DSC04231_resize.JPG
DSC04230_resize.JPG
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

sietse schreef:
Gaat vast mooi worden, maar dat frontje doet me een beetje aan een taai-pop van sinterklaas denken.
Hahaha... :lol: ik zit hier met een binnenpretje, want je zegt exact wat mij ook als eerste tebinnen schoot. :lol:

Maar het wordt al heel anders als je de luidsprekers en reflex-opening erbij denkt.
Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Taaipop

Bericht door pnierop »

Ja, daar zat ik al op te wachten.
Mijn vrouw heeft me al erg uitgelachen om dat fronje.
Daar komen inderdaad de units in en geen doek omheen.

Ik zoek nog een mooi messing plaat waar ik de naam in kan laten graveren.
Hij gaat namelijk de SP1 heten (Speculaas Pop 1).

Het eerste ontwerp leek nog meer op een speculaaspop.
Bijlagen
DSC04227_resize.JPG
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Leuk project!
Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Speculaas

Bericht door pnierop »

Het moet nu toch niet gekker worden met dat speculaaspoppen verhaal.

Afgelopen zaterdag heb ik de speakerset bij Speaker en Co in Haarlem opgehaald. Ik vertel aan die jongen dat ik een setje Vifa Impuls aan het bouwen ben en daar dus de speakerset van wil. Ik heb het over de aangepaste kast en stel nog een vraag over de loze ruimte bovenin de kast.
zegt ie "O, jij bent zeker die jongen van de speculaaspopjes".
Ja, daar sta je dan.

Nou ja, ik ga toch vrolijk verder. Er komt ook zeker een naamplaatje op. ipv SP1 wordt het denk ik de Impuls SP.

Hier nog een paar fotootjes van de voortgang.

Met de units er in lijkt het toch iets minder een speculaaspop. Alleen wordt het nu weer vergeleken met die russische houten popjes die in elkaar passen.

"zucht"
Bijlagen
DSC04244_resize.JPG
DSC04243_resize.JPG
DSC04242_resize.JPG
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Het moet nu toch niet gekker worden met dat speculaaspoppen verhaal.
Tja, kijk, als je nou es de onderkant bij de BR poort ook es rond zou maken, zou dat helpen?
Maar het ziet er al heel aardig uit hoor. :D
Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door pnierop »

Ja, daar zat ik ook al aan te denken.
Ik ga die rechte hoeken in ieder geval wat afronden.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Taaipop

Bericht door audiomanics »

pnierop schreef:
Ik zoek nog een mooi messing plaat waar ik de naam in kan laten graveren.
Hij gaat namelijk de SP1 heten (Speculaas Pop 1).
.
Laat ik nou net een m^2 messingplaat van 1mm dik aangeschaft hebben.. Je moet alleen wel een beetje geduld hebben... voor mei zal ik waarschijnlijk nog niet gaan frezen..

Kees
Fixation
Berichten: 63
Lid geworden op: do 05 okt 2006, 22:13
Locatie: Serooskerke en Breda

Bericht door Fixation »

zeg zeg we gaan toch niet mijn mooie naam gebruiken he :wink:

maar ziet er goed uit ben wel benieuwd naar het eindresultaat
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Mooie dingetjes hoor! 8)
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

Die kast lijkt me een groter volume te hebben dan de originele Impuls, klopt dat? Of is het bovenste deel afgesloten van de rest?

Dezelfde vraag heb ik over de afgebouwde Impulsen die op je foto te zien zijn, die kasten zijn ook een stuk hoger dan het originele ontwerp toch?
Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door pnierop »

Het volume van beide kasten is exact gelijk aan de orginele inhoud van de Impuls.
De eerste die ik heb gemaakt zijn inderdaad hoger maar een stuk smaller.

Deze die ik maak hebben inderdaad een loze afgesloten ruimte bovenin.
Omdat de kast een stuk hoger is past nu ook de baspoort voorin. Bij het origineel zit die aan de achterkant.

Was wel even lastig rekenen met die gebogen zijpanelen maar de inhoud is uiteindelijk gelijk gebleven.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

je mag het noemen wat je wil maar ik vind het een knappe speaker
mvg
audioot
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

pnierop schreef:
Omdat de kast een stuk hoger is past nu ook de baspoort voorin. Bij het origineel zit die aan de achterkant.
ben wel nieuwsgierig of je verschil kunt horen met de baspoort
aan de voorkant ipv van de achterkant.....

Lees wel of je verschil kunt horen...
Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door pnierop »

Inmiddels heb ik de zijkanten van de eerste speaker er op zitten. Drie lagen 4mm MDF.
Dat moet genoeg zijn. Als ik op de zijkant klop klinkt het in ieder geval net zo massief als het achterpaneel. Die is 22mm dik.

De kantjes heb ik al mooi afgerond. Het begint ergens op te lijken.
Het speculaaspopje er voor de foto ook maar even opgeschroefd.
Bijlagen
DSC04248_resize.JPG
DSC04247_resize.JPG
DSC04246_resize.JPG
Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door pnierop »

Tja, en toen kon ik het toch niet laten.
Dus de units maar even aangesloten met knijpstekkertjes en er in geschroefd. Als ze er definitief in gaan soldeer ik de aansluitingen.

Deze doet het in ieder geval.
Hij staat nu even samen met één van de oude impulsen te spelen.
Ik kan op zich niet direct verschil horen tussen links en rechts.
Bijlagen
DSC04250_resize.JPG
DSC04249_resize.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Als je ze beide tegen de muur plaatst, zul je toch merken dat de BR poort bij de 1 achter, en bij de ander voor zit ?

(in de zin van meer laag / meer poortgeluid / weerkaatsingen)
Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door pnierop »

De speakers staan eigenlijk niet beide naast de muur opgesteld.
De linker speaker staat tegen het schuine dak.
Ik kan nog niet echt goed vergelijken en zeggen of er verschil is door de baspoort.
Ze spelen nu ook samen met de sub. Om goed te vergelijken zal ik die ook uit moeten zetten.
Als de tweede af is ga ik nog wel een keer een uitgebreide vergelijking doen.
Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door pnierop »

Inmiddels ben ik met de afwerking bezig.
Eerst heb ik nieuwe onderstellen gemaakt.
De berenoortjes vond ik toch wat minder. Het zijn nu meer puntige opgedikte pootjes geworden. Ziet er wat professioneler uit.
Is wel meer werk om het in de juiste vorm te krijgen maar het loont naar mijn mening zeker de moeite.
Bijlagen
detail van de pootjes
detail van de pootjes
de nieuwe pootjes
de nieuwe pootjes
Gebruikersavatar
pnierop
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 23:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door pnierop »

Zaterdag naar Eindhoven geweest om spuitbussen te halen.
Ik ben er nog niet helemaal welke kleuren het precies gaan worden.
In ieder geval licht beige metallic met de pootjes en het speculaas frontje donkerbruin (het moeten ten slotte echte speculaaspoppen worden).
Mijn vrouw vindt de iets grijzere bruine kleur mooier. Ik de wat bruinere.
Ga er straks eerst maar één in iedere kleur maken.
De pootjes, de onderplaat en het frontje heb ik al gespoten en is al erg mooi geworden. Er moeten nog een paar lagen blanke lak overeen voor de hoogglans.
Bijlagen
impuls speculaas 05.JPG
De voet zonder speaker
De voet zonder speaker
Detail van de voet
Detail van de voet
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Zeker mooi ontwerp. Alleen van je kleuren ben ik niet erg gecharmeerd. Waarom gouden spikes en een zilver/grijs onderpaneel?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Allemachtig!

Mijn complimenten hoor, ik vind je speaker er werkelijk subliem uitzien!
Ook je combinatie van dat goud/zilver vind ik ontzettend mooi.

Ben benieuwd als ze strakjes allebei klaar zijn!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vind de pootjes ook zéér fraai.

hoe heb je de rondingen zo netjes gekregen?

Wowly
Gesloten