[UcD400] preamp project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Sorry, nu begrijp ik het pas. Die nieuwe potmeter gebruik je buiten de UcD kast en is hoogohmiger dan 10kOhm. Ja, dan wordt het bufferen :wink: .
Precies! Er komt een mooi nieuw kastje voor waar ook opprikbare filters plaats krijgen, en het liefst nog een phono-pre.
Maar dan nog: als je volledig gebalanceerd blijft, straks ook met je actieve filters, waarom wijs je mijn tip af om de onboard opamp versterker niet meer te gebruiken en direct op de UcD modulator in te koppelen? Dat is heel simpel, gewoon op de plek waar eerst de koppelelco's zaten die je verwijderd of overbrugd hebt.
Dat wijs ik zeker niet af hoor! Ik wil alleen aangeven dat een buffer in de pre echt wel nodig is. Maar vergt wel wat aanpassingen van de pre-amp, die moet je namelijk wat meer gain laten geven, op zich geen probleem, heeft zelfs voordelen voor het transport omdat het nog wat minder storingsgevoelig is. Voorlopig wil ik het echter effe zo laten. Kan er altijd nog mee experimenteren natuurlijk. Wat wordt eigenlijk de input impedantie van de UcD als je hem achter de opamp aansluit?

Misschien is hier trouwens wel wat te vinden over common mode rejection: http://sound.westhost.com/balance.htm en hier nog een paper (maar die is niet gratis) http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=7407 Het lijkt me eigenlijk toch wel erg interessant om zoiets erin te hebben.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Input impedantie van het UcD-modulatorcircuit is 1,8kOhm. Ik zou de pre-amp uitgang afsluiten met hetzelfde circuit als wat aan de normale input van de UcD zit: 100 ohm in serie en 100kOhm met 100pF parallel naar massa.
Rudy

Bericht door Rudy »

de cmrr van een ucd is grotendeels afkomstig van de eindtrap, niet van de buffers, daar deze als verschilversterker is uitgevoerd na de buffers.

De waarde hiervan is trouwens eenvoudig uit te tellen
De 65dB openloop van een ucd - gain ( welke om en bij de 20dB is dacht ik )

Maar euh, wat wil ie nou eigenlijk maken ....
Een universele preamp, welke uiteindelijk kan gebruikt worden om zen aktief systeem mee it te breiden met modules, of mis ik nu iets totaal.
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
Maar euh, wat wil ie nou eigenlijk maken ....
Een universele preamp, welke uiteindelijk kan gebruikt worden om zen aktief systeem mee it te breiden met modules, of mis ik nu iets totaal.
Dat klopt! Het dient inderdaad zo universeel mogelijk te zijn. Daarom wil ik eigenlijk ook in eerste instantie de UcD module zo laten als ie is.
voodooless
Contacteer:

Zo, ik probeer nu voodat ik verder ga dit circuit te simuleren met LTSpice. Voor het gemak gebruik ik effe een ideale opamp...

Krijg echter steed een vage melding van LRSpice:

"Unknown subciruit called in: balabala"...

Heb het schema al twee keer opgetekend, maar dat mocht niet baten... Waarom zegt dat proggie niet gewoon wat ik fout gedaan hebt... Lijkt wel windows ofzo ](*,)
daniel

Bericht door daniel »

Dan zou je een model gebruikt kunnen hebben zonder dat te 'includen'? Verder overal waarden aan gegeven?
voodooless
Contacteer:

daniel schreef:
Dan zou je een model gebruikt kunnen hebben zonder dat te 'includen'? Verder overal waarden aan gegeven?
In heb gewoon de meest standaard opamp van spice gepakt (je hoeft zelfd geen voeding aan te geven ;) Ik heb daar ook verder geen waardes aangepast. De weerstanden heb ik natuurlijk wel netjes waardes gegeven.
daniel

Bericht door daniel »

voodooless schreef:
daniel schreef:
In heb gewoon de meest standaard opamp van spice gepakt (je hoeft zelfd geen voeding aan te geven ;) Ik heb daar ook verder geen waardes aangepast. De weerstanden heb ik natuurlijk wel netjes waardes gegeven.
Maar dan moet je toch alsnog een typenummer selecteren ergens? Net zoals je een standaard NPN of PNP ook nog van een type moet voorzien.

Kan zijn dat ik me vergis hoor, zo vaak werk ik er ook niet mee.
voodooless
Contacteer:

daniel schreef:
Kan zijn dat ik me vergis hoor, zo vaak werk ik er ook niet mee.
Geen idee... Als dat zo is, waarom zegt dat proggie mij dat dan niet gewoon :oops: Zo moeilijk kan dat toch niet zijn... Vage shit... Verder lijkt me een ideale opamp "ideaal"... dan hoef ik toch geen type aan te tegen..
Christian

Bericht door Christian »

Hoi Voodooless,

Heb je nog voortgang geboekt met dit projectje? Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke gain je kiest voor deze buffer.
voodooless
Contacteer:

Nee, nog niet. Ga binnen 3 weken verhuizen, dus heb nu wat andere dingen aan mijn hoofd ;)

Gain wil ik niet te hoog nemen. Mijn CD-speler geeft een behoorlijk fors signaal.
Christian

Bericht door Christian »

OK duidelijk. Ik zit met dezelfde toepassing (Attenuator van Jos van Eijndhoven en UCD180); ik denk aan een gain van 2. Zou dat voldoende zijn?

Gelukkig is het later nog relatief eenvoudig aan te passen.
voodooless
Contacteer:

In die lijn zat ik ook te denken ja.
Christian

Bericht door Christian »

[topic-hijack!!] :o

Als je een ongebalanceerde uitvoering maakt, wat doe je dán met de tweede opamp in de behuizing?
Is het OK om de + en - poot via 1k dan aan aarde te leggen?

[/topic-hijack]
voodooless
Contacteer:

Christian schreef:
[topic-hijack!!] :o

Als je een ongebalanceerde uitvoering maakt, wat doe je dán met de tweede opamp in de behuizing?
Is het OK om de + en - poot via 1k dan aan aarde te leggen?

[/topic-hijack]
Dan maak laat je de andere opamp het andere kanaal doen ;)
Christian

Bericht door Christian »

OK, kan ook!

Maar hoe zit dat met de kanaalscheiding dan? Die op-amps zitten wel erg dicht op elkaar. :roll:
voodooless
Contacteer:

Christian schreef:
Maar hoe zit dat met de kanaalscheiding dan? Die op-amps zitten wel erg dicht op elkaar. :roll:
Zie datasheet, blz 10, rechtsonder (en verder) ;)
Christian

Bericht door Christian »

Natuurlijk, de datasheet. Bedankt. :oops:

Ziet er goed uit, meer dan 100dB in deze toepassing. Dat ga ik zeker proberen!
Plaats reactie